Ampeg B200R

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Ampeg B200R

Inlägg av Nyrostad »

Sökte lite, men hittade inget om denna retrostylade goding!

Har en spekulant på min BA-115, som inte riktigt räcker i volym, men vars sound jag verkligen gillar, och såg att thomann har riktigt bra pris på B200R just nu. Någon som provat den? Låter den tillräckligt för replokal/mindre gig på replokalsvolym månne? Hur låter den rent allmänt? Intryck mottages tacksamt :)
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+
Inlägg: 1254
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 22:18
Ort: Stockholm

Inlägg av maltjik »

jag är också ruskigt nyfiken på de här och inväntar med spänning svar i tråden!
har googlat lite på dem och de första som skickades iväg från fabriken hade tydligen något jordningsfel som numera tydligen ska vara fixat.
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Har inte testat B200R men lillebrorsan B100R och den låter riktigt bra tycker jag. Den var kanske aningen klen med sina 100W men nog låter den ampeg alltid. Kan inte tänka mig att 200 skulle låta sämre, snarare bättre då den dessutom har rör i ingångssteget och 120W extra. Den borde fungera utmärkt till åtminstone mindre gig på pub m.m. sen handlar det ju om hur högt man har på scen som sätter gränsen men 220W borde räcka ganska långt.

Thomanns pris är det ju inte direkt något fel på 50% lägre än Börsen så jag hade klippt direkt :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Maltjik: Jo, har också läst detta, men de på Thomann är "Refurbished" dvs reparerade förstärkare som säljs med full garanti, så de borde nog fungera alltid :)

Låter ju lovande med soundet iaf.. Gillar som sagt redan det i min BA-115, men B200R har ju som sagt rör i försteget, Eminenceelement och drygt dubbla förstärkareffekten. Lyckas jag få ett litet handlån så blir det nog att jag slår till :)
pensionärsorkestern
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 13:57

Inlägg av pensionärsorkestern »

Jag kan inte hitta B200R på thomann, men jag är helt klart lite sugen, kan ingen länka?

Ett annat alternativ kanske kan vara dom nya combo-stärkarna som kommer från ampeg i vår?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag hittar heller inte B200R på Thomann.
Heter den något annat där nere?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Kan nog vara så att någon köpt den sista de hade, fanns bara en på lager i fm.
Kanske Nyrostad slog till 8)
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+
Inlägg: 1254
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 22:18
Ort: Stockholm

Inlägg av maltjik »

thomann hade refurbished inne för någon månad sedan som sedan försvann och sedan tydligen kom tillbaka igen, för de hade dessa inne igår!
http://www.thomann.de/se/ampeg_b200r.htm
schluttsåld vad det verkar. men det kanske kommer in nya igen!?
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Slutsålda var de, och jag som just satte min försäljning av min gamla combo i lås... Nu är goda råd dyra.. Liten rigg/stor kombo för max 5500 till salu någon ? Min stärkare ryker på onsdag och bandet behöver repa... :roll:
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Du bor i malmö eller hur?
Eventuellt kan du låna min warwick kombo så länge eller ett tag i alla fall :wink:

Skicka mig ett pm så kan vi se om det går att lösa, vet jag har något rep efter 25 e där jag skulle behöva den men annars är det lugnt.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det ligger ute en Eden nemesis 4x10 med inbyggt 300w steg i för 5000 spänn på Blocket/Vendolin.
TIll salu i Färila, samma snubbe som säljer det där missfostret till Stingray.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Groovyjr: Jisses, det hade ju varit hur juste som helst! Ska dock verkligen försöka fixa mig något, men om jag misslyckas vore jag väldigt tacksam om jag kan dra iväg ett PM till dig! :)

Blackparkas: Just det, den har jag nog sett någon gång. Finns en på Börsen här i Malmö vill jag minnas, borde prova den lite noggrannare. Den lät lite "skramligt" i den absoluta bottnen - fel på modellen eller på just det exet tror ni?
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Och tack Parkas :D

I detta nu ligger Eden Nemesis 410 / 320 W-combo och väntar på att bli lastad på en buss :) Kan hända att jag återkommer när jag fått den i nån annan tråd och ger nåt omdöme :)
Music Man Stingray 4| Fender Jaguarbas med Lundgren Vintage Jazz Special | Ampeg SVT-3 Pro/SVT-410HE |
http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Nice!!
Det är bra du tog den där så jag slipper fundera om jag ska sälja Ashdownen och åka och köpa den.
Återkom gärna med lite input om hur den är.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Jovisst ska jag ta och återkomma! Tar och skapar en ny tråd när bussgudarna levererat :)
Music Man Stingray 4| Fender Jaguarbas med Lundgren Vintage Jazz Special | Ampeg SVT-3 Pro/SVT-410HE |
http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Och jag som har tipsat Nyrostad om B-200R i flera trådar.
Nu har jag beställt en själv, som skall komma inom nåra dar! 8) :wink:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Så om vi båda skulle bli missnöjda, byter vi med varandra, eller hur ? ;)

Var köpte du B200:an? Och vad fick du ge ?
Music Man Stingray 4| Fender Jaguarbas med Lundgren Vintage Jazz Special | Ampeg SVT-3 Pro/SVT-410HE |
http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Nyrostad skrev:Så om vi båda skulle bli missnöjda, byter vi med varandra, eller hur ? ;)

Var köpte du B200:an? Och vad fick du ge ?
Återkommer med svar. :wink:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Nå, hur lät den då?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Just det, glömde denna tråd...

Det ex jag fick var som många andra paj! (made in china). Den tappade effekt mellan varven. Och så var det väldigt mycket missljud, speciellt vid vissa frekvenser ... alltså buzzljud och starka vibrationsljud. Jag är övertygad om att det är chassit som är för klent uppbyggt och att det är det som orsakar dessa vibrationer och missljud. Det skulle vara intressant att veta om "made in china" varianten skiljer sig från "made in USA" varianten!!??

Jag mailade Anli och frågade hur B-100R låter och fick till svar att den låter bra, det låter ampeg. Och det kan jag hålla med om, även B-200R låter bra och låter ampeg (bortsett från missljuden). Jag tycker faktiskt att B-200R låter ganska likt en modern B-15 ... alltså vintage tone och fylligt ljud. Dock med en enda nackdel - ljudet var aningen instängt tycker jag, det kunde vara lite mer öppet ljud och mer punch som BA-serien har. Men det är nog en vanesak. B-200R låter bra när den fungerer och utan missljud !!

Jag lämnade tillbaka den. Men jag skulle väldigt gärna vilja ha en B-200R utan dessa missljud!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hehe... jag hade lite missljud i början (vissa frekvenser), men upptäckte att en av papprören för basreflexen hade lossnat.
Lite lökig konstruktion där, men enkelt åtgärdat iofs.
Kan nog stämma med ljudskillnaden mellan BA och B serien, men jag föredrog B seriens ljud absolut.

Förresten... hur vet man vad man har? Ingen aning om mitt ex är tillverkad i kina eller amerikat.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Mmm... B-200R kom ju till världen i samma veva som tillverkningen flyttades till Kina (och vietnam?) , produkterna och produktionen blev nog lidande. BA-serien har inte dessa missljud. Undrar hur det är med B-15?

Det är bara att titta baktill så står det .. made in U.S.A. eller made in china.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Kikade på baksidan och det står "Made in U.S.A".
Tur det kanske ;)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Nyrostad skrev:I detta nu ligger Eden Nemesis 410 / 320 W-combo och väntar på att bli lastad på en buss :)
Har du fått din combo? och hur låter den då?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Efter att bussgods tappat bort fraktlappen till paketet och parkerat den i ett lager som var låst på helger när den väl kom fram, så lyckades jag till slut hämta den igår :D

Fick snitta paketet redan på bussgodsterminalen för att överhuvudtaget få in åtminstone hälften av den i vår lilla sedans baklucka - missbedömde storleken lite ;)

Körde den direkt till replokalen och drog med mig en gitarrist/trummis att prova med, och intrycken blev många.

Har sällan hört så mycket botten ur en 410:a, vilket är en himla trevlig resurs att ha. Rullar dock av basen en del när jag vill ha ett knorrigare ljud. Tyckte från början den lät lite stum och inte riktigt gav den mid-punch som mina rätt tradiga mickar på Jaguaren behöver för att låta OK, men det var då jag upptäckte den semi-parametriska EQ:n! Gav en boost på low-midsen kring 500 Hz med den, och då jäklar! Här var det knorr så att det förslår, för att inte tala om volym och jämn respons över hela registret!

Så det enda mindre bra som kvarstår är att peaklampan för försteget lyser alldeles för ofta, även med lågt gain - detta är dock sannolikt mickarnas fel, eftersom jag haft liknande problem vid inspelning med denna bas (har aldrig ägt denna bas samtidigt som en annan förstärkare, så det har jag inte kunnat prova). Sen till slut är diskanthornet lite vasst för vissa vintagebetonade sound även när diskantkkontrollen ligger i botten, men det kan ju avhjälpas med en helt enkel volymkontroll för diskanthornet om jag orkar skruva och löda lite.

Ska prova den fullt ut på repet på fredag, men det verkar mycket lovande!
Music Man Stingray 4| Fender Jaguarbas med Lundgren Vintage Jazz Special | Ampeg SVT-3 Pro/SVT-410HE |
http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar