To much? (Aguilar content)

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

To much? (Aguilar content)

Inlägg av Liten »

Alright..

Banken kommer äga mitt arsle hur jag än vrider och vänder mig.. så då kan den lika gärna äga sträckan upp till julornamenten också..

Jag funderar på att spendera de sista tusenlapparna på en till låda.
En ny aguilar-låda som kan agera som botten till lite större gig och som en duglig pytte-gig's cab... Aguilars DB115..

Altenativet är att skaffa en NS Wav.. som jag också är sugen på.. (Damn you Matte!! ;) )

Taffligt hemmaklistrat/målat.. men det skulle sluta såhär nåntig:

Bild


Vad tror ni? To much? :shock: (Kan det någonsin bli to much? :? )
Senast redigerad av Liten den mån 07 jan 2008, 07:35, redigerad totalt 1 gånger.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+
Inlägg: 518
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 18:32
Ort: Norrköping

Inlägg av Vibe »

borde inte det där kunna klassas som olaga vapeninnehav?
:tummenupp:
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Det är inte "too little" i varje fall :D.

Du har roadies m a o :?:

Ingen kommer att tycka det fattas botten på din ljud :!:

En trestegs pall kommer att vara väldigt praktiskt att ha när du ska ställa in ljudet :D

Ser det maffigt ut... ? Jaaaa för helvete, du måste vara helt galen, men va´ fan... , kör så det ryker :!: :!: :!:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

810:an väger bara 84kg.. (tyngsta 810:an på marknaden vad jag vet.. )
Roadies: Check!
Trestegspall.. nee.. Ljudet kommer vara i perfekt höjd..

Loco.. you bet.. :)
<-- (just check the hat!)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

aha, lite samma tankegångar som i min skalle då.

jag har ju 8x10 och vill komplettera med en 2x12. inte för att det eg behövs, men det ser coolt ut (och det är väl argument nog? 8)) och just för att kunna använda en mindre rigg när det behövs.



mer botten kommer du inte behöva än det som aguilarriggen med 8x10 redan levererar. frågan är väl mer om du verkligen vill ha skillnaden på sound till en 15" om du bara ska köra den ibland. det blir ju rätt stor skillnad med 8x10 och 1x15.

jag funderar som sagt på en 2x12, för då får jag trycket samtidigt som det snärtiga finns kvar.


too much? ICKE! kan gitarristerna ha en vägg med stärkare kan väl vi basister det också, eller? :wink:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Frågan är väl om 1x15 kommer ens att höras.
Jag tror nog att det är onödigt faktiskt, den kommer ju troligt inte göra varken till eller från på soundet. Köp en till 8x19 istället.... ;)
Eller en Victory.. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: To much? (Aguilar content)

Inlägg av Matte »

Liten skrev:Alright..

Banken kommer äga mitt arsle hur jag än vrider och vänder mig.. så då kan den lika gärna äga sträckan upp till julornamenten också..

Jag funderar på att spendera de sista tusenlapparna på en till låda.
En ny aguilar-låda som kan agera som botten till lite större gig och som en duglig pytte-gig's cab... Aguilars DB115..

Altenativet är att skaffa en NS Wav.. som jag också är sugen på.. (Damn you Matte!! ;) )

Vad tror ni? To much? :shock: (Kan det någonsin bli to much? :? )
Som det sagts tidigare så ä det frågan om 1x15" gör någon större skillnad till den 8x10" lådan. Anders har väl allt hemma så testa! :D
Som ensam låda komemr det låta annorlunda mot vad 10 tummarna gör, ve om det ska vara en väldigt bra 1x15" enligt de som testat.

Köp en 4x12" istället och ställ bredvid. Då äger banken julornamentet oxå! :lol:

Waven är en kul sak. Efter ha sett Hellboys små videos på Krister Linders site så har jag hittat fler användningsområden för den.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Aguilars 15" ska vara ruskigt bra enligt ryktena, och kan vara ett bra alternativ som ensam låda och precis som det nämndes tidigare så kommer den troligen inte att göra stor skillnad i det hela ihop med 810".

Jag tänker lite som Matte fast en 810" till (alt. 2st 410" för mera variation).

Fy fan, låt banken äga din röv, men maffigare blir det inte för en dödlig sådan.

Lägg upp bilder när du är klar :D

P.S. Märker ni vad barnsligt exalterad man blir... ? Hihihi... ,som Emil i korvaboet.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: To much? (Aguilar content)

Inlägg av Jan Hellman »

Matte skrev:[
Waven är en kul sak. Efter ha sett Hellboys små videos på Krister Linders site så har jag hittat fler användningsområden för den.
Jag har ingen Wav. Skulle vara kul att testa en någon gång. Verkar helt klart vara prisvärda som tusan. Den har ju bara piezo mikrofonen, vilket kan vara en nackdel. Jag kör över lag på magnet micken vid fingerspel och piezo´n när jag kör stråke och jag personligen gillar inte riktigt ljudet i piezo´n vid fingerspel men av vad jag förstår är det inte exakt samma piezo system på Wav:en som på den jag har.

Min är en av dom första el-kontrabasarna som Ned byggde. Modellen hette US5 på den tiden men nu tillverkas dom i Tjeckien och nu heter den EU5. Jag har testat en av CR modellerna, den utan magnetmikrofon, och där lät piezo´n bättre vid fingerspel än på min bas men jag skulle nog sakna magnet mikrofonen. Nu finns tydligen CR basen med magnetmikrofon också. US/EU basarna är lite speciella med sin konkava greppbräda. Till och med jag med mina korviga små fingrar har inga problem över huvudet taget att spela i vilken position och på vilken sträng som helst. Den där basen är helt rackarns otrolig. Halsen på Wav:en och CR modellerna är mer traditionell, vilket kontrabaspuritanerna nog gillar. Men jag har aldrig spelat akustisk kontrabas så pass att har vant mig vid en stor klanglåda och den akustiska kontrabasens andra egenheter så jag bryr mig inte. Jag ser det snarare bara som en fördel för jag når överallt på greppbrädan och basen är otroligt fint byggd. Väldigt nöjd med min. Helt klart otroligt mycket bättre på allt i jämförelse med min gamla Clevinger jag hade tidigare. Och det gäller alla NS modellerna. Fina byggen.

//Jan
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Är Aguilar bra skit? Finns dom i små behändiga combos till en go peng :?:
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

the_great_alfonzo skrev:Är Aguilar bra skit? Finns dom i små behändiga combos till en go peng :?:
De finns i små combos, men inget i din budgetklass. Tror de börjar vid 12-14.000. Bra skit är det!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Too much is never enough! :twisted:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Shiiiit! Den riggen ska du ju lätt ha! :D
Blir ju inte särskilt lite fladder i byxan av den där...
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Saken är den att 15"arn skulle göra skillnad.. framförallt måste man testa vad skillnaden blir om man tar en 4ohms db115 eller en 8ohms..
Köper jag en 4ohms 115 så kommer den tillföra massa botten... 8ohms lådan blir lite svagare i mixen...
15" lådor var det jag började med och det har alltid legat ett litet habegär/saknad efter dem..
Vet att det blir stor skillnad.. .. och 12or går bort för min del.. sorry..

Alternativet är en db 210:a, en låda som också fått mycket bra betyg.. helt klart en tänkbar "mini-gigs" låda...
Men den är inte lika "fullrange" som DB115.. och när man spelar med en liten låda så tror jag att denna passar mig bättre..

Det jag inte tillagt heller är att en stor del av mitt sound numera är Syntbasljudet jag snickrat ihop..
Bandlös - Multiplexer - OD - Qtron - amp.. och med det i åtanke så kan inte en DB115 vara fel.. bara bättre..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Respons från Aguilar ang vad dom släpper till NAMM:

Hi Anders,

New cabs for the NAMM show in two weeks:

DB 115 really smooth sounding, no tweeter. Sounds great alone, matches well with a DB 210 or 410
DB 212 DB 112 times two
DB 412 punishing, matches well with the DB 810
DB 825 "Little Jack" two eights and a five. Great sounding cab with a very even "un-hype" quality.
Jack Casady and I worked on this together.
Tone Hammer: A stomp box featuring a 3 band preamp with sweepable mids, adaptive gain shaping for adding overdrive, DI with pre and post eq settings, can easily drive a power amp. 18 volt supply, so lots of headroom.

That's it for this show.

Best,

Dave
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: To much? (Aguilar content)

Inlägg av Matte »

Hellboy skrev:
Matte skrev:[
Waven är en kul sak. Efter ha sett Hellboys små videos på Krister Linders site så har jag hittat fler användningsområden för den.
Jag har ingen Wav. Skulle vara kul att testa en någon gång. Verkar helt klart vara prisvärda som tusan. Den har ju bara piezo mikrofonen, vilket kan vara en nackdel. Jag kör över lag på magnet micken vid fingerspel och piezo´n när jag kör stråke och jag personligen gillar inte riktigt ljudet i piezo´n vid fingerspel men av vad jag förstår är det inte exakt samma piezo system på Wav:en som på den jag har.

Min är en av dom första el-kontrabasarna som Ned byggde. Modellen hette US5 på den tiden men nu tillverkas dom i Tjeckien och nu heter den EU5. Jag har testat en av CR modellerna, den utan magnetmikrofon, och där lät piezo´n bättre vid fingerspel än på min bas men jag skulle nog sakna magnet mikrofonen. Nu finns tydligen CR basen med magnetmikrofon också. US/EU basarna är lite speciella med sin konkava greppbräda. Till och med jag med mina korviga små fingrar har inga problem över huvudet taget att spela i vilken position och på vilken sträng som helst. Den där basen är helt rackarns otrolig. Halsen på Wav:en och CR modellerna är mer traditionell, vilket kontrabaspuritanerna nog gillar. Men jag har aldrig spelat akustisk kontrabas så pass att har vant mig vid en stor klanglåda och den akustiska kontrabasens andra egenheter så jag bryr mig inte. Jag ser det snarare bara som en fördel för jag når överallt på greppbrädan och basen är otroligt fint byggd. Väldigt nöjd med min. Helt klart otroligt mycket bättre på allt i jämförelse med min gamla Clevinger jag hade tidigare. Och det gäller alla NS modellerna. Fina byggen.

//Jan
Jag saknar magnetmicken, men kunde inte motivera det 3 gånger högre priset för att få den. Det verkar vara samma piezo som i CR på Waven. Låter olika bra beroende på vilken preamp man har den kopplad till, men den kräver preamp för att låta okej. CR har en inbyggd vilket Waven saknar. Kör en Fishman för tillfället och den funkar. ger ett helt okej ljud.
Undrar om man kan modda med magnetmick....... :roll:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16204
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

calif de funk skrev: En trestegs pall kommer att vara väldigt praktiskt att ha när du ska ställa in ljudet :D

Bild

Det finns inget som heter för mycket!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

200071 skrev:
calif de funk skrev: En trestegs pall kommer att vara väldigt praktiskt att ha när du ska ställa in ljudet :D

Bild

Det finns inget som heter för mycket!
Jag är längre än Anders.. och utan den sista 210an på bilden så skulle riggarna vara lika höga.. dvs perfekt höjd! ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Som ni sa... så sa Dave på Aguilar just att 810:an kommer att vara effektivare än 115 lådan men att riggen skulle musikaliskt kunna låta riktigt bra. Tonen skulle matcha varandra bra då lådorna är "Tunade" annorlunda än tidigare serien.. mer olshool mid heavy... mycket tryck... :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

En helt vansinnig rigg, Liten. Kör på!!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

klart du ska köra på det, om du diggar 15" som den är (man blir nog inte besviken på nån aguilar-låda egentligen, när jag tänker efter...).
så fixar jag min 2x12, hähä. sen har vi krig! :P
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bassdude skrev:klart du ska köra på det, om du diggar 15" som den är (man blir nog inte besviken på nån aguilar-låda egentligen, när jag tänker efter...).
så fixar jag min 2x12, hähä. sen har vi krig! :P
Hjo bett!

Vore ORDENTLIGT skoj om vi kunde få ner din rigg till Örebro i april.. så vi kan få en head to head...
(och då menar jag inte en frontboff..)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

basmartin skrev:En helt vansinnig rigg, Liten. Kör på!!
Tack..
Kul att ni tycker der verkar som en bra ide..

Skulle även va kul om den som myntade utrycket:
Mina gammla prylar låter lika bra som de för 50.000:- kom och jämförde..

(Jag tror det var gnu-lasse) ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Hejsan!
Har jag sagt något dumt nu igen?
Jag lär väl få ångra det här, men jag tror faktiskt att "mina gamla prylar" låter lika bra som en rigg för 50 papp.... inte likadant, men jag tycker att jag har ett väldigt funktionellt ljud. Det låter inte häftigt, men det funkar alltid.

Men: Den där Aguilar-riggen spelar säkert skiten av de gjejer jag spelar på till vardags. Aguilar 750 är absolut bland det allra bästa av allt jag provat...

Egentligen tänkte jag mest på pengar när jag sade det där. Om mina prylar skulle vara nytillverkade skulle de förmodligen kosta uppåt 50. Tänk själv: en point-to-point rörtopp med 6st EL34, en vintagestil 412:a med någon slags "reissue relic" eller någon annan tramsbenämning på högtalarelementen och en bas i Alembic-stil med genomgående hals och så vidare. (grejerna är Sound City topp, Ampeg 412:a, Aria ProII bas)

Om jag spelar på mina dyrare prylar så låter det inte fyra gånger så bra...framförallt inte när det gäller basarna.

Nåväl, till din rigg:
Jag känner en som har Aguilar 750 med 810 och 210, det blir ju lite som dina tankar.
Nu kommer vi till det här med ohm: 810 är på 4 ohm och 210:an är på 8 ohm, alltså går det ungefär hälften så mycket ljud till 210:an som till 810:an.
Sannolikt har 810:an 8-ohms element som är seriekopplade två och två. Det blir alltså fyra par om 16 ohm = 4 ohm
Alltså borde tvåtian vara på 16 ohm för att låta lika mycket per högtalarpar.
Nu kommer vi till det roliga: om man tar en 4ohms 210:a istället, så kan man koppla en switch (eller ett fyrpoligt speakonuttag med två olika kablar) så att de två åttaohms elementen kan vara serie eller parallellkopplade. Detta gör att man kan få hög effekt ur förstärkaren i fya ohm om man kör den lilla lådan. Likaledes kan man köra på 16 ohm om man vill att alla tio elementen skall väsnas lika mycket i den stora stacken.

Om du vill ha en tvåtolva eller en enfemton funkar det säkert alldeles utmärkt med 8 ohmslådor eftersom de förmodligen låter mycket mer än tvåtian och matchar halva 810:an väl. 750-toppen närmar sig också full effekt med 8+4 ohm=strax under tre ohm om jag inte minns fel. Det betyder uppåt tusen watt för denna Aguilar som har en rätt konservativ effektangivelse..

Jag tycker också att du är galen men tycker självklart att du skall köra på med denna underbara ide´. Kanske två extralådor? den ena på 810:an och förstärkaren på den andra vid sidan om....
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

jag är alldeles för praktisk för att ha en sån rigg i coverbandet jag spelar i nu

Men kör på för fan! :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Skriv svar