det där med ohm nu igen...

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

det där med ohm nu igen...

Inlägg av Simon Andersson »

jag känner att jag har hyfsad koll på ohm och sånt skit, men om man har 3 st lådor på vardera 4 ohm, hur stor explosion blir det då om man kopplar in detta till en fafner som klarar mellan 2-8 ohm?

2 st 4 ohm-lådor blir ju liksom 2 ohm...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: det där med ohm nu igen...

Inlägg av BBQV »

bassdude skrev:jag känner att jag har hyfsad koll på ohm och sånt skit, men om man har 3 st lådor på vardera 4 ohm, hur stor explosion blir det då om man kopplar in detta till en fafner som klarar mellan 2-8 ohm?

2 st 4 ohm-lådor blir ju liksom 2 ohm...
1,33 ohm blir det. Inte så bra kanske...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Seriekoppla två av dem och kör på en utgång och kör den ensamma på en utgång. Det blir inte bra, men det går. De två seriekopplade kommer att låta svagare en den ensamma.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

oki. tackar.
Användarvisningsbild
213
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tis 16 jan 2007, 21:18
Ort: Västerås

Inlägg av 213 »

TDHP skrev:Seriekoppla två av dem och kör på en utgång och kör den ensamma på en utgång. Det blir inte bra, men det går. De två seriekopplade kommer att låta svagare en den ensamma.
STOPP OCH BELÄGG!!! Om inte jag är helt ute och cyklar så har fafnern endast ett monoslutsteg, vilket innebär att det inte spelar någon roll vad du kopplar på vilken utgång oavsett om den har en eller femton utgångar. Impedansen blir fortfarande 1,33 ohm och alltså för lågt för slutsteget. OM du ska koppla ihop allt ändå, se då till att göra det vid nyår, för smälla spraka och ryka finns det rätt stor risk (möjlighet?) att det gör...
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

213 skrev:
TDHP skrev:Seriekoppla två av dem och kör på en utgång och kör den ensamma på en utgång. Det blir inte bra, men det går. De två seriekopplade kommer att låta svagare en den ensamma.
STOPP OCH BELÄGG!!! Om inte jag är helt ute och cyklar så har fafnern endast ett monoslutsteg, vilket innebär att det inte spelar någon roll vad du kopplar på vilken utgång oavsett om den har en eller femton utgångar. Impedansen blir fortfarande 1,33 ohm och alltså för lågt för slutsteget. OM du ska koppla ihop allt ändå, se då till att göra det vid nyår, för smälla spraka och ryka finns det rätt stor risk (möjlighet?) att det gör...
Nu har du allt lite fel, eftersom två är seriekopplade så landar man på 2,66 ohm. Sen tror jag att moderna förstärkare inte går sönder om man överlastar utgången, den klipper eftersom kraftaggregatet inte orkar leverera ström så det räcker.
Den högtalare som inte är seriekopplad får däremot ta hand om högre än de andra bägge. Skickar man ut 100W så får enkelhögtalaren ta hand om 67,5W och de andra delar broderligt på resten
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jepp, Ferm har helt rätt! Och eftersom Fafnern är 2 ohms-säkrad så bör det inte vara några problem, men det KAN mycket väl vara så att det faktiskt låter BÄTTRE med bara två av lådorna än med tre på detta sätt!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

ferm skrev: Sen tror jag att moderna förstärkare inte går sönder om man överlastar utgången, den klipper eftersom kraftaggregatet inte orkar leverera ström så det räcker.
Det beror helt på hur tåliga transistorerna är eftersom det är de som får ta hand om "kortslutningen". Det kan hända att de skulle klara tex 1,33 Ohm men frågan är hur länge?
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Danne skrev:
ferm skrev: Sen tror jag att moderna förstärkare inte går sönder om man överlastar utgången, den klipper eftersom kraftaggregatet inte orkar leverera ström så det räcker.
Det beror helt på hur tåliga transistorerna är eftersom det är de som får ta hand om "kortslutningen". Det kan hända att de skulle klara tex 1,33 Ohm men frågan är hur länge?
En modern förstärkare har väl både överströms och övertempskydd. Har den inte det är det en leksak.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

ferm skrev:En modern förstärkare har väl både överströms och övertempskydd. Har den inte det är det en leksak.
Om det står "min 2 Ohm" så verkar det rätt dumt att prova om det stämmer eller inte.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Det står något luddigt i manualen till Fafner att den har nån form av passiv limiter i slutsteget som begränsar utströmmen så man får mer ljudtryck. Verkar lite journalistvarning på den meningen, men förstärkaren brinner säkert inte upp om man råkar kortsluta högtalarutgången. Troligen så blir det inte mer uteffekt om man har lägre högtalarimpedans än 2 ohm, troligen lägre.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
maxan
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 21:05
Ort: Vilhelmina

Inlägg av maxan »

ferm skrev:Det står något luddigt i manualen till Fafner att den har nån form av passiv limiter i slutsteget som begränsar utströmmen så man får mer ljudtryck. Verkar lite journalistvarning på den meningen, men förstärkaren brinner säkert inte upp om man råkar kortsluta högtalarutgången. Troligen så blir det inte mer uteffekt om man har lägre högtalarimpedans än 2 ohm, troligen lägre.
Det lät minst sagt lite konstig med en sån mening. Begränsar man utströmmen så inte får man mer ljudtryck utan mindre eftersom man då också begränsar uteffekten. Men helt riktigt som sagts tidigare så är det inte säkert att man får ut mer effekt med fler högtalare. Alla förstärkare har en inre impedans och den maximala uteffekten får man när högtalarens impedans är lika stor som den inre. Däremot så kan ju fler högtalare ge en större verkningsgrad så att man får ut mer decibel på lika många watts uteffekt. Om man absolut vill koppla in alla tre lådorna så är det nog dags att kolla vilka element som sitter i respektive låda och sen fundera om de går att koppla om så att man får ett lämpligare ohm-tal
Skriv svar