träningsbas eller bas för liten lokal?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
pgvpgv333
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 08 nov 2007, 16:26

träningsbas eller bas för liten lokal?

Inlägg av pgvpgv333 »

Hej Alla
Ny här och nyfiken. Har precis börjat spela bas. Köpte en Yamaha b-414, som ju har fått bra recensioner och känns käck! Jag har spelat elgittar i många år och sen några till, är alltså väldigt gammal. :)
Min fråga är: ska jag köpa en förstärkare för att träna på hemma eller ska jag köpa en som är lite större som också en dag kan användas i en liten klubb? en mindre blir ju billigare och när jag sen ska köpa något större kanske jag vet bättre vad jag vill ha? Tack på förhand för svar.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Tycker det finns så pass mycket som är billigt som skulle kunna funka om man kör klubbgig så att säga så hade det varit jag hade jag satsat lite större på en gång.

Finns ju speciellt om man kollar begagnatmarknaden väldigt många prisvärda alternativ..

Vet inte vad din budget hamnar på men en combo som klarar en del både små och småstora gig finns ju för runt 3000.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Jag tycker att du ska köpa en billig hemmastärkare (om du inte bor i villa där man kan kräma på lite volym) och köpa en större när du börjar få lite koll på hur du vill att ditt ljud ska vara.. då är det mycket enklare att ha kvar den lilla stärkaren hemma och sedan köpa en lite bättre rigg till livesituationer och rep. Bor du i villa och vet hur du vill att det ska låta så är det nästan lika bra att köpa en lite större rigg.. :)
bra bas förresten, jag lärde mig spela på en sån och dom är riktigt lättspelade och låter bra.
Användarvisningsbild
rockern
Medlem+
Inlägg: 962
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:38
Ort: Lund

Inlägg av rockern »

Jag har inte tillräckligt med erfarenhet för att med säkerhet uttala mig i frågan. Men bestämmer du dig för en lite större combo så har jag en 120w hartke som är till salu. (hoppas att det här var okej, säg annars till så tar jag bort det).
Sandberg JM4
EBMM SR4 Classic

Thunderfunk 550-B
TKS 215/size]
pgvpgv333
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 08 nov 2007, 16:26

Inlägg av pgvpgv333 »

rockern, vad är det för högtalare den verkar finnas med 10" 12" och 15". Och hur många pengar vill du ha för den?
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Köp min annars. Fender Rumble 60w. 12" högtalare och den orkar med ganska mycket tycker jag. Även Hårdrock ala Manowar i Replokalen.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Athe
Medlem+
Inlägg: 982
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 01:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Athe »

Eller min Ampeg combo, 100w 15", Klarar väl både det ena och det andra :wink:
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Har spelat på Hartkes 120 W 12" "Kickback" vid något tillfälle, och de är faktiskt riktigt prisvärda förstärkare!
pgvpgv333
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 08 nov 2007, 16:26

Inlägg av pgvpgv333 »

Tackar för alla svar och erbjudande, hör av mig om jag vill veta mer om de grejor som ni säljer.
Skriv svar