Bassman TV-klubben

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Mungi skrev:
JanTheWhite skrev:
Mungi skrev:
JanTheWhite skrev:
Mungi skrev:
JanTheWhite skrev:
peter_s skrev:
JanTheWhite skrev:Har en TV Twelve. Strålande bra förstärkare. Helnöjd med vad den gör. Mer effektsvag än 15-tummaren men låter kanon. Precis vad jag var ute efter. Den i kombination med Ampeg Micro CR i studion gör att jag känner mig hyffsat allround vad det gäller att micka upp stärkare som man inte behöver krana snorstarkt på för att det ska börja fräsa lite...... Använder inte TV´n så himla ofta på gig dock. Har bara tagit med den på 5 - 6 gig sedan jag skaffade den för något år sedan. Men den gjorde sitt jobb där också.
Jag läste inte det där.
Bump! :twisted:

:wink:
Fy tusan vad nedrigt gjort! Mer, snälla, mer!
;)
Och jämfört med Ampeg Micro - om du skulle vara tvungen att göra dig av med en, vilken skulle du behålla och, framförallt, varför?
Svåra att jämföra känns det som. Låter väldigt olika. TV´n låter mer old school soul/blues och Ampeg Micro´n låter mer rock...... Dom låter väldigt bra båda två men väldigt olika ljudkaraktärer.... Förlåt men jag kan nog tyvärr inte säga mer än så. Beslutet att sälja en av dom skulle nog i så fall baseras på vilken typ av musik man spelar mest...... Och det är ett beslut jag slipper ta i dagsläget..... Båda används flitigt. Kan nog tycka kanske att dom mjukvarupluggar som finns bättre emulerar Ampeg än Fender´n men det är ändå en skillnad på att micka upp och köra mjukvaruplugg. När jag ska vara petig gör jag både och..... En mick på stärkaren och en line-signal. Och line-signalen får ibland vara opåverkad och ibland lägger jag en plugg på beroende på vad jag vill få fram. Och ibland kör jag enbart mjukvarustärkare och skiter i att micka utan enbart line:ar....... Helt beroende på situation......

I dagsläget vill jag inte göra mig av med någon av dom. Och så kommer det nog att vara ganska länge framöver känns det som. Bra prylar. Fender´n ser mer "vintage" ut och Ampeg Micro´n ser mer rock ut. Vilket också kanske kan spela roll om man är ute efter något speciellt rent utseendemässigt. Men i stort kan jag tycka att dom är lite svåra att jämföra. Dom är olika..... Men bra båda två.
Nu får du väl ge dig! Måste jag ha BÅDA! Jag vill, jag vill, jag vill....
Jo det är nog tyvärr så..... :twisted:

Bild

Det där ser väl inte helt fult ut....? ;)

Om man vill kunna kräma så tror jag att 15-tum:aren eller 2 x 10:an slår 12-tum:aren på fingrarna ganska rejält rent volymmässigt. 12:an är på 150 watt och 15-tum:aren/2 x 10:an är på 350 watt. Jag behövde inte någonting mer effektstarkt och jag gillar 12-tumselement så jag valde den. Nu har jag hört att det kommit en 1 x 10´variant också och den ska även den vara på 150 watt. Den fanns inte när jag köpte min. Jag vågar nog påstå att 12-tum:aren inte klarar av att konkurrera med en hårdrockstrummis. Inte tillräckligt effektstark. Och det gäller nog även Ampeg Micro VR-stacken är min erfarenhet. Ampeg stacken är på 200 watt men den börjar klippa hyffsat tidigt. Pop/rock inga större problem men jag skulle nog inte känna att den räcker till om det börjar bli rejält volymstarkt. Inte ens i närheten faktiskt.....

Men för något mer moderata volymer funkar båda två strålande. Använde Fender TV Twelve-stärkaren på en teater rätt ut i lokalen utan att line:a till ljudanläggningen en gång. Då var det inte på hårdrocksvolym direkt men den fyllde ut lokalen fint. Blev lite impad. Lät bra. Fick beröm.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

Riktigt dålig recension här tyvärr.Hoppas det var några initiala problem som nu är fixade, eller, ännu bättre, ett riktigt måndagsex. Men köper man beggat kanske man ska akta sig for -09:or om man inte vill grilla korv i repan.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Fast han hyllar den ljudmässigt.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

Dan the Man skrev:Fast han hyllar den ljudmässigt.
Jäpp, och min GAS har i.a.f. inte lindrats märkbart!
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Köp! Du kommer inte bli besviken. Jag blir varm i hjärtat varenda gång jag sätter igång min.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

GASen håller i sig. Pengarna tryter, men läggs på hög, och högen växer sakta men säkert.

Fråga: 15-tummare eller 2x10?

Det skiljer en 7-hundring till fördel för 15-tummaren men det är inte mycket att snacka om. Behoven är som följer: rep med trummor å två gitarrer (inte hårdrocksvolym men inte heller trubardur), inspelning och, gärna, mindre spelningar.

Har en Bassman 100 med 2x15. Tycker nästan den är för basig. :shock: Har inte riktigt accepterat att jag tycker det dock, för det går emot allt jag står för.

Vad kan ni göra för att styra upp min GAS till ett av två objekt - 15" eller 2x10"?
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Du har väl sett detta klippet: http://www.youtube.com/watch?v=A93b2V7ymf8
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

Dan the Man skrev:Du har väl sett detta klippet: http://www.youtube.com/watch?v=A93b2V7ymf8
Jo, det har jag sett. Men han spelar ju bara på 15" och 10", inte på 2x10". Och jag undrar vad ni säger.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Jag skulle köpa 15" om du är inne på traditionell rock o blues och 2x10" om du lirar aningens mer contemporary. Tror det är väldigt små skillnader i soundet iofs.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

Dan the Man skrev:Jag skulle köpa 15" om du är inne på traditionell rock o blues och 2x10" om du lirar aningens mer contemporary. Tror det är väldigt små skillnader i soundet iofs.
Jag är väl en hybrid där - nån sorts vintage contemporary. Mitt idealljud är Jack Casady (särskilt på Bless its Pointed Little Head) och Phil Lesh. Det är ju onekligen vintage, men Casady föredrog 10"are i sina lådor. Det handlar ju inte om baslir som bara går ut på att bara kompa och hålla takten, utan mer om bas som soloinstrument som lirar mycket och melodiöst. Då måste det fram bättre i ljudbilden och inte bara ligga som botten. Därför känner jag att det kanske är en 2x10 som vore bäst. Just nu står jag och väger mellan fixa en 2x10" låda till min Bassman-topp eller köpa en 2x10 TV. Svårt val....

Tack för att jag fick låna tråden för att prata ut lite.... Det kändes skönt att få lätta på hjärtat lite... :roll:
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

Varför inte prova med en 4x10 eller 4x12 till bassman toppen?
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

Funkfingers skrev:Varför inte prova med en 4x10 eller 4x12 till bassman toppen?
Så mycket att kånka på, och dom små scener som jag ev är välkommen på välkomnar inte gärna stora baslådor, för då får vi andra inte plats. :lol: Har ju absolut funderat på det men den skulle nog bara få stå i repan hela tiden.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Mungi skrev:[...] men Casady föredrog 10"are i sina lådor.
Är det inte rent av 8"-högtalare i den där SWR-combon som han brukar använda numer?

Oavsett vilket, så skulle jag främst kolla in 2x10"-modellen, om jag vore i dina kläder och på väg att köpa en Bassman TV.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

peter_s skrev:
Mungi skrev:[...] men Casady föredrog 10"are i sina lådor.
Är det inte rent av 8"-högtalare i den där SWR-combon som han brukar använda numer?

Oavsett vilket, så skulle jag främst kolla in 2x10"-modellen, om jag vore i dina kläder och på väg att köpa en Bassman TV.
Vet faktiskt inte vad han kör nu.

En Bassman TV 2x10 och en 2x10-låda, ha kvar Bassman-toppen och köpa en gitarrrörtopp och en AB-switch och köra basen genom TVn och överstyrd rörhäck genom gitarrtopp/2x10-låda med volympedal, och sen fortfarande ha möjlighet att köra Bassman-toppen och 2x10-lådan om jag vill...... :hmm:
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Mungi skrev:En Bassman TV 2x10 och en 2x10-låda, ha kvar Bassman-toppen och köpa en gitarrrörtopp och en AB-switch och köra basen genom TVn och överstyrd rörhäck genom gitarrtopp/2x10-låda med volympedal, och sen fortfarande ha möjlighet att köra Bassman-toppen och 2x10-lådan om jag vill...... :hmm:
Låter som en bra plan!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

peter_s skrev:
Mungi skrev:En Bassman TV 2x10 och en 2x10-låda, ha kvar Bassman-toppen och köpa en gitarrrörtopp och en AB-switch och köra basen genom TVn och överstyrd rörhäck genom gitarrtopp/2x10-låda med volympedal, och sen fortfarande ha möjlighet att köra Bassman-toppen och 2x10-lådan om jag vill...... :hmm:
Låter som en bra plan!
Det enda som saknas är pengar! Som vanligt. Men som tur var har jag ju en Bassman 100 4x12. Det är ju inte fy skam det heller. Och min Kustom låter fantastiskt bra den med (trots att den saknar rör).

.... men en TV..... mmmmmmmmm :kär:
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

Bassman TV får storebröder!:D Tråd här!
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

Efter repet igår känns det som jag tagit några steg närmare ett inköp av en TV. Måste sälja av lite grejer och skrapa ihop pengar. Sen vill jag bli medlem här! :D
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Blir nu efter ytterligare några gig mer och mer övertygad att detta är den ultimata stärkaren för mig. Rör knappt eq:n, ändå är det så jädra skönt ljud i den.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Testade en Bassman TV i en affär häromdagen och den lät väldigt trevligt!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Pelham
Medlem
Inlägg: 256
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 13:00
Ort: Stockholm

TV 2X10

Inlägg av Pelham »

Har en 2x10 och kan bara säga att den är grym. Jag behöver inte längre en kompressor för den komprimerar kanon sådär rörskönt som man vill ha.

Mycket lättare än min förra Ampegrigg :-)

Om du ska gigga med den glöm ej ta bort hjulen så att den står emot scenvolvet direkt, blir bättre botten då....
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Gillar också TVna, har testat 12"an och 15"-combon. Mulligt ljud.

Är sugen på att testa 2x10:an också. Den här snubben spelar på en 2x10:a.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ct29boj3dws[/youtube]
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

Nu ligger det en 15" på vend:

http://vend.se/ad.php?93163
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

Verkar som jag fått min Kustom såld så nu är det bara en tidsfråga innan jag blir medlem här. Lutar åt en 2x10", inte för jag vill ha nåt modernt ljud, tvärtom, men jag vill ha ett ljud som tränger igenom bra.

Nån som har en 2x10"?
Senast redigerad av Mungi den ons 28 mar 2012, 10:57, redigerad totalt 1 gånger.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

Beställning kommer läggas idag på en Duo Ten. :dancy: :joy: :playing: :kär: 8) :D :heart: :tummenupp: :headfones: :rzz:

Dom här klippen måste finnas i den här tråden.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=yvLMiNDQB4I[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=phVcy5E8O74[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AlgiEzf-eqU[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5pBimjEyct8[/youtube]
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Skriv svar