Glockenklang

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Glockenklang

Inlägg av jbass »

Är det någon här som testat Glockenklang's lådor, speciellt intresserad av utlåtande om deras 2x12 och 4x10-lådor? (Double, Quattro, TakeFive) Vad fick ni för intryck av dem (förutom att de är dyra)? Vem säljer Glockenklang i Sverige?

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Glockenklang

Inlägg av Matte »

jbass skrev:Är det någon här som testat Glockenklang's lådor, speciellt intresserad av utlåtande om deras 2x12 och 4x10-lådor? (Double, Quattro, TakeFive) Vad fick ni för intryck av dem (förutom att de är dyra)? Vem säljer Glockenklang i Sverige?
De har ingen generalagent i Sverige vad jag vet utan man får handa dem från Bluesens hemland (tyskland alltså :wink: )

Bra kvalitet ska det vara enligt de utsagor man hört, men ljudmässigt har jag inte att säga.Har inte testat själv, varken toppar eller lådor.
gäst

Re: Glockenklang

Inlägg av gäst »

Matte skrev:]

De har ingen generalagent i Sverige vad jag vet utan man får handa dem från Bluesens hemland (tyskland alltså :wink: )
HAHAHAHA!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Testat Glockenklang vid några tillfällen på Frankfurtmässan. Kanske inte direkt idealiska förhållanden med tanke på hur bullrigt där är och hur mosig man är i skallen, men mina intryck var att de lät som de flesta "referensstärkare": rent, detaljerat och lite tråkigt.
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

GrafZeppelin skrev:Testat Glockenklang vid några tillfällen på Frankfurtmässan. Kanske inte direkt idealiska förhållanden med tanke på hur bullrigt där är och hur mosig man är i skallen, men mina intryck var att de lät som de flesta "referensstärkare": rent, detaljerat och lite tråkigt.
HiFi-pryttlar?

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det kan man väl säga.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Jag har spelat en Warwick Thuimb genom en Glockenklang i en timme och det lät skitbra. Men priset är inte betalbart.... iallafall inte nytt.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Glockenklang

Inlägg av BBQV »

Matte skrev:Bluesens hemland (tyskland alltså :wink: )
Granne med Österrike, Reggaens hemland...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Glockenklang

Inlägg av Matte »

BarbequeVillage skrev:
Matte skrev:Bluesens hemland (tyskland alltså :wink: )
Granne med Österrike, Reggaens hemland...
8)
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Jag har ägt en glockenklang Double (2x12, 500w i 4ohm...), som lät mycket bra. Dock var det ingen hit att para den med någon av mina rörtoppar. Det lät inget vidare med dessa, men med en bra transistor topp lät det kanon. Rent och med mycket tydlighet, men inte kyligt på något sätt. Bra drag i lådan var det också och den pallade ordentligt med botten utan att vika sig.

En kompis till mig äger nu lådan och kör en Warwicktopp tillsammans med den och det låter skitbra.
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

Bootzy skrev:Jag har ägt en glockenklang Double (2x12, 500w i 4ohm...), som lät mycket bra. Dock var det ingen hit att para den med någon av mina rörtoppar. Det lät inget vidare med dessa, men med en bra transistor topp lät det kanon. Rent och med mycket tydlighet, men inte kyligt på något sätt. Bra drag i lådan var det också och den pallade ordentligt med botten utan att vika sig.

En kompis till mig äger nu lådan och kör en Warwicktopp tillsammans med den och det låter skitbra.
Aj då, precis en sådan, fast 8 ohmsvarianten jag eventuellt har på G. Hade dessvärre tänkt driva den med en V4B. Vilka rörstärkare provade du din med?

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

jbass skrev:
Bootzy skrev:Jag har ägt en glockenklang Double (2x12, 500w i 4ohm...), som lät mycket bra. Dock var det ingen hit att para den med någon av mina rörtoppar. Det lät inget vidare med dessa, men med en bra transistor topp lät det kanon. Rent och med mycket tydlighet, men inte kyligt på något sätt. Bra drag i lådan var det också och den pallade ordentligt med botten utan att vika sig.

En kompis till mig äger nu lådan och kör en Warwicktopp tillsammans med den och det låter skitbra.
Aj då, precis en sådan, fast 8 ohmsvarianten jag eventuellt har på G. Hade dessvärre tänkt driva den med en V4B. Vilka rörstärkare provade du din med?
Jag körde med en 70-tals V4B och en Trace Elliot QuatraValve. Men ditt ljudideal kanske skiljer sig från mitt och det kanske i dina öron låter guld att kombinera din topp med denna låda.

Jag tyckte framförallt att lådan blev för "middig" och lite svårskruvad framför allt i 200-800hz regionen. Svårt att beskriva det här, men jag tänkte många gånger att det lät nästan mer 4x10 än 2x12 av ljuden den presterade. Det skall också tillläggas att jag nästan alltid gillar slutna lådor bäst till rörtoppar av någon anledning.
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

Jaja, började ju bjuda på en 212 på eBay, men struntade i att gå vidare. Lite väl mycket gambling att köpa en låda ospelad. Vete tusan vad jag ska ha för låda..... :?

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
Skriv svar