Vilket är bäst?

Prata om förstärkare och högtalare

Eden eller Ampeg?

Omröstningen slutade fre 15 sep 2006, 11:05

Eden
2
25%
Ampeg
6
75%
 
Antal röster: 8

Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

dereborn skrev:Ett perfekt ämne att snöa in på över en öl! ...eller två...
Lägg därtill att jag på soundcheck kommer att ha testat en ny Eden-"kringutrustning", så kommer vi säkert att förbrödras över insikten att du har rätt...
haha, EXAKT!
fördelen för dina argument i frågan är att du har några tungvikts-bikers med jättekedjor till plånböckerna som kan "bevisa din poäng". jag får gå ner till grannen som heter fadi och be han ta fram sin
Bild

:D
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

[quote="marcbass"]
Ja tror Eden blir lite mesigt till E-type..
quote]

Fråga Mike Watt(Iggy Pop, Minutemen mfl.) om han tycker att EDEN låter mesigt... 8)
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Jag tycker faktiskt att du ska ta tillfället att prova Eden-stacken. I mina öron är det mycket bättre. Har man tur kan man hitta en SVTII som låter riktigt bra men min erfarenhet i backlinesammanhang är att de ofta är trötta...
Eden är mer definition mot Ampegs ganska mulliga sound. Självklart kan man spela Rock på Eden! Tycker du att den är för clean när du väl kommer dit kan du ju slänga med din SansAmp så får du lite skitigare sound...

Lycka till!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Det blir EDEN. Jag återkommer på måndag med en utförlig rapport.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Aslan skrev:Jag tycker faktiskt att du ska ta tillfället att prova Eden-stacken. I mina öron är det mycket bättre. Har man tur kan man hitta en SVTII som låter riktigt bra men min erfarenhet i backlinesammanhang är att de ofta är trötta...
Eden är mer definition mot Ampegs ganska mulliga sound. Självklart kan man spela Rock på Eden! Tycker du att den är för clean när du väl kommer dit kan du ju slänga med din SansAmp så får du lite skitigare sound...

Lycka till!!!
Eden är inte dåligt ... inte EBS eller SWR heller (??)
Men till ren pure Rock (och även annat) är Ampeg SVT hyffsat oslagbart ... särskilt om man träffar på en SVT-II som du säger. Mulligare basljud går inte att få ... det är mer fakta än smaksak enligt mig.

jorå ... hick ... gonatt :wink:
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

lowfreq skrev:Eden är inte dåligt ... inte EBS eller SWR heller (??)
Men till ren pure Rock (och även annat) är Ampeg SVT hyffsat oslagbart ... särskilt om man träffar på en SVT-II som du säger. Mulligare basljud går inte att få ... det är mer fakta än smaksak enligt mig.
Jag håller verkligen med om att en SVT i gott skick är verkligen oslagbart till rock. Tyvärr brukar de som kommer från backlinefirmor vara riktigt trötta och man inte får nåt bra ton alls ur dem. Jag lirar mycket rock och metal och jag litar mer på Eden än Ampeg i dessa sammanhang. Dock låter inte Eden som en helrörtopp om man är ute efter det...
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Aslan skrev:
lowfreq skrev:Eden är inte dåligt ... inte EBS eller SWR heller (??)
Men till ren pure Rock (och även annat) är Ampeg SVT hyffsat oslagbart ... särskilt om man träffar på en SVT-II som du säger. Mulligare basljud går inte att få ... det är mer fakta än smaksak enligt mig.
Jag håller verkligen med om att en SVT i gott skick är verkligen oslagbart till rock. Tyvärr brukar de som kommer från backlinefirmor vara riktigt trötta och man inte får nåt bra ton alls ur dem. Jag lirar mycket rock och metal och jag litar mer på Eden än Ampeg i dessa sammanhang. Dock låter inte Eden som en helrörtopp om man är ute efter det...
har inte så stor erfarenhet av "backlinefirmor" ...jag är mer noga med min egen backline ... dvs ... en SVT-II i toppskick ... jag ser till att 6550-rören är väl matchade och är i gott skick !! 8) 8)

nattinatti ... dubbelhick ;-)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Well you good people of switzerland.... Here's the verdict:

Det levererades alltså en gulaktig topp med en miljon röda lampor och rattar. 3-bands parametrisk eq plus bas o diskant o.s.v. Därtill 2 st 4x10 cabs.

Jag drog gainkontrollen i botten och ställde resten flat. Ljudet var middigt, honkigt och - 4x10. Letade reda på midfrekvenserna som var fulast, backade dom lite, plussa lite low-end - och så var det väl klart då... Spöade på den lite o försökte få nån reaktion...

BOOOOOORING!!!!

Som en toyotakombi ungefär. Det finns egentligen inget att anmärka på, men det finns heller absolut ingenting att hurra över. En helt könlös och osexig förstärkare, men den fungerade ju... typ.

Så kändes det för mej!

(Style-giget var f.ö. mer uthärdligt än väntat - vi gjorde ska/reggae av det mesta!)
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Ok, som du beskriver det ... är ungefär som jag hade förväntat mig. ...dvs...jag håller med.

Tacka vet jag helrören !! 8)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Skiter i att tvinga Eden på spons när jag blir rich and famous, iaf om jag ska följa Dereborns recension :wink: Får bli till att lura Marcbass på windmill-spons istället! :lol:

Nä men skämt åsido, det intryck jag fått av Eden är att det är typ lite mer fingerspel, funk/jazz-stil som gäller... Inte manlig rock n' roll med läder, nitar och rövsex :wink:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

FreCKo skrev:Skiter i att tvinga Eden på spons när jag blir rich and famous, iaf om jag ska följa Dereborns recension :wink: Får bli till att lura Marcbass på windmill-spons istället! :lol:

Nä men skämt åsido, det intryck jag fått av Eden är att det är typ lite mer fingerspel, funk/jazz-stil som gäller... Inte manlig rock n' roll med läder, nitar och rövsex :wink:
Magnus Rosén kör Eden.....
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

200071 skrev:
FreCKo skrev:Skiter i att tvinga Eden på spons när jag blir rich and famous, iaf om jag ska följa Dereborns recension :wink: Får bli till att lura Marcbass på windmill-spons istället! :lol:

Nä men skämt åsido, det intryck jag fått av Eden är att det är typ lite mer fingerspel, funk/jazz-stil som gäller... Inte manlig rock n' roll med läder, nitar och rövsex :wink:
Magnus Rosén kör Eden.....
Så sant, han om någon passar ju in på den bilden, men jag skulle inte kalla Hammerfall för manlig rock n' roll :wink:
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Dereborn,
Tråkigt att du inte gillade Eden-rigg. Smaken är ju olika. För mig passar Eden perfekt!Provade du med en SansAmp oxå?

Jag använder min Eden-rigg till både metal och rock. Passar för mig iaf. En grym allround-förstärkare.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Passar för mig iaf. En grym allround-förstärkare.
Ja, men det var väl just det Aslan... Som jag skrev: "Det finns egentligen inget att anmärka på, men det finns heller absolut ingenting att hurra över." "Grymt allround" är väl egentligen bara ett annat, mer civiliserat, sätt att uttrycka det på?

Sen vill jag bara för ordningens skull påpeka följande:
Nä men skämt åsido, det intryck jag fått av Eden är att det är typ lite mer fingerspel, funk/jazz-stil som gäller... Inte manlig rock n' roll med läder, nitar och rövsex
I lördags, när testningen skedde, spelade jag 60 % av giget utan plektrum. (Fingrarna använde jag HELA giget...) och inte under någon del av giget hade jag varken rövs*x, nitar eller läder!!!

Nitar, läder o rövs*x har väl f.ö. heller inget med manlighet o Rock'nRoll att göra? Snarare med bögerier o klichéer. Precis som Hammerfall.

...morr...
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Hahaha! :lol:
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

dereborn skrev:"Grymt allround" är väl egentligen bara ett annat, mer civiliserat, sätt att uttrycka det på?
:)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jag tycker det är en prioriteringsfråga. Vill man ha så bra ljud som möjligt får man betala mycket och bära tungt.

Är man redan känd med roddare, eller får förmånen att spela på lånade grejer, som man dessutom slipper bära, skulle jag välja helrörstoppar varje gång.

Så länge spelar jag på en Hartke 3500. Väger inte så mycker, kostar inte så mycket. Pålitlig (inte ett problem på 11 år) och låter ok.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Vill man ha så bra ljud som möjligt får man betala mycket och bära tungt.
Det du skriver, maxoges, var sant i många, många år.

...Sen kom MESA "walkabout"! Börjar mer o mer luta åt att aldrig åka hemifrån utan den. Men om man ska ha 2 basar, en resväska och en "turnéledarportfölj" med sej på tåget, så är t.o.m. den lite för stor! Däremot ska jag faktiskt titta över hur krångligt det är att ta loss toppen o ta med sej den!!! Återkommer med rapport.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

I MM:s recension av Walkabouten skrev de nåt i stil med;

"Lossa sex skruvar så har du en smidig liten topp att ta med dig"

Fast frågan är ju hur mycket av soundet som sitter i själva kabinettet, med slavbas och allt.....men en mycket smidig topp blir det i vilket fall!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ja.... Jag är rätt övertygad om att det blir kanon! Finns ju en XLR balanserad Line-out med egen nivåpot, så line-soundet blir ju hursomhelst asbra, så kan man bara lägga upp det i monitor, och dessutom speca en 4ohms-låda i backlinespecen! Hurra!

Har beställt en gigbag till den lilla toppen redan!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Sen får du speca upp ett tomt SVT-chassi att stoppa toppen bakom så inte de stora grabbarna retas för din lilla.......topp.

:)


Nä, seriöst - efter din och andra recensioner av den där lilla toppen känns det som ett klart lockande alternativ...förutom "mindervärdeskomplexet" då :)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Vore ju onekligen sjysst med en liten bärbar topp man kan ta med sig överallt... Men jag har fortfarande ögonen på din Bass 400+ Dereborn :wink: Sitter bara och väntar på jobb först... :roll:
dereborn

Inlägg av dereborn »

Den har ditt namn på sej, Frecko. Take your time.
Tror att lille-toppen mer kommer att se ut som en fet linebox eller nåt, så kan ju dom levererade topparna få stå o lysa som atrapper....

Fick just veta att till nästa E-type-gig är det levererat 2st Ampeg SVT classic och 2st 8x10-lådor....!!! boooooommmmm!!!!

kanske lämnar walkabouten hemma just på det giget ändå...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

dereborn skrev:Den har ditt namn på sej, Frecko. Take your time.
Tror att lille-toppen mer kommer att se ut som en fet linebox eller nåt, så kan ju dom levererade topparna få stå o lysa som atrapper....

Fick just veta att till nästa E-type-gig är det levererat 2st Ampeg SVT classic och 2st 8x10-lådor....!!! boooooommmmm!!!!

kanske lämnar walkabouten hemma just på det giget ändå...
Haha, dom måste du fan ta ett foto på! :D
Skriv svar