Skillnad i effekt rör/transistor?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Skillnad i effekt rör/transistor?

Inlägg av Kim S »

Jag har ju en 100w transistorkombo. Om jag skulle byta den mot en rörrigg, får jag då samma uteffekt med 100w (volymmässigt), eller behövs det mer/mindre? Har löjligt dålig koll. :oops:
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
gäst

Inlägg av gäst »

100 rör-watt ger oftast betydligt mer volym än 100 transistor-watt.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:100 rör-watt ger oftast betydligt mer volym än 100 transistor-watt.
Oftast? :shock: när ger det inte det? :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Det beror ju på en massa faktorer, men jag skulle vilja säga att 100 transistorwatt motsvarar runt 20 rörwatt. Men det är ju annat än volym man är ute efter också!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev:
Johannes skrev:100 rör-watt ger oftast betydligt mer volym än 100 transistor-watt.
Oftast? :shock: när ger det inte det? :roll:
Hade jag INTE skrivit oftast så hade det garanterat dykt upp någon besserwisser som minsann har massor av exempel på när transistorer har visat sig vara mer volymstarka än rör.
Det kallas att ha ryggen fri.
Nu dök det ju upp en helt annan sorts besserwisser och det var ju inte heller helt oväntat.
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

Liten skrev:
Johannes skrev:100 rör-watt ger oftast betydligt mer volym än 100 transistor-watt.
Oftast? :shock: när ger det inte det? :roll:
Vid klockan 9 på rörstärkaren
och
klockan 5 på transistorn
Det är det som Dollys låt handlar om.
9 to 5, yeah
They got you where they want you
There's a better life
And you dream about it, don't you
It's a rich man's game
No matter what they call it
Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Nice, då vet jag. Tack för era (som vanligt) snabba svar! ;)
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:
Liten skrev:
Johannes skrev:100 rör-watt ger oftast betydligt mer volym än 100 transistor-watt.
Oftast? :shock: när ger det inte det? :roll:
Hade jag INTE skrivit oftast så hade det garanterat dykt upp någon besserwisser som minsann har massor av exempel på när transistorer har visat sig vara mer volymstarka än rör.
Det kallas att ha ryggen fri.
Nu dök det ju upp en helt annan sorts besserwisser och det var ju inte heller helt oväntat.
Jag djävlas lite med dig bara.. Här är det alltid bäst att ha ryggen fri..
Sena 70-tals fendrar är bättre än 60-talarna!!! (oftast..) *Gulp* :shock:

:bluelol:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hehe!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev:
Johannes skrev:
Liten skrev:
Johannes skrev:100 rör-watt ger oftast betydligt mer volym än 100 transistor-watt.
Oftast? :shock: när ger det inte det? :roll:
Hade jag INTE skrivit oftast så hade det garanterat dykt upp någon besserwisser som minsann har massor av exempel på när transistorer har visat sig vara mer volymstarka än rör.
Det kallas att ha ryggen fri.
Nu dök det ju upp en helt annan sorts besserwisser och det var ju inte heller helt oväntat.
Jag djävlas lite med dig bara.. Här är det alltid bäst att ha ryggen fri..
Sena 70-tals fendrar är bättre än 60-talarna!!! (oftast..) *Gulp* :shock:

:bluelol:
Min Fender är från 1997, de där gamla Fendrarna har jag ingen koll på.
Faktum är att den mest volymstarka basförstärkare jag någonsin spelat på var en Marshall med 100 eller om det var 200 transistor-watt. En sådan där rackmonterbar 80-talare, typ 2 HE i svart metall. En black metal-stärkare med andra ord... Det var helt sjukt, det gjorde ont i tänderna när jag spelade.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:
Liten skrev:
Johannes skrev:
Liten skrev:
Johannes skrev:100 rör-watt ger oftast betydligt mer volym än 100 transistor-watt.
Oftast? :shock: när ger det inte det? :roll:
Hade jag INTE skrivit oftast så hade det garanterat dykt upp någon besserwisser som minsann har massor av exempel på när transistorer har visat sig vara mer volymstarka än rör.
Det kallas att ha ryggen fri.
Nu dök det ju upp en helt annan sorts besserwisser och det var ju inte heller helt oväntat.
Jag djävlas lite med dig bara.. Här är det alltid bäst att ha ryggen fri..
Sena 70-tals fendrar är bättre än 60-talarna!!! (oftast..) *Gulp* :shock:

:bluelol:
Min Fender är från 1997, de där gamla Fendrarna har jag ingen koll på.
Faktum är att den mest volymstarka basförstärkare jag någonsin spelat på var en Marshall med 100 eller om det var 200 transistor-watt. En sådan där rackmonterbar 80-talare, typ 2 HE i svart metall. En black metal-stärkare med andra ord... Det var helt sjukt, det gjorde ont i tänderna när jag spelade.
Det hade att göra med att du stod för nära micken när du sjöng.. och stärken inte var jordad.. :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag tänker vara lite filosofisk.. det är en annan typ av volym som rörstärkare (iallafall dom som jag ägt) ger jämfört med transistorstärkare (iallafall dom som jag har ägt). Transistorkraften känns i magen medans rörkraften känns i hela kroppen.. ;)
min gamla 400w marshall vba var betydligt starkare än min gamla peavey 400w transitortopp. STOR skillnad.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Kan väl göra ett inlägg här, jag som precis sålt min 700w transistorstärkare och har köpt en 300W röstärkare..

Hartken gick att kräma på bra naturligtvis, men som Macahan nämnde här innan, Rörtoppen spelar så det vibrerar i hela kroppen, det är en annan sorts volym, helt klart.
Nu har jag andra lådor förvisso, men jag lirade även m Hartken i en JCM800 2x15, vilket lät bra, men det är liksom... mycket mer OUMPF m rörtoppen... no snack about it!



Jag skulle vilja hävda att volym-(inte bara volym volym utan fyllighet i ljudet också)mässigt så spöar Sunntoppen helt klart Hartken, trots att Hartken var på 400w mer.
Det är som natt och dag.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

blackparkas skrev:Kan väl göra ett inlägg här, jag som precis sålt min 700w transistorstärkare och har köpt en 300W röstärkare..

Hartken gick att kräma på bra naturligtvis, men som Macahan nämnde här innan, Rörtoppen spelar så det vibrerar i hela kroppen, det är en annan sorts volym, helt klart.
Nu har jag andra lådor förvisso, men jag lirade även m Hartken i en JCM800 2x15, vilket lät bra, men det är liksom... mycket mer OUMPF m rörtoppen... no snack about it!



Jag skulle vilja hävda att volym-(inte bara volym volym utan fyllighet i ljudet också)mässigt så spöar Sunntoppen helt klart Hartken, trots att Hartken var på 400w mer.
Det är som natt och dag.
Kör inte du en 4*12 och 4*10 till din Sunn? Det är ju faktiskt mycket, mycket mer luft som rör sig, därav en uppfattning av högre volym.

Säger som snubben i Boris, man ska känna ögongloberna vibrera när man spelar :lol:
Användarvisningsbild
Cee
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 10:30
Ort: STHLM (från Gunnarskog)

Inlägg av Cee »

100W=100W. Transistorer distar annorlunda än rör, det går att köra rören hårdare utan att det låter illa.
Och 1+1=2 :-)
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Cee skrev:100W=100W. Transistorer distar annorlunda än rör, det går att köra rören hårdare utan att det låter illa.
Och 1+1=2 :-)
Så du menar att volymmässigt (db) är det samma mellan rör och transistor?

Bara intresserad .... jag med!!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Pyssling skrev:
blackparkas skrev:Kan väl göra ett inlägg här, jag som precis sålt min 700w transistorstärkare och har köpt en 300W röstärkare..

Hartken gick att kräma på bra naturligtvis, men som Macahan nämnde här innan, Rörtoppen spelar så det vibrerar i hela kroppen, det är en annan sorts volym, helt klart.
Nu har jag andra lådor förvisso, men jag lirade även m Hartken i en JCM800 2x15, vilket lät bra, men det är liksom... mycket mer OUMPF m rörtoppen... no snack about it!



Jag skulle vilja hävda att volym-(inte bara volym volym utan fyllighet i ljudet också)mässigt så spöar Sunntoppen helt klart Hartken, trots att Hartken var på 400w mer.
Det är som natt och dag.
Kör inte du en 4*12 och 4*10 till din Sunn? Det är ju faktiskt mycket, mycket mer luft som rör sig, därav en uppfattning av högre volym.

Säger som snubben i Boris, man ska känna ögongloberna vibrera när man spelar :lol:
Nej, jag kör 4x12 och 2x15, och det lät mer m Sunn + 1 2x15 än det gör m Hartke och en 2x15

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Cee skrev:100W=100W. Transistorer distar annorlunda än rör, det går att köra rören hårdare utan att det låter illa.
Och 1+1=2 :-)
Nja. Hur ofta får du faktiskt ut full transistoreffekt i elementet?
(Eller röreffekt för den delen.)

Är det inte lite som att jämföra tex med en bil och en mc, även om MOTORN lämnar samma hästkrafter så går mc:n fortare pga vikt mm?

Och jämför du två bilar med samma motorstyrka men olika kraftöverföring så kan du ju ha helt olika effekt på drivhjulen?

Lite luddigt kanske, men 100W=100W tycker jag är lite missvisande.

100W in i en högtalare blir inte alltid 100W ut ur den, typ!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

Cee skrev:100W=100W. Transistorer distar annorlunda än rör, det går att köra rören hårdare utan att det låter illa.
Och 1+1=2 :-)
Cee har helt rätt. Citerar mig själv ur en annan tråd:

Om en viss rörförstärkare låter betydligt mer än en viss transistorförstärkare vid samma uteffekt uppmätt enligt en viss metod, måste det ju innebära att utsignalerna från de båda förstärkarna skiljer sig åt, och då blir effektjämförelsen ganska ointressant. En transistorförstärkare med en distpedal och +10dB vid 500 Hz skär alldeles säkert igenom mer än samma förstärkare med rent ljud...

För mig räckte en viss rörtopp på 45W inte till i ett visst sammanhang (kontrabas), men en 150W transistorförstärkare gjorde det (samma högtalare). Vilket är helt vad man kan förvänta sig.
Användarvisningsbild
Cee
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 10:30
Ort: STHLM (från Gunnarskog)

Inlägg av Cee »

Tack Albert!
Effekt är per definition energi/tidsenhet. 100W=100W. Hur det LÅTER är en helt annan sak.
Verkningsgraden hos högtalaren spelar stor roll för volymen. Varje 3 dB skillnad motsvarar en dubbling av effekten.

Ex.: 50W till en låda med 96 dB/W*m ger samma volym som 100W till en låda med 93 dB/W*m.

Hifi-exempel: det finns "discohögtalare" (Cerwin Vega) som har en verkningsgrad på 100 dB/W*m. En "fin" högtalare kan ha en verkningsgrad på 91 dB/W*m. 100-91=9. Och varje 3 dB motsvarar en dubbling av effekten.
Säg att vi kör 10W på discohögtalaren. För att få samma volym ur den fina högtalaren behövs då 10*2*2*2=80 W!

OBS! Det går inte att mäta ljud. Men effekt, verkningsgrad och distortion kan ge en fingervisning.

/Cee
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

specningen är väl 100 w vid viss distrotion. Rör kan man dista mer och det låter schysst och får väl lite mer watt en spec då.
Transistor låter apa ansträngt.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

En hundrawatts rörförstärkare kan man kräma ur 2-300 Watt med lite tur. Dessutom kan effekt mätas på en rad olika sätt. Mäter man RMS (kontinuerligt medelvärde) så tar man inte hänsyn till om transienterna ger mångdubbel effekt, vilket påverkar ljudupplevelsen väldigt mycket. En rörförstärkare som "säckar" (om den har rörlikriktare t ex) upplevs inte som lika ljudstark som en som är mer "rapp". Sånt kan bero på hur fet strömförsörjningen i förstärkaren är, oavsett hur många Watt den är specifierad för.
Sen har vi också skillnad i frekvensrespons. Rörförstärkare ger ofta både mer mellanregister och mer övertoner, vilket kan uppfattas som ljudligare vid samma effekt än den frekvensrespons som många transistorförstärkare ger ("hängmatta"). Trycker man ihop frekvensresponsen mot mitten så får man helt enkelt högre volym vid en viss effekt än om man sprider ut den från djupaste bas till högsta diskant.
För det tredje så betyder lådans verkningsgrad ofta mer än förstärkarens effekt. Dessutom bör ju lådan "lira" bra med förstärkaren vad gäller frekvensrespons, vilket kanske är fallet med många klassiska rör-riggar.

En Watt är dock alltid en Watt. Det finns inga "transistorwatt". Rörförstärkare låter emellertid oftast rejält mycket högre än transistorförstärkare med samma specifierade effekt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Hehehe, sicket kunnande. Imponerande! :clappy:
Jag undrade mest om jag skulle klara mig med en 50W rörstärk i stället för en 100W transistor, i största allmänhet. Men man kanske inte kan säga det på rak arm utan att klargöra vad det är för lådor osv. osv. ? Eller?
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Kim S skrev:Hehehe, sicket kunnande. Imponerande! :clappy:
Jag undrade mest om jag skulle klara mig med en 50W rörstärk i stället för en 100W transistor, i största allmänhet. Men man kanske inte kan säga det på rak arm utan att klargöra vad det är för lådor osv. osv. ? Eller?
Kör du med samma låda så räcker det säkert, men helt säker kan man aldrig vara.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Makten skrev:
Kim S skrev:Hehehe, sicket kunnande. Imponerande! :clappy:
Jag undrade mest om jag skulle klara mig med en 50W rörstärk i stället för en 100W transistor, i största allmänhet. Men man kanske inte kan säga det på rak arm utan att klargöra vad det är för lådor osv. osv. ? Eller?
Kör du med samma låda så räcker det säkert, men helt säker kan man aldrig vara.
Hmm, nu handlade det om att byta bort min combo, så det blir ju en extra faktor då... Aja, vi får se hur det går.
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Skriv svar