ohm?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

ohm?

Inlägg av poverino »

Vilket ohmtal ska man koppla stärkaren till om lådan är 12 ohm och det bara finns 4 och 8 ohm att välja mellan på stärkaren?
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

hmm...

Inlägg av poverino »

Trodde någon skulle veta detta... men kanske att frågan är så korkad.
Vin, vikt och wankers
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: ohm?

Inlägg av Matte »

poverino skrev:Vilket ohmtal ska man koppla stärkaren till om lådan är 12 ohm och det bara finns 4 och 8 ohm att välja mellan på stärkaren?
8 Ohm är det mest logiska eftersom det är närmast i Ohmtal.
Vad är det för låda och hur är den kopplad?
Alltså, Antal element och Ohmtal på dessa och om de är serie eller
parallellkopplade.
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Re: ohm?

Inlägg av poverino »

Matte skrev:
poverino skrev:Vilket ohmtal ska man koppla stärkaren till om lådan är 12 ohm och det bara finns 4 och 8 ohm att välja mellan på stärkaren?
8 Ohm är det mest logiska eftersom det är närmast i Ohmtal.
Vad är det för låda och hur är den kopplad?
Alltså, Antal element och Ohmtal på dessa och om de är serie eller
parallellkopplade.
Vet inte hur de är kopplade, köpte den rätt nyligen. Det är 2x15", en Malmberg-låda
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Det viktigaste i detta läget är vad du har för typ förstärkare. Eftersom den är omkopplingsbar gissar jag på helrör. Isåfall är perfekt matchning att föredra och om jag förstått det hela rätt så är det tvärtemot transistorstärkare så att det är bättre att ha något lägre, än något högre ohmtal på lådan. Det som händer vid lite lägre ohmtal är att rören slits snabbare. Detta är dock individuellt beroende på förstärkaren Om man däremot har högt ohmtal kan slut-trafon brinna upp och det kan bli dyrt. Transistorstärkare skall ha samma ohmtal som den är specad för eller högre. Det enda som händer vid högre ohmtal är att den ger lägre effekt.

12 ohm låter väldigt udda. Antingen två 24 ohms högtalare kopplade parallellt, eller två 6 ohms högtalare i serie. Är du säker på att det är 12 ohm?
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

är det så att du mäter ohmtalet med en multimeter?
iså fall är det antagligen en 16ohms låda den uppmätta likströms resistansen är lägre än växelströms impedansen(som högtalare drivs av) .

testa att mäta en 8ohms låda ...brukar bli ca 6.8ohm på mätaren...

antagligen sitter det två serie kopplade element i lådan - om det är så kan man lätt koppla dem parallelt i stället och på så vis få en 4ohms låda. - vilket din topp borde tycka bäst om.

om lådan däremot är märkt 12ohm så skulle jag köra på 8ohms inställning.

vad är det för topp och låda?


rätta mig någon om jag tänker tokigt...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Inlägg av poverino »

jag har mätt ohmtalet med en multimeter, och det stannar alltid på en stadig 12:a. Högtalarna i lådan är 8-16 ohm står det på dem och jag vet inte om de är serie- eller parallellkopplade, då min mina kopplingskunskaper slutade gälla efter 9:an, ha ha ha...
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Ok. Trodde att det stod 12 ohm på lådan. Som criss redan sagt är likströmsresistansen lägre än impedansen. Du ser om de är seriekopplade om det går en kabel mellan dem, dvs från jack till ena högtalaren, sedan till den andra och slutligen från den andra tillbaka till jacket. Parallell-koppling= + och - går till båda högtalarna från jacket alt + och - till ena högtalaren och vidare till +/- på den andra.
Skriv svar