The Acoustic Club

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
yak52
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 12:25
Ort: Saltsjö-Boo

Inlägg av yak52 »

bostrowskij skrev:@yak52: Tackar. Ska ändå lossa övre högtalaren på min 402:a för att byta ingångsjacket, då kan jag kolla hur det ser ut med dämpningen inuti.
Schysst, då får jag reda på hur det ska se ut!

Jag bytte också jack och skaffade ett med riktigt bra kvalitet som ska hålla länge.

/Martin
http://www.floydshotel.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Japan, Rickenbacker 4001v63, Landola akustisk bas
Mesa Boogie WalkAbout 12
Acoustic 220 och Acoustic 330 ~ Acoustic 406
Användarvisningsbild
MVI
Medlem
Inlägg: 254
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:14
Ort: Sollentuna

Inlägg av MVI »

Jag är gärna med!
Har en 220-topp. Tyvärr ingen Acoustic låda...
Kör på en Hartke 4-10 & en Marshall 15 tums jubileelåda.
Låter kanon!
Användarvisningsbild
yak52
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 12:25
Ort: Saltsjö-Boo

Inlägg av yak52 »

MVI skrev:Jag är gärna med!
Har en 220-topp. Tyvärr ingen Acoustic låda...
Kör på en Hartke 4-10 & en Marshall 15 tums jubileelåda.
Låter kanon!
Välkommen ombord MVI!

Kul att toppen orkar driva dina båda andra lådor.

/Martin
http://www.floydshotel.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Japan, Rickenbacker 4001v63, Landola akustisk bas
Mesa Boogie WalkAbout 12
Acoustic 220 och Acoustic 330 ~ Acoustic 406
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6607
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Kultivator »

De klarar ju 2 ohm de gamla Acoustictopparn. Så teoretiskt sett hade han kunnat ha två lådor till! Om alla vore på 8 ohm och det fanns nog med högtalarutgångar på baksidan, alltså.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6607
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Kultivator »

Är det förresten någon som är intresserad av att köpa en 220+402-rigg? Jag går i tankar kring att byta till något mer portabelt.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Får man vara med i klubben även om man varit korkad nog att sälja sin rigg bestående av en 320 och en 408? :oops:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Inlägg av bostrowskij »

Yak52, det finns ingen dämpning alls i 402-lådan, pappspikarna mm måste vara rester av någons tweakingsförsök.
Har du rekommendationer på ett bra jack? Tänkte köpa GMF:s hylsjack för en hundring, har köpt nåt GMF-jack tidigare till en gitarr som har hållit bra.

Tänkte förresten inte på att jag befann mig i förstärkarforumet när jag skrev, haha!
Jag får väl vara hangaround så länge, det kan ju dyka upp någon 220-topp i bra skick med tiden...
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
Leif Bas
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: mån 29 jun 2009, 20:34
Ort: Utanför Göteborg

Inlägg av Leif Bas »

bostrowskij skrev:Yak52, det finns ingen dämpning alls i 402-lådan, pappspikarna mm måste vara rester av någons tweakingsförsök.
Har du rekommendationer på ett bra jack? Tänkte köpa GMF:s hylsjack för en hundring, har köpt nåt GMF-jack tidigare till en gitarr som har hållit bra.

Tänkte förresten inte på att jag befann mig i förstärkarforumet när jag skrev, haha!
Jag får väl vara hangaround så länge, det kan ju dyka upp någon 220-topp i bra skick med tiden...
Välkommen-även om du är otrogen på förstärkarsidan
Köp ett öppet jack för en femma och någor kul för de resterande 95. Hylsjacken är nödvändiga om du behöver en brytare för batterispänningen i basen, men de är kortlivade. När de börjar glappa kommer du inte åt att bända/justera, då är det dags att dra upp en hundring till.
Användarvisningsbild
yak52
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 12:25
Ort: Saltsjö-Boo

Inlägg av yak52 »

bostrowskij skrev:Yak52, det finns ingen dämpning alls i 402-lådan, pappspikarna mm måste vara rester av någons tweakingsförsök.
Har du rekommendationer på ett bra jack? Tänkte köpa GMF:s hylsjack för en hundring, har köpt nåt GMF-jack tidigare till en gitarr som har hållit bra.

Tänkte förresten inte på att jag befann mig i förstärkarforumet när jag skrev, haha!
Jag får väl vara hangaround så länge, det kan ju dyka upp någon 220-topp i bra skick med tiden...
Du är medlem eftersom du har en fin låda!

Bild
Jag valde det här jacket som jag köpte på HiFi Kit Electronic: "Neutrik Låsbar telehona för chassie". Det kostade bara 98 KR :). Jag filade upp hålet lite i lådan så passade det in och sitter fast bra där. Men det finns säkert andra bra lösningar.

/Martin
http://www.floydshotel.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Japan, Rickenbacker 4001v63, Landola akustisk bas
Mesa Boogie WalkAbout 12
Acoustic 220 och Acoustic 330 ~ Acoustic 406
Användarvisningsbild
yak52
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 12:25
Ort: Saltsjö-Boo

Inlägg av yak52 »

bostrowskij skrev:Yak52, det finns ingen dämpning alls i 402-lådan, pappspikarna mm måste vara rester av någons tweakingsförsök.
Tack bra, jag tänkte väl att det inte borde behöva vara något där med de öppningar som finns i mitten på lådan. Mina pappspikar m.m. är så klar bortplockade.

/Martin
http://www.floydshotel.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Japan, Rickenbacker 4001v63, Landola akustisk bas
Mesa Boogie WalkAbout 12
Acoustic 220 och Acoustic 330 ~ Acoustic 406
Användarvisningsbild
yak52
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 12:25
Ort: Saltsjö-Boo

Inlägg av yak52 »

Klopper skrev:Får man vara med i klubben även om man varit korkad nog att sälja sin rigg bestående av en 320 och en 408? :oops:
Du är en klockren sponsormedlem!

Som har haft mycket fina Acoustic- förstärkare och högtalare, och vet vad det här handlar om.

/Martin
http://www.floydshotel.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Japan, Rickenbacker 4001v63, Landola akustisk bas
Mesa Boogie WalkAbout 12
Acoustic 220 och Acoustic 330 ~ Acoustic 406
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Inlägg av bostrowskij »

Leif Bas skrev:
bostrowskij skrev:Yak52, det finns ingen dämpning alls i 402-lådan, pappspikarna mm måste vara rester av någons tweakingsförsök.
Har du rekommendationer på ett bra jack? Tänkte köpa GMF:s hylsjack för en hundring, har köpt nåt GMF-jack tidigare till en gitarr som har hållit bra.

Tänkte förresten inte på att jag befann mig i förstärkarforumet när jag skrev, haha!
Jag får väl vara hangaround så länge, det kan ju dyka upp någon 220-topp i bra skick med tiden...
Välkommen-även om du är otrogen på förstärkarsidan
Köp ett öppet jack för en femma och någor kul för de resterande 95. Hylsjacken är nödvändiga om du behöver en brytare för batterispänningen i basen, men de är kortlivade. När de börjar glappa kommer du inte åt att bända/justera, då är det dags att dra upp en hundring till.
Ah OK, GMF-jacket såg ut som det som sitter i lådan men självklart måste det vara bättre med ett öppet jack så man kommer åt kontakttungorna.

Högtalarelementen i lådan såg f ö oförskämt fräscha ut, rätt imponerande efter dryga trettio år. Köpte den här lådan när jag var i dansmusiksvängen 1979 och den har farit ut och in orkesterbussar i värme och kyla och varit med om många och långa gig. Senaste 10 åren har den dock levt ett betydligt lugnare liv men det är ändå trevligt med grejor som håller. Någon som vet fabrikatet på elementen, Acoustics egna? Såg inga beteckningar på dom.

Edit: Eminence element verkar det vara http://acoustic.homeunix.net/twiki/bin/ ... /AllModels
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
Leif Bas
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: mån 29 jun 2009, 20:34
Ort: Utanför Göteborg

Inlägg av Leif Bas »

Elementen i Acoustic är Eminence. Jag kommer ihåg att de vid den tiden utrustning från Acoustic Control Corporation kunde köpas nya i butiken sågs över axeln i jämförelse med JBL och Altec. Tiden har visat att det är bra element.
Användarvisningsbild
MVI
Medlem
Inlägg: 254
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:14
Ort: Sollentuna

Inlägg av MVI »

Tack!
Så här ser det ut:

Bild
usn
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 01 jul 2010, 12:43

acoustic rig

Inlägg av usn »

yak52 skrev:
bostrowskij skrev:Jaha man får väl gå med här då, har en 402-låda som jag lirat på sedan 1979 tror jag....otroligt stryktåliga och ett ljud som fortfarande håller måttet. En Peavey 400 series topp av samma årgång till den som börjar bli väldigt skrapig i potarna, inte konstigt efter alla år i tjänst. Peaveyn ska pensioneras men 402:an får stanna så länge den fortfarande låter bra.
Välkommen i klubben bostrowskij!

Om Peaveyn börjar ha gjort sitt, så kanske du senare kan byta ut den mot en Acoustic-topp :)

/Martin
Hej Martin

Har en acoustic 320 top med eq och 2 kanaler swichbara med pedal till acoustic 408 låda med två direktstrålande -och två komprimerande 15" element 4ohm
fabricerad 14/12 1978 i utmärkt skick. Riggen är numera opraktisk för mig och tänkte byta till något mer avpassat för hemmabruket. Finns det något intresse för en sådan transistor topp och låda på marknaden ?

/Ulf
Användarvisningsbild
yak52
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 12:25
Ort: Saltsjö-Boo

Re: acoustic rig

Inlägg av yak52 »

usn skrev:
yak52 skrev:
bostrowskij skrev:Jaha man får väl gå med här då, har en 402-låda som jag lirat på sedan 1979 tror jag....otroligt stryktåliga och ett ljud som fortfarande håller måttet. En Peavey 400 series topp av samma årgång till den som börjar bli väldigt skrapig i potarna, inte konstigt efter alla år i tjänst. Peaveyn ska pensioneras men 402:an får stanna så länge den fortfarande låter bra.
Välkommen i klubben bostrowskij!

Om Peaveyn börjar ha gjort sitt, så kanske du senare kan byta ut den mot en Acoustic-topp :)

/Martin
Hej Martin

Har en acoustic 320 top med eq och 2 kanaler swichbara med pedal till acoustic 408 låda med två direktstrålande -och två komprimerande 15" element 4ohm
fabricerad 14/12 1978 i utmärkt skick. Riggen är numera opraktisk för mig och tänkte byta till något mer avpassat för hemmabruket. Finns det något intresse för en sådan transistor topp och låda på marknaden ?

/Ulf
Hej Ulf!

Gratulerar, du har en mycket kraftfull och kapabel basrigg. Det ar val en av de tyngre som Acoustic gjorde och inte den allra mest behandiga att slapa pa.

Om bara de som letar efter en bra basrigg visste hur bra Acoustic-prylarna ar, sa borde det finnas flera som skulle slanga sig over din. Prserna som galler finns det nog andra som vet mer om, men om de ar i bra skick och dessutom ser bra ut, sa borde det absolut finnas ett intresse for dem. Just nu ar val manga precis som jag pa semester, men lagg in en annons sa far du se.

Halsningar,

/Martin
http://www.floydshotel.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Japan, Rickenbacker 4001v63, Landola akustisk bas
Mesa Boogie WalkAbout 12
Acoustic 220 och Acoustic 330 ~ Acoustic 406
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1305
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Inlägg av Danny »

Sedan igår är jag också medlem i denna ädla klubb. Wohoo! Fick tag på en 220 till ett riktigt bra pris och är toknöjd.

/D
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
yak52
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 12:25
Ort: Saltsjö-Boo

Inlägg av yak52 »

Välkommen i klubben Danny!

Kul att du blev nöjd med din Acoustic 220. Har du möjlighet kan du väl lägga in en bild på den.

Hälsningar,

/Martin

P.S.
Ev. kommer strax min Acoustic 220 är bli ledig till försäljning, beroende på stundande uppgradering :) Om någon skulle vara intresserad så ser den väldigt snygg ut.
http://www.floydshotel.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Japan, Rickenbacker 4001v63, Landola akustisk bas
Mesa Boogie WalkAbout 12
Acoustic 220 och Acoustic 330 ~ Acoustic 406
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

yak52 skrev:
Klopper skrev:Får man vara med i klubben även om man varit korkad nog att sälja sin rigg bestående av en 320 och en 408? :oops:
Du är en klockren sponsormedlem!

Som har haft mycket fina Acoustic- förstärkare och högtalare, och vet vad det här handlar om.

/Martin
Jag är sedan c:a en månad tebaks lycklig ägare till en 220. :joy:

Bild

Så jag lämnar sponsormedlemsskapet och träder in som ordinarie medlem.
Nu skall man bara skrapa ihop pluringar till en likadan till och ett knippe lådor!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
yak52
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 12:25
Ort: Saltsjö-Boo

Inlägg av yak52 »

Kul Klopper!

Gratulerar till din medlemsuppgradering.

/Martin
http://www.floydshotel.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Japan, Rickenbacker 4001v63, Landola akustisk bas
Mesa Boogie WalkAbout 12
Acoustic 220 och Acoustic 330 ~ Acoustic 406
Användarvisningsbild
Mårty Fake
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 21:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Mårty Fake »

Danny skrev:Sedan igår är jag också medlem i denna ädla klubb. Wohoo! Fick tag på en 220 till ett riktigt bra pris och är toknöjd.

/D
jag får gratulera! det var alltså du som klippte den.. Årsta.
nu ger jag upp Acoustic-planerna. not meant to be. jag tänker tok-hifi ;)

// Mårty
Downstroke Or Die!
*Greco Mirage *Tokai Hardpuncher *Shine Viola
*Vox Super Foundation *GK MB-150 *TKS 112 *Hagström F215GB
*Sansamp *EBS *EHX *T-Rex
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1305
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Inlägg av Danny »

Mårty Fake skrev:
Danny skrev:Sedan igår är jag också medlem i denna ädla klubb. Wohoo! Fick tag på en 220 till ett riktigt bra pris och är toknöjd.

/D
jag får gratulera! det var alltså du som klippte den.. Årsta.
nu ger jag upp Acoustic-planerna. not meant to be. jag tänker tok-hifi ;)

// Mårty
Stämmer bra.. Sorry :oops: Ge inte upp bara. Det kommer garanterat dyka upp en snart igen.

/D
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
bic
Medlem+
Inlägg: 527
Blev medlem: lör 05 apr 2008, 19:57
Ort: Älmhult

Inlägg av bic »

På väg in i det här gänget. 8)
bic

http://www.observatorium.se/
Sadowsky äger!
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6607
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Kultivator »

bic skrev:På väg in i det här gänget. 8)
Härligt! :tummenupp:
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Det var en rejäl hög med 220's!! Ingen som sitter på en komplett 360-rigg?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar