Har jag för lite effekt - och i så fall var?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Har jag för lite effekt - och i så fall var?

Inlägg av precision65 »

Jag har i ett drygt år haft en finfin rigg bestående av en sprillans ny Eden Wt550 topp och två Aguilar 112-lådor. Det har funkat kanon i soulbandet jag lirat med. Gitarr"motståndet" har varit typ en 50 watts combo.

Nu är jag med i ett band som lirar metalcovers, och står helt plötsligt mot två Marshall 100 watts halvstackar. Gitarrister tror att volymrattar är enkelriktade...

Edens toppar har en varningslampa för överlastning. Den jäkeln blinkar alldeles för ofta när jag lirar på den volym som behövs med rockgänget.

Behöver jag mer högtalarwatt(aguliarlådorna är på 300w ttyck och 8 ohm)?

Behöver jag kraftigare stärkare(Denna är på 300w vid 8 ohm, 500w vid 4 ohm som den är kopplad nu, samt 750w vid 2 ohm)?

Jag vill inte paja stärkarn för att höras. Det står tydligt i manualen att det är en VERY BAD THING att lampan lyser. :cry:

Vad har ni för tips?
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Lådorna.. 2st 4ohms lådor med fler element i/ bättre effekt och sensitivity... 500w / 750w ska du klara dig på..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Litens Sunn-topp?
:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jepp. Jag är ledsen, men rör is the shit!
Ju starkare du spelar dess gladare blir den! :D
En av de stora anledningarna till att jag kör SVT-rigg är att gitarristen ALDRIG ALDRIG ALDRIG ska kunna överrösta mig! :twisted:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Alltså... egentligen ska ju 500w vid 4ohm räcka, så jag tror som Liten att det är lådorna du får se över.
2st 12:or är inte mycket att komma med egentligen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:Litens Sunn-topp?
:D
:lol:

Ja Dennis.. är du inte sugen på en Sunn-rigg igen??
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:Alltså... egentligen ska ju 500w vid 4ohm räcka, så jag tror som Liten att det är lådorna du får se över.
2st 12:or är inte mycket att komma med egentligen.
Tror du behöver kolla vad det är för senistivity och spl på lådorna..
Är dom svårdrivna så kan det vara läge att uppgradera..
Jag sitter ju i exakt samma sits.. gitarristen har en Folkeson-Marshall med 410:a till och en mk4 boogie med en 1x12:a..

Les paul genom 60w boogie'n med en 1x12:a är det värsta jag hört.. den spelar bokstavligen sönder mig..

Mina lådor är på 94db.. 300W i 8ohm.. dvs inte speciellt lättdrivna..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ja, ska jag försöka vara lite allvarligare så borde ju den toppen räcka utmärket med rätt låda. Jag körde länge på en Fafner på först en Kustom 2x15 med HH-element och senare min Ampeg SVT1540HE och den räckte jättebra. Du har nog bara för liten högtalararea och för lite lådvolym! (Jag fick väl ut 450-500W ur Fafnern på 4 ohm, men den flåsade på hyfsat även på 8 ohm, kan väl ha gett runt 300W då.)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Nja, jag kom aldrig riktigt överens med 300T, jag hade en i nästan fem år. Ska jag ha helrör igen så får det bli en Marshall Major 200 watt. Ska jag få knäckt rygg så ska det i alla fall vara värt besväret :twisted:

Jag gillar ju ljudet i den här riggen som tusan, kanske får skaffa en alternativrigg för hårdrock(Fan vad dyrt och trist!).

Känsligheten är 95 db på lådorna.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Så Ni menar att det kan räcka med en lättdriven låda med stora element?
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ja, testa en 2x15 4ohms-låda, borde duga fint med nåt gammalt beggat!
Var det inte nån här som säljer en Crate-låda billigt?

Edit: Parkas Mesa 2x15 hade nog suttit som smäcken!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag går inte i klinch med något av det ni säger...men en liten fundering;
måste man blåsa färgen av väggarna i replokalen?
Känns som att en bättre väg att gå är att sänka volymerna...
så kan ni dessutom plocka bort öronpropparna som vissa av er säkert har i oxå?!
Inget fel i att ha öronproppar....men samma sak där;
rör si och så...lådor för 10´000 styck och sen spela så högt att man ändå är tvungen att ha propparna i.

Låt mig inte förstöra diskussionen....jag bara ställer mig lite undrande.. :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Det är kul, för att inte säga nödvändigt att spela hårdrock på relativt hög volym! Men visst är det lite fånigt ibland. Å andra sidan, skulle du köpa en bil som kroknar vid 115 km/h? :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

95db är i minsta laget för rock/metal skulle jag säga..
Min rig dög UTMÄRKT till soul och funk.. Trummis som bankar på bra men inte fullt.. Gitarrist som spelar tele genom custombyggda-stärkare..

men till att spela jämt med en trummis som inte håller tillbaka något på ett trummsett från helvetet och en gitarrist med mahogny-Les Paul som har mellanregister så det förslår.. no sir... :(
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Liten skrev:95db är i minsta laget för rock/metal skulle jag säga..
Min rig dög UTMÄRKT till soul och funk.. Trummis som bankar på bra men inte fullt.. Gitarrist som spelar tele genom custombyggda-stärkare..

men till att spela jämt med en trummis som inte håller tillbaka något på ett trummsett från helvetet och en gitarrist med mahogny-Les Paul som har mellanregister så det förslår.. no sir... :(

Vi har uppenbarligen samma läge, fast jag slåss mot två Mahogny-V:s...

Och Geddy, jag håller med, volymen är bäst rimlig, men Bark at the moon tappar sin charm på Thorleifs-volym. Dessutom så är metalgitarrister nästan som trummisar. Snabba men dumma.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Tackar för kloka inlägg so far, bilden börjar klarna(fan jag trodde jag hade koll).

Fler åsikter och funderingar?
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

precision65 skrev: Dessutom så är metalgitarrister nästan som trummisar. Snabba men dumma.
Word! :lol: :lol: :lol:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Geddy_Lee skrev:Jag går inte i klinch med något av det ni säger...men en liten fundering;
måste man blåsa färgen av väggarna i replokalen?
Känns som att en bättre väg att gå är att sänka volymerna...
så kan ni dessutom plocka bort öronpropparna som vissa av er säkert har i oxå?!
Inget fel i att ha öronproppar....men samma sak där;
rör si och så...lådor för 10´000 styck och sen spela så högt att man ändå är tvungen att ha propparna i.

Låt mig inte förstöra diskussionen....jag bara ställer mig lite undrande.. :?
Låt mig börja att säga att jag förstår din undran..
Jag håller med dig i stort.. hur svårt kan det vara att säkna volymen?

Problemet för mig är att trummisen är väldigt fysisk när han spelar.. det höjer volymen automatiskt i lokalen.. (nej vi har inga skärmar eller plexi-burar..) Det som blir följden är att Gitarristen spelar hårdare.. och det är hans mellanregister som dödar mig..

Sen måste jag tillägga.. det finns en volym-nivå jag alltid vill spela på.. den som infinner sig precis där jag stoppar i proppar.. för jag vill ha och kräver den där fysiska biten av mina högtalare..

För att citera lerpölen: Its good for the sperms!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja, jag rekomenderar varmt Mesas 2x15.
Den var inte perfekt för mig i dagsläget, men hade jag varit tätare hade jag lätt behållt den och köpt en kralligare topp och haft som hemmarigg...
Den gick dessutom att köra i stereo i 4ohm och den spelade HÖGT... ASHÖGT....
Har inte testat någon låda som spelat så brutalt högt.
Körde med Sunnen och 8ohm då var det som att spräcka mjälten...

Geddan: Jag förstår hur du tänker. Men för min egen del skulle det inte vara kul att spela så lågt att man kan ta ur propparna, vad kör eran trummis med för stavar om det skulle funka men ändå bli driv och nyanser i trumspelandet? Vispar? :D

Att kämpa mot två st halvstackar och en hårdrockstrummis är trots allt rätt tungt. Klart man måste ha prylar som låter MYCKET. En av anledningarna till att man lirar Hårdrock är väl att det spela spå hög volym? Lite vitsen med det hela?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

precision65 skrev:metalgitarrister nästan som trummisar. Snabba men dumma.

Hahaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Men vad är meningen att kämpa sig mot en volym och sen dämpa den med proppar?

Det är mycket möjligt att volymen i vår lokal är skadande för hörseln,
jag har ingen aning.
Men propparna skulle ju döda möjligheten att höra sången...och därmed min möjlighet att öva stämmor.

Trummisen har handduk som hänger på virveln...och vi har lagt ner 2 skärmväggar framför trummorna.
Gitaristerna har sin medhörning i monitorerna, trummisen har sin medhörning i Vic Firth-lurar.
Jag kan bestämma mer eller mindre hur mycket gitarr jag vill ha i PA´t.
Vill gitaristerna ha lite mer gitarr i PA´t än mig så panorerar jag bara bort det till den stapeln där jag inte står.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Geddy_Lee skrev:Men vad är meningen att kämpa sig mot en volym och sen dämpa den med proppar?

Det är mycket möjligt att volymen i vår lokal är skadande för hörseln,
jag har ingen aning.
Men propparna skulle ju döda möjligheten att höra sången...och därmed min möjlighet att öva stämmor.

Trummisen har handduk som hänger på virveln...och vi har lagt ner 2 skärmväggar framför trummorna.
Gitaristerna har sin medhörning i monitorerna, trummisen har sin medhörning i Vic Firth-lurar.
Jag kan bestämma mer eller mindre hur mycket gitarr jag vill ha i PA´t.
Vill gitaristerna ha lite mer gitarr i PA´t än mig så panorerar jag bara bort det till den stapeln där jag inte står.
Mjo.. men ni har ju ett "stort" pa?? så varför hacka på oss som inte har det för att vi spelar högt i våra egna riggar?
Du är mao en PA-Basist egentligen??
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Jo, en viktig FÖRUTSÄTTNING är att jag ska höra mig själv tydligt på scen ur den egna riggen. Törs inte lita på inhyrda PA-killar.

Skulle gärna vilja styra tillbaks tråden från moraliskt tänkande till rena tekniska tips, ok? Vi kommer antagligen aldrig byta marshalltopparna mot Line-6, så det är ingen option. Jag uppskattar din omtanke iaf, Geddy.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Mitt absolut bästa tips som jag försökt hålla sedan 15 år tillbaka är att alltid ha lådorna "i nacken"..
Om du ställer upp dem på något eller vinklar dem..
Fördelen med att ha större lådor är att ljudet du vill få ut har en tendens att vara precis lagom på scenen (inte för högt) om du gör på det viset.. man slipper ofta problemen med att basresonansen tas upp i lokalen

Med små lådor (jag får räkna dina 12":are som små) kan jag inte föreställa mig något annat än att försöka ha dem som hörlurar eller så nära som det går.. ;)

Newbee tips.. men ack så viktigt för mig iallafall..

Man tappar botten om man höjer en låda.. visst.. det är därför kylskåpen låter så bra som dom gör!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ampeg 8x10? :D


Kanske en 4ohms låda då som tål mycket stryk och spelar högt.
Mesa 4x10?

Men det är ju svårt med Mesa, inget som finns ute på marknaden särskilt frekvent mesas basprylar...


Jag skulle tipsa om att ringa på den där Marshall JCM 2x15 som finns i sthlmstrakten. Ligger iofs bara på 500w och är på 8Ohm, men jag tänkte att tillsammans med någon eller båda dina 1x12:or kanske?
Det är en så´n 2x15 jag har nu.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar