inställningar på Ampeg-topp

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

inställningar på Ampeg-topp

Inlägg av Dan the Man »

Har en Ampeg V4-Bh. Är nöjd med den men ibland får jag inte till det där perfekta rockljudet. Hur har ni andra Ampeg-ägare (antar att det är ungefär samma på t ex en SVT-CL) settings på era? Framförallt undrar jag hur mycket mid och i vilket läge väljaren står. Sen när det gäller gain och volym; ska man ha volymen på max och sen reglera med gainen?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: inställningar på Ampeg-topp

Inlägg av anli »

Dan the Man skrev:Har en Ampeg V4-Bh. Är nöjd med den men ibland får jag inte till det där perfekta rockljudet. Hur har ni andra Ampeg-ägare (antar att det är ungefär samma på t ex en SVT-CL) settings på era? Framförallt undrar jag hur mycket mid och i vilket läge väljaren står. Sen när det gäller gain och volym; ska man ha volymen på max och sen reglera med gainen?
Ställ in gain efter tycke och reglera ljudnivån med master.
Edit: äger ingen, bara provat i affär...
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Sätt mid frequency på 4 och boosta lite, runt kl 2. Bas och diskant drar du på så mycket du orkar, kanske backa diskanten en smula om det blir för vasst och skrikigt. Det beror lite på gaininställningen, förstegsdist blir lite vass ibland... Blir det för högt så tycker jag att du ska sänka gainen, ett mättat slutsteg morrar så fint! :twisted:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag giggade nyligen med en sådan topp. Tror inte det finns ett givet framgångsrecept. Det beror på rummet, basen och högtalarna. Jag spelade på en Gibson Les Paul Triumph genom en gammal Peavey 2x15" med frekvensväljaren på läge två, mid på kl 2, bas på kl 2 och treble kl 12. Gain minns jag inte men eftersom jag inte kunde/fick köra så högt fick jag ratta in lite förstegsdist, tror det var ca kl 2 det också och mastern minns jag inte.
Användarvisningsbild
Basisten
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 10:15
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Basisten »

Det är aldrig fel med en riktig kompressor när du mekar med ljudet.
Har en Dod fotpedal som jag har med mej om jag ska köra i andras grejjer, annars rekomenderas varmt nån rackmonterad historia.

Själv kör jag ganska låg bas och diskant omkring 2, med mid på c:a 4. Men om du har ett horn med egen styrning i lådan så kan du ställa ner det också, om du vill ha lite knorr i sakerna... Men ljudet börjar redan i fingrarna så egentligen finns det ingen inställning som passar alla...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Allt på kl.12, tryck in ultra hi och ultra lo, nya strängar och plektrum = klooooooooooong!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar