EBS funderare och Hjälp???!!!!

Prata om förstärkare och högtalare
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

EBS funderare och Hjälp???!!!!

Inlägg av Basstore »

Igår köpte jag mig en Musicman Stingray 4 strängad bas från nångång i början av 90 talet tror ja.
Har inte kollat upp det mer. Men den va väl spelad och precis som ja vill ha en Stingray bas..

Snubben ja köpte den av frågade mig då om ja visste någon som kanske va intresserad av en EBS bas rigg. Eftersom han skulle sälja den också. Han orkar inte annonsera så den kommer inte att komma ut på annons utan ja har första tjing.
Min fråga och fundering är nu dock. Va hade ni gjort?

EBS Fafner + EBS rack
Korg rack tuner
EBS 4x10" + EBS 1x15"

Vet ej hur gamla prylarna är men dom är turnerade med och hyfsat mycke roddade, men funkar ju fel fritt så klart.
Pris = 10000.- för rubbet.


Ja har ju stärkare så ja klarar mig men de verkar va en bra deal.. eller?
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Jag skulle absolut inte köpa EBS, men de e ja de.
dereborn

Inlägg av dereborn »

I min backlinespec står det med fet stil o stora bokstäver:

OBS! EJ EBS

...men de e ja de...
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Okej. Kan ni speca varför inte??

Vill höra om ni har samma åsikter som jag. Jag är väl egentligen ingen EBS kille men tyckte priset va jäkligt bra.. väl.........
dereborn

Inlägg av dereborn »

Tråkigt o fult ljud. En hi-techtillverkare som inser att dom missat ett stort marknadssegment, och därför försöker skapa en "tuff rör-rigg" (Fafnern) men dom använder fortfarande sina slicka LA-musiker vid konstruktionen o.s.v.

Hela känslan är liksom lika mycket "rör o rock"-feeling som om man lirar basen genom en distbox i hemmastereon. En "wannabe" helt enkelt. Om man vill ha ett sånt sound köper man väl en MESA eller en Ampeg i stället?

Äkta är alltid bättre än fejk.
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

dereborn skrev:Tråkigt o fult ljud. En hi-techtillverkare som inser att dom missat ett stort marknadssegment, och därför försöker skapa en "tuff rör-rigg" (Fafnern) men dom använder fortfarande sina slicka LA-musiker vid konstruktionen o.s.v.

Hela känslan är liksom lika mycket "rör o rock"-feeling som om man lirar basen genom en distbox i hemmastereon. En "wannabe" helt enkelt. Om man vill ha ett sånt sound köper man väl en MESA eller en Ampeg i stället?

Äkta är alltid bättre än fejk.
Jag håller inte alls med dig. Jag spelar Rock/Pop/Indie och jag har aldrig hittat en stärkare som passar mig bättre. EQ och kompressor låter fantastiskt och grundljudet är väldigt tajt och kärnigt.
dereborn

Inlägg av dereborn »

EQ och kompressor låter fantastiskt
Du ser...

I en rördriven rock'n'roll rigg tycker JAG att förstegsrören ska stå för kompressionen. Dessutom ska stärkens eget grund-sound vara så bra att man som mest ska behöva vrida lite på de tre (bass, mid, treb) tonkontrollerna.

OM man måste använda kompressor och EQ för att få det att låta som man vill, är det nåt grundläggande som är snett. Detta är ju egentligen bara ett sätt att FÖRÄNDRA karaktären på förstärkaren, eller - som i EBS fallet - att försöka feja ett "rockigt" sound. (Vad fasen det nu är...)

Smaken är som baken!
Hos vissa stor o omfångsrik, hos andra närmast obefintlig.
:wink:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Utan att gå in på det ljudmässiga så är det väl så att det är ett jäkligt bra pris. Du lär knappast gå back om du köper för att sälja vidare.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
dereborn

Inlägg av dereborn »

ABSOLUT!

Det är väl närmast uppenbart att det där kan man tjäna en slant på!

Men det ljudmässiga är som sagt en helt annan sak...
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

ebs är ju som de är... i DITT läge vet jag inte varför du skulle ha en sån rigg, med tanke på att du har stärkare som passar det mesta. visst går det att piska ordentligt med slap ur en ebs-rigg, men hej va tråkigt resten är...

har man tid, plats och pengar så kan man väl ha en sån i ett hörn också, eller också köpa härket och sälja för att tjäna nån enstaka tusing. jag har aldrig gillat ebs... men jag har hört andra kunna lira skiten ur dem, så det är bara nåt personligt jag har. kanske beror det på min kringutrustning (hmpf, DEREBORN :D ) som inte stämmer överens med ebs urval.

OM du skulle köpa riggen så lägger jag första tjing på rack-stämmisen, om du då säljer den :wink:
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Bara att köpa :) en bra affär är en bra affär osv.

Jag gillar Ebs högtalare fast har väldigt svårt för topparna, speciellt Fafner. Man kan tycka att de med sin kompetens borde kunna bygga en bra helrörtopp eller nåt annat skoj.

Kanske med Valvedriven:s preampdel...och ett smidigt rörsteg på typ 200w...i liknande look med deras "classic"-linje...mmmmmmm :D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Min fråga är: Har du ens 10 000Kr du kan kasta ut sådär på en rigg du "egentligen" inte behöver? Finns det inget BÄTTRE (både inom och utanför musikvärlden) du kan lägga stålarna på? Du verkar ju ha en rejält sjysst rigg liksom... Men känner du att den skulle tillföra något, att du skulle använda den osv så köp :wink:
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Det är en väldigt bra deal.
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Gillar du EBS-soundet ..så är det ett bra pris!
Gillar du inte EBS-soundet ..så är det j*vligt mycket pengar.
Personligen tycker jag att man ska vara väldigt försiktig/noga med vad man köper ... för det är som regel alltid svårt att bli av med det, om det visar sig att man gjort ett "felköp".
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Ljudet i EBS är hårt, sterilt o platt. Jag praktiserade på EBS för en massa år sen och tyckte att attityden var mer att kränga grejer än att göra bra produkter. Detta kan ju ha ändrats me åren.
Jag skulle inte köpa ngt bara för att det är bra pris, men de e ja de.
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Förvånad över hur många som ställer sig negativt till EBS sound.
Tidigare har jag i princip bara hört positiva åsikter. Kör själv med en Drome 1x12 + EBS AC-300 och trivs bra med det.
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Jag har en GORM 350 och är också mycket nöjd.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Ja, det är ju inget at sticka under stol med att jag spelade och jobbade på EBS under en massa år när jag gjorde deras hemsida. Slutade för ca 3 år sedan och har ägt alla deras toppar och lirat på alla lådor och Combos. :wink:

Även om Fafnern är den topp som utan tvekan låter mest rock så räcker den långt ifrån hela vägen även om man moddar den som de gjort med Gold varianten - bättre rör och mer power över compressorn. Som någon eller flera nämnt här tidigare så är det mer Hi-Tech över EBS än Rock.


Det finns ju en stor anledning till att jag lämnade.
Spelade på en lånad Ampeg SVT Classic med 810 under 6 månader och insåg snabbt att det var så en rigg skulle låta typ. Att sedan mitt val föll på ett annat märke är en helt annan story men det finns ju även en anledning till det - den låter så mycket rör som det går med mosfet steg. låter ganska likt en bra ampeg faktiskt.
Och lite best of both worlds... :wink:

Kan också nämna att jag fick klara besked - bytar du rigg så får du sluta också, lite som att jobbar du på volvo får du bara köra volvo! Surt men sant... :shock: Gissa vad jag svarade på den!!!

Dock är det en ganska bra deal lite beroende på vilken modell av Fafner det är och hur gamla lådorna är.

Basnalle, när praktiskerade du där?
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Så sant som det är sagt Groovyjr..

Beror helt på om det är en Fafner för 1843 eller en från 2006..
Tror det är en typ 97-99 nåt faktiskt.. Men ja får besked idag.

Jag har ju själv ägt en Fafner + 4x10" innan och gillade faktiskt soundet.
Och i kombination till min GK1001RB topp och mina Aguilar lådor så tror ja den kan bli rätt skojig..

Kompressorn i Fafnern måste ja ju erkänna att ja älskar.. Oftaste är ja mer hitech i mitt sound än va ja e vintage.. Vill dock kunna fläska till de lite vintage ibland. Men ja måste inte gå hela vägen med helrör (Jack Daniels) och så...

Vi får se hur det går.. Lockar ju dock lite att köpa på sig nån annan trevlig bas eller nåting också.. För som nån skrev (tror de va Frecko) va ska ja med en rigg som ja inte egentligen behöver till..
Mer än att kanske göra en slant på.. Men vart fan ska ja sälja den?
Alla Sveriges basist är ju här.. hehehehe
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

groovyjr skrev: Basnalle, när praktiskerade du där?
För 10-12 år sen ungefär.
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Ebs

Inlägg av Zalle »

Jag kan bara säga att jag kört på EBS prylar sen dom började,var väl 88-89 nånstanns, och jag har alltid varit nöjd, sen hör väl till saken att jag har en arsenal med prylar till min EBS rigg ( den består av Neo 410 och Neo 212 + Fafner), såsom en sansamp ( inte den nya programmerbara) en Rane EQ och mixer o lite distar, har byggt upp mitt sound med div. prylar.

Jag tror allt blir vad man gör det till, vissa stärkare låter på ett sätt, andra på ett annat, vad är rätt ? tja det är ju personligt, jag vill ha ett fast sound med en vass skimrande dist, som tränger igenom väggar av gitarrer och trummor.

EBS är stommen i mitt sound.
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

dereborn skrev:
EQ och kompressor låter fantastiskt
Du ser...

I en rördriven rock'n'roll rigg tycker JAG att förstegsrören ska stå för kompressionen. Dessutom ska stärkens eget grund-sound vara så bra att man som mest ska behöva vrida lite på de tre (bass, mid, treb) tonkontrollerna.

OM man måste använda kompressor och EQ för att få det att låta som man vill, är det nåt grundläggande som är snett. Detta är ju egentligen bara ett sätt att FÖRÄNDRA karaktären på förstärkaren, eller - som i EBS fallet - att försöka feja ett "rockigt" sound. (Vad fasen det nu är...)

Smaken är som baken!
Hos vissa stor o omfångsrik, hos andra närmast obefintlig.
:wink:
Allt handlar väl lite om vad man spelar också, när det var lite hippt med Trace Elliot så skulle ju alla ha dem, var liksom LA soundet många ville ha, och idag har jag inte sett en enda trace elliot nånstanns ( finns dom kvar ? ) Men det är klart, vill man pröjsa 30-35 000 för en ampegtopp och sen några tusen till för en låda till, då är det ju bara ett val, sen hör knappast coverbands-publiken nån skillnad ändå om det är rör eller ej, men man spelar ju för sitt eget öras del också.

Finns ju trots allt den del rockers som kör på EBS, Marcel jacob mfl.

Smaken är som baken som sagt.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Zalle skrev:idag har jag inte sett en enda trace elliot nånstanns ( finns dom kvar ? )
Nystart på gång, verkar lite intressant: http://www.trace-elliot.co.uk/
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

200071 skrev:
Zalle skrev:idag har jag inte sett en enda trace elliot nånstanns ( finns dom kvar ? )
Nystart på gång, verkar lite intressant: http://www.trace-elliot.co.uk/
Ah, kul, jag fick tillfälle att spela på en combo med två 10 i för några veckor sen, och jag blev förvånad över hur bra den lät, minns inte exakt vad det var för modell, men bra lät den och gjorde sig hörd i en källar-replokal, så lite impad blev jag. Ska kolla in den sidan.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hmm jag fattar inte riktigt EBS-bashingen här på forumet , visst är man en Ampeg-typ kan jag förstå det .
Men jag tycker de är väldigt transparenta och versatila , håller med om att topparna inte är de roligaste , men kabinetterna håller toppklass , inte alls sterilt , framförallt Neo-serien , otroligt bra ton och återskapande , låter som din bas och dina fringrar om du har en bra topp dvs.
kanske ganska sent , men tänkte bara kommentera synen på EBS.
Skriv svar