Mesa Boogie Buster

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Mesa Boogie Buster

Inlägg av MALA »

Någon som testat och har åsikt? Det är alltså en helrörstopp på 200W som jag skulle kunna tänka mig att sätta överst på riggen :P

De tillverkades bara en kort period både som topp och som combo och det är alltså toppen det är frågan om. Enda nackdelen som jag ser är att den bara tar 4 och inte 2 Ohm. Innebär att jag får seriekoppla en 112 och 110 på vardera 4 Ohm och lägga en 115 på 8 Ohm i andra uttaget för att få det till 4 Ohm.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Allvarligt - ingen som har åsikter eller kommentarer?
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

MALA skrev:Allvarligt - ingen som har åsikter eller kommentarer?
Det är 2 som äger sådana tingestar här och Marcbass har väl haft en oxå så MikkeJohansson och Danne kan säkert ge lite feedback eftersom de har varsin.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Matte skrev:
MALA skrev:Allvarligt - ingen som har åsikter eller kommentarer?
Det är 2 som äger sådana tingestar här och Marcbass har väl haft en oxå så MikkeJohansson och Danne kan säkert ge lite feedback eftersom de har varsin.
Tack! Grymt vilken koll vissa har på andras prylar :D
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

MALA skrev:
Matte skrev:
MALA skrev:Allvarligt - ingen som har åsikter eller kommentarer?
Det är 2 som äger sådana tingestar här och Marcbass har väl haft en oxå så MikkeJohansson och Danne kan säkert ge lite feedback eftersom de har varsin.
Tack! Grymt vilken koll vissa har på andras prylar :D
Mikke har haft sin länge och Danne köpte väl sin för inte så länge sedan. har för mig att han har nämnt den för inte så länge sedan.
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t= ... ght=buster
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=909
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Men mikke är lite inaktiv
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Diesel skrev:Men mikke är lite inaktiv
Han har varit inne på chatten och informerat om att han saknar permanent uppkoppling för tillfället.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Hej Mala! Ursäkta sent svar men jag har varit ganska upptagen i helgen (en kompis bröllop inkl spelning, bakfylla + nattarbete). Jag har haft Bustern i ca 2 månader och hunnit repa men inte spela ute med den. Det är så att jag börjat spela med ett band till och då jag råkade ramla på en Blocket-annons och priset var rätt slog jag till.

När jag köpt den tog jag med den och testade i mina Orange-lådor för att kunna jämföra karaktären mot Orange-toppen. Jag gillade tanken på att ha en lite modernare topp med lite mer möjligheter (tex balanserad DI out i kombination med högtalar-mute + effektloop). Däremot är jag inte lika förtjust i tonkontrollerna som jag inte vant mig vid ännu. På Orangen är tonkontrollerna passiva, alltså det enda man gör är att skära frekvenserna medan Mesan har någon form av aktivt filter och interagerar med varandra. Med andra ord är det bäst att ta det lugnt med dem, utgå från kl 12 och sedan justera försiktigt.

Sedan finns ju även en grafisk eq även om jag inte är så förtjust att fippla med den ännu. Ljudmässigt så låter den väldigt bra. Den styr upp högtalarna hårt vilket kan bero på att rören är nya. Den kan spela hyfsat högt utan dist men vill man ha dist så finns det en hel del att hämta (mer än min Orange). Sneglar man på Ampeg så får man ju ett bra mellanting effektmässigt mellan V4B och SVT. Tycker själv att just 200W helrör är perfekt för mina behov. 100W kan vara klent om man behöver spela rent på lite högre volym medan 300W känns som lite onödigt stort för mina behov.

Tycker Bustern hävdar sig väldigt bra gentemot ex. Marshall och Ampeg och gillar man även de specifika funktioner Bustern har så är det bara att slå till tycker jag.

Ljudmässigt kan den inte slå Orange på fingrarna men det känns orättvist att jämföra så eftersom Orangen är det bästa jag hört och har det grundljud jag eftersträvar + att disten i den låter mysigare. Mao jag behöver inte en massa EQ-möjligheter utan det räcker att anpassa efter basen man pluggat in. Däremot klår den ju Orangen med tanke på de moderna funtionerna om man behöver dem. Kan slutligen inget annat än rekommendera Mesa Boogie Buster.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Tack för att du tog dig tid Danne, mycket uppskattat
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Någon som har en susning om vettig prisnivå? Alltid svårt med produkter som gått ur produktion. Tror att de kostade runt 15 nya, kan det stämma?
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

MALA skrev:Någon som har en susning om vettig prisnivå? Alltid svårt med produkter som gått ur produktion. Tror att de kostade runt 15 nya, kan det stämma?
Låg väl ute en för 7´ för någon månad sen?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag fattade för att de kostade 15'-16' nya. Eftersom de som sagt inte tillverkas längre är ju frågan vad den skulle kostat idag om de fortfarande tillverkades (upphörde 2002). 7000-9000 tycker jag nog är ett rimligt pris.
Skriv svar