Märkestrogna basister

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

hehe.. att gämföra vikten på 300T'n med hartkens 5500'an/3500'an är som att gämföra hur det är att bära en mini mot en riesenschnauzer.. ungefär samma vikt och otymplighetsekvation ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Geddy_Lee skrev:Jaja... Jag ska dra mig ur diskussionen.
Men jag kommer aldrig att fatta att det kan vara så viktigt att vara totalt okompromissbar med sitt ljud på scenen.
Så länge ni inte micar upp skiten kommer ju ingen annan att "njuta" av ljudet iaf.
Men så länge ni inte har ngt emot att bära och era bandkompisar inte har ngt att erinra,
så finns det ju givetvis inga bekymmer.
Jag håller med dig, bra ljud på scen är överskattat.. Men ska höra eller veta vilken ton man tar, sen ska det låta bra ut och vara lättroddat :)

Annars är det jobbigt att ha många gig per år
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Diesel skrev: Jag håller med dig, bra ljud på scen är överskattat.. Men ska höra eller veta vilken ton man tar, sen ska det låta bra ut och vara lättroddat :)

Annars är det jobbigt att ha många gig per år
Fasen Diesel!
Att du var en så mogen kille! :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Jag tror de flesta här får bära sina saker själv förutom ett antal kanske.
För mej är det både ock, jag vill ha mitt ljud som jag strävat efter att få, och eftersom jag bär allt själv och inte ens har bil, så brukar jag hyra eller om bandet jag ska spela med har transport, så visst vill man ha sina prylar med ( i bandsituation ) och det är värt det när man väl är på plats me allt.
På den nivå jag spelar, så är det oftast så jäkla dålig medhörning så nån bas i medhörning funkar inte, låter inte alls bra.

Men som sas, ofta är det coverband, små scener, ett himla roddande av släpkärra, buss osv, spelar man ibland som jag på två så behöver jag knappast ta med alltihopa, vore som att döda mygg med kärnvapen.

har man sitt eget ljudideal ( trots att en del bassister tycker att märket är skit skit skit ,.,o inte alls det ljud de vill ha ) men man är själv nöjd, så vill man nog ha sina prylar med om man kan.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Zalle skrev:Jag tror de flesta här får bära sina saker själv förutom ett antal kanske.
För mej är det både ock, jag vill ha mitt ljud som jag strävat efter att få, och eftersom jag bär allt själv och inte ens har bil, så brukar jag hyra eller om bandet jag ska spela med har transport, så visst vill man ha sina prylar med ( i bandsituation ) och det är värt det när man väl är på plats me allt.
På den nivå jag spelar, så är det oftast så jäkla dålig medhörning så nån bas i medhörning funkar inte, låter inte alls bra.

Men som sas, ofta är det coverband, små scener, ett himla roddande av släpkärra, buss osv, spelar man ibland som jag på två så behöver jag knappast ta med alltihopa, vore som att döda mygg med kärnvapen.

har man sitt eget ljudideal ( trots att en del bassister tycker att märket är skit skit skit ,.,o inte alls det ljud de vill ha ) men man är själv nöjd, så vill man nog ha sina prylar med om man kan.
Som jag sa förut.. vi tycker lika.. helt klart!.. jag skriver bara svar på dina posts för min postcount.. parkas here I come!!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Zalle skrev:så nån bas i medhörning funkar inte, låter inte alls bra.
Nå´n bas i medhörning har aldrig varit min avsikt att uppmana till.
Men en liten högtalare eller en combo tiltad i ett förstärkarställ.
Ljudet tas upp bättre av huvet än av knävecken, är min klara uppfattning. :wink:
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Det där ser väldigt musikskolan ut.. är det en eden topp? eller?

EDIT: man kunde klicka på bilden.. :shock:
Om du inte pallar att konka runt på dendär riggen då har du valt fel instrument min vän..

Personligen undrar jag varför jag inte började spela distad lergök?.. låter GRYMT!
Senast redigerad av Liten den mån 06 aug 2007, 12:45, redigerad totalt 1 gånger.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Den står bakom PA-stapeln riktad bakåt mot mig och trummisen.
Jag hör mig själv alldeles utmärkt och han får den medhörning han behöver från mig.
Sen att jag haft bättre basljud....visst.
Vi snackar kompromiss, men det där med ljud på scen är en vanesak.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Diesel skrev:
Geddy_Lee skrev:Jaja... Jag ska dra mig ur diskussionen.
Men jag kommer aldrig att fatta att det kan vara så viktigt att vara totalt okompromissbar med sitt ljud på scenen.
Så länge ni inte micar upp skiten kommer ju ingen annan att "njuta" av ljudet iaf.
Men så länge ni inte har ngt emot att bära och era bandkompisar inte har ngt att erinra,
så finns det ju givetvis inga bekymmer.
Jag håller med dig, bra ljud på scen är överskattat.. Men ska höra eller veta vilken ton man tar, sen ska det låta bra ut och vara lättroddat :)

Annars är det jobbigt att ha många gig per år
Kollar man på halsen vet man vilken ton man tar. Alltså är basmedhörning överflödigt :D :D :D
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag skulle vilja säga att om man spelar med plektum så löser sig allt.. teknik, hastighet, ljud (både pa och backline), man får alla brudar.. etc etc.. tror även plektrum är svaret på meningen med livet.. + att det hjälper säkert mot HIV..

just my 2 cents..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

Liten skrev:EDIT: man kunde klicka på bilden.. :shock:
hihi
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag tror inte att dessa 2 olika sätt att se på scenljud går att förena mer än Judarnas och Muslimernas sätt att se på Jerusalem.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Liten skrev: Om du inte pallar att konka runt på dendär riggen då har du valt fel instrument min vän..
Har inte klagat på vikten på den heller.
Men vi har faktiskt ett par pinaler till att kånka runt på.
Liten skrev: Personligen undrar jag varför jag inte började spela distad lergök?.. låter GRYMT!
Som du skulle svarat Johannes om han skrivit samma sak:
Moget! Moget!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Så då gör vi som vi gör allra oftast här i västvärlden.. vi tar in... lets say... Svarte Jack (W.Bush AKA USA) som löser tvisten åt oss?? Sounds good??? ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Geddy_Lee skrev:
Liten skrev: Om du inte pallar att konka runt på dendär riggen då har du valt fel instrument min vän..
Har inte klagat på vikten på den heller.
Men vi har faktiskt ett par pinaler till att kånka runt på.
Liten skrev: Personligen undrar jag varför jag inte började spela distad lergök?.. låter GRYMT!
Som du skulle svarat Johannes om han skrivit samma sak:
Moget! Moget!
HAHAHA.. det var ju fan ingen kritik.. låg inte nå värderingar i det heller.. och.. lergök är djälvligt moget.. många 60 taggare som blir impade av ens skills... :P
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Liten skrev:

Personligen undrar jag varför jag inte började spela distad lergök?.. låter GRYMT!
*garvar gott :lol:
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Svarte_Jack skrev:
Kollar man på halsen vet man vilken ton man tar. Alltså är basmedhörning överflödigt :D :D :D
Man behöver varken stärkare eller PA, publiken kan ju kolla in greppbrädorna och gissa sig till vad man spelar. Steget efter det kallas luftgitarr/-bas fast utan bakgrundsmusik

(skulle det varit en smiley där?)
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Det där håller jag verkligen inte med om. Det värsta jag vet är att inte HÖRA vad jag spelar för ton.
Kolla på halsen är inte riktigt min melodi.. jag kör mer på känsla..
Ibland byter man tonarter och då är det cp-jobbigt att komma ihåg exakt vilken "ton" man spelar genom att kolla på halsen..
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

+1

Nån som vill starta en "Tänker ni på vad ni spelar när ni spelar?" tråd?
Finns den redan?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Geddy_Lee skrev:
Zalle skrev:så nån bas i medhörning funkar inte, låter inte alls bra.
Nå´n bas i medhörning har aldrig varit min avsikt att uppmana till.
Men en liten högtalare eller en combo tiltad i ett förstärkarställ.
Ljudet tas upp bättre av huvet än av knävecken, är min klara uppfattning. :wink:
Bild
Det där ser otroligt lättroddat o praktiskt ut ! kan man tom ta med sej när man ska spela på två också.

Min erfarenhet av medhörning är att ,.ja kassa lådor, basen har låtit som en mygga, plonkande ljud ungefär, sen har jag själv alltid tyckt att det är rätt härligt att känna trycket ur lådorna, men jag tror säkert du har tryck i den där riggen också.

Det är väl mera att man vill ha sitt sound som man gillar därav att det är lite värt det att släpa med sej prylarna, men visst håller jag med dej, jag spelar också oftast på små ställen, släpvagnar som man ska lasta på, bära osv.

Men många gånger jag funderar på att skaffa nåt mindre, men å andra sidan, jag spelar inte varje helg, så jag köper att jag får släpa :)
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Liten skrev:+1

Nån som vill starta en "Tänker ni på vad ni spelar när ni spelar?" tråd?
Finns den redan?
:lol:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Zalle skrev: Det där ser otroligt lättroddat o praktiskt ut ! kan man tom ta med sej när man ska spela på två också.

Min erfarenhet av medhörning är att ,.ja kassa lådor, basen har låtit som en mygga, plonkande ljud ungefär, sen har jag själv alltid tyckt att det är rätt härligt att känna trycket ur lådorna, men jag tror säkert du har tryck i den där riggen också.

Det är väl mera att man vill ha sitt sound som man gillar därav att det är lite värt det att släpa med sej prylarna, men visst håller jag med dej, jag spelar också oftast på små ställen, släpvagnar som man ska lasta på, bära osv.

Men många gånger jag funderar på att skaffa nåt mindre, men å andra sidan, jag spelar inte varje helg, så jag köper att jag får släpa :)
Praktiskt är ju ordet.
Att hävda att jag ska "ha mitt ljud" blir ju lite att vara en fyrkantig plugg i ett runt hål i vår situation.

Jag har varit lite inne på att ev skaffa nå´t som låter lite bättre.
Har sneglat på denna, eller dess äldre brorsa:
http://www.hughes-and-kettner.com/produ ... rod&id=101
Kan Dereborn lira combo borde ju kanske fler av oss kunna sträcka oss ttill det?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Liten skrev:hehe.. att gämföra vikten på 300T'n med hartkens 5500'an/3500'an är som att gämföra hur det är att bära en mini mot en riesenschnauzer.. ungefär samma vikt och otymplighetsekvation ;)
Men det är 7000:an jag har... väger dubbelt mot 3500... typ....
Skiljer väl ändå typ 15 kilo men...

Geddy:

För min del skulle det aldrig gå att lira på din rigg, men jag förstår att du kanske måste m tanke på utrymme osv...
Jag MÅSTE ha fläsk i röven för att det ska gå att spela överhuvudtaget, annars blir jag less och går hem... Att inte ha bra ljud på basen på scen är det värsta som finns...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev: För min del skulle det aldrig gå att lira på din rigg, men jag förstår att du kanske måste m tanke på utrymme osv...
Jag MÅSTE ha fläsk i röven för att det ska gå att spela överhuvudtaget, annars blir jag less och går hem... Att inte ha bra ljud på basen på scen är det värsta som finns...!
Men hallå!
Det är precis det här jag är ute efter.
Det måste väl i allsin da´r finnas roligare saker att fundera över när man står på en scen
än hur basljudet låter. Och som jag även skrev; det är en vanesak.

Om du inte sitter på Bass&Drum-dagarna och lirar solostycken på en 7-strängad bas förståss.
Då finns det inte så massor mer än basljudet att reflektera över.

Jag skulle aldrig ens ha tid över att fundera över hur basen låter när giget väl är igång.
Jag har fullt upp med att spela, sjunga, ösa...sköta ljuspedalbordet med fötterna...
försöka tänka ut ngt vettigt att säga mellan låtarna....
Senast redigerad av Geddan den mån 06 aug 2007, 14:17, redigerad totalt 2 gång.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag skulle lätt kunna lira på Geddys rigg.. Dock skulle ställningen som den satt på se jättelustig ut då den var tvungen att hänga i någon form av ryggsäck.. .. (jag djävlas bara med dig..) ;)

Jag har det oförskämt bra att kunna skylla på mina medmusikanter.. jag har helt enkelt hamnat i en sits där jag får uppdradera i takt med min trummis.. så ni kann ju räkna ut hur stort hans trummsett är... :P

(I think someones overcompensating for something.. ;) )
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar