Vilket är bäst?

Prata om förstärkare och högtalare

Eden eller Ampeg?

Omröstningen slutade fre 15 sep 2006, 11:05

Eden
2
25%
Ampeg
6
75%
 
Antal röster: 8

dereborn

Vilket är bäst?

Inlägg av dereborn »

Ska få backline på plats i Gbg i helgen och valet står mellan en SVTII PRO med 8x10 lellr en EDEN med 2st 4x10. Jag har aldrig lirat på EDEN och hade en traumatisk ampeg-upplevelse förra helgen med en -förmodligen gammal o utgången typ av - SVTII.

Åsikter? Brådis.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

är det rock n roll så är det ampeg. ska du lira allt annat så är det eden :wink:
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ok.... 6 låtar med Style och 6 låtar med E-type.... E-type live är Hård Rock attityd, Style är väl....tja....Allt annat!

Så?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Om det nu ÄR en SVT PRO2 och inte en "SVT Pro" är den nog mer mångsidig med betoning på det rockiga...

Jag skulle köra det jag :)

För övrigt grymt med Style!
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Ampeg vet du hur de låter och vill du lirar Rock n Roll på E-type låtarna så ska du ju ha Ampeg..
Ja tror Eden blir lite mesigt till E-type..

Style.. ja.. inte mycke och säga om dom.. Ja lider med dig! :lol:

Nej men med en SVTII-Pro kan du nog få fram ett bra "Dover" ljud också...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Eden för mig är lite mer typ fusion/funk/pop, inte direkt typ plektrumspel, smådistat och E-type direkt... :wink:

Kräv minst fyra stycken 8x10-lådor också! :twisted:
dereborn

Inlägg av dereborn »

Tack för input! Jag ringer Axlid o kollar om det är en Pro.
Alla idéer om "Dover" - settings är välkomna! ;-)
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

ska du dessutom köra din p-bas så är det ampeg som gäller. eden låter för "snällt" i detta sammanhang.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Kör Ampeg !! ...SVT-2PRO låter bra, ungefär som SVT-Classic.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

bassdude skrev:ska du dessutom köra din p-bas så är det ampeg som gäller. eden låter för "snällt" i detta sammanhang.
Hur låter Eden egentligen? :? Läste i en intervju med Hammerfall-basisten att dom låter som typ Ampeg, fast mycket mer möjligheter? Har grabben spänt läderkallingarna lite för hårt och fått blodbrist till hjärnan, eller har han rätt?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag berättar till veckan! Leverantören hade redan kört dit en EDEN-rigg med 2st 4x10 cabs. Håkan Axlid, som jag känner o litar på - och åkt flera turneer med, både som backlinetech och turneledare - var övertygad om att den skulle passa mej o giget utmärkt. Blir spännande att testa!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Tycker för egen del att Eden inte är så kul, lite för rent och "duktigt" ljud i min smak. SVTIIpro är grym i min mening, som en bra rockstärkare ska låta.
Men vafan, du står på en scen, med monitorer och får antagligen ändå inte dra på speciellt mycket. Dessutom blir du väl lajnad, så stärken spelar säkert ingen roll för utljudet.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

jag tycker inte heller att eden är så kul. inte ampeg heller för den delen... eden är ju betydligt mer flexibel, men låter inte ampeg. ampeg är i mitt tycke en grym rock n roll-stärkare som funkar bäst med p-bas, rickenbacker eller den varianten av bas.
eden tycker jag funkar bättre till fusion och de flesta stilar där man inte ska ha överdrivet "nerskitat" sound. dessutom gör sig eden bättre med lite mer "hitech"-basar... men detta är MIN åsikt om vad jag hittills har testat och upplevt.

i min värld så handlar allt om vad man har för kringutrustning. jag har och har haft mina åsikter och fördommar mot vissa fabrikat, men i grund och botten så är det vilka grejer som passar bäst IHOP och vilken stil det ska användas till som är poängen.
jag ogillar p-bas och ampeg, men skulle gärna haft det i ett rock n roll-band, som exempel.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Dessutom blir du väl lajnad, så stärken spelar säkert ingen roll för utljudet.
Ooops! BIG misunderstanding!

Naturligtvis tar vi alltid PA-linen FRÅN FÖRSTÄRKARENS LINE OUT, och ser till att ev. switchar står i POST-läge!!!!

Då får man med rörkompression, lite dist o morr - o allt annat man gillar från sin stärkare - ut i PA-ljudet också!

Låt INGEN tekniker ta det ifrån dej!!!!

VIKTIGT!!!!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

i min värld så handlar allt om vad man har för kringutrustning.
Där skiljer våra åsikter sej åt rejält, dude!

Min P-bas låter bra - eller, rättare sagt - den låter JAG - i nästan ALLA förstärkare/riggar. Sen låter den EXTREMT bra i vissa helrörsriggar och mindre bra i t.ex. Hartke-riggar, men att "ALLT hänger på kringutrustningen" håller jag definitivt inte med om!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

bassdude skrev: i min värld så handlar allt om vad man har för kringutrustning. jag har och har haft mina åsikter och fördommar mot vissa fabrikat, men i grund och botten så är det vilka grejer som passar bäst IHOP och vilken stil det ska användas till som är poängen.
jag ogillar p-bas och ampeg, men skulle gärna haft det i ett rock n roll-band, som exempel.
Så sant så. Basar och förstärkare måste funka ihop. Och vad viktigare är - de måste funka med basisten.
Själv har jag t ex aldrig fått något som ens påminner om ett bra ljud ur EBS-grejer, men många andra basister jag gillar och respekterar får det att låta grymt.
Man bör helt enkelt inte stirra sig blind på vad andra tycker och använder.
Och se där, så ogiltigförklarade jag hela tråden, inklusive mitt eget inlägg!
:-)
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

dereborn skrev:Ooops! BIG misunderstanding!

Naturligtvis tar vi alltid PA-linen FRÅN FÖRSTÄRKARENS LINE OUT, och ser till att ev. switchar står i POST-läge!!!!

Då får man med rörkompression, lite dist o morr - o allt annat man gillar från sin stärkare - ut i PA-ljudet också!

Låt INGEN tekniker ta det ifrån dej!!!!

VIKTIGT!!!!!!
...lägg där till en rör-DI, typ Demeter eller Reddi ... så blir det ännu bättre :wink:
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

dereborn skrev:
Dessutom blir du väl lajnad, så stärken spelar säkert ingen roll för utljudet.
Ooops! BIG misunderstanding!

Naturligtvis tar vi alltid PA-linen FRÅN FÖRSTÄRKARENS LINE OUT, och ser till att ev. switchar står i POST-läge!!!!

Då får man med rörkompression, lite dist o morr - o allt annat man gillar från sin stärkare - ut i PA-ljudet också!

Låt INGEN tekniker ta det ifrån dej!!!!

VIKTIGT!!!!!!
I stand corrected.

Men hela riggen som sådan - d.v.s. stärkare/högtalar-kombinationen spelar ju ingen roll även om man lajnar post-EQ. Så LITE rätt kan jag väl få... :-)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

dereborn skrev:
i min värld så handlar allt om vad man har för kringutrustning.
Där skiljer våra åsikter sej åt rejält, dude!

Min P-bas låter bra - eller, rättare sagt - den låter JAG - i nästan ALLA förstärkare/riggar. Sen låter den EXTREMT bra i vissa helrörsriggar och mindre bra i t.ex. Hartke-riggar, men att "ALLT hänger på kringutrustningen" håller jag definitivt inte med om!
Men visst är det så att det finns kombinationer av bas/stärkare som är extra sweeta, respektive sugande? Tycker jag i alla fall.
Fast jag kan hålla med om att en bra passiv p-bas låter mer eller mindre OK genom det mesta i stärkarväg...
dereborn

Inlägg av dereborn »

Men visst är det så att det finns kombinationer av bas/stärkare som är extra sweeta, respektive sugande?
...jo, som sagt var...
Sen låter den EXTREMT bra i vissa helrörsriggar och mindre bra i t.ex. Hartke-riggar
Absolut!
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

dereborn skrev:
i min värld så handlar allt om vad man har för kringutrustning.
Där skiljer våra åsikter sej åt rejält, dude!

Min P-bas låter bra - eller, rättare sagt - den låter JAG - i nästan ALLA förstärkare/riggar. Sen låter den EXTREMT bra i vissa helrörsriggar och mindre bra i t.ex. Hartke-riggar, men att "ALLT hänger på kringutrustningen" håller jag definitivt inte med om!
ja precis. vad är det då du inte håller med om?
jag utgår givetvis från att man har sin favoritbas som sen kommer låta si och så i sin kringutrustning. alltså har kringutrustningen väldigt stor betydelse.
dereborn

Inlägg av dereborn »

jaja... hårklyverier kanske...

men
i min värld så handlar allt om vad man har för kringutrustning.
det är väl att ALLT skulle handla om kringutrustningen som är lite tillspetsat kanske... Men, i DIN värld kanske det är så!

Vi får väl diskutera det över en öl på lördag? :D
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

jo, men efter att ha hittat sin bas så är ju kringutrustningen det som har störst betydelse, inte sant? eller sitter du och spelar akustikt kanske...

och ska vi haka upp oss på ordval (som det verkar) istället för att förstå grundtanken så blir det nog fler öl än en på lördag, haha :D

jag är iaf på. vore kul att träffas! längesen jag var på date... :wink:
dereborn

Inlägg av dereborn »

Just så!

Ett perfekt ämne att snöa in på över en öl! ...eller två...
Lägg därtill att jag på soundcheck kommer att ha testat en ny Eden-"kringutrustning", så kommer vi säkert att förbrödras över insikten att du har rätt...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Såg att du skrev lite fel, så jag tog mig friheten att ändra åt dig :wink:
dereborn skrev:Just så!

Ett perfekt ämne att snöa in på över en öl! ...eller TJUGOTVÅ...
Lägg därtill att jag på soundcheck kommer att ha testat en ny Eden-"kringutrustning", så kommer vi säkert att förbrödras över insikten att du har rätt...
Skriv svar