Schysst liten combo?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

anli skrev:Äsch, den lokale 4sound-handlaren hade inga Tech21 alls hemma... semestertider dessutom. Ingen chans till test ännu.

Hur pass bra är den där analoga sansamp prylen i Tech21 Landmark serien?
Så pass bra att jag kan vänta med att skaffa en EBS valvedrive? :wink: Blir det rörlikt? Schysst overdrive?
Kan vara bra att veta i fall jag skall bemöda mig en tripp bort till mer välsorterade handlare.
dom är till för att simulera rörförstärkare till hundra procent, så dom låter rätt rejält bra! Du kommer absolut inte behöva en EBS, bara om du vill ha två olika ljud :wink:

Fenders billigare är också rätt sjyssta, provade en 100w-combo med en epiphone thunderbird, jäklar vilket tryck!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jag tog en snabbtripp till Hagströms i Västerås med rickenbackern i bagaget. Provade B100R och:
Rickenbacker + ampeg= :tetter:
Fick alla de odistade ljud jag villa ha (typ 2 :D) Lätt rörlikt och avrundat, men ändå tillräcklig topp för mig å ricken.
Full gain, ultra mid knappen intryckt, bas 5, mid low 2, mid high 2 och treble 5. Vill jag ha lite mer attack, upp med mid high å in med "ultra high" knappen. Lätt som en plätt!
Så jag belastade krediten med 6995 kr och åkte hem med en ruskigt tung (30 kg minst) men vacker klump... skitsnygg i vardagsrummet 8) !
Nu saknas bara overdrajven, vid nästa löning så plockar jag hem en EBS valvedrive och så så är troligen min lycka komplett.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Hej Anli!

Stort grattis till nyförvärvet - kul att det verkar som denna tråd hjälpt dig en del!!! :wink:

Kör så det ryker!!!! :twisted:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Juste! Jag har aldrig spelat genom en B100R, men kan definitivt hålla med om att den är riktigt, riktigt snygg. Låt nu bara inte omtanke om grannar och liknande hindra dig från att ha löjligt kul med nya stärkaren!
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Tja Anli! Roligt att höra du hittad en match för din Ricko! En Ampeg är trots allt en Ampeg. Jag är glad för dig. Kör hårt och hänsynslöst nu grabben :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Tackar Tackar!
Jodå, grannarna fick sig en omgång!
Och förresten, det var Diamond Blue klädsel på den förstås 8)

Men tyngden! Måste nog ragga upp samma ampeghjul, så som B15 fliptopen har....
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Ah F*@%!!!
Skaffa ett gymkort Anli, ser coolare ut att bära in den...
Hahaha!!!

:lol:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Aooo, blå klädsel också... nu blir jag avundsjuk... , jag blir så avundsjuuuuk :D . Skaffa hjulen och låt grannarna vänja sig vid det fenomen som kort och gott kallas för Musikens Fundament :D :D :D
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Kan bara hålla med - den blå klädseln är super cool!!! 8)

Självfallet ska du köpa hjul till den, det gör ju allt mycket lättare...

Rock on!!!
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hm... hitta massiva gummi länkhjul med 11 mm tapp till Ampegens färdiga hål var inte det lättaste om man nu inte nöjer sig med typ tv-plasthjul! Har kollat bauhaus, Jula och Clas Ohlson.
Nån som har nåt tips var man kan leta?

Har tetstat B100R lite till och upptäckt att jag kunde få till en fattigmans rick-o-sound via de båda ingångarna. Körde in basmicken i normala inången och föste in en ovredrivad diskantmick i -15dB ingången.
Mycket trevligt :) Fast min snikiga behringer overdrive ger inte det hela rättvisa tyvärr!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

God kväll Anli,
testa på http://www.joabeslag.se/ eller deras leverantör http://www.penn-elcom.com/. De har säkert men är säkert också ganska dyra. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Musikverkstan i Uppsala tog hem hjul till ampegen för 98 kr stycket... helt ok. Vilket lyft!
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

anli skrev:Musikverkstan i Uppsala tog hem hjul till ampegen för 98 kr stycket... helt ok. Vilket lyft!
Kul Anli. Visst är hjulen en bra uppfinning! Kör hård nu :D
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Haha, ja visst är det små detaljer... det är lite som roar en gubbe som mig tydligen :D
Gäst

Re: Schysst liten combo?

Inlägg av Gäst »

anli skrev:Jag fick nyligen en Rickenbacker 4001 -79 av mitt företag istället för guldklocka (jo det är sant!). Har altså börjat fuska med baslirandet efter ett långt upphåll. Letar efter tips på en bra och hyfsat liten bascombo
(Helst hade jag velat haft nåt två kanaligt för att kunna köra Rick-O-Sound, men har gett upp det, då det verkar vara extremt ovanligt i lilleputt klassen). Tanken är att ha en "hemmacombo" som låter bra vid måttliga ljudnivåer. Funderar på att skaffa en EBS valvdrive för att skita ner/overdriva ljudet lite. Vill inte ha så "modernt" ljud.

Så mina kandidater är just nu:
- Gallien Kruger microbass kombo 150 w 12"
(lät väldigt bra men lite väl cleant i affären med lånad bas, jättesmidig men lite dyr kanske)
- Warwick take 12 80 w med 12"
(låt också bra, och väldigt billig!)
- Warwick sweet 15 150w 15"
(har ej testat än, klumpigare män inom min storlekstolerans)
Tänkte släpa med mig Ricken och göra ett avgörande beslut inom kort.

Men i fall jag har missat nån kandidat så vore jag tacksam för tips. Eller om någon har erfarenheter av GK:s eller Warwicks små kombos.
Helt klart Acoustic Images förstärkare ..
Helt stört vad bra det låter , och högt !
Spelar högre än de flesta stackar , och med mer botten än en 410 ...
Föredrar Contra , eller Coda 2 ..
dereborn

Inlägg av dereborn »

MESA Walkabout
MESA Walkabout
MESA Walkabout
MESA Walkabout
MESA Walkabout
MESA Walkabout
MESA Walkabout
MESA Walkabout
MESA Walkabout
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hehe... använde ampeg kombon på en liten firmafestspelning (typ 140 pers) och den funkade utmärkt. Körde dock ut lite via line till den lilla PA som fanns på plats. Kände mig nästan som en riktig basist :-D
Men... den är för tung och bökig att bära, trots hjulen. Den borde ha haft hantag på båda sidorna istället för mitt på.
Den gör sig bäst hemma, där den ser cool ut och låter bra utan att behöva flyttas (utom lite rullande).

Så, nu fattar jag äntligen Dereborns wurm för MESA Walkabout!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar