Märkestrogna basister

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Märkestrogna basister

Inlägg av BBQV »

Jag har funderat lite på det här med olika fabrikat på basprylar. Alla (utom Geddy :wink: ) verkar rörande eniga om att Behringer är skräp. Det kan jag förstå, de tillverkar billiga kopior av plast. En majoritet, om än inte lika överväldigande, verkar lika övertygade om att EBS och Hartke är usla förstärkare. Då blir det lite svårare för mig...

Jack Bruce, en av de verkliga pionjärerna, använder Hartkestärkare se'n lång tid tillbaka. Han är en stilbildande innovatör både när det gäller spelstil och ljud, han gör fortfarande musik och är tillräckligt het för att kunna få gratisprylar från vilken tillverkare som helst. Jaco Pastorius var med om att utveckla aluminiumkonade högtalare åt samma företag. Hur kommer det sig att vi verkar veta nå't som dessa herrar inte begriper?

EBS används av en radda amerikanska (och några europeiska) toppbasister, de flesta av den digniteten att de inte direkt behöver tigga vid bordet om att få en ny stärkare från valfri tillverkare. Tester i diverse tidningar ger bra betyg åt deras produkter och de finns med på turnéer med etablerade artister. Ändå är vi överens om att EBS tillverkar hyfsade pedaler och sjukt överreklamerade stärkare och lådor.

Hartke kan kanske avfärdas med argumentet att det är ett billigt märke, men det gäller inte för EBS, alltså måste problemet ligga nå'n annanstans. Jag tror inte att de kan vara så dåliga, det räcker inte med mördande reklam för att få över storfräsarna. De har råd att välja.

Diskutera detta så går jag och kokar kaffe så länge! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Jag spelar på Hartke, sen får ni säga vad ni vill. Hehe.. Har även en V-amp hemmavid som funkar bra. Innebär detta att jag har absolut noll koll eller smak?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hellish skrev:Jag spelar på Hartke, sen får ni säga vad ni vill. Hehe.. Har även en V-amp hemmavid som funkar bra. Innebär detta att jag har absolut noll koll eller smak?
Enligt Pratabasjuryn så är det nog så... :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Då ska jag väl ta och packa mina grejer och bege mig härifrån då. =P

Nej men det är väl lite sån jag är. Jag dömer inte ut saker och ting innan jag har provat dem och skapat mig en åsikt. Och jag är definitivt ingen som hänger upp mig på märken. Jag har spelat på 4000kronors basar som känts och låtit bättre än 40.000kronors. Men sånt törs inte många erkänna. Det är dyrast som vinner oftast. Och sen är det ju alltid en smaksak i slutändan. Jag har trivts bra med mina instrument och stärkare hittills. Jag har aldrig haft det så tokbra rent ekonomiskt så jag är helt nöjd med att lira på billighetsmärken.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag tror att du är en del av sanningen på spåren. Är det dyrt så måste det ju vara bra, typ. Men EBS är ju inte direkt billiga, så vad är det då? Man blir aldrig profet i sin hemstad?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag är ganska kass på märken och sånt. Så jag lyssnar mig fram. Och ska jag gå på mina erfarenheter så gillar jag Eden och hatar GK :D







OBS: Nu ska inte alla GK-älskare försöka sodomera mig bara för det. Den jag spelade på var en trött musikskolekombo. Den var i alla fall skit. Mina aktiva basar fick den att knastra innan jag nådde 1 på gainratten :D
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Märkestrogna basister

Inlägg av Matte »

BarbequeVillage skrev: EBS används av en radda amerikanska (och några europeiska) toppbasister, de flesta av den digniteten att de inte direkt behöver tigga vid bordet om att få en ny stärkare från valfri tillverkare. Tester i diverse tidningar ger bra betyg åt deras produkter och de finns med på turnéer med etablerade artister. Ändå är vi överens om att EBS tillverkar hyfsade pedaler och sjukt överreklamerade stärkare och lådor.
Man blir aldrig profet i sin egen stad som det brukar heta.
Jag tillhör den falangen här som saknar omdöme och smak eftersom jag envisas med att lira genom en TE topp. Min enda invändning mot EBS är baserad på egna erfarenheter och det är tillförlitligheten. Det änns lite b när alla produkter man ägt från dem har varit inne på reparation minst en gång (ett undantag har jag, en grå Multicompsom funkat så länge jag haft den. Om tidigare ägare haft den inne på rep. vet jag inte). Sådant darr ner mina betyg för märket.

Hartke har jag bara låneriggserfarenter av och det funkade för mig, men som sagt, jag spelar TE till vardags. :roll:
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Ju bättre musiker man är, desto mindre roll spelar utrustningen. :wink:

Alla har ju olika ideal, så det är väl inte ett dugg konstigt att vissa föredrar det andra tycker är skräp.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Vore intressant att göra ett A/B test med min Behringer-topp
och stärkaren som de "kopierat"; Ashdown MAG.
Kvalitén kan jag ju inte klaga på efter så mycket gigande den varit med på.
Det var en parentes.

Men kan Marco Mendoza lira på EBS Fafnern och EBS-lådor
(åtminstone på senaste Sverigeturnén med Michael Ruff) så borde det kunna funka för de flesta.
Sen vill inte alla ha det ljudet. Och då kommer vi till tycke och smak.

Har inte så stor erfarenhet av Hartke, men äger ju en 2*10 Transporter som har funkat hur bra som helst i 4 år.

Sammanfattningsvis så respekterar jag att man kan tycka att man vill ha ett annat ljud än vad Hartke och EBS erbjuder, men att säga att det är skit är lite snobberi enligt mitt tycke.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Makten skrev:Ju bättre musiker man är, desto mindre roll spelar utrustningen. :wink:
"Det var baske mig det finaste jag hört sen jag konfirmerades."

+1!!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Makten skrev:Ju bättre musiker man är, desto mindre roll spelar utrustningen. :wink:

Alla har ju olika ideal, så det är väl inte ett dugg konstigt att vissa föredrar det andra tycker är skräp.
Nej, det är inte alls konstigt. Det jag funderar på är hur det kommer sig att så många totalsågar dessa märken som verkar funka i resten av världen. Det känns lite som grupptryck på högstadiet...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

BarbequeVillage skrev:Det känns lite som grupptryck på högstadiet...
:)
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

För att gå OT redan på sidan ett men ändå belysa problematiken;

Mina Mannebasar (och en och annan gitarr) säljer jag ju bara direkt men den serie med tjeckisktillverkade TAOS som togs fram försökte jag kränga i butik,
Samma reaktion i stort sett överallt, "snygga gitarrer, mycket välbyggda, låter kanon, otroligt prisvärda o s v; men, de går inte att sälja eftersom alla går på Märke".

Märket är allt! (Image är allt!) Det märket är kass och det är märket är rätt!
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag spelar mellan en Roland Cube 40(gitarrförstärkare) hemma och en IMG BA1240(skitbillig kinapryl) i ena replokalen och tycker att det låter bra :)
Om det inte vore för att IMGn låter lite för lågt och att den ibland låter som den ska skramla sönder så hade jag inte ens gått i tanken om att köpa nåt annat. Den tillsammans med EMGn i basen > Perfekt :)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Behringer: Har INTE testat deras stärkargrejer. Har en V-amp som jag tycker är riktig dålig. Hur jag än pillrar så tappar basen karaktären direkt... som en våt filt över allt. Borde dock inte döma ut stärkargrejerna för det.
GK: provade mindre kombos... ingen av dom föll mig i smaken riktigt. Hårt konstigt ljud. Fula.
Men har en billig 15" backline till min gamla Traynor å det funkar bra.
EBS: Provade bara en mindre kombo... nja. Rätt fula.
Ampeg: gillar min transistorkombo B100R. Ljudet passar mig och den är snygg. 4VB toppen testade jag som hastigast, och den gillade jag direkt. De stora riggarna har jag ingen aning om.

Det enda jag vet är att jag gillar ganska varmt rör ljud... gärna med 15".
Transistor med digitala effekter tror jag inte på, V-ampen har övertygat mig om det. Men visst man får väl testa någongång.
Märket är inte så viktigt trots allt... fanns det tokbilliga små noname rörstärkarkloner så skulle det säkert duga finfint åt mig.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

200071 skrev:För att gå OT redan på sidan ett men ändå belysa problematiken;

Mina Mannebasar (och en och annan gitarr) säljer jag ju bara direkt men den serie med tjeckisktillverkade TAOS som togs fram försökte jag kränga i butik,
Samma reaktion i stort sett överallt, "snygga gitarrer, mycket välbyggda, låter kanon, otroligt prisvärda o s v; men, de går inte att sälja eftersom alla går på Märke".

Märket är allt! (Image är allt!) Det märket är kass och det är märket är rätt!
Så är det! Innan jag kom hit till forumet trodde jag mer att det gällde för gitarrister än basister,
men det verkar inte vara ngn större skilnad.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Märkestrogna basister

Inlägg av anli »

BarbequeVillage skrev: Jack Bruce, en av de verkliga pionjärerna, använder Hartkestärkare se'n lång tid tillbaka. Han är en stilbildande innovatör både när det gäller spelstil och ljud, han gör fortfarande musik och är tillräckligt het för att kunna få gratisprylar från vilken tillverkare som helst. Jaco Pastorius var med om att utveckla aluminiumkonade högtalare åt samma företag. Hur kommer det sig att vi verkar veta nå't som dessa herrar inte begriper?
Har sagt det i en annan tråd men jag tyckte Bruce lät förfärligt med Hartke riggen. Bara för det så ryser jag när jag ser dom. Fast rätt dumt att döma ut dom bara för att ha lyssnat på en dvd konsert :)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

200071 skrev:För att gå OT redan på sidan ett men ändå belysa problematiken;

Mina Mannebasar (och en och annan gitarr) säljer jag ju bara direkt men den serie med tjeckisktillverkade TAOS som togs fram försökte jag kränga i butik,
Samma reaktion i stort sett överallt, "snygga gitarrer, mycket välbyggda, låter kanon, otroligt prisvärda o s v; men, de går inte att sälja eftersom alla går på Märke".

Märket är allt! (Image är allt!) Det märket är kass och det är märket är rätt!
Skojar du... Nädå, håller med. Snackade med Bruce på MUG. Han spelar bas själv och hans inställning är egentligen att det behövs bara ett märke och bas spelar man med tummen :roll:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Förtydligande till ovanstående inlägg. Jag gillar Bruce och MUG som fan ändå.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:Ju bättre musiker man är, desto mindre roll spelar utrustningen. :wink:

Det där håller jag bara med delvis om....
Det handlar SÅ mycket om tycke och smak så det funkar inte att hiva fram den tesen...

All utrustning låter verkligen inte bra, så är det bara.
Se´n att det oftast är tycke och smak som avgör, det är en annan femma... Allt låter ÄNDÅ inte bra....

Jag är helt övertygad om att alla här på forumet någon gång stött på en stärkare som de verkligen tyckt varit skitkass, eller en bas som knappt gått att spela på, än mindre fått fram något vettigt ljud med den.




Hartke funkar kanon för min egen del, kan lätt tänka mig Hartke igen, eller ja, nu har jag ju Hartken kvar, men jag skulle klart kunna byta den mot en mindre topp att ha hemma el. i en annan repa.
Har inte haft några problem, förutom en service då nå´t hade vibrerat lös inuti... har haft riggen i 6-7 år.
Gillar inte riktigt Hartkes 4x10, det blir alldeles för mycket diskant för min del.

Ebs måste man ju få tycka illa om, och många tycker illa om dem. Personligen tror jag inte alla som dissar EBS gör det bara för grupptryck, men vad vet jag?!
Personligen så tycker jag också att EBS-riggarna låter för syntetiskt för min smak. Det kanske är lådorna bara, det vet jag inte. Har bara kört EBS-toppar m EBS-lådor.


Som avslutning så kan jag väl säga att märke betyder en hel del för min egen del också, såväl som för många andra. Tycker dock att det är fånigt av en del på forumet (GÄDDAN FÖR STJÄRTEN, NU FÅR DU SLUTA!!!) att håna alla som gillar att vara märkesbögar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

blackparkas skrev:
Makten skrev:Ju bättre musiker man är, desto mindre roll spelar utrustningen. :wink:
Jag är helt övertygad om att alla här på forumet någon gång stött på en stärkare som de verkligen tyckt varit skitkass, eller en bas som knappt gått att spela på, än mindre fått fram något vettigt ljud med den.
Ja, en FENDER Precision :shock: :lol:

Den lät dolme jämfört med Yamahan som jag testade (och köpte) senare 8)
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Noelredding skrev:
blackparkas skrev:
Makten skrev:Ju bättre musiker man är, desto mindre roll spelar utrustningen. :wink:
Jag är helt övertygad om att alla här på forumet någon gång stött på en stärkare som de verkligen tyckt varit skitkass, eller en bas som knappt gått att spela på, än mindre fått fram något vettigt ljud med den.
Ja, en FENDER Precision :shock: :lol:

Den lät dolme jämfört med Yamahan som jag testade (och köpte) senare 8)

scheisse! Ställ dig i skamvrån för bövelen.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Noelredding skrev:
blackparkas skrev:
Makten skrev:Ju bättre musiker man är, desto mindre roll spelar utrustningen. :wink:
Jag är helt övertygad om att alla här på forumet någon gång stött på en stärkare som de verkligen tyckt varit skitkass, eller en bas som knappt gått att spela på, än mindre fått fram något vettigt ljud med den.
Ja, en FENDER Precision :shock: :lol:

Den lät dolme jämfört med Yamahan som jag testade (och köpte) senare 8)
Been there done that... har nog aldrig träffat på en Yamaha som varit bättre dock... hehe...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Tja..
Märkesbög eller inte.. Vissa förstärkare / basar attraherar människor med ett visst ljudideal..
Jag vill hävda att sålänge jag har en bas som jag tycker känns bra att spela på.. med en uppsättning mickar som kan leverera den ljudbild jag vill.. så spelar inte förstärkaren så otroligt stor roll.. jag kommer låta som mig själv..
Men om jag dock får välja så spelar jag givetvis i någon form av helrörs topp.. för det ger mig personligen extra mycket glädje när jag känner hur stort och varmt ljudet är.. sen om det står Sunn eller Fender eller Mesa eller Ampeg på stärken spelar inte så stor roll.. visst.. Min Sunn är betydligt bättre än Ampeg Classic toppen.. men inte så att det gör EXTREM stor skillnad.. ge mig 2 timmar med en Fafner så får jag nog den å låta tillräkligt bra för attt jag skulle kunna tänka mig att gigga på den.. helt säker på det..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Men handlar inte mycket om varje individs personliga smak, jag har hittat en del av mitt sound i EBS som de flesta här sågar totalt, jag är inte ute efter mullrande väsande otydligt bas sound, i mitt ljud så ska man höra strängarna kristallklart, med lite övertons-dist, jag har aldrig fått tillfälle att testa tex. ampeg som alla verkar höja till skyarna " det ska vara rör" som många säger, varmt organiskt sound, visst , men alla är olika o det får man acceptera. Jag skulle gärna testa ampeg med min bas o se vad jag skulle tycka då, kanske en "aha" upplevelse.

Läste nånstans också om en bassist som sa att "när man väl kokat ner som musiker så spelar utrustningen ingen roll" kanske sant, men visst är det kul att experimentera med sound, jag tycker det är ett friskhetstecken att man vill utveckla sitt eget sound, att man inte vill stanna upp.
Jaco pastorius sa " its all in the hands man" hans ljud satt i fingrarna menar han på, och visst sitter mycket i dem, helt klart.

har kört på en hartke topp o låda i repan, och jag blev lite impad, helt klart godkänd, inte mitt sound riktigt, men jag skulle inte skämmas o lira på en sån live.

Tycke o smak är nog hela grejjen,
Skriv svar