Continuum - (Rör vs Hybrid) ..

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Continuum - (Rör vs Hybrid) ..

Inlägg av Liten »

Igår utfördes A/B testet på min Sunn 300T hos Mattisson. (Många tack Anders för att jag fick ta upp din tid after houers och stöka runt hos dig!)

Kortfattat:
1. Provspel av Aguilar DB750 i 1st Aguilar DB410
2. Provspel av Sunn 300T i 1st Agilar DB410
3. Provspel av Sunn 300T i 1st Agilar DB410 + 1st GS410
4. Provspel av Aguilar DB750 i 1st Aguilar DB410 + 1st GS410

Alla testerna utfördes med min Jazz..

1. Vi startade med att koppla upp 750'n till enbart DB410:an och provspelade den helt flat. alla reglage raka. Både High och Low's extraswitchar (för extended freq antar jag) var påslagna. Passive mode.

Noterbart är hur varm och distinkt tonen är trots att det bara är en 410 man spelar i. Visserligen har Jazzen relativt nya strängar på men brilliansen i den här lådan och toppen är snudd på extrem utan att dista. Låter otroligt bra i mina öron.

2. Sunntoppen kopplas in och alla reglage ställs raka. den inbyggda kompressorn är bortkopplad. Grafisk eq likaså. Deep och High switcharna är dock på.

Total avsaknad av mid.. konstaterar båda Anders och jag direkt.. Ingen bäring i tonen.. bara hängmatta.. varm sådan.. men inte varmare än 750'n på något vis.
Jag vrider upp Kanalen till 3 och då börjar det hända saker.. kopplar in grafiska eq'n och drar upp 250hz en linje ovanför flat och 500hz 2 linjer ovanför. Nu blörjar det likna något.. drar även upp 1khz till en linje ovanför flat och där är topparna relativt lika.. inte jättelika.. men relativt..

Test 3 och 4 resulterar inte i mer än att frekvenseerna bär ännu mer.. mer botten och högre volym.. punchen ur DB410:an var bra från början.

Slutsats: Replokalen jag repar i är boven i dramat. Hörselpropparna skall bytas för att få bättre freq-släpp..
Lådorna är för klena.. så det blir min investering framöver...
Mod av stäken väntar jag med.. ev nya rör framöver.. som distar senare..
Jag visste att något var lurt med replokalen eftersom riggen har låtit makalöst fram tills vi började repa där..

Det som imponerade mest igår var ändå DB750'n.
En hybrid som låter minst lika mycket rör som en rörtopp.. (Jag har ju sagt förut att jag inte gillar när det distar så jag utgår från det i min beskrivning..) till ca hälften av vikten..

Otroligt imponerande..

Utöver stärktestet hann jag med att fingra på några fantastiska Läkland basar. En Vit DJ 5:a med lönnbräda som helt förändrade min tidigare kritik mot den.. Mycket härlig.. lät förvånansvärt bra.. Testade även en bandlös 5:a 55-01:a.. sanslöst bra bandlös.. får ni chansen så åk förbi och testa..

Hann givetvis med att fingra på Anders egna basar.. de växer på en..
Designen finner jag mer tilltalande för varje gång jag ser den.. Provade både 6:an och en bandlös 5:a med ramp. Många Jaco-räkor blev det.. för många.. minst sagt.. tur att man kunde blanda upp det med lite "hit the road jack".. eller? :roll:

Igen.. tack för jag fick utföra A/B testet!

Smygreklam! jo jag tackar ja!.. men det bjuder jag på!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

grymt!

nu längtar jag till stora riggtestdagen!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Gårdagens test hos Mattisson gav eko under dagen..
Kvällens rep avslöjade många saker...
1. Jag är en idiot
2. Min Sunn-topp's external speaker- (finns en main också) utgång har något galet hänt med.. Slavar man lådorna låter dom jämt och bra..
4. Hornet i ena lådan lät bättre än i den andra.. (den hamnade överst!) har alltid kört med hornen av..

Ja vad säger man.. helt OTROLIGT..
Med båda lådorna på plats och samma inställning som post 1.. och hornet pådraget till 25%.. lät hela riggen KLOCKRENT.. på vol 6.. istället för 9-10.. inga element som distar.. ingenting..


Men.. 810 björnen har vaknat.. :twisted:

Ledsen för all tid jag spillt med mitt tragglande.. godnatt..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev:Gårdagens test hos Mattisson gav eko under dagen..
Kvällens rep avslöjade många saker...
1. Jag är en idiot
2. Min Sunn-topp's external speaker- (finns en main också) utgång har något galet hänt med.. Slavar man lådorna låter dom jämt och bra..
4. Hornet i ena lådan lät bättre än i den andra.. (den hamnade överst!) har alltid kört med hornen av..

Ja vad säger man.. helt OTROLIGT..
Med båda lådorna på plats och samma inställning som post 1.. och hornet pådraget till 25%.. lät hela riggen KLOCKRENT.. på vol 6.. istället för 9-10.. inga element som distar.. ingenting..


Men.. 810 björnen har vaknat.. :twisted:

Ledsen för all tid jag spillt med mitt tragglande.. godnatt..
Här tragglar alla, du behöver inte be om ursäkt. Traggla på!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Tack Johannes.. det värmer.. precis som rören i stärken! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jasså minsann....!

Du har fått fart i Sunn-riggen?

Hur ser planerna ut nudå?
Sälja lådorna fortfarande eller blir de kvar iaf?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

De blir kvar tills jag testat fler 810'or.. och ev efter det med! :D
Största problemet jag har är att toppen är bredare än alla andra tillverkares lådor än just Fender... ser inte klokt ut att stapla..
Så det optimala idag vore att köpa till en 810 (4ohm) och köra toppen i 2ohm.. 16x10" :D

- Its good for the sperms - Les Claypool
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Liten skrev:De blir kvar tills jag testat fler 810'or.. och ev efter det med! :D
Största problemet jag har är att toppen är bredare än alla andra tillverkares lådor än just Fender... ser inte klokt ut att stapla..
Så det optimala idag vore att köpa till en 810 (4ohm) och köra toppen i 2ohm.. 16x10" :D

- Its good for the sperms - Les Claypool
Haha!!
Ja, det vore helt klart det optimala!
:D

Men vad kul att du fått fart på grejerna!

Är ju skumt om nå´t börjar låta dåligt bara i ett nafs...
Vår lokal är heller inte optimal.
Ett skyddsrum nämligen, stenväggar. Stengolv. Visserligen heltäckningsmatt typ på golvet, men tunn sådan.
Inga optimala förhållanden.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Alltid svårt med lokaler..
Dock var största boven ena utgången på stärken..
Vi slavade båda 410orna hos Mattisson.. det var så det slog mig.. snacka om fröjd när man upptäckte var felet låg!

:oops:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Liten skrev:Alltid svårt med lokaler..
Dock var största boven ena utgången på stärken..
Vi slavade båda 410orna hos Mattisson.. det var så det slog mig.. snacka om fröjd när man upptäckte var felet låg!

:oops:
Coolt!


Jamen då är det ju bara att spela på!
Skönt att höra att det även i fortsättningen finns nå´n mer som lirar Sunn.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar