ohm till förbannelse.

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

ohm till förbannelse.

Inlägg av Svarte_Jack »

Lurigt det här med ohm. Förklara. Vad funkar med vad och vad går inte?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Re: ohm till förbannelse.

Inlägg av Makten »

Svarte_Jack skrev:Lurigt det här med ohm. Förklara. Vad funkar med vad och vad går inte?
Du kanske kunde ta nån mer specifik fråga? Eller vill du att vi ska förklara all grundläggande ellära för dig? :lol:

Tillägg: En kortis då.

Ohm är enheten man mäter elektriskt motstånd i; R = U/I där R är resistansen, I är strömmen och U är spänningen. Man skiljer också på resistans (likström) och impedans (växelström). I högtalarapplikationer är det växeltröm som gäller, eftersom signalen är en fluktuerande våg. Hur som helst så behöver man inte fördjupa sig i hur impedans fungerar, som tur är, för det är väldigt klurigt med frekvensberoende och annat elände.

Förstärkaren "vill ha" en viss last, alltså ett visst motstånd, för att må som bäst. För en rörförstärkare gäller att man bör matcha högtalarnas sammanlagda motstånd med det som ger högst verkningsgrad hos rören. Det är den siffra som anges på baksidan av förstärkaren. Man kan dock "missmatcha" med en halvering eller fördubbling utan någon större fara, om förstärkarens utgångstransformator inte är väldigt klen. Hos transistorförstärkare är det andra regler som gäller. Där ska högtalarnas sammanlagda motstånd motsvara siffran på förstärkaren eller högre. Högre motstånd ger då lägre effekt. En fördubbling ger ungefär en halvering i effekt, men inte riktigt. Det är alltså fördelaktigt att ha så lågt motstånd som förstärkaren tillåter.

Då kommer vi till hur motstånd fungerar när de kopplas ihop. Man kan koppla seriellt eller parallellt. Vid seriekoppling adderar man bara motstånden för att få den totala siffran. Vid parallellkoppling är det knepigare; 1/R = 1/R1 + 1/R1 + ... Alltså R = 1/(1/R1 + 1/R2 + ... )
Emellertid har man sällan något annat än två lådor med precis samma impedans vid parallellkoppling, och man får då halva impedansen av var och en av lådorna.
Parallellkoppling är det i stort sett alltid fråga om när det finns två separata högtalarutångar på förstärkaren, så pass upp så det inte blir för låg total impedans!
Senast redigerad av Makten den sön 09 dec 2007, 13:49, redigerad totalt 3 gång.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

En transistorförstärkare har ett minsta ohmtal. Om till exempel en förstärkare ger 200w i 4 ohm och detta är det minsta rekommenderade ohmtalet så ger förstärkaren bara full effekt i 4 ohm. Det går bra med högre ohmtal på högtalaren, men förstärkaren ger då mindre effekt (ibland bara hälften). De flesta förstärkare ger full effekt i 4 ohm. Många combos har 8 ohms högtalare, då ger de inte full effekt förrän man kopplar till en extralåda på 8 ohm (för totalt 4 ohm, se nedan)

En rörförstärkare å andra sidan har en utgångstransformator som är gjord för ett visst ohmtal. Många går att koppla om mellan olika ohmtal eller finns det olika jack att använda. Här bör man hålla sig till rätt ohmtal (även om jag spelat hela kvällar på fullt ös med väljaren i fel läge, det hände inget...)

Parallellkopplade lådor ger halva ohmtalet (8+8 ohm =4 ohm) det är det man får när man kopplar in flera lådor med vanliga kablar. I princip alla högtalarlådor har parallellkopplade högtalarjack om det finns två. Ofta är de märkta "input" och "link" eller "output", men det är sak samma inuti så det kvittar var man pluggar in (men se upp med specialtext om biamp och så vidare, då kan det vara separata ingångar för hög- och lågfrekvens. Mest vanligt på PA-lådor).

Skall man seriekoppla lådor får man göra specialkablar. Då fördubblas ohmtalet (8+8 ohm = 16 ohm)

Det går att kombinera olika ohmtal. Om man tar en 4 ohms låda tillsammans med en 8 ohms så går det mesta ljudet till 4 ohmslådan eftersom den ger lägre motstånd. Ohmtalet blir lite udda, orkar inte räkna ut...

Nu orkar jag inte knattra ner mer....
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Re: ohm till förbannelse.

Inlägg av Fläppen »

Svarte_Jack skrev:Lurigt det här med ohm. Förklara. Vad funkar med vad och vad går inte?
Hej S-J
Ohm tänker man ju normalt på som resistans eller rent strömmotstånd. När det gäller högtalare så snackar man ju om impedans istället. Där varierar motståndet en del med frekvensen som högtalaren jobbar med. Det går alltså inte att på en ohmmeter se att en högtalare har t.ex 8 ohm. På en sådan kommer ohmmeter att visa något lägre resistans (någonstans mellan 5 ohm och 6 ohm tror jag). När man kopplar högtalare väljer man mellan seriekoppling och parallellkoppling. Vid seriekoppling kan man säga att impedansen Rtot = R1+R2+R3.....+Rn för n st högtalare. Vi parallellkoppling kan man istället använda följande uttryck för den totala impedansen: 1/Rtot = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 .....+1/Rn. Sedan kan man ju föståss om man har många högtalare, kombinera serie och parallellkoppling för att få den totalimpedans som passar bäst till förstärkaren. Förstärkare tål hur hög impedans som helst (effekten minskar dock), men inte hur låg impedans som helst. 0 i impedansvärde är ju kortslutning och då förstår man ju kanske vad som händer. Jag är absolut ingen expert på elprylar (bättre på mekanik) men jag tror att det förhåller sig ungefär som enligt ovan. Du kommer säkert att få mer info från sådana med bättre kunskaper.
Mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Ja det var visst fler som svarat medan jag höll på....

Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

:lol:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

Oj då!! det var många som verkade tycka detta är kul. Sorry, jag var inte medveten om att ni andra redan publicerat ungefär samma sak. Ni skriver förmodligen betydligt fortare än jag.
Mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25778
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Jag slänger väl som vanligt in min lilla Excel-fil här, som jag brukar då det talas om impedansberäkningar...
http://www.davesdeli.se/fieldflower/Impedans.xls

Hojta för användningstips.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Får jag ställa en snabb fråga? :D

På min G&K-topp finns det två utgångar och det står 200w RMS, 4ohm... Sen står det under att jag INTE ska koppla in två 4ohm-lådor om jag vill ha två lådor.

Betyder det här att om jag vill köra EN låda så ska den vara på 4ohm, och vill jag köra på TVÅ lådor ska dom vara på 8ohm/styck?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

FreCKo skrev:Får jag ställa en snabb fråga? :D

På min G&K-topp finns det två utgångar och det står 200w RMS, 4ohm... Sen står det under att jag INTE ska koppla in två 4ohm-lådor om jag vill ha två lådor.

Betyder det här att om jag vill köra EN låda så ska den vara på 4ohm, och vill jag köra på TVÅ lådor ska dom vara på 8ohm/styck?
Om du vill ha ut maxeffekt, ja. Det går bra att använda en 8ohms låda också.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

basmartin skrev:
FreCKo skrev:Får jag ställa en snabb fråga? :D

På min G&K-topp finns det två utgångar och det står 200w RMS, 4ohm... Sen står det under att jag INTE ska koppla in två 4ohm-lådor om jag vill ha två lådor.

Betyder det här att om jag vill köra EN låda så ska den vara på 4ohm, och vill jag köra på TVÅ lådor ska dom vara på 8ohm/styck?
Om du vill ha ut maxeffekt, ja. Det går bra att använda en 8ohms låda också.
Bra, då slipper jag oroa mig :)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

FreCKo skrev:
basmartin skrev:
FreCKo skrev:Får jag ställa en snabb fråga? :D

På min G&K-topp finns det två utgångar och det står 200w RMS, 4ohm... Sen står det under att jag INTE ska koppla in två 4ohm-lådor om jag vill ha två lådor.

Betyder det här att om jag vill köra EN låda så ska den vara på 4ohm, och vill jag köra på TVÅ lådor ska dom vara på 8ohm/styck?
Om du vill ha ut maxeffekt, ja. Det går bra att använda en 8ohms låda också.
Bra, då slipper jag oroa mig :)
:tummenupp:
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: ohm till förbannelse.

Inlägg av ferm »

Makten skrev:
Svarte_Jack skrev:Lurigt det här med ohm. Förklara. Vad funkar med vad och vad går inte?
Du kanske kunde ta nån mer specifik fråga? Eller vill du att vi ska förklara all grundläggande ellära för dig? :lol:

Tillägg: En kortis då.

Ohm är enheten man mäter elektriskt motstånd i; R = I/U där R är resistansen, I är strömmen och U är spänningen. Man skiljer också på resistans (likström) och impedans (växelström). I högtalarapplikationer är det växeltröm som gäller, eftersom signalen är en fluktuerande våg. Hur som helst så behöver man inte fördjupa sig i hur impedans fungerar, som tur är, för det är väldigt klurigt med frekvensberoende och annat elände.

Förstärkaren "vill ha" en viss last, alltså ett visst motstånd, för att må som bäst. För en rörförstärkare gäller att man bör matcha högtalarnas sammanlagda motstånd med det som ger högst verkningsgrad hos rören. Det är den siffra som anges på baksidan av förstärkaren. Man kan dock "missmatcha" med en halvering eller fördubbling utan någon större fara, om förstärkarens utgångstransformator inte är väldigt klen. Hos transistorförstärkare är det andra regler som gäller. Där ska högtalarnas sammanlagda motstånd motsvara siffran på förstärkaren eller högre. Högre motstånd ger då lägre effekt. En fördubbling ger ungefär en halvering i effekt, men inte riktigt. Det är alltså fördelaktigt att ha så lågt motstånd som förstärkaren tillåter.

Då kommer vi till hur motstånd fungerar när de kopplas ihop. Man kan koppla seriellt eller parallellt. Vid seriekoppling adderar man bara motstånden för att få den totala siffran. Vid parallellkoppling är det knepigare; 1/R = 1/R1 + 1/R1 + ... Alltså R = 1/(1/R1 + 1/R2 + ... )
Emellertid har man sällan något annat än två lådor med precis samma impedans vid parallellkoppling, och man får då halva impedansen av var och en av lådorna.
Parallellkoppling är det i stort sett alltid fråga om när det finns två separata högtalarutångar på förstärkaren, så pass upp så det inte blir för låg total impedans!
Inte riktigt rätt
U=R x I
R = U/I
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Re: ohm till förbannelse.

Inlägg av Makten »

ferm skrev:Inte riktigt rätt
U=R x I
R = U/I
Ojoj, vanskligt att försöka komma ihåg Ohms lag mitt i natten!. Fixat. :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Flounder
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 17:49
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Flounder »

Några små dumma frågor?

Vad jag förstår så ska man köra en transistortopp på lägsta tillåtna resistans om man vill ha ut mest effekt...


Men en rörförstärkare?

Vi säger att man har en rörtopp på 100w.
Enligt instruktionsboken står det att den lämnar 100w på både 4 och 8 ohm. (eller har jag fattat fel?)

Varför är det så?
Och mår/låter/jobbar toppen alltid bäst av att köras på 4 ohm i detta fall?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25778
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Flounder skrev:Några små dumma frågor?

Vad jag förstår så ska man köra en transistortopp på lägsta tillåtna resistans om man vill ha ut mest effekt...


Men en rörförstärkare?

Vi säger att man har en rörtopp på 100w.
Enligt instruktionsboken står det att den lämnar 100w på både 4 och 8 ohm. (eller har jag fattat fel?)

Varför är det så?
Och mår/låter/jobbar toppen alltid bäst av att köras på 4 ohm i detta fall?
Brukar väl vara en switch på dem så man kan välja mellan 4 eller 8?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Flounder
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 17:49
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Flounder »

fieldflower skrev:
Flounder skrev:Några små dumma frågor?

Vad jag förstår så ska man köra en transistortopp på lägsta tillåtna resistans om man vill ha ut mest effekt...


Men en rörförstärkare?

Vi säger att man har en rörtopp på 100w.
Enligt instruktionsboken står det att den lämnar 100w på både 4 och 8 ohm. (eller har jag fattat fel?)

Varför är det så?
Och mår/låter/jobbar toppen alltid bäst av att köras på 4 ohm i detta fall?
Brukar väl vara en switch på dem så man kan välja mellan 4 eller 8?
Det var inte det jag undrade över...
Jag förutsätter att man har switchat till vad lådan/lådorna har för ohmtal.


Mår/låter/jobbar toppen alltid bäst av att köras på 4 ohm i detta fall?

Den lämnar 100w på både 4 och 8 ohm.
Varför är det så?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Flounder skrev:
fieldflower skrev:
Flounder skrev:Några små dumma frågor?

Vad jag förstår så ska man köra en transistortopp på lägsta tillåtna resistans om man vill ha ut mest effekt...


Men en rörförstärkare?

Vi säger att man har en rörtopp på 100w.
Enligt instruktionsboken står det att den lämnar 100w på både 4 och 8 ohm. (eller har jag fattat fel?)

Varför är det så?
Och mår/låter/jobbar toppen alltid bäst av att köras på 4 ohm i detta fall?
Brukar väl vara en switch på dem så man kan välja mellan 4 eller 8?
Det var inte det jag undrade över...


Mår/låter/jobbar toppen alltid bäst av att köras på 4 ohm i detta fall?

Den lämnar 100w på både 4 och 8 ohm.
Varför är det så?
Om den låter bäst när det är 4ohm har jag ingen aning om, men annars så är det otroligt smidigt att även få full effekt vid 8ohm. Då blir man inte så begränsad när det gäller val av högtalarlådor.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Flounder skrev:Mår/låter/jobbar toppen alltid bäst av att köras på 4 ohm i detta fall?

Den lämnar 100w på både 4 och 8 ohm.
Varför är det så?
När du ändrar brytaren på förstärkaren så väljs olika sekundärlindningar i utgångstransformatorn. Det betyder att rören "ser" precis samma motstånd oavsett om lådan är på 8 eller 4 Ohm, förutsatt att du anpassar förstärkaren till detta med brytaren. Om du felmatchar högtalarlasten mot det som förstärkaren vill ha så kommer effekten att sjunka en smula, både om du fördubblar eller halverar lasten mot den optimala. Emellertid kan det faktiskt låta bättre att felmatcha, så det kan vara lönt att prova (om man inte tänker spela skiten ur förstärkaren, för då är det läge att låta den jobba under perfekta förhållanden). Det som händer är att man ändrar rörens arbetspunkt, och den är oftast inte sådär jättekänslig.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Flounder
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 17:49
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Flounder »

Makten skrev:
Flounder skrev:Mår/låter/jobbar toppen alltid bäst av att köras på 4 ohm i detta fall?

Den lämnar 100w på både 4 och 8 ohm.
Varför är det så?
När du ändrar brytaren på förstärkaren så väljs olika sekundärlindningar i utgångstransformatorn. Det betyder att rören "ser" precis samma motstånd oavsett om lådan är på 8 eller 4 Ohm, förutsatt att du anpassar förstärkaren till detta med brytaren. Om du felmatchar högtalarlasten mot det som förstärkaren vill ha så kommer effekten att sjunka en smula, både om du fördubblar eller halverar lasten mot den optimala. Emellertid kan det faktiskt låta bättre att felmatcha, så det kan vara lönt att prova (om man inte tänker spela skiten ur förstärkaren, för då är det läge att låta den jobba under perfekta förhållanden). Det som händer är att man ändrar rörens arbetspunkt, och den är oftast inte sådär jättekänslig.
Nu fattar jag!!

Tack :D
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Gud vad skönt att andra kan detta så man slipper sätta sig in i det själv.... puuuuhhhhh :roll:
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Flounder
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 17:49
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Flounder »

Kim S skrev:Gud vad skönt att andra kan detta så man slipper sätta sig in i det själv.... puuuuhhhhh :roll:
Joo, men är man basist i ett band utan råddare måste man ju ha koll!
Man kan inte förlita sig på gitarrister och trummisar och andra yra höns... :wink:
Skriv svar