Bästa transistotoppen?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Finns det någon här som tycker att en Aguilar 750 är värd 7-10 tusen mer än vad man får ge för t ex en Mesa Boogie 400+ ?
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Ljudmässigt.. antagligen inte.. har inte testat Mesan.. viktmässigt.. well... :roll:

EDIT: Hade min Sunn haft en mid-ratt (ca 400hz) och rör som distar senare hade jag inte funderat på 750'n.. sååååå tung är inte klumpen..
Senast redigerad av Liten den tis 21 aug 2007, 11:52, redigerad totalt 2 gång.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Liten skrev:Ljudmässigt.. antagligen inte.. har inte testat Mesan.. viktmässigt.. well... :roll:
Skit i vikten, jag har folk som bär :D
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Då hade jag satsat på 400'an.. Om du gillar hur den låter... Men vad har en rörtopp med denna tråd att göra?? :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Skulle tro att mesan är mycket brutalare på de flesta sätt än Aguilaren.
Nu har jag inte testat Aguilaren men jag tror nog ändå att Mesans 500 rörwatt vrider om inälvorna på ett mer behagligare sätt än Aguilaren. Och se´n om den är billigare dessutom...
Tror nästan andrahandsvärdet är bättre på Mesan dessutom, m tanke på att gemene man vet vad Mesa är.

MALA: Köp den där mesan i STHLM m Ampeglådan, jag kan köpa ampeglådan av dig.

Liten: Tycker fortfarande det är så konstigt att det distar så fort för dig. Är några av rören dåliga?
Byta till någon annan slags rör?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:Liten: Tycker fortfarande det är så konstigt att det distar så fort för dig. Är några av rören dåliga?
Byta till någon annan slags rör?
Återkommer.. sitter just nu och kollar på det.. ev finns det rör som distar senare än de jag har i..

Och.. ev så kan jag få toppen moddad (använder ju inte kanal 2 alls..) så en mid-ratt får ta bland rattens plats.. kanske.. beroende på vad det kan kosta..

EDIT: VARFÖR KOMMER JAG PÅ DESSA GREJER?? hur ska jag kunna sova nu?
Senast redigerad av Liten den tis 21 aug 2007, 12:03, redigerad totalt 1 gånger.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

blackparkas skrev:
MALA: Köp den där mesan i STHLM m Ampeglådan, jag kan köpa ampeglådan av dig.
Har nog gått bort mig bland annonserna, vilken Mesa? Har du länk?
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

MALA skrev:
blackparkas skrev:
MALA: Köp den där mesan i STHLM m Ampeglådan, jag kan köpa ampeglådan av dig.
Har nog gått bort mig bland annonserna, vilken Mesa? Har du länk?
Aj då... den var i malmö....
http://www.blocket.se/vi/12452624.htm?ca=5_s

Liten skrev:
blackparkas skrev:Liten: Tycker fortfarande det är så konstigt att det distar så fort för dig. Är några av rören dåliga?
Byta till någon annan slags rör?
Återkommer.. sitter just nu och kollar på det.. ev finns det rör som distar senare än de jag har i..

Och.. ev så kan jag få toppen moddad (använder ju inte kanal 2 alls..) så en mid-ratt får ta bland rattens plats.. kanske.. beroende på vad det kan kosta..

EDIT: VARFÖR KOMMER JAG PÅ DESSA GREJER?? hur ska jag kunna sova nu?
Därför att du vet innerst inne att det är Sunn som is the shit!!
Varför inte nolla EQn och pilla på enbart midfrekvenserna? Funkar det ändå inte som du vill?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Nä MALA ingen 400+..
Antingen köper du Buster Bassen för 11000:- eller så köper du en Helt ny Db750.. Fast då säljer du nog allt annat du har o köper Aguilar lådor också. :)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

blackparkas skrev:
Aj då... den var i malmö....
http://www.blocket.se/vi/12452624.htm?ca=5_s
Malmö är bättre för min del. Du får PM snart
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Kolla själv hur den ser ut.. vad har du för "mid" freqvenser på den grafiska eq'n du gillar?
Jag hittar inga..

Men som du säger.. innerst inne.. ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Liten skrev:Kolla själv hur den ser ut.. vad har du för "mid" freqvenser på den grafiska eq'n du gillar?
Jag hittar inga..

Men som du säger.. innerst inne.. ;)
Nja, det är ju det... Det var svårt att få till det riktigt, men jag tror att med en till låda med mindre element så tror jag att jag får till det precis som jag vill ha det.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:Nja, det är ju det... Det var svårt att få till det riktigt, men jag tror att med en till låda med mindre element så tror jag att jag får till det precis som jag vill ha det.
Är jag också övertygad om.. så.. KOM Å KÖÖÖP!! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Liten skrev:
blackparkas skrev:Nja, det är ju det... Det var svårt att få till det riktigt, men jag tror att med en till låda med mindre element så tror jag att jag får till det precis som jag vill ha det.
Är jag också övertygad om.. så.. KOM Å KÖÖÖP!! :D

Hehe... verkar som att jag har en annan låda på g.... som jag inte alls vet hur den låter egentligen... eller... jo... det vet man väl egentligen, men inte tillsammans m resten av grejerna...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Håller med johannes här, den bästa hybrid jag har testat är Eden WT-800
Jag är en sucker för Eden helt enkelt
Bästa Heltransistor Eden Nemesis. Jaja det är ju skittråkigt att säga att sin egen stärk är bäst, men jag spelade igenom allting jag fick händerna på innan jag köpte den. Jag föredrar den tillomed över den nya WTX-260 trots att den är dubbel så dyr.

Nämnvärt är väl att jag inte heller har provat en Aguiluiear någon gång.
Bild
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

blackparkas skrev: Nja, det är ju det... Det var svårt att få till det riktigt, men jag tror att med en till låda med mindre element så tror jag att jag får till det precis som jag vill ha det.
Hehehe... , "jag tror - tror jag" och det i en och samma mening. Fan, det var riktigt kul Blackie :lol:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

calif de funk skrev:
blackparkas skrev: Nja, det är ju det... Det var svårt att få till det riktigt, men jag tror att med en till låda med mindre element så tror jag att jag får till det precis som jag vill ha det.
Hehehe... , "jag tror - tror jag" och det i en och samma mening. Fan, det var riktigt kul Blackie :lol:
Petitesser!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

blackparkas skrev:
calif de funk skrev:
blackparkas skrev: Nja, det är ju det... Det var svårt att få till det riktigt, men jag tror att med en till låda med mindre element så tror jag att jag får till det precis som jag vill ha det.
Hehehe... , "jag tror - tror jag" och det i en och samma mening. Fan, det var riktigt kul Blackie :lol:
Petitesser!
Skit i samma, det var kul ändå :D :wink: Förlåt
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar