Marshall Major

Prata om förstärkare och högtalare

Marshall Major

Omröstningen slutade ons 15 aug 2007, 11:48

Har provat och gillar den
2
11%
Har provat och gillar den inte
0
Inga röster
Har inte provat
16
89%
 
Antal röster: 18

Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Marshall Major

Inlägg av Ljudfreak »

Är det någon här som använder en Marshall Major, 200 W med 4 st KT88or i slutsteget? Det vore skoj att höra om era intryck av att spela bas med en sådan. Finns det några kända basister som kör på dem?

Mvh Ola
Senast redigerad av Ljudfreak den fre 10 aug 2007, 11:48, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Jag har aldrig spelat genom en sån, men JAG VILL HA EN! De gånger jag hört dem så har jag blivit grymt imponerad...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har provat en :twisted:

Fast det var många år se'n... De är riktigt maffiga och låter lite elakt på nå't sätt. Jag har för mig att Jack Bruce har använt sig av en med Cream.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Har provat. Inget att spela dragspelstrio emd utan den låter allra bäet närden får svettas lite. Skulle gärna äga en, men den bekante som äger den vill inte sälja........
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Har inte provat men låter ballt. Skulle gärna ha en rörtopp på runt 200W men det verkar vara antingen 100W eller 400-500W som finns att tillgå.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Marshall Major

Inlägg av Danne »

Ljudfreak skrev:Är det någon här som använder en Marshall Major, 200 W med 4 st KT88or i slutsteget? Det vore skoj att höra om era intryck av att spela bas med en sådan. Finns det några kända basister som kör på dem?

Mvh Ola
Har inte testat själv, men Bob Daisley använde Ritchie Blackmores 200W Major på Rainbows "Long live rock'n'roll" och han använde även Randy Rhoads 100W på Ozzy's "Diary of a Madman". Har upptäckt en lustig sak ang Major. Line6 Pod har både Major och Superbass emulering och det bästa basljudet får jag ur Major-emuleringen. Kanske säger mer om Poden än förstärkarna, vad vet jag?

Tycker själv att 200W rörtopp är optimalt. Det går att ratta fram slutstegsdist utan att mörda öronen samtidigt som man kan spela hyfsat rent på hög volym om man vill det. Har en Orange AD200B och en Mesa Boogie Buster 200W själv och är väldigt nöjd med båda.
Skriv svar