Posta bilder på era basriggar II!

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av blackparkas »

Valle skrev:Det var inte direkt igår man visade några nya grejer... men NU! Ny basrigg införskaffad, denna gång liten och gullig men låter tokbra!

Bild


Oooh!!


Snyggaste TKS 112 jag sett!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av Chopper »

Måste bara lägga upp mitt nyförvärv, tänkt som hemmarigg...fast när jag hade den med på repet ville de andra ha den med på gig... Den har ju coolhetsfaktor :D
Max Forty med 118-låda... läste nånstans att detta förmodligen är den första stärkaren med mastervolym.

Ska förresten passa på att tacka Sustain här på forat för vänligheten att skjutsa stärkarn större delen av vägen hem :tummenupp: .

Bild
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5439
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av bjelkeman »

Coolhetsfaktor till max! :shock:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av Per »

Fräck! När blev en sådan hopsnickrad?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av Chopper »

Jag är inte säker, men någon gång runt 64-66 skulle jag tro. Det är svårt att finna nån info om dessa. Jag har sett en annons från 1966. De blev iallafall ihopsatta i Danmark. Min skånska bandkamrat kände igen den direkt. Fabrikatet var tydligen rätt vanligt förekommande därnere. Den gör iallafall ett vackert par tillsammans med min fiolbas ;)
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av Valle »

blackparkas skrev:
Valle skrev:Det var inte direkt igår man visade några nya grejer... men NU! Ny basrigg införskaffad, denna gång liten och gullig men låter tokbra!

Bild


Oooh!!


Snyggaste TKS 112 jag sett!!
Du vet, bara det bästa är gott nog åt Valle, men Tommy vet hur man trollar fram lådor som även gör dom mest kräsna nöjd.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
Fredrixx83
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: fre 22 feb 2013, 08:16
Ort: Peking

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av Fredrixx83 »

Kul tråd att spana igenom! Så mitt första inlägg på forumet får bli på min rigg :)

Bild
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4727
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av strummer »

Chopper skrev:Måste bara lägga upp mitt nyförvärv, tänkt som hemmarigg...fast när jag hade den med på repet ville de andra ha den med på gig... Den har ju coolhetsfaktor :D
Max Forty med 118-låda... läste nånstans att detta förmodligen är den första stärkaren med mastervolym.

Ska förresten passa på att tacka Sustain här på forat för vänligheten att skjutsa stärkarn större delen av vägen hem :tummenupp: .

Bild
Oj, fruktat snygg var den:)
Hur låter den? Vad är det för rörbestyckning?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av blackparkas »

Fredrixx83 skrev:Kul tråd att spana igenom! Så mitt första inlägg på forumet får bli på min rigg :)

Bild

Coolt med Rickenbackerlåda!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Fredrixx83
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: fre 22 feb 2013, 08:16
Ort: Peking

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av Fredrixx83 »

blackparkas skrev:
Fredrixx83 skrev:Kul tråd att spana igenom! Så mitt första inlägg på forumet får bli på min rigg :)

Bild

Coolt med Rickenbackerlåda!!
Men eller hur? :)
Det är faktiskt en förstärkare (TR35b) från 80-talet, inte bara en låda.
Jag använder den som preamp och kör den genom brödrosten!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av blackparkas »

Åhå! Ännu coolare!

Låter den bra?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
jvsquier
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 18 jul 2012, 20:27
Ort: Köpenhamn, Danmark

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av jvsquier »

Chopper skrev:Måste bara lägga upp mitt nyförvärv, tänkt som hemmarigg...fast när jag hade den med på repet ville de andra ha den med på gig... Den har ju coolhetsfaktor :D
Max Forty med 118-låda... läste nånstans att detta förmodligen är den första stärkaren med mastervolym.

Ska förresten passa på att tacka Sustain här på forat för vänligheten att skjutsa stärkarn större delen av vägen hem :tummenupp: .

Bild
Kan anvendes som subwoofer for disse :mrgreen: :

http://www.lauritz.com/da/auktion/max-g ... 08EndTagRU#" onclick="window.open(this.href);return false;


Bild
Xcuse my Danish

Squier - Musicman - Wal - Tokai - Ibanez - Peavey - Warmoth - Yamaha - Aguilar - 3 Leaf - Fender - Electrovoice - TC - Emma - Kala...
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4025
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av AlbinH »

Valle skrev:
blackparkas skrev:
Valle skrev: Bild
Snyggaste TKS 112 jag sett!!
.. Tommy vet hur man trollar fram lådor som även gör dom mest kräsna nöjd.
Instämmer helt med f.g. SÅ skall en TKS 112´a se ut!

Betyder det att fronten är "original"?? :nickar: :nickar: :nickar:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av Valle »

AlbinH skrev:
Valle skrev:
blackparkas skrev:
Valle skrev: Bild
Snyggaste TKS 112 jag sett!!
.. Tommy vet hur man trollar fram lådor som även gör dom mest kräsna nöjd.
Instämmer helt med f.g. SÅ skall en TKS 112´a se ut!

Betyder det att fronten är "original"?? :nickar: :nickar: :nickar:
Om "original" innebär att fronten alltid sett ut på detta sätt, så Ja. Tror det blir en till så fort jag har råd.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
Fredrixx83
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: fre 22 feb 2013, 08:16
Ort: Peking

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av Fredrixx83 »

blackparkas skrev:Åhå! Ännu coolare!

Låter den bra?
Absolut! :nickar:
Men det förutsätter att man gillar plonk-ljud..
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4025
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av AlbinH »

Valle skrev: Om "original" innebär att fronten alltid sett ut på detta sätt, så Ja. Tror det blir en till så fort jag har råd.
Jag har aldrig sett annat än svarta fronter. På TKS-hemsida hittar jag inget om "custom" annat än vinylklädslar. Men det är ju så här jag vill se "min" TKS 112!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av Eagle Hazze »

Bild
Min senaste topp Då Glocken fortfarande är ett mysterium med högt brus i försteget så använder jag en sansamp preamp och innan den som en effekt kör jag bluetube rörpreamp på en lagom volym. Bluetuben ensam som preamp ger för mycket rördist om man ska få en hyfsad volym in i glockens slutsteg. Ljudet är magnifikt. Kör denna topp med två marshallådor av nyare modell 4x10, 1x15.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av tks »

AlbinH skrev:
Valle skrev: Om "original" innebär att fronten alltid sett ut på detta sätt, så Ja. Tror det blir en till så fort jag har råd.
Jag har aldrig sett annat än svarta fronter. På TKS-hemsida hittar jag inget om "custom" annat än vinylklädslar. Men det är ju så här jag vill se "min" TKS 112!
Jag har inte haft möjlighet att erbjuda tygfront som standardtillbehör för alla modeller, så än så länge får man räkna det som ett halvt "inofficiellt" tillbehör.

Lösningen just nu är att tyget limmas på den ordinarie metallfronten, fördelen är att det blir lika starkt som vanligt (jämfört med en vanlig tygfront med tyg häftat på en träram, som är ganska vekt i jämförelse), nackdelen är att man fortfarande måste använda skruvar, vilket inte blir lika snyggt som en "klassisk" tygfront.

Eventuellt kommer det gå att erbjuda vanliga tygfronter som alternativ till gallerfronterna, men då krävs det att högtalarlådorna byggs lite annorlunda för att tygfrontens träram ska få plats, men det är ingenting det finns möjlighet att göra idag. Eventuellt längre fram. Så fort det går att ha en vettig lösning som fungerar till alla modeller kommer det information på hemsidan.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av Valle »

Jag är då grymt glad Tommy att du har gallret kvar bakom tyget, speciellt då dina låddor gärna inbjuder till roddning. Det är så jäkla trist att sabba nått element genom at typ köra in knät i den.. har en polare som lyckats med det.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4025
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av AlbinH »

Jag håller med Valle.

Det är inte precis en nackdel att gallret finns kvar bakom tygfronten. Inte heller tycker jag att det är mindre snyggt att det finns skruvar synliga på fronten. Det finns ju ingen som klagar på att skruvarna syns som håller fast plekan i basen.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av Chopper »

strummer skrev:
Chopper skrev:Måste bara lägga upp mitt nyförvärv, tänkt som hemmarigg...fast när jag hade den med på repet ville de andra ha den med på gig... Den har ju coolhetsfaktor :D
Max Forty med 118-låda... läste nånstans att detta förmodligen är den första stärkaren med mastervolym.

Ska förresten passa på att tacka Sustain här på forat för vänligheten att skjutsa stärkarn större delen av vägen hem :tummenupp: .

Bild
Oj, fruktat snygg var den:)
Hur låter den? Vad är det för rörbestyckning?
Än så länge låter den skit :mrgreen:
Den distar hejdlöst.
Jag måste gå igenom den och ska byta ut rör och e-lytar. De är ju närmare 50 år!!!
Rörbestyckningen är EL-36, vilket inte är det vanligaste... Sen sitter det ett Goodmanelement i lådan, likadant som i 60-talsvoxarna.
Sixten har förresten inte bara skjutsat stärkaren. Han har även bidragit med sin vänlighet, elschema och sin kunskap, vilken är diger!
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av slarvid »

bjelkeman skrev:Bild

HH VS Bassamp, från mitten på -80 talet, och en Peavey 210-TX burk från mitten på -90 talet, som i princip bara stått i garderoben sen dess. Men nu är grejorna framme igen.

Och så i mörkret som visar det klassisks gröna HH skenet. (Inte lila det häller...)

Bild
Min först sånganläggning/pa va en sån hh, fast avsedd för mitt ändamål! Va nog fyra eller sex kanaler!
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av straightedge79 »

Bild

Tovver ov povver!!!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av xfredrikx »

straightedge79 skrev:Bild

Tovver ov povver!!!
Bäst!!!!
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1123
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Posta bilder på era basriggar II!

Inlägg av Anders »

straightedge79,det där är väl 4x12or dessutom va?
Fet rigg hur som helst!
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Skriv svar