To much? (Aguilar content)

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Alltså.. toppen är det ingen tvekan om.. DB750 är "the shit!!!" med stor T

Men lådorna funderar jag på om jag skall satsa på en låda som antagligen inte går in i min bil och väger 84kg.. ??

Problemet med de Neo-lådor jag sett är att deras sensitivity har varit mycket lägre än de med vanliga element.. men inte på dessa Tec-amp lådor..

En 610:a är också ett väldigt attraktivt format tycker jag.. Lite liten för stora gig (då får man ha 2) och GIGANTISK på de små gigen.. ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Hej Liten!
Byt bil, bilen är bara ett transportmedel, basriggen är viktigare...
Häng inte upp dig på verkningsgrad på papperet, man upplever ljudkaraktären i sig som lika viktig. Vissa frekvenser låter mer än andra och så vidare. Man måste lyssna.
Utan att egentligen ha en susning så tycker jag att du skall köra på Aguilar hela vägen. Jag har varken sett eller hört Techamp, men allt Aguilar gör verkar förtroendeingivande. En högst subjektiv åsikt, men i alla fall..
Jag tycker heller inte att det verkar så smart med två likadana lådor. Det blir ju bara två möjliga kombinationer. Med en liten och en stor kan man ju få pub-rigg, stor rigg och jätterigg...
Tror också att du skall sluta noja, gå och köp! Du hade ju bestämt dig för Aguilar, har svårt att tänka mig att du skulle bli besviken.
Har du köpt en sån där el-stå-fela? Snygga rör i taket på bilden (gillar ju inte elkontra..)
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

GNUlars skrev: Har du köpt en sån där el-stå-fela? Snygga rör i taket på bilden (gillar ju inte elkontra..)
Lars
Nej. Han kladdar bara lite på min! :roll:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Matte skrev:
GNUlars skrev: Har du köpt en sån där el-stå-fela? Snygga rör i taket på bilden (gillar ju inte elkontra..)
Lars
Nej. Han kladdar bara lite på min! :roll:
Mattes rör skulle jag aldrig kladda på.. :roll: men rören är gäddans :shock: och mattes elkontra va en trevlig bekantskap..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

GNUlars skrev:Hej Liten!
Byt bil, bilen är bara ett transportmedel, basriggen är viktigare...
Häng inte upp dig på verkningsgrad på papperet, man upplever ljudkaraktären i sig som lika viktig. Vissa frekvenser låter mer än andra och så vidare. Man måste lyssna.
Utan att egentligen ha en susning så tycker jag att du skall köra på Aguilar hela vägen. Jag har varken sett eller hört Techamp, men allt Aguilar gör verkar förtroendeingivande. En högst subjektiv åsikt, men i alla fall..
Jag tycker heller inte att det verkar så smart med två likadana lådor. Det blir ju bara två möjliga kombinationer. Med en liten och en stor kan man ju få pub-rigg, stor rigg och jätterigg...
Tror också att du skall sluta noja, gå och köp! Du hade ju bestämt dig för Aguilar, har svårt att tänka mig att du skulle bli besviken.
Har du köpt en sån där el-stå-fela? Snygga rör i taket på bilden (gillar ju inte elkontra..)
Lars
Tack Lars.. jag har fått Parkas.. (den sjukdom som är vitt spriden hos basister...) det är bra att du inte är lika velig som jag! ;)

Edit: skulle du spela en pub med en 210:a?? :?
No offence gäddan!!!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Prakas heter faktiskt sjukdomen, och jag själv har blivit helad från den.... :D


EDIT: Och jag skulle aldrig köra 2x10... inte ens som övnningsstärk..
(Ja, har en Musicman 210HD men den använder jag inte...)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Jag lovar, jag ÄR lika velig. Det är lättare att bestämma åt andra....
Nä, jag skulle inte pub:a med en 210:a. Jag är ju en 12-man
Småpubgig går bra med entolva.
För mig skulle idealet vara två fyrtolvor, en tvåtolva och en entolva. Kanske inte alla samtidigt, två fyrtolvor som max duger fint. Nu blir det bara till att skaffa en tvåtolva och en till fyrtolva....(inte för att jag hittills behövt mer än en fyrtolva, men vill ha och behöver är ju helt olika saker...)
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

blackparkas skrev:Prakas heter faktiskt sjukdomen, och jag själv har blivit helad från den.... :D


EDIT: Och jag skulle aldrig köra 2x10... inte ens som övnningsstärk..
(Ja, har en Musicman 210HD men den använder jag inte...)
Då finns det ju hopp för oss alla :wink:
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Trodde inte heller att jag någonsin skulle tycka att 2x10 skulle räcka, men...
Min Aguilar GS210 har så mycket fläsk och tryck och volym i ljudet så jag behöver inte använda hela riggen i 99% av fallen (och jag gillar att spela HÖGT). Men det beror väl mycket på konstruktion. Tar med den på PB-träffen (om jag har den kvar då) så de ofrälsta kan se/höra själva :wink:

Liten: Jag tror säkert att TecAmp skulle funka umtärkt, men en DB810 låda är sååå mycket snyggare :) , vill man vara fin, får man ....... o.s.v.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Tack för svaren.. så då är kanske frågan bara om en DB210 blir hög nog ovanpå 810:an.. ska kolla.. ca 160cm..

to short.. :(

Behöver vara en 410a då.. eller 2 210or :(
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Tror inte att man generellt kan uttala sig om "vanliga" element contra Neo. I så fall skulle det bara finnas två grundtyper av ljud och så är det väl inte. Har själv tre olika märken med Neo och de låter helt olika.
Själv har jag hittat mitt ljudideal och det är framförallt förstärkarmässigt i min Black Cat, funkar till vilka lådor som helst (OBS - i mitt tycke). Det är därför jag säljer dem, skulle inte föra grejor som jag själv inte gillade, sedan att andra har ett annat ljudideal kan ju vara helt självklart. En BlackCat och 2 X 612 så har du allt till en vikt som underskrider en enda 810 (fast du har ju roadies) :wink:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

MALA skrev:En BlackCat och 2 X 612 så har du allt till en vikt som underskrider en enda 810 (fast du har ju roadies) :wink:
Precis.. Peter och Ove heter dom.. (en spelar gitarr och den andra trummor!) ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Liten skrev:
MALA skrev:En BlackCat och 2 X 612 så har du allt till en vikt som underskrider en enda 810 (fast du har ju roadies) :wink:
Precis.. Peter och Ove heter dom.. (en spelar gitarr och den andra trummor!) ;)
Hahaha, mina heter Allan och Bengt och de är lyckliga för mina prylar är lättare :lol:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

MALA skrev:
Liten skrev:
MALA skrev:En BlackCat och 2 X 612 så har du allt till en vikt som underskrider en enda 810 (fast du har ju roadies) :wink:
Precis.. Peter och Ove heter dom.. (en spelar gitarr och den andra trummor!) ;)
Hahaha, mina heter Allan och Bengt och de är lyckliga för mina prylar är lättare :lol:
Jo.. men jag gillar inte Peter eller Ove.. och jag är med i bandet för att dom inte hittar bättre basist i Örebro.. :roll: (eller så vill ingen spela med dem.. har börjat få misstankar!! ;) )
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

MALA skrev:Black Cat, funkar till vilka lådor som helst (OBS - i mitt tycke). Det är därför jag säljer dem
Vad kostar 6x12"orna?
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

straightedge79 skrev:
MALA skrev:Black Cat, funkar till vilka lådor som helst (OBS - i mitt tycke). Det är därför jag säljer dem
Vad kostar 6x12"orna?
Listpris dryga 22 men betydligt bättre till pratabasare
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Re: To much? (Aguilar content)

Inlägg av Bonehead »

Seriöst? Om du är det så YEAH!!!!
Liten skrev:Alright..

Banken kommer äga mitt arsle hur jag än vrider och vänder mig.. så då kan den lika gärna äga sträckan upp till julornamenten också..

Jag funderar på att spendera de sista tusenlapparna på en till låda.
En ny aguilar-låda som kan agera som botten till lite större gig och som en duglig pytte-gig's cab... Aguilars DB115..

Altenativet är att skaffa en NS Wav.. som jag också är sugen på.. (Damn you Matte!! ;) )

Taffligt hemmaklistrat/målat.. men det skulle sluta såhär nåntig:

Bild


Vad tror ni? To much? :shock: (Kan det någonsin bli to much? :? )
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Re: To much? (Aguilar content)

Inlägg av Diesel »

Liten skrev:Alright..

Banken kommer äga mitt arsle hur jag än vrider och vänder mig.. så då kan den lika gärna äga sträckan upp till julornamenten också..

Jag funderar på att spendera de sista tusenlapparna på en till låda.
En ny aguilar-låda som kan agera som botten till lite större gig och som en duglig pytte-gig's cab... Aguilars DB115..

Altenativet är att skaffa en NS Wav.. som jag också är sugen på.. (Damn you Matte!! ;) )

Taffligt hemmaklistrat/målat.. men det skulle sluta såhär nåntig:

Bild


Vad tror ni? To much? :shock: (Kan det någonsin bli to much? :? )
du inser att du behöver en lastbil med bakgaffel-lyft för att få med dig den va :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Skriv svar