Bassman-lådor

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Bassman-lådor

Inlägg av Makten »

Vad finns det för olika Fender Bassman-lådor egentligen? Jag tänker närmast på de klassiska Silverface-riggarna. Jag har spelat på dylika några gånger, och alltid gillat ljudet väldigt mycket. Jag har för mig att det finns 4x12", 2x12" och 2x15", men jag vet inte vad det är jag spelat på, för de verkar se likadana ut på utsidan. Planen är att skaffa en vettig låda till min Marshall-topp (100 Watt rör). Vad ska man leta efter, och hur mycket är vettigt att betala?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

4x12:an låter faktiskt riktigt bra om man hittar en som är i bra skick.

4x12an och 2x15 är ungefär lika stora och elementen sitter iallafall i 4x12an i vinklade bafflar.
utan att ljuga så tycker jag att det var det bästa ljud jag haft tillsammans med orangen.. men en ampeg 810 "var ju så mycket häftigare" så jag sålde fendern. se vad du tycker själv... om det påminner dig om ljudet.
http://www.tiny-design.com/seb/sounds/e ... remble.mp3

lådan knorrar ju jäkligt mycket tillsammans med jazzbas banne mig medan ampegen låter wooompf
betalar du mer än 5000:- så tycker jag nog att du gör en dålig affär. 3500-5000:- är en rimlig nivå för en 4x12.
Jag har hört andra kommentera att 2x15 lådan egentligen låter ganska dåligt jämfört med 4x12an.
men var beredd på att lådan inte spelar så vansinnigt högt direkt. 100w bassman genom den lådan räckte inte för mig. däremot 200w toppen var perfekt med den lådan.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag har en Bassman 4x12 som jag kört min JCM 800-topp igenom. Den har ett härligt mulligt, öppet ljud. Lite för öppet för ena lokalen jag spelar i. Basfrekvenserna skjuter ju som bekant ut åt sidan och det gör det definitivt med denna lådan. För tillfället är den urkopplad och ovanpå står en Trace 4x10 som skräpade i lokalen och används istället pga att trummisen fick fnatt när jag körde i 4x12:an. :lol: Han kör med kåpor och det sade tydligen ffrroommm i skallen på honom. Jag får nöja mig med Tracen tillsvidare i den lokalen.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Det låter ju bra. Jag har fått uppfattningen att min Marshall är ljudligare än Fender Bassman-toppen (100 Watt), så det kanske blir en finfin kombination. Jag får leta lite...

Tillägg: Förresten, Danne! Hur bred är lådan jämfört med Marshall-toppen? Det är ju fint om det matchar något så när. :roll:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Så här ser det ut Makten:

Bild
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Danne skrev:Så här ser det ut Makten:
Mysigt! Min topp har tyvärr svart fronttyg, men måttmässigt ser det ju strålande ut.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Nu började jag ju sakna min gamla låda som tusan...
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Jag brukar som vanligt propagera för 4x12an, den med vinklade bafflar. Den kallas ibland Pyramid. Den har samma bredd och höjd som 2x15 men 4x12 är djupare. 2x15 funkar i mina öron sämre, inte alls lika mycket ton som 4x12.

Jag har spelat Fenders 4x12 sedan jag köpte min första, jag tror det var 1990....
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

TommyLove skrev:Jag brukar som vanligt propagera för 4x12an, den med vinklade bafflar. Den kallas ibland Pyramid. Den har samma bredd och höjd som 2x15 men 4x12 är djupare. 2x15 funkar i mina öron sämre, inte alls lika mycket ton som 4x12.

Jag har spelat Fenders 4x12 sedan jag köpte min första, jag tror det var 1990....
Ok, jag är nästan säker på att lådan jag lirade sist på, som lät sjukt bra, var en 4x12". Jag har förut lirat på en 2x15" som också lät bra, men på ett helt annat sätt. Den var "luddigare" och högtalarna distade ordentligt även med en 50-wattstopp på full sula. Fyrtolvan körde jag med hundrawattare (tror jag) på 8 på volymen. Gott häng!

Tyvärr är min budget typ noll just nu, men nu vet jag vad jag ska leta efter. De brukar visst inte kosta så fasligt många tusen, och skicket bryr jag mig inte ett dyft om, bara det låter bra.
Frågan som återstår är om det kommer låta "gôtt" med min Marshall, eller om man i så fall ska byta den mot en SF Bassman-topp. Prisbilden verkar vara ungefär densamma, och jag tilltalas mycket av Bassmanljudet. Det är "enkelt" på något sätt. Verkar alltid funka. Marshallen låter extremt bra, men den är lite "aggressiv". Ruskigt mellanregister och vrålar snarare än morrar när den distar. :lol:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Jag har testat 4x12an med 135w också och fick ut ett mycket starkare ljud än med 100wattaren, men jag vet inte om det säjer nåt egentligen, det beror ju mycket på skicken på stärkarna.
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Skriv svar