Ashdown ABM-500-EVO II + låda?

Prata om förstärkare och högtalare
snuffe82
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 07:29

Inlägg av snuffe82 »

Damageinc skrev:Har en Ashdown ABM-300-EVO II+Trace Elliot låda den med 8st 10" tror den heter 1084.Det är beg.prylar men det är ett djävulskt tryck i grejerna.Spelade på nyårsafton och folk kom och frågade vad jag hadde för en djävuls maskin.Ny är lådan väldigt dyr men får du tag i en beg.så slå till.Köpte min topp och låda för 6000 kr.Engelsk tillverkade.
Haha.. det är så det skall va!! kul:) jo jag ha ju samma topp fast med 575watt. Jag skall kanske köpa en Behringer BB 810 en 8st 10". kanske inte går att jämföra dessa två högtalare men båda har 4 ohm och ligger en bra bit över 1000watt
Det står att Behringer BB 810 har en känslighet på 100dB @ 1 W / 1 m
Är det bra eller?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25757
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

snuffe82 skrev:
Damageinc skrev:Har en Ashdown ABM-300-EVO II+Trace Elliot låda den med 8st 10" tror den heter 1084.Det är beg.prylar men det är ett djävulskt tryck i grejerna.Spelade på nyårsafton och folk kom och frågade vad jag hadde för en djävuls maskin.Ny är lådan väldigt dyr men får du tag i en beg.så slå till.Köpte min topp och låda för 6000 kr.Engelsk tillverkade.
Haha.. det är så det skall va!! kul:) jo jag ha ju samma topp fast med 575watt. Jag skall kanske köpa en Behringer BB 810 en 8st 10". kanske inte går att jämföra dessa två högtalare men båda har 4 ohm och ligger en bra bit över 1000watt
Det står att Behringer BB 810 har en känslighet på 100dB @ 1 W / 1 m
Är det bra eller?
100dB är rätt bra - betyder att högtalaren är hyfsat lättdriven.
Högtalare brukar ligga nånstans mellan 85dB och 110dB, där 85 spelar väldigt lågt (kräver massor av watt) och 110 är otroligt bra (spelar hur högt som helst utan särskilt stark stärkare).
10dB upplevs som dubbel volym.

Synd att inte Ashdown skriver vad de har för känslighet...
100dB är exakt samma som Ampegs 810:or dock.

Jag kör själv på en EBS Fafner (ungefär samma watt som Ashdownen, men eftersom min låda är på 4 Ohm blir det max ca 400W ut) och EBS 412-låda (102 dB - knappt hörbar skillnad mot 100dB).
Med bandet kommer jag i stort sett aldrig över 3:an på volymen...
Nu är det ju inte direkt jämförbart på det viset mellan märken, men en hint borde det ge iallafall...
Medlem i PB50+
Damageinc
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 16:43

Mera watt

Inlägg av Damageinc »

Har funderat på en ashdown 500,vad gav du för din är den beg. eller ny.Pratade med personal i hagström i västerås om ashdown och dom sa att dom tillverkades i kina idag,inte lika bra menade dom.Så har du en eng.tillverkad så håll iden.Har mesa boogie rör i min Ashdown 300 vet inte om det är orginal.
snuffe82
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 07:29

Re: Mera watt

Inlägg av snuffe82 »

Damageinc skrev:Har funderat på en ashdown 500,vad gav du för din är den beg. eller ny.Pratade med personal i hagström i västerås om ashdown och dom sa att dom tillverkades i kina idag,inte lika bra menade dom.Så har du en eng.tillverkad så håll iden.Har mesa boogie rör i min Ashdown 300 vet inte om det är orginal.
Jag köpte min ny på Jam, gav 7000:- för den och den krossar allt jag har testat (har testat ca 10-12st andra toppar) Man måste nog lägga ut det dubbla och lite till för att få någon som känns bättre enligt mitt tycke!
Det är ingen Ashdown 500 jag har utan en Ashdown ABM-500-EVO II och jag kan tänka mig att det är nog Kina men jag vet inte. Jag är iaf super nöjd med den.
jr
Medlem+
Inlägg: 729
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 21:29
Ort: Stockholm

Inlägg av jr »

Dina ljudproblem tycker jag låter som rumsrelaterade resonanser (toppar och dalar). Testa att flytta lådan till en annan vägg eller en bit ut i rummet. Väggar förstärker lågbasen och hörnplacering ger ytterliggare bas-boost. Detta kan ge stora problem med stående vågor i rummet etc. Så hjälper det inte med den nya basen kan du testa att möblera om. Är det trägolv i lokalen kan du testa med att isolera lådan från golvet mer typ sovsäck liggunderlag (skumgummivarianten). Du kan även testa med att boosta mid på stärkaren och skära lite lågbas. Låter skumt när du spelar solo, men bra i bandmixen.

Kör du med pre-shape knappern på eller av? den kan också påverka detta...
Skriv svar