GK 800RB?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

GK 800RB?

Inlägg av mikkejohansson »

Jag började fundera.....visst är det cool med en stor rörtopp (jag har en Mesa Buster 200) men ibland lite känsligt och bökigt.

Har ibland haft funderingar att byta mot (eller bara skaffa en till amp) nåt transistor/hybrid-baserat. Har en GK MB150 combo som jag gillar mycket. Speciellt det där rena lite "pianoklang"-soundet...

Så då kommer frågan; är det nån som testat "klassikern" 800RB? Man minns den ju från ett otal annonser i Bass Player, men jag har faktiskt aldrig stött på en IRL så att säga.

Övriga GK verkar ju också spännande, men 800RB verkar gå att hitta till väldigt lockande priser :)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har haft en 800 RB när det begav sig. Körde den genom en 2x15"-låda med bra resultat.

Bi-ampfunktionen testade jag aldrig, men den spelar högt och rent och har en jäkligt bra EQ. Den är byggd som ett kassaskåp och verkar i stort sett outslitlig. Jag gillar dem!

Det går att hitta för rimliga pengar, en snabbkoll gav detta resultat:
http://www.vendolin.se/annonce_detail.a ... id=4650050
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Mmm....jag kunde ju ha råd med en till Japan-bas om jag sålde min rörtopp och bytte till en sån :)

Visst nytillverkas de nu med? Ska till Uppsala en del till veckan, får gå förbi musikverkstaden, de har väl agenturen ännu?
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

mikkejohansson skrev:Mmm....jag kunde ju ha råd med en till Japan-bas om jag sålde min rörtopp och bytte till en sån :)

Visst nytillverkas de nu med? Ska till Uppsala en del till veckan, får gå förbi musikverkstaden, de har väl agenturen ännu?
Ja. De har argenturen och stärkaren görs fortfarande, men bara för den amerikanska marknaden.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

jag

Inlägg av criss »

hade en och sån hemma och testade för någon månad sen.
bra eq!
inte så mycket punch direkt.
billig.
låter inget vidare om man jämför med basnalles eden(mins inte mod).
inte en av de roligare transistortopparna jag testat.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Ja har ju en GK1001RB topp som ja kör genom 2stycken aguilar GS112 lådor..

Låter SVIN bra.

GK har väl varit lite så så ett tag men ja tycker dom har kommit upp sig nåt grymt sista åren..

Och grymt pris värda!!!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Som sagt, blir till att testa lite i Uppsala då. Lär ju aldrig gå sälja min rörtopp här i alla fall (om inte Frecko blir sugen, det är ju en Mesa i alla fall :) ), alla skaffr ju bara små, lätta riggar :D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

mikkejohansson skrev:Som sagt, blir till att testa lite i Uppsala då. Lär ju aldrig gå sälja min rörtopp här i alla fall (om inte Frecko blir sugen, det är ju en Mesa i alla fall :) ), alla skaffr ju bara små, lätta riggar :D
visst visst, så fort ni behöver något sålt så vänder sig alla till mig, tänk på mina känslor då! :cry:


...vad är det för topp? Har du bildeR? :roll: :wink:
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

En MesaBoogie Buster 200


Googla lite så kan vi snacka sen :)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

mikkejohansson skrev:En MesaBoogie Buster 200


Googla lite så kan vi snacka sen :)
shit, blandade reviews på harmonycentral gör ingen lycklig :? Är jäkligt osäker... + att en Bass 400+ egentligen är det jag är ute efter... Fast fixa bilder iaf, kanske ändrar mig :roll:
Användarvisningsbild
Danielsson
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 25 okt 2006, 13:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Danielsson »

Jag har alltid tänkt att det är dumt att sälja prylar, därför sitter jag och trycker på ett gäng toppar, bla en GK800RB och en Mesa 400+. Kan säga att jag tycker Mesa-toppen smiskar GK-toppen i stjärten när det gäller sound och tryck, men... Att ha en GK800RB är grymt, det är en liten topp med bra tryck. Jag glömmer aldrig när jag flög till ett par gig i Bulgarien och fick ner toppen i resväskan bland strumpor och kallingar.
Jag hade nog behållt Bustertoppen och köpt en GK som kompliment.
"bas är det lättaste instrumentet, det är bara de fyra tjockaste strängarna på en gitarr. Basisten spelar bara en ton i varje ackord"
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Mmm, det är nog lite så jag tänker....fast att jag tänkte köra min GK combo ihop med en extralåda då och då.....typ skaffa en EBS Neo 1x12 kanske...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar