Bassman till rimligt pris? KÖPT!

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Bassman till rimligt pris? KÖPT!

Inlägg av BBQV »

Jag snubblade över en SF Bassman 100 idag. Jag fick en flashback och kom att ångra att jag sålde min för 15 år se'n. Priset var satt till 3 000 kr och det kändes helt överkomligt. Skicket såg ut att vara bättre än snittet. Jag hade tyvärr inte tid att testa hur den lät, men förutsatt att den är OK så är jag sugen.

Nu till min fråga: Är 3 000 kr ett bra pris för en Bassmantopp?
Senast redigerad av BBQV den tis 26 sep 2006, 18:49, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Bassman till rimligt pris?

Inlägg av Matte »

BarbequeVillage skrev: Nu till min fråga: Är 3 000 kr ett bra pris för en Bassmantopp?
Ja! Det är vettigt om den är hel och i bra bruksskick.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Då så, då är det väl bara att ta fram plånboken. Det är ju löning på måndag!

Är det nå't särskilt man ska se upp med på dem? Ökända fel? Dåliga årgångar?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

BarbequeVillage skrev:Då så, då är det väl bara att ta fram plånboken. Det är ju löning på måndag!

Är det nå't särskilt man ska se upp med på dem? Ökända fel? Dåliga årgångar?
Nej. Det är väl bara se att allt fungerar och att den inte har allt för mycket oljud för sig. Sedan så kan en service vara på sin plats om det inte är gjort på länge för att kolla över elektrolyter och BIAS och liknande så den är i skick att spelas med. Hade in min på lite omvårdnad (Traynor,inte Bassman) och den låter lika bra nu, fast utan brus och brum. Lite justering och byte av ett par komponenter som gett sig (den är trots allt 30 år gammal). Kort sagt. Så länge det inte är mycket oväsen i den så är det inget att fundera på. Resten är bara normal omvårdnad. Det är trots allt en rörstärkare.......
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tycker 3000 är ett bra pris även om det behövs lite fixande. Verkar ligga på 5-6000 i vanliga fall.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Matte skrev:
BarbequeVillage skrev:Då så, då är det väl bara att ta fram plånboken. Det är ju löning på måndag!

Är det nå't särskilt man ska se upp med på dem? Ökända fel? Dåliga årgångar?
Nej. Det är väl bara se att allt fungerar och att den inte har allt för mycket oljud för sig. Sedan så kan en service vara på sin plats om det inte är gjort på länge för att kolla över elektrolyter och BIAS och liknande så den är i skick att spelas med. Hade in min på lite omvårdnad (Traynor,inte Bassman) och den låter lika bra nu, fast utan brus och brum. Lite justering och byte av ett par komponenter som gett sig (den är trots allt 30 år gammal). Kort sagt. Så länge det inte är mycket oväsen i den så är det inget att fundera på. Resten är bara normal omvårdnad. Det är trots allt en rörstärkare.......
Jo, det är väl så med gamla rörhäckar :cry: Men å andra sidan så verkar priserna ligga på minst det dubbla i de annonser jag har hittat, så även en rejäl översyn bör rymmas inom "ett bra pris". Jag ska be butiksinnehavaren att hålla den åt mig tills jag kan prova den ordentligt!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

BarbequeVillage skrev: Jo, det är väl så med gamla rörhäckar :cry: Men å andra sidan så verkar priserna ligga på minst det dubbla i de annonser jag har hittat, så även en rejäl översyn bör rymmas inom "ett bra pris". Jag ska be butiksinnehavaren att hålla den åt mig tills jag kan prova den ordentligt!
Det är sant. Även SF topparna börjar stiga i pris. Är det inga större fel på den så är det ett kap. Annars får du lägga lite pengar til för lite omsorg så har du fortfarande en bra topp för vettig peng.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ser ut som ett riktigt bra pris om den är i bra skick ..
Som någon sa , passa på nu innan de chanserna försvinner...
Och vilken stärkare sen !
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

La Contrebasse skrev:Och vilken stärkare sen !
Jo, det bästa basljud jag haft var nog Bassman + Fender 2x15"-låda. Eller V4-B + Marshall 4x12"...

Jag får hänga på låset när de öppnar :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag provspelade den idag. Ljudet var kanon, men mastervolymen skrapade en del. Den tidigare ägaren, en gitarrist som bestämt sig för att rensa bort överflödig utrustning, hade bara låtit stärken stå och samla damm i ett par år.

Efter lite diskuterande slog jag till. 3500 kr, och då ingick en uppsättning nya rör samt en översyn för att se att den var lika frisk som den verkade.

Ibland kan man göra fynd :D
Senast redigerad av BBQV den tis 26 sep 2006, 15:29, redigerad totalt 2 gång.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

:U606-vuurwerka1: GRATTIS!
Användarvisningsbild
Sustain
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: tis 26 sep 2006, 08:03
Ort: Bollnäs

Inlägg av Sustain »

Grattis, bra (kilo-)pris! :)

EDIT: Såg just den här som poppat upp på Vendolin, för dubbla priset, privat! Så nog har Du gjort en bra affär! :)
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=4686276
Senast redigerad av Sustain den ons 27 sep 2006, 15:10, redigerad totalt 1 gånger.
/Sixten
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

bassman-förstärkare låter grymt, ett riktigt bra pris :D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Så där ja, då var den hemma!

Nya rör, en allmän översyn och rengöring samt (bäst av allt) billigare än väntat! Summa summarum 3200 kr.

Jag kopplade in en P-bas med flats och lyssnade genom en hembyggd 1x12". Det där fåniga leendet kom krypande upp i ansiktet på mig på en gång :)
Det distar lite när man dammar till ordentligt, annars är det varmt och organiskt med den där oefterhärmliga rörkompressionen.

Nu måste jag ha tag på en 2x15"-låda! :twisted:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Bara att gratulera till en kanonaffär. Känns skönt att veta att sådana finns fortfarande. Kan rekommendera den gamla 4x12:an också.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Danne skrev:Bara att gratulera till en kanonaffär. Känns skönt att veta att sådana finns fortfarande. Kan rekommendera den gamla 4x12:an också.
Har Fender gjort en 4x12" till bas eller kör man genom en gitarrlåda?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

BarbequeVillage skrev: Har Fender gjort en 4x12" till bas eller kör man genom en gitarrlåda?
Nej de har gjort en baslåda som är i Bassmanserien (SF). Den är lite rappare än 2x15" och lika stor. Högtalarna sitter dock på separata bafflar som är riktade som en kon in mot mitten. Hitade ingen bild på detta, men det ger bra spridning av ljudet som bonus.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Matte skrev:
BarbequeVillage skrev: Har Fender gjort en 4x12" till bas eller kör man genom en gitarrlåda?
Nej de har gjort en baslåda som är i Bassmanserien (SF). Den är lite rappare än 2x15" och lika stor. Högtalarna sitter dock på separata bafflar som är riktade som en kon in mot mitten. Hitade ingen bild på detta, men det ger bra spridning av ljudet som bonus.
Fan också, jag som inte skulle köpa mer skrot :lol: Nu är jag ju tvungen att köpa mer ändå!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

BarbequeVillage skrev: Fan också, jag som inte skulle köpa mer skrot :lol: Nu är jag ju tvungen att köpa mer ändå!
Det kostar att ligga på topp. Både pengar och utrymme! :lol: :wink:
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Dom hade en bassman med en tillhörande 2x15-låda på stället jag repade som barn (tänk er en fritidsgård med JCM 800's, 900's och en Fender bassman! :shock: Herregud, hade jag fattat värdet av dom förstärkarna ida...) och den lät som sagt guld! Distade gärna (vilket jag gillade), överröstade inte det andra utan la sig direkt tillrätta med trummorna... Dock är jag ju plektrumspelare, 12"-högtalare hade nog låtit ännu bättre! Leta upp en 4x12'a först och främst, sälj den sen och köp en 2x15 om du ångrar dig (eller båda?).

Förresten, vet någon hur mycket man får betala för en sån där bassman-rigg i dagsläget? Om jag någon dag skulle få för mig att bli lite old school skulle jag gärna ha en sån :lol:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Matte skrev:
BarbequeVillage skrev: Fan också, jag som inte skulle köpa mer skrot :lol: Nu är jag ju tvungen att köpa mer ändå!
Det kostar att ligga på topp. Både pengar och utrymme! :lol: :wink:
Sant, broder, sant... Tur att man har en gäststuga på tomten, hustrun har en mer förlåtande attityd gentemot musikutrustning som står där :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

BarbequeVillage skrev: Det kostar att ligga på topp. Både pengar och utrymme! :lol: :wink:
Sant, broder, sant... Tur att man har en gäststuga på tomten, hustrun har en mer förlåtande attityd gentemot musikutrustning som står där :wink:[/quote]

Det man inte ser finns inte eller? :D :shock:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

FreCKo skrev:Förresten, vet någon hur mycket man får betala för en sån där bassman-rigg i dagsläget? Om jag någon dag skulle få för mig att bli lite old school skulle jag gärna ha en sån :lol:
Jag hittade två annonser. Du behöver inte sälja en njure för att ha råd. Än... :wink:

http://www.musikmarknaden.se/annons.lasso?id=48297
http://www.musikmarknaden.se/annons.lasso?id=50857
Matte skrev:Det man inte ser finns inte eller?
Precis! Är du också gift? :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

BarbequeVillage skrev:
Matte skrev:Det man inte ser finns inte eller?
Precis! Är du också gift? :lol:


:D Nej för fasen, men man har ju bott sambo! :shock:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

FreCKo skrev:Förresten, vet någon hur mycket man får betala för en sån där bassman-rigg i dagsläget? Om jag någon dag skulle få för mig att bli lite old school skulle jag gärna ha en sån :lol:
Jag kontaktar dig om jag tröttnar på min :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar