Allt om rörtoppar!

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Punkster »

Fernan skrev:
Punkster skrev:Okey, tack för svaret!

Vet dock inte om jag blir så mycket klokare. Så det måste inte nödvändigtvis vara ett 12AX7-rör som jag byter till? Så de som står listade efter 12AX7 (ECC83, 7025 osv) är alltså mer eller mindre olika namn på samma sak? Man kan byta till vilket som helst av dem utan att uppleva någon större förändring i ljudet?
Och de övriga varianterna, 12AT7, 12AY7 osv + alla deras "syskon"? Det går att byta till dem också, fast då får man ett annat ljud eftersom de har en annan gain factor? Eller fungerar de inte alls?

Om du skulle rekommendera ett rör med ganska hög gain factor som är lätt att få tag på (t.ex. via thomann) och som passar bra där mina gamla 12AX7-rör suttit, vad skulle du rekommendera då?

Som jag skrev: "Det går ju att byta till ett rör med lägre gain-faktor, ex 12AU7, men då kommer preampen att dista betydligt senare (om alls)."

Varför inte gynna GMF istf Tysken ?

http://gmf.jetshop.se/ror-forstegsror-s ... 147-1.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

De har bra pris på JJ 12AX7 och JJ 12AX7 Special just nu.
Perfekt, ett trepack för 295 kr, precis vad jag behöver. Det kör vi på!
/Linus
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+
Inlägg: 517
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 23:14
Ort: Kungsör

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av matt_deluxe »

Jag har funderat på att skaffa rörtopp. Jag har ägnat en hel del tid åt att försöka hitta bra kandidater via YouTube och även om det kanske inte är det bästa sättet att jämföra får det tjänstgöra eftersom att man inte har tid, råd eller direkt läge att pröva olika sida vid sida. Jag har väl känt mig mest dragen till nya Bassman100T, men tycker att Ampeg V4B, Orange SuperBass och Marshall JCM800 (1992). Gemensamt verkar vara 6L6or i slutsteget. Jag är ute efter snygg dist och tycker många, t.ex. EBS T90, har rent horribelt grötigt ljud när de pressas, med ett distljud som låter "EEEEEEEEEHHHHH..." och inget skönt riv. Finns det andra bra toppar som inte kostar en årslön?
Spector NS2a
Fender Precision Special (MIM) -01
Squier Classic Vibe Jazzbass
Trace Elliot V-type
Laney 410
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av jisac »

Traynor YBA 200 fattade jag ordentligt tycke för.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
Bassistance
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 13:12
Ort: Örebro

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Bassistance »

jisac skrev:Traynor YBA 200 fattade jag ordentligt tycke för.
Vart exakt finner man en?!

Jag har f*n sökt överallt efter en yba 200-2, finns ju inte ens hos tysken. :cry:
HPD P/J-bas~Mesa 400+~TKS 212x2
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Sv: Allt om rörtoppar!

Inlägg av jisac »

Bassistance skrev:
jisac skrev:Traynor YBA 200 fattade jag ordentligt tycke för.
Vart exakt finner man en?!

Jag har f*n sökt överallt efter en yba 200-2, finns ju inte ens hos tysken. :cry:
Nä, de växer inte överallt. Tålamod, en vacker dag finns det en!
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av hitman »

Jag tycker Ampeg är överreklamerade och trista men just V4B gör jag undantag för. Om de inte vore så groteskt dyra skulle t.o.m en transistorentusiast som jag kunna tänka mig en (som komplement).
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Basiiwan
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Basiiwan »

Såg en extremt bra videoserie på youtube av en kille som förklarar i enkla drag vad man behöver tänka på med ljudet i en rörförstärkare. Så för alla som inte redan har så bra koll (som jag) så glo här: https://www.youtube.com/watch?v=Yc-78AKIo5A" onclick="window.open(this.href);return false;
Väldigt lärorik utan en massa nörderi.

Edit: Hehe.. "så bra koll som jag inte har" skulle det kanske ha varit ^^
Edit2: Slog mig precis att han snackar om gitarrtoppar. Kanske skiljer sig helt makalöst mycket? Tänkte inte riktigt på det..
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av GNUlars »

matt_deluxe skrev:Jag har funderat på att skaffa rörtopp. Jag har ägnat en hel del tid åt att försöka hitta bra kandidater via YouTube och även om det kanske inte är det bästa sättet att jämföra får det tjänstgöra eftersom att man inte har tid, råd eller direkt läge att pröva olika sida vid sida. Jag har väl känt mig mest dragen till nya Bassman100T, men tycker att Ampeg V4B, Orange SuperBass och Marshall JCM800 (1992). Gemensamt verkar vara 6L6or i slutsteget. Jag är ute efter snygg dist och tycker många, t.ex. EBS T90, har rent horribelt grötigt ljud när de pressas, med ett distljud som låter "EEEEEEEEEHHHHH..." och inget skönt riv. Finns det andra bra toppar som inte kostar en årslön?
Men har du provat T90 på riktigt? Horribelt grötigt kan jag inte alls förstå.... Om man bara går efter Youtube går man lätt vilse. Det är inget som säger att det låter likadant på riktigt.
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Von K »

Bassistance skrev:
jisac skrev:Traynor YBA 200 fattade jag ordentligt tycke för.
Vart exakt finner man en?!

Jag har f*n sökt överallt efter en yba 200-2, finns ju inte ens hos tysken. :cry:
jag hade en sån som jag sålde här på forat för 1.5år sen eller så, mycket bra topp.
Användarvisningsbild
victorstoltz
Medlem
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 23 mar 2013, 18:04
Ort: Göteborg

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av victorstoltz »

Tjipp!
Jag har en Fender Bassman 100. Silverface. Vet inte riktigt när den är ifrån, men jag tror det är från Hagströmtiden.
Jo, på baksidan är det två utgångar. En heter "HÖGT" den andra "EXTRA HÖGT".
Kör man med högtalaren i "HÖGT"-utaget låter det gött. Kör man med den i "EXTRA HÖGT" låter det skräp.

Nån som har koll på detta och vet vad det beror på?
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Fernan »

victorstoltz skrev:Tjipp!
Jag har en Fender Bassman 100. Silverface. Vet inte riktigt när den är ifrån, men jag tror det är från Hagströmtiden.
Jo, på baksidan är det två utgångar. En heter "HÖGT" den andra "EXTRA HÖGT".
Kör man med högtalaren i "HÖGT"-utaget låter det gött. Kör man med den i "EXTRA HÖGT" låter det skräp.

Nån som har koll på detta och vet vad det beror på?
Silverface är epoken mellan 67-77 och EXT.HÖGT-jacket ska vara ett högtalarjack parallellkopplat med "HÖGT", MEN man måste alltid ha nåt pluggat i "HÖGT" !!! "HÖGT" är ett switchat jack som kortsluter högtalarutgången om inget är anslutet. Tanken är att man ska kunna köra en 8-Ohmslåda i "HÖGT" och en annan 8-Ohmslåda i "EXTRA HÖGT" för att hamna på 4 Ohm, vilken är den last som Bassman100 ska ha.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av mikkejohansson »

Är ju med rörtopp igen efter många år utan (i använding i alla fall, Mesan stannade ju kvar utan att användas...). Är väldigt förtjust i min T90 som spelar HÖGT med två TKS112. Så pass att jag gjort de flera gig med volymen på 2, 3 nånstans och haft alldeles gott om volym för scenlyssningen (PA-gig).

Ser fram emot att testa den i en 8x10 och dra på lite mer. Men för mig är de 90 watten alldeles tillräckligt!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
victorstoltz
Medlem
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 23 mar 2013, 18:04
Ort: Göteborg

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av victorstoltz »

Fernan skrev:
victorstoltz skrev:Tjipp!
Jag har en Fender Bassman 100. Silverface. Vet inte riktigt när den är ifrån, men jag tror det är från Hagströmtiden.
Jo, på baksidan är det två utgångar. En heter "HÖGT" den andra "EXTRA HÖGT".
Kör man med högtalaren i "HÖGT"-utaget låter det gött. Kör man med den i "EXTRA HÖGT" låter det skräp.

Nån som har koll på detta och vet vad det beror på?
Silverface är epoken mellan 67-77 och EXT.HÖGT-jacket ska vara ett högtalarjack parallellkopplat med "HÖGT", MEN man måste alltid ha nåt pluggat i "HÖGT" !!! "HÖGT" är ett switchat jack som kortsluter högtalarutgången om inget är anslutet. Tanken är att man ska kunna köra en 8-Ohmslåda i "HÖGT" och en annan 8-Ohmslåda i "EXTRA HÖGT" för att hamna på 4 Ohm, vilken är den last som Bassman100 ska ha.

Crap. Så att köra en 4x10 8ohms-låda i "HÖGT", som jag gjort :oops:, är verkligen inte rekommendera alltså? Finns det något sätt att komma runt detta?
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Fernan »

victorstoltz skrev:
Fernan skrev:
victorstoltz skrev:Tjipp!
Jag har en Fender Bassman 100. Silverface. Vet inte riktigt när den är ifrån, men jag tror det är från Hagströmtiden.
Jo, på baksidan är det två utgångar. En heter "HÖGT" den andra "EXTRA HÖGT".
Kör man med högtalaren i "HÖGT"-utaget låter det gött. Kör man med den i "EXTRA HÖGT" låter det skräp.

Nån som har koll på detta och vet vad det beror på?
Silverface är epoken mellan 67-77 och EXT.HÖGT-jacket ska vara ett högtalarjack parallellkopplat med "HÖGT", MEN man måste alltid ha nåt pluggat i "HÖGT" !!! "HÖGT" är ett switchat jack som kortsluter högtalarutgången om inget är anslutet. Tanken är att man ska kunna köra en 8-Ohmslåda i "HÖGT" och en annan 8-Ohmslåda i "EXTRA HÖGT" för att hamna på 4 Ohm, vilken är den last som Bassman100 ska ha.

Crap. Så att köra en 4x10 8ohms-låda i "HÖGT", som jag gjort :oops:, är verkligen inte rekommendera alltså? Finns det något sätt att komma runt detta?
Egentligen inte (förutom att köra 2x 8 Ohmslådor eller 1x 4-Ohmslåda), en rörtopp brukar normalt inte paja om man kör felmatchad impedans ett snäpp (8 istf 4 exempelvis) men faktum kvarstår att slutrören får fel last. Och det är alltid sämre att köra med för hög impedans än för låg i en rörtopp.
Någon som ibland struntade i detta fullständigt var Hagström som var generalagent för Fender. Jag har servat en 50W "Blonde" Bassman från 63 som har original-trafon med 4-Ohmsutgång där Hagström helt sonika märkte om jacken till 16 Ohm, seriekopplade elementen i 2x12:an så att det blev 16 Ohm istället för 4. Anledningen var tydligen att strypa stärkaren till 25W eftersom 40W uteffekt var för högt enligt nån tokig regel. Vansinne !
Användarvisningsbild
victorstoltz
Medlem
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 23 mar 2013, 18:04
Ort: Göteborg

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av victorstoltz »

Fernan skrev:
victorstoltz skrev:
Fernan skrev:
victorstoltz skrev:Tjipp!
Jag har en Fender Bassman 100. Silverface. Vet inte riktigt när den är ifrån, men jag tror det är från Hagströmtiden.
Jo, på baksidan är det två utgångar. En heter "HÖGT" den andra "EXTRA HÖGT".
Kör man med högtalaren i "HÖGT"-utaget låter det gött. Kör man med den i "EXTRA HÖGT" låter det skräp.

Nån som har koll på detta och vet vad det beror på?
Silverface är epoken mellan 67-77 och EXT.HÖGT-jacket ska vara ett högtalarjack parallellkopplat med "HÖGT", MEN man måste alltid ha nåt pluggat i "HÖGT" !!! "HÖGT" är ett switchat jack som kortsluter högtalarutgången om inget är anslutet. Tanken är att man ska kunna köra en 8-Ohmslåda i "HÖGT" och en annan 8-Ohmslåda i "EXTRA HÖGT" för att hamna på 4 Ohm, vilken är den last som Bassman100 ska ha.

Crap. Så att köra en 4x10 8ohms-låda i "HÖGT", som jag gjort :oops:, är verkligen inte rekommendera alltså? Finns det något sätt att komma runt detta?
Egentligen inte (förutom att köra 2x 8 Ohmslådor eller 1x 4-Ohmslåda), en rörtopp brukar normalt inte paja om man kör felmatchad impedans ett snäpp (8 istf 4 exempelvis) men faktum kvarstår att slutrören får fel last. Och det är alltid sämre att köra med för hög impedans än för låg i en rörtopp.
Någon som ibland struntade i detta fullständigt var Hagström som var generalagent för Fender. Jag har servat en 50W "Blonde" Bassman från 63 som har original-trafon med 4-Ohmsutgång där Hagström helt sonika märkte om jacken till 16 Ohm, seriekopplade elementen i 2x12:an så att det blev 16 Ohm istället för 4. Anledningen var tydligen att strypa stärkaren till 25W eftersom 40W uteffekt var för högt enligt nån tokig regel. Vansinne !
Aha! Vet att det fanns en 2x12-låda till den här toppen, men den var lite för otymplig för mig. Det låter ju rimligt att den också hade seriekopplade element.

Tack så mycket för hjälpen! Beger mig ut på jakt efter en till 8-ohmslåda eller en ny 4-ohms.
Användarvisningsbild
Chukka
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 16:47
Ort: Uppsala

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Chukka »

Hallåj! Har en Ampeg V4B (svarta varianten) som ska med ut på Europaturné i två veckor i våren. Funderar på om man skulle ta med sig något extra rör som back-up... Hur funkar det med det? Vad behöver jag veta? Hur lätt är det att byta ut ett rör på vägarna? (Köpte den begagnad så vet inte vad som sitter i nu...)
Fender
Rickenbacker
Ampeg
Hagström
Löfving
Retrospec
Sansamp
Diamond
etc
Användarvisningsbild
Chukka
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 16:47
Ort: Uppsala

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Chukka »

Chukka skrev:Hallåj! Har en Ampeg V4B (svarta varianten) som ska med ut på Europaturné i två veckor i våren. Funderar på om man skulle ta med sig något extra rör som back-up... Hur funkar det med det? Vad behöver jag veta? Hur lätt är det att byta ut ett rör på vägarna? (Köpte den begagnad så vet inte vad som sitter i nu...)
Nån som har koll på det här?
Fender
Rickenbacker
Ampeg
Hagström
Löfving
Retrospec
Sansamp
Diamond
etc
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Fernan »

Chukka skrev:
Chukka skrev:Hallåj! Har en Ampeg V4B (svarta varianten) som ska med ut på Europaturné i två veckor i våren. Funderar på om man skulle ta med sig något extra rör som back-up... Hur funkar det med det? Vad behöver jag veta? Hur lätt är det att byta ut ett rör på vägarna? (Köpte den begagnad så vet inte vad som sitter i nu...)
Nån som har koll på det här?
Tja, tycker du inte att det är lätt att byta rör hemma så kanske du inte ska hålla på med det ute på vägarna. Ta med en backup-topp istället. Går ett slutrör så kan man direkt byta det om det är matchat med de andra 3 rören som inte pajat.... och om inget annat har gått sönder innan säkringen gick. Normalt sett byter man hela kvartetten och justerar bias för de nya slutrören.
Preamprör är enklare att byta, ingen bias där och ett trasigt rör i preampen ställer ofta inte till med annat än missljud eller total tystnad.
Mr.Mike
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 17 aug 2016, 09:55

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Mr.Mike »

En fråga.. det står säkert något om det här om man letar? Om man har en gammal V-4b o man ställt den på 4 Ohm och kör en 8 Ohms-låda.. vad händer då? Kan något gå sönder!!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Danne »

Gå upp ca 5 inlägg så har du info där.
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Poester »

min ena marshalltopp håller ström ganska länge efter man satt den i standby.
Är det okej eller bör man åka på service?
drar jag ut sladden slocknar powerswitchen direkt, men annars kan den stå hur länge som helst.
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Fernan »

Poester skrev:min ena marshalltopp håller ström ganska länge efter man satt den i standby.
Är det okej eller bör man åka på service?
drar jag ut sladden slocknar powerswitchen direkt, men annars kan den stå hur länge som helst.
Lite svårtolkat... Sätter du stärkarn i "Standby" med Standby-switchen och Power = ON så ska Powerswitchen (antar att du har Powerswitch med inbyggd lampa) lysa eftersom den fortfarande är tillslagen.
Lyser Powerswitchen efter att den slagits av låter det som att det är glapp i switchen, det ska inte finnas nåt på trafons primärsida som håller spänningen uppe.
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Poester »

Fernan skrev:
Poester skrev:min ena marshalltopp håller ström ganska länge efter man satt den i standby.
Är det okej eller bör man åka på service?
drar jag ut sladden slocknar powerswitchen direkt, men annars kan den stå hur länge som helst.
Lite svårtolkat... Sätter du stärkarn i "Standby" med Standby-switchen och Power = ON så ska Powerswitchen (antar att du har Powerswitch med inbyggd lampa) lysa eftersom den fortfarande är tillslagen.
Lyser Powerswitchen efter att den slagits av låter det som att det är glapp i switchen, det ska inte finnas nåt på trafons primärsida som håller spänningen uppe.
Stärkaren avstängd, lampan lyser.
sladden ur, lampan slocknar!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Fernan »

Poester skrev:
Fernan skrev:
Poester skrev:min ena marshalltopp håller ström ganska länge efter man satt den i standby.
Är det okej eller bör man åka på service?
drar jag ut sladden slocknar powerswitchen direkt, men annars kan den stå hur länge som helst.
Lite svårtolkat... Sätter du stärkarn i "Standby" med Standby-switchen och Power = ON så ska Powerswitchen (antar att du har Powerswitch med inbyggd lampa) lysa eftersom den fortfarande är tillslagen.
Lyser Powerswitchen efter att den slagits av låter det som att det är glapp i switchen, det ska inte finnas nåt på trafons primärsida som håller spänningen uppe.
Stärkaren avstängd, lampan lyser.
sladden ur, lampan slocknar!
Jag skulle se över switchen och byta, verkar ju vara kortis i den
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av midlifecrisis »

Min nyinköpta SVT CL Heritage hanterar tydligen både 120 och 220 V. Om jag skulle vilja köra den på 220, krävs nåt mer än att byta säkring?
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Skriv svar