Dum fråga del 2

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Dum fråga del 2

Inlägg av Svarte_Jack »

Lekte med tanken på att skaffa mig en låda till min kustomkombo. Gärna nåt högljutt som låter lite halvelakt. Hur vet jag vad som passar bra ihop rent tekniskt? Specar och sånt.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Tänk på ohmtal.. det är som det viktigaste eftersom att annars kan det gå riktigt på tok

Sen bör lådan klara av att hantera effekten från steget annars kan den gå sönder
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Hmm. Ska leta reda på manualen och kika lite.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Och känslighet!! (Inte ett måste för att grejerna skall funka, men avgjort bra för att man skall bli nöjd med dem.)
Ju högre känslighet det är i högtalarelementen desto högre spelar ju samma antal watt... Allt över 100dB är bra, men ju högre desto bättre...
Det är alltså enbart känsligheten som kan ange om det skall bli högljutt eller ej. edit: kombinerat med ohm-matchningen mot stärkaren såklart...

Fast när man hittar lådan som har det där ljudet man är ute efter brukar det inte spela nån roll om det står 85dB på den - man köper den ändå... :?

Känsligheten har jag för mig är hur mycket 1 Watt spelar i dB på en meters avstånd, om någon inte visste...
Ett par måttstockar: 10dB = dubbla upplevda ljudvolymen. 3dB = ungefärlig ljudökning av att ställa dit en exakt likadan uppsättning förstärkare/låda på samma volym.

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Du ska såklart köpa min mesalåda!!

Elakare låda har jag inte stött på...

4 ohm, pallar 800w... Och ja, den låter högt också....!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

fieldflower skrev:3dB = ungefärlig ljudökning av att ställa dit en exakt likadan uppsättning förstärkare/låda på samma volym.
Jag tror det blir 6 dB faktiskt. +3 dB får man om man dubblar effekten med en och samma låda, men att dubbla konarean genom att ställa dit ännu en låda ger ett "steg" till, det vill säga ytterligare +3 dB.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Makten skrev:
fieldflower skrev:3dB = ungefärlig ljudökning av att ställa dit en exakt likadan uppsättning förstärkare/låda på samma volym.
Jag tror det blir 6 dB faktiskt. +3 dB får man om man dubblar effekten med en och samma låda, men att dubbla konarean genom att ställa dit ännu en låda ger ett "steg" till, det vill säga ytterligare +3 dB.
Jag har hört varianten att om t.ex. en stärkare som klarar 4 ohm med en 8-ohms-låda ger X dB så ökar det med 3 dB om man tillsätter en likadan 8-ohmslåda, vilket i teorin borde vara samma sakn som att även ställa dit ytterligare en förstärkare eftersom den första förstärkaren borde driva bägge lådorna eftersom lasten på förstärkaren blir totalt 4 ohm...

Jag kan vara helt fel ute, men det känns som det finns en smula logik i det...?

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

No rocket science please!!!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

fieldflower skrev: Jag har hört varianten att om t.ex. en stärkare som klarar 4 ohm med en 8-ohms-låda ger X dB så ökar det med 3 dB om man tillsätter en likadan 8-ohmslåda, vilket i teorin borde vara samma sakn som att även ställa dit ytterligare en förstärkare eftersom den första förstärkaren borde driva bägge lådorna eftersom lasten på förstärkaren blir totalt 4 ohm...

Jag kan vara helt fel ute, men det känns som det finns en smula logik i det...?
Det stämmer om vi pratar transistorförstärkare, eftersom förstärkaren ger mer effekt vid lägre impedans. Jag tänkte mer på att fördubbla antalet element och bibehålla samma impedans, eller matcha utgångstransformatorn för lägre impedans om man har en rörförstärkare.
Kopplar man in ytterligare en likadan låda parallellt med den befintliga i en transistorförstärkare så får man dubbel konarea OCH nästan dubbelt så hög effekt, vilket då torde bli +6 dB även där. Men bara om förstärkaren inte går på minimilast vid endast en låda redan. Då brinner den nämligen upp om man petar dit en till.
Svarte_Jack skrev:No rocket science please!!!
Äh, det är väl gymnasiefysik snarare. :wink: Vi har ju inte ens börjat räkna, men det kan vi förstås göra. Måste bara läsa på lite i så fall. :roll:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Makten skrev:
fieldflower skrev: Jag har hört varianten att om t.ex. en stärkare som klarar 4 ohm med en 8-ohms-låda ger X dB så ökar det med 3 dB om man tillsätter en likadan 8-ohmslåda, vilket i teorin borde vara samma sakn som att även ställa dit ytterligare en förstärkare eftersom den första förstärkaren borde driva bägge lådorna eftersom lasten på förstärkaren blir totalt 4 ohm...

Jag kan vara helt fel ute, men det känns som det finns en smula logik i det...?
Det stämmer om vi pratar transistorförstärkare, eftersom förstärkaren ger mer effekt vid lägre impedans. Jag tänkte mer på att fördubbla antalet element och bibehålla samma impedans, eller matcha utgångstransformatorn för lägre impedans om man har en rörförstärkare.
Kopplar man in ytterligare en likadan låda parallellt med den befintliga i en transistorförstärkare så får man dubbel konarea OCH nästan dubbelt så hög effekt, vilket då torde bli +6 dB även där. Men bara om förstärkaren inte går på minimilast vid endast en låda redan. Då brinner den nämligen upp om man petar dit en till.
Svarte_Jack skrev:No rocket science please!!!
Äh, det är väl gymnasiefysik snarare. :wink: Vi har ju inte ens börjat räkna, men det kan vi förstås göra. Måste bara läsa på lite i så fall. :roll:
Anledningen till att uteffekten ökar på transistorförstärkare är främst att deras utimpedans är väldigt låg, några tiondels ohm. Eftersom uteffekten är resistansen gånger strömmen i kvadrat så ökar uteffekten så länge som inte förstärkaren går i strömgräns, vilket de flesta gör förr eller senare. Om de brinner upp då beror på om det är en bra konstruktion eller inte på den punkten
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

ferm skrev:Om de brinner upp då beror på om det är en bra konstruktion eller inte på den punkten
Hmm, jag tror det är dumt att prova. :bluelol: Om utgångsimpedansen är väldigt låg så borde ju effekten bara begränsas av nätaggregatet, och antingen brinner väl det eller transistorerna.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Makten skrev:
ferm skrev:Om de brinner upp då beror på om det är en bra konstruktion eller inte på den punkten
Hmm, jag tror det är dumt att prova. :bluelol: Om utgångsimpedansen är väldigt låg så borde ju effekten bara begränsas av nätaggregatet, och antingen brinner väl det eller transistorerna.
Oftast säckar spänningen och då sjunker uteffekten, det är därför det sällan blir exakt den dubbla effekten. Sen ska man vara medveten om att impedansen hos en högtalare varierar kraftigt med frekvensen, kan vara upp till ett par gånger.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Så som ni håller på blir jag sugen att köpa en gigantisk kombo istället. Jag är inte så grymm på de tekniska aspekterna :oops:
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Svarte_Jack skrev:Så som ni håller på blir jag sugen att köpa en gigantisk kombo istället. Jag är inte så grymm på de tekniska aspekterna :oops:
Annars kan du ju passa på att lära dig nått
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Inlägget var ironiskt :wink: Det är absolut lärorikt! Känns som det blir lättare att hitta en grymm låda om man vet lite vad som funkar. Så keep em coming.
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Kolla så ohm-värdet passar,sen är det bara att prova.
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Skriv svar