Ampeg vs EBS Classic

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:
hitman skrev:TFN, jag påstår inte att jag har rätt utan uttrycker bara mina enkla åsikter. 12.000 tycker jag är väldigt dyrt för en beggad topp, de rörstärkare jag testat har brusat mer än transistorstärkare (i alla fall av högre kvalitet) och vad hindrar att man sätter hjul på en fyrtia? Hjulen är dessutom en klen tröst om åttatian skall konkas uppför en trappa.

Och när det gäller ljudet, ja visst kan jag vara offer för EBS reklam, men i mina öron och i den musik jag spelar låter den bättre än de Ampegar jag testat. Och som sagt, när jag är ute å spelar så får jag många postiva omdömen om min EBS (fast de kanske oxå gått på reklamen :wink: )

Och de som gjort mest reklam av alla de senaste åren är ju Ampeg. Om nu vietnameserna gör så överlägsna produkter, varför dessa massiva reklamkampanjer?

Basljud är tack och lov inte bara vetenskap utan väldigt subjektivt, man får försöka lyssna och hitta det som passar en själv.
Fast du påstod faktiskt att "Ebs ger dig rörljudet utan nackdelarna".
Det anser jag vara direkt lögnaktigt. EBS må låta bra i dina (och många andras) öron, men de låter garanterat inte rör.
Jodå.. med en T-90 låter det nog rör om dom nu med... i övrigt, nej! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Fafnern i rätt läge med Ampeg 1540 lät ganska rör faktiskt!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Min EBS HD350 låter verkligen mycket rör, bara jag ser till att köra basen genom en Ampeg SVT-IIp först.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Gäst

Inlägg av Gäst »

hitman skrev:TFN, jag påstår inte att jag har rätt utan uttrycker bara mina enkla åsikter. 12.000 tycker jag är väldigt dyrt för en beggad topp, de rörstärkare jag testat har brusat mer än transistorstärkare (i alla fall av högre kvalitet) och vad hindrar att man sätter hjul på en fyrtia? Hjulen är dessutom en klen tröst om åttatian skall konkas uppför en trappa.

Och när det gäller ljudet, ja visst kan jag vara offer för EBS reklam, men i mina öron och i den musik jag spelar låter den bättre än de Ampegar jag testat. Och som sagt, när jag är ute å spelar så får jag många postiva omdömen om min EBS (fast de kanske oxå gått på reklamen :wink: )

Och de som gjort mest reklam av alla de senaste åren är ju Ampeg. Om nu vietnameserna gör så överlägsna produkter, varför dessa massiva reklamkampanjer?

Basljud är tack och lov inte bara vetenskap utan väldigt subjektivt, man får försöka lyssna och hitta det som passar en själv.
12.000 är beg-priset för en av de absolut dyraste rörtopparna som finns. Jämför det med priset på Aguilars (stavas det så?) dyraste topp begagnad t ex så ser du att det inte är så saftigt.

"Brusat mer än transistorförstärkare" innebär inte att bruset är störande. Vissa transistorstärkare är ju helt tysta även på hög volym. Ett rörbrus är i jämförelse högre men knappast störande eller ett argument för att inte kör på rör.

Jag säger inte att en 810 är lättroddad men skall man förflytta den från bussen till gigstället så är den en dröm jämfört med en 410. Upp och ned för trappor så är det ungefär samma förutsatt att man är två men det är man ju, bara en idiot tar en 410 själv i en trappa. Vad jag menar är att om man väljer en 2x410 framför 1x810 pga roddvänligheten så skjuter man sig själv i foten, vill man vara bekväm så är det nog bättre att köpa en betydligt mindre låda eller en Sansamp. Nackdelen med 810 är att den inte går in i alla bilar och det är absolut störande men vägs upp av att det ser sjukt mycket coolare ut med en stor låda än två små. Tycker jag.

Du och din publik får givetvis tycka att din EBS låter bättre än en Ampeg, det jag säger är att en EBS inte låter som en rörtopp. Om det är bra eller dåligt är upp till var och en. Många föredrar transistorsoundet och då skall de såklart köra på en transistortopp.

Vad har Ampegs reklamkampanjer att göra med huruvida EBS låter rör eller inte?

Jag personligen tycker att innan man har gjort en A/B-test så är det svårt att förstå skillnaden.

Jag vill också säga att det finns andra rörförstärkartillverkare än Ampeg. Jag kör på ett annat märke på förstärkare just nu men har iofs en Ampeg-låda. Att lite hånfullt steka vietnamesernas förmåga att bygga rörtoppar är alltså inget du skall ta till om du vill provocera mig.

Slutligen anledningen till att jag skrev detta och det tidigare inlägget: när jag var 18-19 år och skulle köpa min första "riktiga" basrigg så köpte jag alla de där argumenten: låg vikt, inga rörbyten, inget brus etc etc. Sedan stod jag där med en EBS som inte brusade alls, inte vägde mycket och som inte behövde nya rör. Det lät dock i mina öron helvete så illa när jag senare jämförde med en stor rörtopp. Sedan brann transistorerna upp, det kostade skjortan och riggen såldes sedan för en bråkdel av inköpspriset. Hade jag köpt t ex en Mesa/Boogie 400+ direkt så hade jag förmodligen haft kvar den än idag. Dagens EBS låter bättre än min gamla rigg men det låter fortfarande inte rörtopp.

Edit: Aguilars topp beggad, såklart.
Senast redigerad av Gäst den fre 23 apr 2010, 12:25, redigerad totalt 2 gång.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är mycket "ganska mycket rör" och "nästan som rör" nu. Nöjer man sig med det så är EBS givetvis ett mycket bättre val än en rörklump på 400 watt och 400 kg.
dereborn

Inlägg av dereborn »

TFN skrev:Det är mycket "ganska mycket rör" och "nästan som rör" nu. Nöjer man sig med det så är EBS givetvis ett mycket bättre val än en rörklump på 400 watt och 400 kg.
Väl talat!
Håller med till 100 procent.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ja, jag bytte ju ut min Fafner mot en SVT2Pro sen... :wink:

Fast nu var det väl egentligen lådor tråden handlade om, och där är ju inte skillnaden så stor.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

TDHP skrev: Fast nu var det väl egentligen lådor tråden handlade om, och där är ju inte skillnaden så stor.
Tack TDHP! :D
Intentionen var inte att starta en "rör vs nästan rör"-diskussion utan det var lådorna jag tänkte mest på. Har ju redan min GBE1200 som jag är sjukt nöjd med, och det är en hybrid.
Precis som Simon skrev så var det en lite mer brightare Ampeg-låda jag är ute eftersom och enligt honom verkar det som Classic-lådan är. Precis vad jag ville veta! :D
Får väl kolla lite mer om de är hållbara bara...
Tack för all hjälp!
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Gäst

Inlägg av Gäst »

TDHP skrev:Ja, jag bytte ju ut min Fafner mot en SVT2Pro sen... :wink:

Fast nu var det väl egentligen lådor tråden handlade om, och där är ju inte skillnaden så stor.
Jag kör bara på rörlådor.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Tilläggas bör väl att Ampeg inte längre byggs i Vietnam, inte ens det kan ni få till rätt! :D



Själv har jag knappt brytt mig i att testa något annat än rörstärkare sedan jag köpte helrör, inte i syfte att ersätta Rörtoppen.
Har förvisso haft några andra vid sidan om till lillrigg men INGEN har levererat punchen som en riktig rörstärkare levererar.

Ärligt talat så känns det rätt lovande med min Mesa Basis-topp, men man skulle väl snarast kalla det "rörkaraktär" där också, men hittills tycker jag faktiskt att den har mycket av det tryck och köttighet som iaf jag vill åt av en stärkare, och som jag fram till nu bara hittat i rörstärkare.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Det enda som varit riktigt nära är nog Mesa Big Block 750 tror jag!
Den lät helt rätt!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

Aslan skrev:Precis som Simon skrev så var det en lite mer brightare Ampeg-låda jag är ute eftersom och enligt honom verkar det som Classic-lådan är. Precis vad jag ville veta! :D
Får väl kolla lite mer om de är hållbara bara...
Tack för all hjälp!
jadå, hållbara är de. hade en classicline 8x10" länge... piskade den hårt med volymer från helvetet och rejält roddande, så det behöver du inte fundera på :)
känner du per schelander? kolla med honom gällande 4x10"/2x12"...
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Simon Andersson skrev:
Aslan skrev:Precis som Simon skrev så var det en lite mer brightare Ampeg-låda jag är ute eftersom och enligt honom verkar det som Classic-lådan är. Precis vad jag ville veta! :D
Får väl kolla lite mer om de är hållbara bara...
Tack för all hjälp!
jadå, hållbara är de. hade en classicline 8x10" länge... piskade den hårt med volymer från helvetet och rejält roddande, så det behöver du inte fundera på :)
känner du per schelander? kolla med honom gällande 4x10"/2x12"...
Kanon!
Just det ja. Per kan jag ju ringa. Tack för tipset! :D
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Inlägg av hitman »

TFN skrev:
TDHP skrev:Ja, jag bytte ju ut min Fafner mot en SVT2Pro sen... :wink:

Fast nu var det väl egentligen lådor tråden handlade om, och där är ju inte skillnaden så stor.
Jag kör bara på rörlådor.
:lol:
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Inlägg av LasseBas »

Rör eller inte rör, bara det låter "classic" (i alla fall för min del), kan rekommendera min Ashdowntopp, ABM 500 RC EVO III Head, varmt klassiskt ljud, med ställbart rörljud (via en blender) i försteget. Hade tidigare en 130w Music Man-topp, den har väl transistorer i för och rör i slutsteget (om jag minns rätt), men det kändes också helrör.
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Inlägg av LasseBas »

TFN skrev:
Zon Sonus Special skrev:Kan man ju tycka. :)
Jag har 500. Efter kärnvapenkriget kommer allt vara borta förutom kackerlackorna, Jehovas vittnen, Keith Richards och min bastopp.
Jag hade en Peavey T40-bas som säkert också skulle bli kvar, kändes stabil så man kunde invadera Karzabeckistan med den!
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
waters
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: sön 05 jul 2009, 08:01
Ort: sth

Inlägg av waters »

jag har hjul på min 210:a.
fender jazz roadworn fiesta.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

waters skrev:jag har hjul på min 210:a.
Jag har hjul på min Markbass F1.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Cuba skrev:
waters skrev:jag har hjul på min 210:a.
Jag har hjul på min Markbass F1.
Jag har också hjul
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bild
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

TFN skrev:Bild
Tjoflöjt! Får nog skaffa hjälm! Har nyligen bytt 40kg rör mot 12kg EBS..
Måste dock säga att jag är j-t nöjd. Ekvationen vikt kontra ljud går faktiskt ihop.
Det låter "tillräckligt" gott. Men nån gång med mer pengar för två feta riggar blir det återigen helrör.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

MALA skrev:
Cuba skrev:
waters skrev:jag har hjul på min 210:a.
Jag har hjul på min Markbass F1.
Jag har också hjul
:lol: :lol: :lol:
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Inlägg av hitman »

blackparkas skrev:Tilläggas bör väl att Ampeg inte längre byggs i Vietnam, inte ens det kan ni få till rätt! :D
Vad yrar du om? Såvitt jag förstår så tillverkas Ampeg i Vietnam och i Kina. Vilket inte behöver vara någe fel.De omhuldade rören görs väl mest i Kina och Ryssland?

Undantaget är väl "Heritage"-serien, som sätts ihop i USA (av kinesiska komponenter). :wink:
robinmag
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: sön 13 mar 2016, 14:58

Re: Ampeg vs EBS Classic

Inlägg av robinmag »

Nån som har mer erfarenhet av classic line 8×10 nu? Jag är sugen på en.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Ampeg vs EBS Classic

Inlägg av hitman »

robinmag skrev:Nån som har mer erfarenhet av classic line 8×10 nu? Jag är sugen på en.
Inte jag. Jag har blivit ännu äldre och tröttare sedan 2010, så jag kör på lättviktsstärkare och en entolva nu 8)
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar