EBS NEO10

Prata om förstärkare och högtalare
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

widde skrev:
Matte skrev:EDIT: Kollar man hur Eq:n står på din topp så förstpår jag att det är muddit ljud. Hängmatta är inget bra utgångsläge för ett definierat ljud. Det som mellanregistret som är grejen..... :wink:
Menar du det..? Jag behöver alltså bara stänga av EQ så låter det bra??? :oops: :lol:

Kör oftast helt utan EQ. Den där inställningen gjorde jag när jag satt och testade lådan hemma. Håller med om att det funkar dåligt med bandet.
Stänga av är inte nödvändigt, men du kanske ska ställa Eq:n på ett annat sätt så finns chansen att din 4x10" låter bättre. Kan vara värt att prova.

EDIT: Om din topp är begåvad med "Pre-shape"knappar så stäng av dessa och skruva på Eq:n istället. Preshapen är hängmatteinställning. Knappen brukar ha smeknamnet Musikaffärsknappen då det låter fet och gôtt när man spelar själv i musikaffären, men det inte funkar alls i bandsituaition.
widde
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 14:18

Inlägg av widde »

Matte skrev:
widde skrev:
Matte skrev:EDIT: Kollar man hur Eq:n står på din topp så förstpår jag att det är muddit ljud. Hängmatta är inget bra utgångsläge för ett definierat ljud. Det som mellanregistret som är grejen..... :wink:
Menar du det..? Jag behöver alltså bara stänga av EQ så låter det bra??? :oops: :lol:

Kör oftast helt utan EQ. Den där inställningen gjorde jag när jag satt och testade lådan hemma. Håller med om att det funkar dåligt med bandet.
Stänga av är inte nödvändigt, men du kanske ska ställa Eq:n på ett annat sätt så finns chansen att din 4x10" låter bättre. Kan vara värt att prova.

EDIT: Om din topp är begåvad med "Pre-shape"knappar så stäng av dessa och skruva på Eq:n istället. Preshapen är hängmatteinställning. Knappen brukar ha smeknamnet Musikaffärsknappen då det låter fet och gôtt när man spelar själv i musikaffären, men det inte funkar alls i bandsituaition.
ursäkta en dum fråga. Vad är det där EDIT för nått? Är det du Matte som skriver det eller någon admin figur? Ja jo jag har pre-shape knapp, använder den aldrig, blir et j-v bumlande med den intryckt.
widde
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 14:18

Inlägg av widde »

Matte skrev:
widde skrev:
Spelar på en Warwick Thumb 4:a från -85. Menar du kabeln mellan toppen och lådan? George L? Vart köper man en sån kabel?

Bytte nyligen slutstegsrör. Har däremot aldrig bytt rören i försteget, kanske skulle göra det. Vad mera skulle en genomgång av toppen innehålla?
Nej, menade kabeln mellan bas och stärkare. Den mellan topp och låda är alldeles för kort för att du ska märka skillnad. Så länge du har en med ordentlig kabelarea så kan man använda vad som helst. Vanlig elsladd funkar alldeles utmärkt, mellan topp och låda. Inte vanlig enkel lampsladd då, den är lite klen utan "en och en halvvadratare"(minst).

Om det är bytt slutstegsrör i den (antar att någon kunnig gjorde detta och justerade BIAS och liknande) så tycker man att det inte borde vara en orsak till det hela, om det bara är bytt rör och inte nåfgot annat gjort (ingen justering av BIAS) så kan det vara rören som är slut..... Svårt att spekulera utan att ha hört riggen själv.
Bytte faktiskt rören själv. Köpte 4 rör som "hör ihop" eller om det heter att de är avstämda? Ska nog lämna in toppen för genomgång, det är nog en bra idé. Om BIAS står fel slits rören snabbare då?
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

widde skrev:
Matte skrev:
widde skrev:
Matte skrev:EDIT: Kollar man hur Eq:n står på din topp så förstpår jag att det är muddit ljud. Hängmatta är inget bra utgångsläge för ett definierat ljud. Det som mellanregistret som är grejen..... :wink:
Menar du det..? Jag behöver alltså bara stänga av EQ så låter det bra??? :oops: :lol:

Kör oftast helt utan EQ. Den där inställningen gjorde jag när jag satt och testade lådan hemma. Håller med om att det funkar dåligt med bandet.
Stänga av är inte nödvändigt, men du kanske ska ställa Eq:n på ett annat sätt så finns chansen att din 4x10" låter bättre. Kan vara värt att prova.

EDIT: Om din topp är begåvad med "Pre-shape"knappar så stäng av dessa och skruva på Eq:n istället. Preshapen är hängmatteinställning. Knappen brukar ha smeknamnet Musikaffärsknappen då det låter fet och gôtt när man spelar själv i musikaffären, men det inte funkar alls i bandsituaition.
ursäkta en dum fråga. Vad är det där EDIT för nått? Är det du Matte som skriver det eller någon admin figur? Ja jo jag har pre-shape knapp, använder den aldrig, blir et j-v bumlande med den intryckt.
EDIT betyder att jag lagt till texten efter inlägget är publicerat. Normalt sett så brukar det finnas en notis längst ner i inlägget att man gjort en ändring, men här så kan man ändra i inlägget utan att det syns om man gör det inom en viss tid efter man postat inlägget. EDIT är bara för att förtydliga för de som läst tråden att det kommit till något.

Nåväl. Testa att skruva/dra lite i Eq:n nästa och se vad du kan åstakomma med respektive lådorna. Lycka till!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

widde skrev: Bytte faktiskt rören själv. Köpte 4 rör som "hör ihop" eller om det heter att de är avstämda? Ska nog lämna in toppen för genomgång, det är nog en bra idé. Om BIAS står fel slits rören snabbare då?
Ja, om det vill sig illa. Har du riktig otur så har du brännt upp hela rörens livslängd. Lämna in stärkarn till någon som kan och låt dem justera och mäta in BIAS och kolla rörens kondition. Det är det värt. Stärkarn mår bäst av det.
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Matte skrev:
widde skrev: Bytte faktiskt rören själv. Köpte 4 rör som "hör ihop" eller om det heter att de är avstämda? Ska nog lämna in toppen för genomgång, det är nog en bra idé. Om BIAS står fel slits rören snabbare då?
Ja, om det vill sig illa. Har du riktig otur så har du brännt upp hela rörens livslängd. Lämna in stärkarn till någon som kan och låt dem justera och mäta in BIAS och kolla rörens kondition. Det är det värt. Stärkarn mår bäst av det.
BIAS är inget du behöver tänka på Widde, din topp har "fixed" bias. Den går alltså inte att ändra om inte din topp är modifierad. Men du har ju köpt 4 matchade rör, och då är ju allt i sin ordning. En genomgång är ju inte fel ändå.

Mycket trevlig topp du har, jag har en likadan och har ägt 2 st. Jag kör en Ampeg 4x12:a till min topp och det låter kanonbra. Jag kör även ibland på en Trace 4X12 utan horn och det är skillnad som natt och dag på soundet om man jämför de båda.
widde
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 14:18

Inlägg av widde »

Bootzy skrev:
Matte skrev:
widde skrev: Bytte faktiskt rören själv. Köpte 4 rör som "hör ihop" eller om det heter att de är avstämda? Ska nog lämna in toppen för genomgång, det är nog en bra idé. Om BIAS står fel slits rören snabbare då?
Ja, om det vill sig illa. Har du riktig otur så har du brännt upp hela rörens livslängd. Lämna in stärkarn till någon som kan och låt dem justera och mäta in BIAS och kolla rörens kondition. Det är det värt. Stärkarn mår bäst av det.
BIAS är inget du behöver tänka på Widde, din topp har "fixed" bias. Den går alltså inte att ändra om inte din topp är modifierad. Men du har ju köpt 4 matchade rör, och då är ju allt i sin ordning. En genomgång är ju inte fel ändå.

Mycket trevlig topp du har, jag har en likadan och har ägt 2 st. Jag kör en Ampeg 4x12:a till min topp och det låter kanonbra. Jag kör även ibland på en Trace 4X12 utan horn och det är skillnad som natt och dag på soundet om man jämför de båda.
Ja just ja så var det, fixed BIAS. Nu när du säger det så kommer jag ihåg att teknikern nämnde det då jag haft den inne för byte av rör (dvs en tidigare omgång, innan jag gjorde det själv).

Va kul att någon mera än jag kör på en Quattra Valve, trodde jag var helt ensam om denna udda topp. Har du fläkt inbyggd i din?

Egentligen så skulle jag kunna tänka mig en ny 4x10 av något slag med horn. Men lösningen med en NEO110 blir billigare och tycker jag gjorde susen.
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

widde skrev:
Bootzy skrev:
Matte skrev:
widde skrev: Bytte faktiskt rören själv. Köpte 4 rör som "hör ihop" eller om det heter att de är avstämda? Ska nog lämna in toppen för genomgång, det är nog en bra idé. Om BIAS står fel slits rören snabbare då?
Ja, om det vill sig illa. Har du riktig otur så har du brännt upp hela rörens livslängd. Lämna in stärkarn till någon som kan och låt dem justera och mäta in BIAS och kolla rörens kondition. Det är det värt. Stärkarn mår bäst av det.
BIAS är inget du behöver tänka på Widde, din topp har "fixed" bias. Den går alltså inte att ändra om inte din topp är modifierad. Men du har ju köpt 4 matchade rör, och då är ju allt i sin ordning. En genomgång är ju inte fel ändå.

Mycket trevlig topp du har, jag har en likadan och har ägt 2 st. Jag kör en Ampeg 4x12:a till min topp och det låter kanonbra. Jag kör även ibland på en Trace 4X12 utan horn och det är skillnad som natt och dag på soundet om man jämför de båda.
Ja just ja så var det, fixed BIAS. Nu när du säger det så kommer jag ihåg att teknikern nämnde det då jag haft den inne för byte av rör (dvs en tidigare omgång, innan jag gjorde det själv).

Va kul att någon mera än jag kör på en Quattra Valve, trodde jag var helt ensam om denna udda topp. Har du fläkt inbyggd i din?

Egentligen så skulle jag kunna tänka mig en ny 4x10 av något slag med horn. Men lösningen med en NEO110 blir billigare och tycker jag gjorde susen.

Nej, min nuvarande topp har inte fläkt, men mina tidigare toppar hade fläkt. Jag vete tusan varför inte min topp inte har det?

Vilken typ av rör/märke satte du i? Jag har min topp på service just nu och istället för ordinare 6550 rör valde jag KT88, mest för att gitarristen i vårt band övertalade mig om att prova detta... Vi får väl se om det blir någon märkbar skillnad, jag är tveksam...
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Bootzy skrev: BIAS är inget du behöver tänka på Widde, din topp har "fixed" bias. Den går alltså inte att ändra om inte din topp är modifierad. Men du har ju köpt 4 matchade rör, och då är ju allt i sin ordning. En genomgång är ju inte fel ändå.
Det går att ändra BIAS, men kräver att man byter lite motstånd för att ändra. Att stoppa i vilka matchade rör som helst och tr att det fixar biffen är lite optimistiekt. Det kan funka, men risken är stor att rören går med fel"arbetstemperatur" vilket er en stärkare som inte låter så bra som den borde. Enda sorten dr det funkar hyffsat är Mesa Boogie som har färgkodade rör så man köper grön om det sitter gröna i och det skall funka utan justering.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Matte skrev:
Bootzy skrev: BIAS är inget du behöver tänka på Widde, din topp har "fixed" bias. Den går alltså inte att ändra om inte din topp är modifierad. Men du har ju köpt 4 matchade rör, och då är ju allt i sin ordning. En genomgång är ju inte fel ändå.
Det går att ändra BIAS, men kräver att man byter lite motstånd för att ändra. Att stoppa i vilka matchade rör som helst och tr att det fixar biffen är lite optimistiekt. Det kan funka, men risken är stor att rören går med fel"arbetstemperatur" vilket er en stärkare som inte låter så bra som den borde. Enda sorten dr det funkar hyffsat är Mesa Boogie som har färgkodade rör så man köper grön om det sitter gröna i och det skall funka utan justering.
Och det finns förstärkare som tar allt från EL34 till 6L6 och 6550 utan att man behöver justera bias alls, bara de är matchade :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Matte skrev:
Bootzy skrev: BIAS är inget du behöver tänka på Widde, din topp har "fixed" bias. Den går alltså inte att ändra om inte din topp är modifierad. Men du har ju köpt 4 matchade rör, och då är ju allt i sin ordning. En genomgång är ju inte fel ändå.
Det går att ändra BIAS, men kräver att man byter lite motstånd för att ändra. Att stoppa i vilka matchade rör som helst och tr att det fixar biffen är lite optimistiekt. Det kan funka, men risken är stor att rören går med fel"arbetstemperatur" vilket er en stärkare som inte låter så bra som den borde. Enda sorten dr det funkar hyffsat är Mesa Boogie som har färgkodade rör så man köper grön om det sitter gröna i och det skall funka utan justering.
Jag tog för självklart att man ersätter 4st 6550 med 4st 6550 eller 4st andra kompatibla rör i en förstärkare med fixed bias.
widde
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 14:18

Inlägg av widde »

Bootzy skrev: Nej, min nuvarande topp har inte fläkt, men mina tidigare toppar hade fläkt. Jag vete tusan varför inte min topp inte har det?

Vilken typ av rör/märke satte du i? Jag har min topp på service just nu och istället för ordinare 6550 rör valde jag KT88, mest för att gitarristen i vårt band övertalade mig om att prova detta... Vi får väl se om det blir någon märkbar skillnad, jag är tveksam...
Elektro-harmonix 6550 blev det. Inget direkt aktivt val, tog det jag fick tag i den dagen. KT88 jaha, du får väl meddela resultatet här sen.
widde
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 14:18

Inlägg av widde »

Matte skrev:
Bootzy skrev: BIAS är inget du behöver tänka på Widde, din topp har "fixed" bias. Den går alltså inte att ändra om inte din topp är modifierad. Men du har ju köpt 4 matchade rör, och då är ju allt i sin ordning. En genomgång är ju inte fel ändå.
Det går att ändra BIAS, men kräver att man byter lite motstånd för att ändra. Att stoppa i vilka matchade rör som helst och tr att det fixar biffen är lite optimistiekt. Det kan funka, men risken är stor att rören går med fel"arbetstemperatur" vilket er en stärkare som inte låter så bra som den borde. Enda sorten dr det funkar hyffsat är Mesa Boogie som har färgkodade rör så man köper grön om det sitter gröna i och det skall funka utan justering.
Trodde 6550 var typen av rör och att det skulle funka med vilken tillverkare som helst.

Verkar krångligt att byta motstånd. Varför har man fixed BIAS om det ställer till det?
Skriv svar