Fender Bassman?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Emil
Medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 23:14
Ort: Stockholm

Fender Bassman?

Inlägg av Emil »

Hej mina basvänner!
Jag har vart i ett kapell någonstans i Sverige och hittade en gammal Fender Bassman-top (uppskattningsvis 60-tal) med tillhörande låda (2x12"). Men hade aldrig möjlighet att testa den.
Rätta mig om jag har fel, men visst är den idag klassad som en gitarrstärkare?
Någon som har nån erfarenhet av att använda den som basstärk?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har haft två stycken, den senaste sålde jag för att finansiera ett basköp, den första för att jag behövde mer effekt.

Den är riktigt bra som basstärk tycker jag, kanske lite för lite botten för nedstämda slagdängor. Ljudet är typiskt rörmulligt med lite morr om man drar på volymen. Effekten är lite i klenaste laget för en basstärk, men på mindre ställen och i repan funkar den ypperligt! Jag har gigat utomhus med den och den räcker till som scenljud om det inte är tinnitusframkallande volymer.

Jag har kört den genom 2x15"-lådor och då är det gammal soul/blues som passar bäst. 4x12":an lär vara en bättre låda, men det kan jag inte uttala mig om.

Priserna på beggade toppar brukar ligg runt 5 000 kr på annonssidorna, även om jag har sett det dubbla (med matchande låda).
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Sen är det ju en fråga om det är 50, 100 eller 135...
50W är ju lite klen för att ha i lite större sammanhang (=gitarrförstärkare). En 135 är nåt av det bästa du kan få. Men eftersom det är 2 x 12 är det väl rätt sannolikt att det är en 50. Det är en ruskigt bra förstärkare men som sagt lite klen till bas...

*edit* Är den i hyfsat skick och du kan få ett bra pris så köp. De går alltid att sälja igen. :wink:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag köpte en bassman 100 som jag körde i en ampeg 410 ett tag..
Sedermera bytte jag in stärken på GMF mot min nuvarnade Warmoth 5:a.. tror jag gav 2000 för toppen.. mao 2000 för basen också.. = tveklöst bästa basaffären jag gjort.. inte för att warmoth är värt något rent pengamässigt utan att den är en sån underbar player...

Stärken lät precis som tidigare talare påpekat.. rör, men lite klent i basregistret.. den jag hade surrade lite för mycket tyckte jag.. men men..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Bra Årnes!

Jag bara förutsätter att det är en Bassman 100 eftersom det är sån'a jag har haft... :oops:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Emil
Medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 23:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Emil »

Precis , det är en 50 vi talar om.
Själv så lirar jag inte speciellt hög musik, blir mycket jazz, soul och lite pop/rock emellanåt. Kanske skulle det funka bara man fick tag på en bra låda. Skulle va kul å testa med min EBS valvedrive, då kanske man skulle få liv i den :)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Emil skrev:Precis , det är en 50 vi talar om.
Själv så lirar jag inte speciellt hög musik, blir mycket jazz, soul och lite pop/rock emellanåt. Kanske skulle det funka bara man fick tag på en bra låda. Skulle va kul å testa med min EBS valvedrive, då kanske man skulle få liv i den :)
En Valvedrive är väl, mig veterligen, till för att skapa rörkaraktär i en transistorstärk.
Den tror jag inte du har ngn användning för ihop med en Bassman.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Det finns ju 100 att få tag i också, men det är väl inte träpanel original?

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5147722
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

nä, det är silverfärgad tyg-front på en sån där egentligen
svart ska den vara också.. i det där fallet iallafall.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Geddy_Lee skrev:
Emil skrev:Precis , det är en 50 vi talar om.
Själv så lirar jag inte speciellt hög musik, blir mycket jazz, soul och lite pop/rock emellanåt. Kanske skulle det funka bara man fick tag på en bra låda. Skulle va kul å testa med min EBS valvedrive, då kanske man skulle få liv i den :)
En Valvedrive är väl, mig veterligen, till för att skapa rörkaraktär i en transistorstärk.
Den tror jag inte du har ngn användning för ihop med en Bassman.
Lite kaka på kaka, men jag brukar ha min och overdrajva Traynorn lite extra. Bra vid låg volym.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Tja!

Jag körde min 50watts Bassmantopp som basstärk i många år, en sjukt bra ton i den. Jag körde med 4x12 låda till (4ohm). jag var inte tvungen att byta upp mej till 100 wattaren förrens vi sparkade trummisen, då krävdes det lite mer bastryck.
Men jo, 50w och 2x12 är en fantastisk gitarrstärkare...
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Skriv svar