Bascombo för kontrabas ?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Tompa
Medlem+
Inlägg: 717
Blev medlem: sön 10 dec 2006, 23:39
Ort: Trosa

Bascombo för kontrabas ?

Inlägg av Tompa »

Hej vänner,
en kompis till mig är på jakt efter en bascombo, att primärt användas till kontrabas, och skulle vilja ha några förslag. Stilmässigt rör han sig mer åt rockabilly än jazz.

Har ni några förslag, gärna olika prisnivåer. Är det något särskilt han behöver tänka på?

Tacksam för tips !
Tompa
________________
Fender, Wal, Höfner, Yamaha, Mabass, Bjärton etc.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Rockabillykatterna brukar ju ha lite lättare att offra det akustiska soundet för volym så han behöver kanske inte kolla för mycket på de dyrare Acoustic Image/Euphonic Audio/GK osv utan snarare mot Ashdowns serier till exempel. De verkar poppis bland rockabillysnubbarna.

Men grundregeln är väl; inget större än 12" i högtalarna men gärna flera stycken (15" blir lätt boomigt), transistor innan rör (mer headroom) och var försiktig med eq-n :)


Svensson fyller säkert i strax..
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Matti
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 22:27
Ort: Uddevalla

Inlägg av Matti »

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Nån tvättäkta rockabillykatt är jag ju inte men högt ljud och kontra har man ju erfarenhet av och jo, numer kör jag Ashdown MAG300 med MAG410 låda. Lådan har endast använts i replokalen än så länge men jag måste säga att jag är nöjd med den så långt! Basen går fram jäkligt bra, med 215-lådan var det precis som Mikke skriver att det lätt blev bumligt när man kranade på mycket. Sedan om man ibland känner att kontra soundet går förlorat så kan man plocka upp elbasen och upptäcka skillnaden!

Det är knepigt det där, jag skruvar gärna ner mellanregistret och gillar mycket botten men som sagt, kan bli problem med 15-tummare, om man då drar ner basfrekvensen när det börjar booma så tappar man det ljud man vill ha. Kanske för mycket "kropp" naturligt i kontraljudet för att det ska funka i stora högtalare och hög volym?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Tompa
Medlem+
Inlägg: 717
Blev medlem: sön 10 dec 2006, 23:39
Ort: Trosa

Inlägg av Tompa »

Tack för kommentarerna. :vinkar:
Tompa
________________
Fender, Wal, Höfner, Yamaha, Mabass, Bjärton etc.
EBS Ralf
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 14:56

Inlägg av EBS Ralf »

EBS ClassicDrome är också ett alternativ som du bör testa. Den dyrare Dromen är rätt poppis bland kontrabasister, men kanske inte funkar lika bra i rockabilly looken. Som alltid, prova olika alternativ skarpt, det brukar leda till bästa köpen.
Skriv svar