Högtalargurus??? (Våndan över att sälja eller modda)

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Högtalargurus??? (Våndan över att sälja eller modda)

Inlägg av Liten »

Tjena..

Undrar om ni som kör med fler högtalarlådor staplar dem?
Eller kör ni med dem utspritt?

Efter helgens rep så hittade jag en uppställning jag vart stormförtjust i!!
Monterade fötter på stärkens kortsida så den kunde stå rakt utan att man behövde skuva bort handtaget..
Jackade ur de bakre kastersarna ur den övre lådan.. resultatet:

Bild

Detta går ju inte att göra med en 810:a!

Om bara lådorna hade haft högre RMS.. dom är PRECIS på gränsen för vad vi lirar.. ökar jag volymen med 1 så pallar dem inte.. :(

Ingen som känner någon bra Högtalar-guru som kan ta sig an mina lådor?? Vill ju egentligen ha kvar dem.. men dom är inte tillräkligt starka as is.... :cry:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Isf är det väl "bara" att byta element i dem.



Själv har jag mina på varandra, sitter ju hjul på mina så 4x12:an kommer en bra bit upp, vinklar den inte.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:Isf är det väl "bara" att byta element i dem.
Själv har jag mina på varandra, sitter ju hjul på mina så 4x12:an kommer en bra bit upp, vinklar den inte.
Såvitt jag förstått det är det inte bara att byta element..
Lådan är ju designad med dessa element "in mind".. för att vara 300watts lådor så rockar dom.. men idag är det för lite för mig..

Någon som bytt element till kraftigare i någon av sina lådor?
Vad är riskerna?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

lägger ALLTID mina lådor på HÖG! :)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Liten skrev:
blackparkas skrev:Isf är det väl "bara" att byta element i dem.
Själv har jag mina på varandra, sitter ju hjul på mina så 4x12:an kommer en bra bit upp, vinklar den inte.
Såvitt jag förstått det är det inte bara att byta element..
Lådan är ju designad med dessa element "in mind".. för att vara 300watts lådor så rockar dom.. men idag är det för lite för mig..

Någon som bytt element till kraftigare i någon av sina lådor?
Vad är riskerna?
Vad är det för lådor och vad skulle det vara för "risker" menar du?
Tex Marshalls gitarr-lådor ser likadana ut oavsett om dom är på 100W eller 400W. Lådan lär knappast gå sönder av mer effekt! Möjligen kan den väl vara för liten i volym för att leverera starkare ljud, men med bättre element är det ju mindre risk att spela sönder nåt om du spelar högt! Finns dina lådor med mer effekt som original? I så fall är det nog inga som helst problem!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

TDHP skrev:
Liten skrev:
blackparkas skrev:Isf är det väl "bara" att byta element i dem.
Själv har jag mina på varandra, sitter ju hjul på mina så 4x12:an kommer en bra bit upp, vinklar den inte.
Såvitt jag förstått det är det inte bara att byta element..
Lådan är ju designad med dessa element "in mind".. för att vara 300watts lådor så rockar dom.. men idag är det för lite för mig..

Någon som bytt element till kraftigare i någon av sina lådor?
Vad är riskerna?
Vad är det för lådor och vad skulle det vara för "risker" menar du?
Tex Marshalls gitarr-lådor ser likadana ut oavsett om dom är på 100W eller 400W. Lådan lär knappast gå sönder av mer effekt! Möjligen kan den väl vara för liten i volym för att leverera starkare ljud, men med bättre element är det ju mindre risk att spela sönder nåt om du spelar högt! Finns dina lådor med mer effekt som original? I så fall är det nog inga som helst problem!
Tyvärr finns inte lådorna med mer effekt orginal.. faktum är.. lådorna är en av 2 modeller som Sunn TOTALT hade i sin produktlinje..
Dom körde en 2x15 låda också på 300W i 8ohm..

Lådorna är förhållandevis små.. (grunda)... samma mått (utom höjd) som toppen.. min vånda ligger i att sälja dem när de är på så låg watt att jag inte får något för dem.. + att rent utseendemässigt så passar dom ju till toppen bättre än allt annat.. (imo.)

Dom låter mer vintage än nya, moderna lådor.. Mycket punch och mycket bas tack vare portningen framtill..
Nya element som stod pall det där lilla lilla extra skulle vara kanon!

(Även om tanken på en pimpad, helvit 810:a med vit foam-cloth) har börjat växa sig STOR! ;)

Kanske ska starta eget.. PimpMySpeakers ??? :shock:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det fanns väl en vit 810:a på Vendolin eller blocket nyligen!?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:Det fanns väl en vit 810:a på Vendolin eller blocket nyligen!?
410 + 115 .. med nazi-vibbar... järnkors sprayat på clothen.. näää inget för mig..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Liten skrev:
blackparkas skrev:Det fanns väl en vit 810:a på Vendolin eller blocket nyligen!?
410 + 115 .. med nazi-vibbar... järnkors sprayat på clothen.. näää inget för mig..

Var det en så´n?
Och ändå skulle de ha typ 9000 för den?


Galenskap....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:
Liten skrev:
blackparkas skrev:Det fanns väl en vit 810:a på Vendolin eller blocket nyligen!?
410 + 115 .. med nazi-vibbar... järnkors sprayat på clothen.. näää inget för mig..

Var det en så´n?
Och ändå skulle de ha typ 9000 för den?


Galenskap....
Eftersom dom inte tillverkas mer och folk (Läs HPsåsen..) verkar gilla dem så är det nog inte så off...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Liten skrev:
blackparkas skrev:
Liten skrev:
blackparkas skrev:Det fanns väl en vit 810:a på Vendolin eller blocket nyligen!?
410 + 115 .. med nazi-vibbar... järnkors sprayat på clothen.. näää inget för mig..

Var det en så´n?
Och ändå skulle de ha typ 9000 för den?


Galenskap....
Eftersom dom inte tillverkas mer och folk (Läs HPsåsen..) verkar gilla dem så är det nog inte så off...
Jag får nog dras med den där såsen tror jag! :D

Japp, jag tycker 1540-lådan är perfekt, botten OCH edge.
Fattar inte varför Ampeg tog den ur produktionen.
De flesta som kör med två lådor har ju 1x15 + 4x10.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Tycker de flesta i dagsläget kör med 4x10 + 4x10
4x10+1x15 verkar vara utdött mer eller mindre...
Synd!

Jag har en kompromiss... 4x12+2x15 :D


Tyckte mest att eftersom lådan var så sabbad (lackad osv....) så var 9000 väldigt mycket...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:Tyckte mest att eftersom lådan var så sabbad (lackad osv....) så var 9000 väldigt mycket...
:nickar:

Jag håller med om att många kört på 410+115 länge.. men som den gammla TOP dängan säger så förändras "what is hip" med tiden.
För väldigt länge sedan blev jag varse om att högtalare av samma storlek jobbar bättre tillsammans än element av olika storlek.
Det jag tycker är så bra med 10":are är att ljudet inte förändras lika mycket oavsätt vilket avstånd från lådan du står..

Som någon skrev i Stora 810:e tråden.. Smidigt att kunna dela riggen på mindre gigs.. dock så vill man ju att varje 410:a ska stå pall..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Liten skrev:...för att vara 300watts lådor så rockar dom.. men idag är det för lite för mig..

Någon som bytt element till kraftigare i någon av sina lådor?
Vad är riskerna?
Märkligt att de sätter i klena 75w element i lådan. Jag tycker gränsen går vid 500w RMS på en 410-låda. Att byta elementen i dina lådor låter som en väldigt dyr affär. Jag hade nog bytt hela lådorna.

Stapla lådorna på varann? NIX, har aldrig gjort det, gillar inte att få ljudet rakt i örat. Najsigare att bastrycket kommer nerifrån, tycker det blir en behagligare ljudbild så.
Nu har jag visserligen lådorna på varann, men det är 2st 1x12" -lådor och det är ju en annan sak (kommer upp i midjehöjd).
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Staplar nästan alltid på höjden, det är så sällan man står rakt framför lådorna ändå. (Nu är jag ju iof leadsångare också!) Har man inte bra medhörning i front så är det lätt att börja spela för starkt om man har högtalarna på golvet, speciellt på en scen där dom då ofta hamnar i öronhöjd för publiken!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Inlägg av Bassmaniac »

Bild

Annars finns ju den här gamla 8x10 Marshall-lådan där överdelen är vinklad. En gitarrist jag spelade med förut hade en sån. Ett riktigt as. Vägde en hel del, men lät bra. Cool är den i alla fall 8)

Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar