EBS funderare och Hjälp???!!!!

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

La Contrebasse skrev:Hmm jag fattar inte riktigt EBS-bashingen här på forumet , visst är man en Ampeg-typ kan jag förstå det .
Men jag tycker de är väldigt transparenta och versatila , håller med om att topparna inte är de roligaste , men kabinetterna håller toppklass , inte alls sterilt , framförallt Neo-serien , otroligt bra ton och återskapande , låter som din bas och dina fringrar om du har en bra topp dvs.
kanske ganska sent , men tänkte bara kommentera synen på EBS.
Som sagt, jag har kört på Ebs sen 88-89, är nöjd förutom att jag tyckte ebs-1:an var för krånglig, Fafnern låter som den gör, passar mig, har dock lite extra prylar till den, neo lådorna låter väldigt rent och man hör verkligen tonen, strängen.
Som du säger, är man ute efter ampeg soundet så är det ju inte ebs man köper, då får man köpa ampeg. Å andra sidan har jag hört bassister som kör på ampeg och det istort sett bara är ett bas-muller man hör, inte nån kärna eller nåt, så...
jag är inte ute efter ampegsoundet direkt även om jag ibland blir förbannat sugen på att köra på ampeg, jag gillar fafnern o dess sound, sen kan jag färga med lite olika saker.

Men jag märker att många inte riktigt gillar ebs, men smaken är som baken..osv.
gäst

Inlägg av gäst »

Smaken är som röven, klöven..
..som dom säger i Göteborg.
Jag hade EBS-1 + EBS 4x10 och 1x15 för ca 15 år sedan, det lät inte bra alls. Det var snällt skrivet, skall jag vara ärlig så lät det skit. Fafner har jag träffat på vid några tillfällen när det har varit inhyrd backline och det har inte heller låtit bra i mina öron. Till saken hör att jag inte är en "Ampeg-kille" utan jag kör på en Eden-rigg, ett märke som många också tycker låter sterilt och tråkigt men jag är helnöjd, jag tycker det är en skillnad som mellan natt och dag mellan EBS och Eden. Dessutom, med risk för att få spö, så är Ampeg inte mitt första val den dag jag köper en rörtopp, jag tycker det finns många andra rörstärkare som tilltalar mig mer. Får se vad det blir...
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Jag har 2 st Ebs Neo 112 och Ampeg SVP PRO + Lab iP450 och är hur nöjd som helst. Jag får alla ljud jag behöver och det låter riktigt bra. Mycket beror på hur man använder försteget och inte minst vad man har för topp. Sedan spelar fingrarna roll också.

Apropå toppen så gillar jag väldigt mycket Ebs HD 350 i kombination med Neo 112 lådorna. Där tycker jag Ebs har lyckats verkligen. Det finns ett antal basister som använder Ebs och har ett fantastiskt ljud (M.Miller tex). Det finns även basister som har ett suveränt ljud även med sämre prylar liksom det finns sånna som har ett ganska medelmåttigt ljud oavsett riggen. Det är väldigt individuellt det här. Jag gillar både hi-tech och vintage ljud när det låter bra.

Gillar däremot inte så mycket varken Fafner eller TD 650. Men jag kan få även de att låta mera än skapligt bra. Jag gillar också Fender Bassman och Ampeg rörhäckar och det väldigt mycket. Vi får inte glömma att detta är högst personligt! Kvittar vad man tycker om Ebs eller om nått annat för den delen för det finns alltid de som påstår motsattsen och kan även bevisa den. Jag respekterar allas ljud ideal och preferenser just av den anledningen för trivs man med ett visst ljud så kan ingen annan påstå att så är inte fallet.
Senast redigerad av calif de funk den tis 09 jan 2007, 21:13, redigerad totalt 1 gånger.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Johannes skrev:Smaken är som röven, klöven..
..som dom säger i Göteborg.
Jag hade EBS-1 + EBS 4x10 och 1x15 för ca 15 år sedan, det lät inte bra alls. Det var snällt skrivet, skall jag vara ärlig så lät det skit. Fafner har jag träffat på vid några tillfällen när det har varit inhyrd backline och det har inte heller låtit bra i mina öron. Till saken hör att jag inte är en "Ampeg-kille" utan jag kör på en Eden-rigg, ett märke som många också tycker låter sterilt och tråkigt men jag är helnöjd, jag tycker det är en skillnad som mellan natt och dag mellan EBS och Eden. Dessutom, med risk för att få spö, så är Ampeg inte mitt första val den dag jag köper en rörtopp, jag tycker det finns många andra rörstärkare som tilltalar mig mer. Får se vad det blir...
Eden skulle vara kul att testa, läst om dom och det verkar vara jäkligt bra grejjer.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

när jag har provat EBS-grejer så har jag känt att det inte är något... Klös i den. Det är sjyssta förstärkare och verkar stabilt byggda, men dom är liksom för snälla. Skulle inte ha något emot att ha en, men isf skulle jag nog köra min Bassdriver före för att få lite "riv" i ljudet.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Har inte mycket till övers för topparna heller, fast jag tror de skulle kunna bygga en cool topp i deras nya "classic"-utförande; in med preampen från Valvedriven och så ett bra slutsteg - kanske t o m rör - på typ 200W? Sen samma look som Drome Classicen, fast som topp då. Ja, kanske det....

Nåja, det var ju inte det nu - jag har i alla fall en EBS 2x12-låda (inte NEO) som jag är nöjd med, ibland kan jag tänka att den låter lite mycket "hi-fi" men jag kör den med en rörtopp (Mesa/Boogie) coh den är ganska "rå" så det blir en bra mix....visst har jag sneglat (senast förra veckan typ :) ) på andra märken sådär men när jag väl kommer till att spela på den blir jag alltid glad :D
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Jag håller om att EBS Neo 112 är en bra högtalare när det rör sig om svag volym. Jag har en och använder den när den räcker till. Jag tycker att alla ebs evolution-högtalare som jag har provat (4x10, 8x10, 4x12) låter mycket illa.

Jag håller också med om att Eden gör betydligt roligare toppar än ebs. Dom är ju litegranna samma karaktär men jag tycker att edens filterdel spöar ebs med hästlängder när det gäller mångsidighet. (Jag har en eden wt550, och har har provat ebs-1, Fafner, Hd350 och TD650 i gigsituationer)

Sen håller jag med om att man inte ska jämföra dessa med helrör-toppar, då det är helt olika typer av förstärkare med helt olika användningsområden.

Jag håller väldigt mycket med om att fingrarna (eller plektumhanden) är viktigast för soundet oavsett förstärkare.

...om nån bryr sig över huvud taget. Det var skönt att vädra åsikterna i alla fall.
Användarvisningsbild
Danielsson
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 25 okt 2006, 13:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Danielsson »

Visst fan måste man utgå från vilket sound man är ute efter när man jagar stärkare. Jag har länge delat in förstärkare i såna som funkar bra till "slaping" i musikaffärerna och dom som funkar på gig. En gång i tiden hade jag en EBS rigg som jag tyckte lät förbannat bra när jag satt i replokalen och spelade själv. Så fort resten av bandet dök upp så dränktes jag i mängden av Marshalls superlead toppar. Då hade jag ändå bra med watt i min burk.
När jag har gigat på EBS, Hartke eller Trace elliot (musikaffärsbra) har jag inte vid något tillfälle fått den feeback från stärkaren som jag har varit ute efter. Med ett undantag, ett gig i Kungsan med backline på plats då det fanns en Trace elliot V8 med 4x10 + 1x15. En rigg som lät grymt, men som är ovanlig.
Nu har jag sågat tre stora märken utifrån mitt tycke. Jag spelar gärna på Mesa & Ampeg...
"bas är det lättaste instrumentet, det är bara de fyra tjockaste strängarna på en gitarr. Basisten spelar bara en ton i varje ackord"
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Dom där Trace Elliott V8 har jag velat prova länge, dom verkar jävligt sjyssta! Någon som har någon längre erfarenhet av dom?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Bara att de är ruggigt ovanliga. Tror (som Danielsson sa typ) att det är nån backlinefirma i landet som har en, men vete fanken om det finns många fler. På http://www.talkbass.com har den en speciell "klubb" för V8 owners :) , de håller reda på serienummer och sådär....

Har testat nån av de andra V-type topparna och de är ju också okej sådär, men V8 verkar ju vara ett riktigt monstrum :D
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Danielsson
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 25 okt 2006, 13:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Danielsson »

Ja, jag gjorde faktiskt små försök efter att försöka hitta en sån efter det där giget. Fick bara napp på annonssiter i USA då. Det är väl som med Fenders Coustomshop Rumble bass head, en fin helrörstopp som bara försvann. Har aldrig provat men skulle kunna tänka mig en sån bara för att den är snygg... :shock:
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Det stod (står?) en Rumble Bass topp + 4x10 på Friis Musik i Umeå...

Har en kompis som körde en sån på turné med ett stort svenskt band i staterna (han är backlinetekniker), tydligen var den inte så stabil, pallade inte med sin egen effekt liksom utan saker lossnade inuti och sådär....det var ju lite av en "test" för Fender att bygga helrör bastoppar igen....

...men ja - den är för jävla snygg!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Danielsson
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 25 okt 2006, 13:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Danielsson »

Ja, det är kanske så, dom försvann ju fort från marknaden....

Nu svävar vi långt utanför ämnet... Vi får inte glömma bort grabben som funderar på sin EBS...

Han kanske har bestämt sig...?
"bas är det lättaste instrumentet, det är bara de fyra tjockaste strängarna på en gitarr. Basisten spelar bara en ton i varje ackord"
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Danielsson skrev:Ja, jag gjorde faktiskt små försök efter att försöka hitta en sån efter det där giget. Fick bara napp på annonssiter i USA då. Det är väl som med Fenders Coustomshop Rumble bass head, en fin helrörstopp som bara försvann. Har aldrig provat men skulle kunna tänka mig en sån bara för att den är snygg... :shock:
precis min åsikt om V8: Vill ha enbart för utseendet :P

EDIT: http://cgi.ebay.de/TRACE-ELLIOT-V-Type- ... dZViewItem

Man kanske ska börja i andra änden om man vill ha förstärkaren, istället för att köpa toppen så köper man lådan? :lol: Fan billigt för en 8x10'a alltså... Artikelnummer 250070323801 på tyska ebay om ni inte hittar.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Egentligen skulle jag vilja ha en förstärkare, alltså en låda och jag vill inte veta vad det är i den, förmodligen en massa elektronic och rör av varierad kvalite, med en "av/på" knapp, sen en lysdiod som lyser med starkt sken, under den lampan står det "bra ljud".
Sen ska den vara helt ren.

Och till det en högtalarlåda som det också står "bra ljud" på.

Nån som hört talas om det märket nån gång ?
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Zalle skrev:Egentligen skulle jag vilja ha en förstärkare, alltså en låda och jag vill inte veta vad det är i den, förmodligen en massa elektronic och rör av varierad kvalite, med en "av/på" knapp, sen en lysdiod som lyser med starkt sken, under den lampan står det "bra ljud".
Sen ska den vara helt ren.

Och till det en högtalarlåda som det också står "bra ljud" på.

Nån som hört talas om det märket nån gång ?
Jag var nära en gång, hade en silverface 1971 års modell Fender Bassman 50. Volym, Bas, Diskant.

Den enda förstärkaren jag förstått mig på.

Sen hade den en STOR röd diod 8)

Men framförallt, UNDERBART ljud.

Avdelningen "sales I regret".
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

precision65 skrev:
Zalle skrev:Egentligen skulle jag vilja ha en förstärkare, alltså en låda och jag vill inte veta vad det är i den, förmodligen en massa elektronic och rör av varierad kvalite, med en "av/på" knapp, sen en lysdiod som lyser med starkt sken, under den lampan står det "bra ljud".
Sen ska den vara helt ren.

Och till det en högtalarlåda som det också står "bra ljud" på.

Nån som hört talas om det märket nån gång ?
Jag var nära en gång, hade en silverface 1971 års modell Fender Bassman 50. Volym, Bas, Diskant.

Den enda förstärkaren jag förstått mig på.

Sen hade den en STOR röd diod 8)

Men framförallt, UNDERBART ljud.

Avdelningen "sales I regret".
Å fan så det är dom som är "braljud" företaget :) iden är bra, enkelt och rent, och en stor lysdiod.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Kanske skulle finnas en stor ratt märkt från "bra ljud" till "samma bra ljud, fast starkare" också...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Absolut!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Zalle skrev:Egentligen skulle jag vilja ha en förstärkare, alltså en låda och jag vill inte veta vad det är i den, förmodligen en massa elektronic och rör av varierad kvalite, med en "av/på" knapp, sen en lysdiod som lyser med starkt sken, under den lampan står det "bra ljud".
Sen ska den vara helt ren.

Och till det en högtalarlåda som det också står "bra ljud" på.

Nån som hört talas om det märket nån gång ?
Det enda jag kan komma och tänka på är den där lilla combon för gitarr som fender har, bara en volymkontroll :lol: Den låter dock rätt sjysst om man är ute efter ett typ halvdistat fenderljud.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Men står det "bra ljud" på den ?
:D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Zalle skrev:Men står det "bra ljud" på den ?
:D
Allt går att fixa med maskeringstejp och en penna :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Vet inte om jag blev något klokare av denna tråd..
Det är ju egentligen bara tyck och smak egentligen.
Det står ingenting om att grejerna går sönder osv...

Blir väl till att försöka fatta sig en egen uppfattning, vilket naturligtvis man alltid ska göra. :D

Men att så många sågar Fafnern och att så många tycker den är bra tycker jag var kul!


Hur gick det?
Köptes det någon stärkare?
Annars är jag helt klart spekulant.
Kan ju köpa och testa iaf...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det tyder väl på att det är en stärkare med karaktär? Man älskar eller hatar den beroende på personlig smak, typ...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja, det måste ju nästan vara så.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar