Lina förstärkare

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Lina förstärkare

Inlägg av busse »

Vad blir skillnaden om man ansluter XLR-utgången på stärkaren till en mixer via en kabel som har XLR kontakt på stärkaren och telekontakt på mixern och sen in i mixern via line in på mixern jämfört att ansluta stärkaren via XLR-XLR och mick ingången på mixern?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Va?
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Re: Lina förstärkare

Inlägg av Wall »

busse skrev:Vad blir skillnaden om man ansluter XLR-utgången på stärkaren till en mixer via en kabel som har XLR kontakt på stärkaren och telekontakt på mixern och sen in i mixern via line in på mixern jämfört att ansluta stärkaren via XLR-XLR och mick ingången på mixern?
Ingen alls.
Men om du har utgången ställd på linjenivå och koppar in dig på mikrofoningång får du ett "sound" som du kanske inte rikigt önskar.
Å andra sidan om utgången är ställd på mikrofonnivå och du kopplar in dig på en linjeingång kanske du inte heller uppnår det sound du är ute efter.
LINJE UT FRÅN STÄRKARE TILL LINJE IN PÅ MIXER
MIK UT FRÅN STÄRKARE TILL MIK IN PÅ MIXER.
Om det sen är XLR eller Tele eller RCA eller Eller spelar ingen roll, bara NIVÅERNA stämmer.
Sen finns det vissa mixerbord i vilka man kan välja linje eller mikrofonnivå på XLRingången osv....
Så, kolla vad det står på XLR UT från din stärkare och koppla det till rätt ingång på mixern.
Lycka till.
Önskar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: Lina förstärkare

Inlägg av ferm »

Wall skrev:
busse skrev:Vad blir skillnaden om man ansluter XLR-utgången på stärkaren till en mixer via en kabel som har XLR kontakt på stärkaren och telekontakt på mixern och sen in i mixern via line in på mixern jämfört att ansluta stärkaren via XLR-XLR och mick ingången på mixern?
Ingen alls.
Men om du har utgången ställd på linjenivå och koppar in dig på mikrofoningång får du ett "sound" som du kanske inte rikigt önskar.
Å andra sidan om utgången är ställd på mikrofonnivå och du kopplar in dig på en linjeingång kanske du inte heller uppnår det sound du är ute efter.
LINJE UT FRÅN STÄRKARE TILL LINJE IN PÅ MIXER
MIK UT FRÅN STÄRKARE TILL MIK IN PÅ MIXER.
Om det sen är XLR eller Tele eller RCA eller Eller spelar ingen roll, bara NIVÅERNA stämmer.
Sen finns det vissa mixerbord i vilka man kan välja linje eller mikrofonnivå på XLRingången osv....
Så, kolla vad det står på XLR UT från din stärkare och koppla det till rätt ingång på mixern.
Lycka till.
Önskar,
/Wall
Men är inte XLR ut och ingångarna balanserade?
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Re: Lina förstärkare

Inlägg av Wall »

ferm skrev:Men är inte XLR ut och ingångarna balanserade?
Det kan Tele in och utgångar oxå vara.
...
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Ingen alls.
Men om du har utgången ställd på linjenivå och koppar in dig på mikrofoningång får du ett "sound" som du kanske inte rikigt önskar.
Å andra sidan om utgången är ställd på mikrofonnivå och du kopplar in dig på en linjeingång kanske du inte heller uppnår det sound du är ute efter.
LINJE UT FRÅN STÄRKARE TILL LINJE IN PÅ MIXER
MIK UT FRÅN STÄRKARE TILL MIK IN PÅ MIXER.
Om det sen är XLR eller Tele eller RCA eller Eller spelar ingen roll, bara NIVÅERNA stämmer.
Sen finns det vissa mixerbord i vilka man kan välja linje eller mikrofonnivå på XLRingången osv....
Så, kolla vad det står på XLR UT från din stärkare och koppla det till rätt ingång på mixern.
Lycka till.
Önskar,
/Wall
Jag har ju lite dålig koll på detta med nivåer, men hur spelar gainen på mixern roll har den nåt med linje och mick nivårena? Eller styrs nivåerna av nåt annat och gainen bara påvekar volymen?
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

En skum grej som jag inte visste var att det finns tydligen obalanserade mick-kablar, har balanserad xlr out på fafnern, kopplade in en kabel och till mixer sen, blev ett jäkla brum o liv, sen visade det sej att den var obalanserad, köpte en balanserad kabel o vips så lät det bra, kanske ingen nyhet .,eh ?
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

Zalle skrev:En skum grej som jag inte visste var att det finns tydligen obalanserade mick-kablar, har balanserad xlr out på fafnern, kopplade in en kabel och till mixer sen, blev ett jäkla brum o liv, sen visade det sej att den var obalanserad, köpte en balanserad kabel o vips så lät det bra, kanske ingen nyhet .,eh ?
Skumt det dära... varför vill man tillverka en sån kabel?
X= Jord/Skärm, L= Vänster, R= Höger eller hur?

Kan nån förklara varför man inte vill ha skärmen/jord/balans?

Varför heter det egentligen balanserad?
/Slöhund

Slö för det mesta, roligare än de flesta!

OLP MM2, Zoom 506II, Ampeg SVX
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

samma grej hände för mig med podden.. har låtit skit till jag köpte en balanserad kabel... skum milt uttryckt.
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Re: Lina förstärkare

Inlägg av Basjonas »

Wall skrev:
busse skrev:Vad blir skillnaden om man ansluter XLR-utgången på stärkaren till en mixer via en kabel som har XLR kontakt på stärkaren och telekontakt på mixern och sen in i mixern via line in på mixern jämfört att ansluta stärkaren via XLR-XLR och mick ingången på mixern?
Ingen alls.
Men om du har utgången ställd på linjenivå och koppar in dig på mikrofoningång får du ett "sound" som du kanske inte rikigt önskar.
Å andra sidan om utgången är ställd på mikrofonnivå och du kopplar in dig på en linjeingång kanske du inte heller uppnår det sound du är ute efter.
LINJE UT FRÅN STÄRKARE TILL LINJE IN PÅ MIXER
MIK UT FRÅN STÄRKARE TILL MIK IN PÅ MIXER.
Om det sen är XLR eller Tele eller RCA eller Eller spelar ingen roll, bara NIVÅERNA stämmer.
Sen finns det vissa mixerbord i vilka man kan välja linje eller mikrofonnivå på XLRingången osv....
Så, kolla vad det står på XLR UT från din stärkare och koppla det till rätt ingång på mixern.
Lycka till.
Önskar,
/Wall
Jo men XLR out på en basförstärkare funkar i de allra flesta fall som en inbyggd linebox, dvs micknivå. Därför är det lämpligt att koppla in den med xlr-kabel i mixerbordets mick-ingång.

Rätta mig om jag är ute och cyklar.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Enkelt:
Balanserad signal betyder att du skickar signalen och inverterad signal i kabeln och sedan tar differensen i preampen.

Detta motverkar en massa störningar som gärna hoppar in i långa kablar.

Tekniskt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Vi har ju en Guru i medlemslistan. Bosse Hansén.
Kan inte han detta på sina 5 fingrar så skulle jag bli mycket förvånad.
Så hör med honom.
http://www.hansenaudio.se
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Re: Lina förstärkare

Inlägg av Wall »

Basjonas skrev:
Wall skrev:
busse skrev:Vad blir skillnaden om man ansluter XLR-utgången på stärkaren till en mixer via en kabel som har XLR kontakt på stärkaren och telekontakt på mixern och sen in i mixern via line in på mixern jämfört att ansluta stärkaren via XLR-XLR och mick ingången på mixern?
Ingen alls.
Men om du har utgången ställd på linjenivå och koppar in dig på mikrofoningång får du ett "sound" som du kanske inte rikigt önskar.
Å andra sidan om utgången är ställd på mikrofonnivå och du kopplar in dig på en linjeingång kanske du inte heller uppnår det sound du är ute efter.
LINJE UT FRÅN STÄRKARE TILL LINJE IN PÅ MIXER
MIK UT FRÅN STÄRKARE TILL MIK IN PÅ MIXER.
Om det sen är XLR eller Tele eller RCA eller Eller spelar ingen roll, bara NIVÅERNA stämmer.
Sen finns det vissa mixerbord i vilka man kan välja linje eller mikrofonnivå på XLRingången osv....
Så, kolla vad det står på XLR UT från din stärkare och koppla det till rätt ingång på mixern.
Lycka till.
Önskar,
/Wall
Jo men XLR out på en basförstärkare funkar i de allra flesta fall som en inbyggd linebox, dvs micknivå. Därför är det lämpligt att koppla in den med xlr-kabel i mixerbordets mick-ingång.

Rätta mig om jag är ute och cyklar.
Du har helt rätt.
Men iomed att det finns stärkare i vilka man kan välja utgångsnivå och mixerbord med balanserade teleingångar så är det svårt att säga varesig bu eller bä. Men om Busse är bussig och specar stärkare och mixer så kanske det blir lättare.
Om man har långa kablar vill man inte skicka mik-nivå...det blir inte mycket kvar av signalen.
När jag jobbade med EM i Göteborg hade jag över 2000 meter kabel och när man körde en mik igenom den så var det inte mycket kvar av signalen *prata in i en dunkudde fenomenet*
Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Men om Busse är bussig och specar stärkare och mixer så kanske det blir lättare.
Stärkaren är en topp, Trace Elitott SM 200 AH eller nåt år det hållet vad det gäller beteckningen, mixern är en ny Yamaha 01V96 V2.
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

busse skrev:Stärkaren är en topp, Trace Elitott SM 200 AH eller nåt år det hållet vad det gäller beteckningen, mixern är en ny Yamaha 01V96 V2.
Då skulle jag använda XLR ingången på mixern och PAD-knappen ifall det blir för starkt. För visst sitter det väl 16 XLR-honor på 01V96!?!
Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

För visst sitter det väl 16 XLR-honor på 01V96!?!

Nix det sitter bara tolv st XLR på den, de fyra sista kanalerna har bara balanserade tele in.
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

busse skrev:Nix det sitter bara tolv st XLR på den, de fyra sista kanalerna har bara balanserade tele in.
Ja då är det väl kört...
Nä, skämt å sido.
Om jag vore du skulle jag lägga någon tusenlapp på en Behringer ADA8000
http://www.behringer.com/ADA8000/index.cfm?lang=eng
Det finns liknande från Focusrite, RME, Presonus osv...
På så vis får du 8 mikrofonförstärkare som du kan koppla till ADAT in på mixern eller till linjeingången.
Det finns många som hyser ett stort hat mot Behringer och om någon av er läser detta kan ni väl tänka på Focusrite, RME, SSL, Neve *slappna av och slut ögonen...*
Ledsen att svar dröjde, jag fick för mig att jag redan svarat...men cyberWall tycks inte riktigt fungera.
Hursomhelt.
Lycka till,
/Wall
P.S. Vill du inte ha 8 kanaler finns det 1 och 2 kanaliga preamps från samtliga fabrikat jag nämnde.
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
Bo Hansén
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Bo Hansén »

Busse,

"line utgångar" på bas och gitarrförstärkare varierar ganska mycket gällande nivåer, impedanser, balansering o.s.v.

Men bas-stärkare som kommit nu på senare tid, har ofta en XLR-hane som är markerad "DI-out" och som då motsvarar en" DI-box/line-box" lådas utnivå och prestanda. (ibland även transformatorbalansread, d.v.s. galvansikt skild från förstärkarens jord/hölje)
D.v.s. att det du får ut ur XLR kontakten när du spelar med en genomsnittlig nivå på stärkaren, är en balanserad "mike-level" nivå, som är avsedd för att köras in på en mixer med balanserad mikrofoningång.

På många äldre rör-stärkare (även solid state/transistor) så finns det utgångar som är markerade med "line" eller "slave", dessa är normalt bara en dämpad signal från förstärkarens högtalarutgång, och brukar var allt för hög i signal för att anslutas till en mikrofoningång, och är inte balanserad som många gånger orsakar "brumslingor" när man kopplar ihop stärkaren med PA-utrustningen som kanske ligger på olika skyddsjords system.
Men en fördel med att använda en dämpad högtalarsignal som line-ut, är att man får med slutstegets karaktär samt även något av högtalarnas påverkan av förstärkare, och då speciellt när det gäller rör-stärkare.

En del andra obalanserade line/slave utgångar tar sin signal före slutsteget direkt före eller efter förstegets mastervolym, och har ibland ett egen liten drivförstärkare med nivå-ratt, så man kan ställa en lämplig nivå till ett extra slutsteg eller linje-ingång på en mixer.

Ett bra sätt för att anpassa en "line/slave" utgång är att använda en "passiv DI-box/line-box" som har en högohmig teleingång som tål några volt, och som sedan med en transformator omsätter denna signal till en lågohmig balanserad "mick-nivå signal" som kommer att passa utmärkt till mixerns mikrofoningång
DI-boxar har ofta också en "ground-lift" switch, som särar skyddjorden mellan anläggningar, om det är stora problem med brum och surr.

Men som jag började detta inlägg, det finns nästan lika många varianter på line-utångar som det finns stärkare, så någon standard har det inte blivit inom detta område ännu, men hoppas att mitt inlägg tillsammans med dom andra grabbarnas inlägg, benar ut några av dina frågor och undringar i detta ämne.

--Bosse
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Tackar för svaren, blir till att plugga in stärkaren på mick in. Måste kolla vad ett sånt där adat mikrofonföstärkare kostar, då har man ju kanaler så det räcker.
Skriv svar