Separat rör pre-amp

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Kenne
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:36
Ort: SOLLENTUNA

Separat rör pre-amp

Inlägg av Kenne »

Hallå där
Är det nån som har testat Ampegs SVPCL (eller annan bra rör pre-amp) tillsammans med en bra transistorstärkare?

Jämfört med t.ex en Ampeg rörtopp (t.ex SVT-VR), hur nära kommer man? Man spar ju både pengar och rygg! Dessutom en praktisk lineburk till studion!

/Kenneth
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Det här är en fråga jag också vill ha svar på!!
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
Trollis
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 21:16
Ort: Västerås

Inlägg av Trollis »

Skriver också upp mig som svarssökande på denna tråd.
Spector Rebop5DLX, Squire VM fretless jazz, EBSClassic 450 och EBS Classicline 410
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har en SVP-BSP som är riktigt bra. Den rena kanalen låter Ampeg SVT och distkanalen, tja, den distar... Mycket!

Det man inte får med är ljudet från ett pressat rörslutsteg, men det kan låta riktigt bra ändå. Många pressar ju inte slutsteget även om de har ett rörsteg.

Läs recensionen här! http://pratabas.se/viewtopic.php?t=2930
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Trollis
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 21:16
Ort: Västerås

Inlägg av Trollis »

JunJun skrev:Provade en gång en SVPCL tillsammans med ett slutsteg av okänt märke och jag vart faktiskt riktigt imponerad hur bra den lät.
Har alltid haft lite fördomar mot transistor slutsteg då faktiskt mycke av soundet sitter även där, men där fick ja nog slå mig själv på fingrarna.
Låter inte riktigt helrörs Ampeg men fan inte långt ifrån.

Varmt tjockt och mulligt.

SVPCL är väl baserad på SVT CL toppens preamp?

Annars håller jag med BBQ, SVP BSP är sjukt grym.
Också en stolt ägare av denna fantastiska manick.
Nja är inte SVP-CL baserad på de gamla 70-tals SVT topparna?

Då borde den väl vara mer lik SVT-VR.

Var inne på Hagströms och spekulerade med försäljaren där om pris och sånt. Fick ett schyst förslag på ett paket med en SVP-GL, Altosteg och en racklåda.

Blev grymt sugen men man vill ju gärna provspela en först. Verkar som om ingen har den inne. Men om det nu är samma preamp som i SVT-VR toppen kan man ju alltid koppla den preampen till ett transistorsteg för att få en bra bild.
Spector Rebop5DLX, Squire VM fretless jazz, EBSClassic 450 och EBS Classicline 410
Användarvisningsbild
Trollis
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 21:16
Ort: Västerås

Inlägg av Trollis »

JunJun skrev:
Trollis skrev:
JunJun skrev:Provade en gång en SVPCL tillsammans med ett slutsteg av okänt märke och jag vart faktiskt riktigt imponerad hur bra den lät.
Har alltid haft lite fördomar mot transistor slutsteg då faktiskt mycke av soundet sitter även där, men där fick ja nog slå mig själv på fingrarna.
Låter inte riktigt helrörs Ampeg men fan inte långt ifrån.

Varmt tjockt och mulligt.

SVPCL är väl baserad på SVT CL toppens preamp?

Annars håller jag med BBQ, SVP BSP är sjukt grym.
Också en stolt ägare av denna fantastiska manick.
Nja är inte SVP-CL baserad på de gamla 70-tals SVT topparna?

Då borde den väl vara mer lik SVT-VR.

Var inne på Hagströms och spekulerade med försäljaren där om pris och sånt. Fick ett schyst förslag på ett paket med en SVP-GL, Altosteg och en racklåda.

Blev grymt sugen men man vill ju gärna provspela en först. Verkar som om ingen har den inne. Men om det nu är samma preamp som i SVT-VR toppen kan man ju alltid koppla den preampen till ett transistorsteg för att få en bra bild.
De stämmer nog ja. Fel av mig.

Provade faktiskt just de där med att dra en signal från VR preampen och stoppa in i ett transistor steg.
Skillnanden va faktiskt natt och dag.. Inte alls de djupet och svulstigheten.
Men mycket av ljudet sitter ju i slutören och inte minst trafona

Tommy Folkesson har en riktigt bra spalt om just ljud från rör
Kolla in:
http://www.tommy-folkesson.nu/ror.htm
Tackar för infon! Även om det kanske inte var vad jag ville höra. :lol:

Men om det man är ute efter är ett ganska rent sound med klipp i mellanregistret är det då nån skillnad?

Jag menar om man inte är ute efter rördisten borde det ju inte vara nån signifikant skillnad.
Spector Rebop5DLX, Squire VM fretless jazz, EBSClassic 450 och EBS Classicline 410
Skriv svar