Så blev det!

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
dereborn

Så blev det!

Inlägg av dereborn »

Jaha, det var ju trevligt!
Men - faktiskt - på den tiden när jag åkte runt med MESA 400+:en och 2 st 2x15-Marshalls, så spelade det både starkare och ballare än den här riggen... Det var en ganska förvånande - och skön - iakttagelse!

- men det ser ju rätt ball ut! Eller vad tycker ni?

Bild
[/img]
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Stenhårt! 8)
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Dereborn: Fan va tufft! Var båda inkopplade samtidigt, var den ena för syns skull eller hade du din combo bakom? :wink:
dereborn

Inlägg av dereborn »

nejnejnej, båda gick för fullt! Märkte det på inspelningen....det var inte så mycket bas ut i PA:t...
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Ser helt OK ut !! 8)

Men det hade varit smartare att köra "bara" 1 (en) Ampeg-rig, och mer bas ut ur PA:t. Men jag förstår att det var/är ljudgubbarnas jobb.

Hur mycket gain och master rattade du in?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Full gain. Sen lagom med master... Blev förvånansvärt lite dist, men ett ganska skönt orr.

Det ska f.ö. inte spela nån roll hur starkt man spelar på scen när man är i en stor idrottshall o det är 3.000 i publiken, men tydligen var PA:t grymt underdimensionerat.

Med E-typen tenderar det också att bli starkt på scenen... Bomber o granater, en gitarrist med dubbla dubbelstackar (16 tolvor...) - en artist som vill ha sej själv starkt överallt o så körtjejer vars vanligaste kommentar är "jag hör ingenting av mej själv, lägg upp starkt i sidefills också"...

booooommmmm!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

tycker SVTn morrar och ryter riktigt najsigt när man drar på ... men det blir aldrig Marshall a la Jack-Bruce-Cream-Live-dist .. och tur är väl det (tycker jag).
810-lådan låter bra tycker jag ...MEN, den lådan är konstruerad för frekvenser ner till 40Hz .. dvs ..E-strängen .. dvs .. 4-sträng-bas. Därför har jag en annan låda som passar bättre till 5-sträng-bas.

Vilken typ av dist har mesa 400+ jämfört med SVT och Marshall?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

dereborn skrev:en artist som vill ha sej själv starkt överallt o så körtjejer vars vanligaste kommentar är "jag hör ingenting av mej själv, lägg upp starkt i sidefills också"...
In-ear monitorer någon? :)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

lowfreq skrev:tycker SVTn morrar och ryter riktigt najsigt när man drar på ... men det blir aldrig Marshall a la Jack-Bruce-Cream-Live-dist .. och tur är väl det (tycker jag).
810-lådan låter bra tycker jag ...MEN, den lådan är konstruerad för frekvenser ner till 40Hz .. dvs ..E-strängen .. dvs .. 4-sträng-bas. Därför har jag en annan låda som passar bättre till 5-sträng-bas.

Vilken typ av dist har mesa 400+ jämfört med SVT och Marshall?
Jag har bara provspelat en Bass 400 (inte plus-modellen), men om man ska gå på alla beskrivningar så är 400+en svårare att dista (500w för fan!)...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Uteffekten har inget med disten att göra, Frecko. Den dist du får genom att dra på fullt o utnyttja uteffekten är högtalardist, d.v.s man spöar skiten ur elementen. Då håller dom inte så länge...

Mesan har 4 förstegsrör, som man också kan spöa skiten ur! (EL84?) - då får man en grym rördist på vilken volym som helst (MASTER).

Jag gillade ampeg-soundet, inta tal om det, men om man vrider FULL gain på mesan så blir det mayhem-dist, och det blev det inte på ampegen. (Tack o lov, som sagt var...)

Sen är det intressant det där med 8x10-lådans frekvensomfång.... Går en 2x15 lägre?

tack o förlåt
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

dereborn skrev:Sen är det intressant det där med 8x10-lådans frekvensomfång.... Går en 2x15 lägre?
Absolut! ...i 9 fall av 10... t.ex. Ampeg 215E ... som jobbar neråt 28Hz -> http://www.ampeg.com/products/classic/s ... index.html

1st 810E + 1st 215E = uj uj uj :emot-yum:

(Mayhem ...hehe)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Det förklarar ju säkert lite av min upplevelse att mina 2 st 2x15-marshalls o MESA:n spelade "fetare" än 16x10-riggen.

Intressant!

Tack för lärdom!
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Jäkligt fräck rigg där Dereborn, och dessutom Fendern du har, det där är R O C K !!
Man "ser" soundet, kan inte bli fel det där.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

dereborn skrev:Det förklarar ju säkert lite av min upplevelse att mina 2 st 2x15-marshalls o MESA:n spelade "fetare" än 16x10-riggen.

Intressant!

Tack för lärdom!
Handlar det inte om typ hur mycket luft högtalarna tillsammans skjuter/flyttar?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Flod
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:09
Ort: Skellefteå/Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Flod »

FreCKo skrev: Handlar det inte om typ hur mycket luft högtalarna tillsammans skjuter/flyttar?


Ja, men det handlar mest om lådans design. Portar och sånt där.. Det går bygga en låda med tior som går ner till 20 Hz... om man vill.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Handlar det inte om typ hur mycket luft högtalarna tillsammans skjuter/flyttar?
Det är väl mer hur starkt lådan spelar, det...
Skriv svar