Hartke eller EBS?

Prata om förstärkare och högtalare

Hartke eller EBS

Omröstningen slutade mån 13 aug 2007, 15:18

Hartke
4
18%
EBS
10
45%
Warwick
3
14%
GK
5
23%
 
Antal röster: 22

Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Hartke eller EBS?

Inlägg av Ljudfreak »

Jag är ute efter en bra basstärkare. Det verkar som om rörtopparna ligger litet ovanför vad jag är beredd att betala, men under dem verkar Hartke och EBS dominera. Tänker mig en topp på 200-300w och en 4x10 låda eller liknande.

Vad skulle du rekommendera för fabrikat och modell om man spelar fingerfunk och rock?

Mvh Ola
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Ashdown ABM EVOII, bra pris, bra ljud, 575 watt.
Mer prisvärt än någon av de andra kandidaterna (EBS & Hartke).
Låda: Warwick t.ex. Bra pris, låter helt ok.
Där har du din nya rigg :wink:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Nu ligger väl iofs EBS ganska mycket högre i pris än vad t.ex. Hartke och Warwick gör... Eller?
EBS lådor är ju skrämmande dyra....

Ashdown är ett ypperligt förslag som Boom kom med.
Annars ligger ju Hartke mig om hjärtat.
Kanske tom finns någon på forumet som säljer en Hartke-rigg för en vettig peng.
Kanske är det en 700w m en 2x15 som kostar mindre än en ny 300w-rigg.

Funk funkar Hartke ypperligt till enl mig och rock har då iaf jag kört med min Hartke, dock oftast med en TS9:a som skitar till det lite.
Finns många som kör rock med EBS men de flesta jag hört så låter det skit, iaf live. I mina öron passar EBS bättre till jazz och lite softare musik, men säkerligen tycker en del detsamma om Hartke.

Warwicks grejer var det lääänge sedan jag testade ordentligt, men de är säkert prisvärda.

GK:s billigare serier vet jag inte så mycket om tyvärr, men det finns någon/några på forumet som använder deras grejer.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Ska om två veckor få tillfället o köra på en Warwick 410 låda, har aldrig lirat genom en sån, men jag ska köra min fafner + sansamp till den, kul o höra hur det låter, ska enl den jag lånar den av vara en nyare variant av warwicks lådor.

Brukar repa på en Hartke stärk o 410 låda dito, finns en i replokalen, dock vet jag inte vad det är för modell på topp, men den låter faktiskt jäkligt bra, hm,..kanske för att jag har sansampen även till den, gillar den där lille sansamp prylen skarpt, en livräddare.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Instämmer med Boom angående Ashdown, men av de märken du räknar upp och särskilt med tanke på din genrebeskrivning, så säger jag GK. Leta efter en beggad RB 800 eller 1001, de finns för hyfsade pengar lite nu och då. GKs lådor är jag dock lite skeptisk till, Peavey eller Warwick brukar vara mer prisvärda.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Vad får det kosta?

Har btw en GK backline 410 som jag tycker är väldigt ok för pengarna om man letar en billig låda (kanske tillsalu om du är intresserad)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Hartke eller EBS?

Inlägg av 200071 »

Ljudfreak skrev:Jag är ute efter en bra basstärkare. Det verkar som om rörtopparna ligger litet ovanför vad jag är beredd att betala, men under dem verkar Hartke och EBS dominera. Tänker mig en topp på 200-300w och en 4x10 låda eller liknande.

Vad skulle du rekommendera för fabrikat och modell om man spelar fingerfunk och rock?

Mvh Ola
Jag kanske fortfarande kan fixa en Ashdown MAG 300 + 4 x10 NYTT för under 4000:-
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Ljudfreak »

Tack allesammans för trevliga och bra svar. Jag har fått litet idéer och några förslag att ta ställning till.

Ni gör Pratabas till ett bra forum. Keep up the good work :D
Skriv svar