Vilket är bäst?

Prata om förstärkare och högtalare

Eden eller Ampeg?

Omröstningen slutade fre 15 sep 2006, 11:05

Eden
2
25%
Ampeg
6
75%
 
Antal röster: 8

Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Åh, fatta rackriggen med en Avalon U5 (Preamp/DI DeLuxe typ..) och en Mesa Walkabout -topp.....två små söta metallboxar med blinkande lampor :)(
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

mikkejohansson skrev:Åh, fatta rackriggen med en Avalon U5 (Preamp/DI DeLuxe typ..) och en Mesa Walkabout -topp.....två små söta metallboxar med blinkande lampor :)(
Vafan! Jag har sett hur många basriggar som helst med en sån där Avalon U5 i och undrat va i helvete det vart för något, dom har sett ut som någon sorts ministereo... Nu vet jag äntligen :D

Hur mycket kostar en sån där Avalon U5? Är dom bra osv?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

De är väl vad man brukar kalla "the shit" när det gäller DI-boxar/Preamps/Ljudräddare till elbas, akkegura mm.

Tvärbilliga är de väl inte; http://www.thomann.de/thoiw5_avalon_u5_ ... dinfo.html runt 5000-6000 i Tyskland t ex.
dereborn

Inlägg av dereborn »

...fast på walkabouten finn det bara EN (stor) lampa, som inte blinkar... ;-)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

mikkejohansson skrev:De är väl vad man brukar kalla "the shit" när det gäller DI-boxar/Preamps/Ljudräddare till elbas, akkegura mm.

Tvärbilliga är de väl inte; http://www.thomann.de/thoiw5_avalon_u5_ ... dinfo.html runt 5000-6000 i Tyskland t ex.
fan va coolt, måste ju nästan prova en sån :wink: Eller en Evil Twin för att få det där riktigt mysiga punkljudet :twisted:
gäst

Inlägg av gäst »

bassdude skrev:ska du dessutom köra din p-bas så är det ampeg som gäller. eden låter för "snällt" i detta sammanhang.
Låter det för snällt så är det för att man spelar för snällt. Spelar på Eden WT800 med 2 st 4x10 sedan 10 år tillbaks och det vrålar utav bara h-e. Eden har ett oförtjänt fusion-rykte, förmodligen pga att de sponsrar alla slicka Madonna-basister i USA. Det är ju bara att ratta rätt så låter det som man vill. Dessutom spelar Eden galet högt. Hade en SVT II-Pro tidigare, den har ingen chans mot min Eden och jag bytte efter att ha haft Ampegen mindre än en månad, den var bedrövligt tam. Dock måste jag tillägga att SVT II (alltså INTE Pro) är riktigt bra men de ser man ju ganska sällan numera.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Grymt snygg bas Johannes! Lägg upp lite bilder under "Basar".
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

Johannes skrev:
bassdude skrev:ska du dessutom köra din p-bas så är det ampeg som gäller. eden låter för "snällt" i detta sammanhang.
Låter det för snällt så är det för att man spelar för snällt. Spelar på Eden WT800 med 2 st 4x10 sedan 10 år tillbaks och det vrålar utav bara h-e. Eden har ett oförtjänt fusion-rykte, förmodligen pga att de sponsrar alla slicka Madonna-basister i USA. Det är ju bara att ratta rätt så låter det som man vill. Dessutom spelar Eden galet högt. Hade en SVT II-Pro tidigare, den har ingen chans mot min Eden och jag bytte efter att ha haft Ampegen mindre än en månad, den var bedrövligt tam. Dock måste jag tillägga att SVT II (alltså INTE Pro) är riktigt bra men de ser man ju ganska sällan numera.
tja johannes. precis så.
bara för att det är mer volym behöver det inte betyda att det är bättre. jag satte snällt inom situationstecken för att man inte skulle hänga upp sig på det. jag menade att MIN erfarenhet till e-type rock eller vad det nu handlade om skulle kombinationen p-bas med ampeg fixa ståkuk på nolltid :wink:
jag tycker inte eden är skit på nåt sätt och funkar kanoners i andra sammanhang, men just i detta fallet så tycker JAG att det inte blir rätt sound.
visst går det att ratta eden, precis som alla andra stärkare. men ampeg är ampeg och eden är eden...

håller för övrigt med BBQ, släng upp bilder på basen din! :D
gäst

Inlägg av gäst »

Tycker absolut inte att högt=bättre. Scrolla upp, läs igen. Däremot är det alltid skönt att ha en förstärkare som levererar en spark i ryggen även på stora scener (hatar bas i monitorn, vill bara höra bas direkt från stärken) och där är min gamla Eden-rigg strålande + att den levererar ett riktigt elakt rockljud. Den som inte håller med har fel. Hallelulja! Hahahaha!!!
Ang. bilder så är basen en vanlig Precision som ser ut som alla andra Precisions. Är det verkligen någon som vill se en närbild på den? Trodde bara att det var jag som var så nördig...
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

Johannes skrev:Tycker absolut inte att högt=bättre. Scrolla upp, läs igen.
scrolla upp, läs igen...
så ser du att jag inte grundade mitt argument på detta, bara poängterade. precis som du.
gäst

Inlägg av gäst »

OH NOOOOOO!!!!! En nät-fight....
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

haha... på med boxningshandskarna bara! :wink:
jag vet inte... men när nån säger åt mig att läsa igen, vilket jag då tolkar som lite överlägsen attityd från dennes sida, och när han dessutom inte själv verkade fatta vad jag själv menade så blir man ju smått uttråkad.

men nätet är som det är. svårt att veta vad som är ironi och inte.

jag och BBQ är fortfarande lika nördiga som du och vill fortfarande att du visar bilder på basen din, även om det är en p-bas och ser ut som alla andra p-basar! :P
gäst

Inlägg av gäst »

Vet inte hur man gör. Det får bli ett par länkar i stället:
http://www.jonatanfast.com/thunderbird.htm
eller
http://www.sha-boom.nu/bilder/Mondo/Mondopages/4.html
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

vet inte hur man laddar upp bilder, menar du? enklast (om du inte har eget webhotell) är att ta "add image to post" som finns under rutan du skriver in text i när du ska skriva meddelande här på forumet och helt enkelt laddar upp en bild från din dator med browser-knappen. annars funkar ju länkning som du precis gjorde.

grym thunderbird! jag vill också ha en sån...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

bassdude skrev:jag och BBQ är fortfarande lika nördiga som du och vill fortfarande att du visar bilder på basen din, även om det är en p-bas och ser ut som alla andra p-basar! :P
Amen! Det är som med kvinnor, man vill alltid se fler även om man sett en förut :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes, riktigt fräsiga basar! Låt mig gissa att det inte är snällpop ni spelar med thunderbirds och dubbla kaggar? :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

Spelar nästan uteslutande på Fendern. T-birden är backup och faktum är att det blir ganska mycket "snällpop" trots dubbelkaggarna på bilden...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:Spelar nästan uteslutande på Fendern. T-birden är backup och faktum är att det blir ganska mycket "snällpop" trots dubbelkaggarna på bilden...
haha, looks are decieving... Eller hur det nu stavas :D Ser jäkligt mäktigt ut hur som helst, och det var riktigt tufft med egna frontskinn på baskaggen... Släng upp en presentation om dig själv under "Medlemspresentationer" och berätta lite mer om dig själv, gärna med en bättre ingång på din rigg och vad du spelar för musik och så :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

Gjort!
Skriv svar