Speakon?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Speakon?

Inlägg av FreCKo »

Så, jag har ju vart ute efter en förstärkare ett tag och därför kollat in en jävla mängd olika förstärkare, och upptäckt (eller ja, det har jag vetat ett tag, men skitsamma) att det finns två olika högtalarpluggar, den ena ser ut som en vanlig gitarrkabel och den andra är Speakon, typ en "låsbar" sladd...

Vad är skillnaden mellan dom här två?

Jag läste också en recension på typ Tech 21 Landmark 300-toppen i Fuzz, och då beklagade sig recesenten över att det inte var Speakon-kontakter då det var bättre och säkrare... Men om det nu är så jäkla bra, varför finns det inte på alla förstärkare? Och, det viktigaste, varför har ingen gitarrförstärkare det? Jag har inte sett NÅGON gitarrförstärkare som faktiskt har speakon-kontakter...

Hjälp mig någon :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Speakon är plastigare än en teleplugg, men som du själv sade, den är låsbar dvs man snäpper fast den med en vridrörelse. Detta blir ju säkrare på så vis att den inte lossnar så lätt. För min egen del har mina Orange-lådor både tele och speakon medan toppen bara har telejack. Jag är dock inte särskilt orolig att någon skall springa bakom min rigg och slita ur kablarna. Om nu någonting väldigt kraftfullt skulle få tag i kabeln föredrar jag också att kabeln lossar framför att toppen åker i backen.

Kontaktmässigt tror jag speakon anses bättre också, men i instrumentsammanhang (förstärkare/lådor) är jag övertygad om att tele räcker. Mao, detta är inget som jag har tyckt haft så stor betydelse. I PA-sammanhang däremot är nog speakon att föredra.
dereborn

Inlägg av dereborn »

I en speakon-kontakt kan man få plats med grövre kablar än i en tele-kontakt. Grövre kablar (större kvadratyta) tramsporterar mer ström än tunna kablar. Därför används uteslutande speakon i PA-sammanhang, där det ofta handlar om tusentals watt som ska fram.

I instrumentförstärkarsammanhang så är ju basriggar de mest effektkrävande riggarna som finns, och därför är speakon absolut att föredra som kontaktdon, rent fysiskt och tekniskt. SÄRSKILT om man börjar komma upp i riggar över 3-400W. (Inte ovanligt att folk tjackar bas för 20.000, rigg för 30.000 men sen - för att spara ett par hundra spänn - sitter hemma o löder egna högtalarkablar av vanlig 220V-sladd med gamla begagnade telepluggar...
ganska dumt.)

...men...

Det finns ju andra aspekter också, kompatibilitet t.ex. Ni vet "å fan, högtalarkabeln blev kvar i replokalen, nån som har en vanlig tele jag kan låna?" Inte så troligt att nån har en extra speakon liggande... (möjligen PA-firman). Det FINNS även fetare tele-högtalarkablar om man ids leta lite, en bra medelväg!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Speakon?

Inlägg av BBQV »

FreCKo skrev:Vad är skillnaden mellan dom här två?
Och, det viktigaste, varför har ingen gitarrförstärkare det? Jag har inte sett NÅGON gitarrförstärkare som faktiskt har speakon-kontakter...
Speakon tål högre effekt och används därför till PA-system och kraftiga basriggar. Gitarrstärkare har sällan tillräckligt hög uteffekt för att motivera nå't annat än telepluggar.


Edit: Jäklar! Dereborn var tre tusendelar snabbare! :cry:
Senast redigerad av BBQV den tor 12 okt 2006, 18:04, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
dereborn

Inlägg av dereborn »

Shit! Komiskt nästan...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Så vänta, om man har två exakt identiska högtalare, den ena har speakon-kontakt och den andra telekontakt, hur kommer ljudet skilja sig tror ni?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

FreCKo skrev:Så vänta, om man har två exakt identiska högtalare, den ena har speakon-kontakt och den andra telekontakt, hur kommer ljudet skilja sig tror ni?
Inte hörbar skillnad, troligen knappt mätbar om det inte handlar om flera tusen watt och hög volym för då kommer telekontakten och dess tunnare sladd troligen bli varmare och med viss risk kunna smälta och på så sätt kortsluta, men i övrigt så är kontaktdonet inte avgörande för ljudet. Det handlar mer om sladdtjocklek den klarar och hur den sitter fast. Speakon har en fördel mot tele och canon som har glömts att nämnas. Man kan koppla 4 poler i en speakon vilket gör att du bara behöver dra en kabel om man Biampar till en låda eller behöver större kabelarea.
Skriv svar