Vinklade baslådor.....

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
snampeg
Medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 02:55

Vinklade baslådor.....

Inlägg av snampeg »

Jag kanske ut och cyklar här men har alltid undrat varför det inte finns vinklade baslådor som är samma som en vinklad gitar låda, har själv varit lite sugen på att bygga om en Mesa Rectifier låda.... för att testa just för att dom är så massivt byggda så borde dom palla med det men som kostar ganska mycket..... plus vill ha det i 10" inte 12"...

Någon här som har sett eller hört talas om sådan lådor eller någon som har testat det själv ?

:?:
//SN :twisted:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
snampeg
Medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 02:55

Inlägg av snampeg »

Ahhh koolt.....
Undrar varför ingen annan har gjort det tidigare....
//SN :twisted:
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Hm, jag har alltid tyckt att vinklade lådor ser fåniga ut.
Hiwatt och Orange har inga vinklade lådor. Slutsats:
Vinklade lådor är fel och raka är rätt....
Du har fel, ändra dig!
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
snampeg
Medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 02:55

Inlägg av snampeg »

GNUlars skrev:Hm, jag har alltid tyckt att vinklade lådor ser fåniga ut.
Hiwatt och Orange har inga vinklade lådor. Slutsats:
Vinklade lådor är fel och raka är rätt....
Du har fel, ändra dig!
Lars
HAHA bring it little boy........ naa håller inte med om det.......

Och du har alldrig stött på detta problem att du står för nära lådan och du har en 4x10, har ingen möjlighet att få upp den i någerlunda höjd, kan inte vinkla den heller ????
//SN :twisted:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

snampeg skrev:
GNUlars skrev:Hm, jag har alltid tyckt att vinklade lådor ser fåniga ut.
Hiwatt och Orange har inga vinklade lådor. Slutsats:
Vinklade lådor är fel och raka är rätt....
Du har fel, ändra dig!
Lars
HAHA bring it little boy........ naa håller inte med om det.......

Och du har alldrig stött på detta problem att du står för nära lådan och du har en 4x10, har ingen möjlighet att få upp den i någerlunda höjd, kan inte vinkla den heller ????
Se min signatur.. skippa 410:an! ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Jag förstår vad du menar, inge kul att ha ljudet i knäna. Håller med Liten om att en 410 är för låg. Sätt en låda till ovanpå toppen, jag har provat. Den behöver inte vara alls stor för att göra nytta, trycket kommer ju ändå fram där nedifrån. Man skulle ju kunna vinkla fronten bakom högtalartyget om man måste, för vinklad låda går ju inte....
Jag håller på och bygger en 412-låda som är 35cm bred med alla fyra på höjden, skall bli kul att höra om den någonsin blir klar...
Jag tror på höjd, det är bra för spridningen av ljudet.
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

GNUlars skrev:Jag förstår vad du menar, inge kul att ha ljudet i knäna. Håller med Liten om att en 410 är för låg. Sätt en låda till ovanpå toppen, jag har provat. Den behöver inte vara alls stor för att göra nytta, trycket kommer ju ändå fram där nedifrån. Man skulle ju kunna vinkla fronten bakom högtalartyget om man måste, för vinklad låda går ju inte....
Jag håller på och bygger en 412-låda som är 35cm bred med alla fyra på höjden, skall bli kul att höra om den någonsin blir klar...
Jag tror på höjd, det är bra för spridningen av ljudet.
Lars
Fan Lars.. låter som en GOD idé!

Har du några bilder??
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Liten!
Visste väl att du skulle gilla det, bara det är stort på något håll...
Jag har inte satt ihop den än, däremot har jag börjat sätta ihop en liknande låda med tre på höjden och en på sidan åt trummisen. Hög som en 810 ungefär.
Jag har alltid alldeles för mycket på gång, så inget blir någonsin klart. Inte mina egna projekt i alla fall. Ibland blir jag klar med kundernas grejer....
Har för mycket plats tror jag. Håller på och bygger två 412-lådor, bygger om en Fender 215 till 612, två PA-lådor, fyra små PA-lådor, fyra monitorer, en Jazzbas, två P-basar, en femsträngad custom, slipar banden på min Music Man, bygger om pedalborden hela tiden och så vidare i all oändlighet. Men jag har inte så brått så det är kul i alla fall..

Vinklade lådor kan ju funka, men bäst är ju att ha ljudet rakt fram ända upp i huvudhöjd.

Kanske en 612-låda med fem på höjden och en åt sidan!
Blev det 810+410 för dig?
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

GNUlars skrev:... bygger om en Fender 215 till 612..
God damn 612, det är ju min våta dröm.. men impedansen blir ju fucked up..
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

GNUlars skrev:Liten!
Visste väl att du skulle gilla det, bara det är stort på något håll...
Jag har inte satt ihop den än, däremot har jag börjat sätta ihop en liknande låda med tre på höjden och en på sidan åt trummisen. Hög som en 810 ungefär.
Jag har alltid alldeles för mycket på gång, så inget blir någonsin klart. Inte mina egna projekt i alla fall. Ibland blir jag klar med kundernas grejer....
Har för mycket plats tror jag. Håller på och bygger två 412-lådor, bygger om en Fender 215 till 612, två PA-lådor, fyra små PA-lådor, fyra monitorer, en Jazzbas, två P-basar, en femsträngad custom, slipar banden på min Music Man, bygger om pedalborden hela tiden och så vidare i all oändlighet. Men jag har inte så brått så det är kul i alla fall..

Vinklade lådor kan ju funka, men bäst är ju att ha ljudet rakt fram ända upp i huvudhöjd.

Kanske en 612-låda med fem på höjden och en åt sidan!
Blev det 810+410 för dig?
Lars
Nope.. det blev db115 med db810an ovanpå! :mrhappy:
Förväntade mig leverans innan månadsskiftet men det ser mörkt ut.. :(

Ska bli kul att se lådan sen!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Om man seriekopplar 2 st 4 ohms högtalare = 8 ohm och sedan seriekopplar 2 st par 8 ohms högtalare = 16 ohm/par och lägger alla parallellt bör det väl bli 4 ohms last totalt? Dvs 4 ohmshögtalarna blir som en 8 ohms låda och de två 8 ohmsparen blir som en 8 ohmslådea. Detta parallellt blir ju 4 ohm.

Edit. Antar att 4 ohmsparet i serie spelar lite högre än de andra men då kan man ju sätta dem överst i lådan.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Danne skrev:Om man seriekopplar 2 st 4 ohms högtalare = 8 ohm och sedan seriekopplar 2 st par 8 ohms högtalare = 16 ohm/par och lägger alla parallellt bör det väl bli 4 ohms last totalt? Dvs 4 ohmshögtalarna blir som en 8 ohms låda och de två 8 ohmsparen blir som en 8 ohmslådea. Detta parallellt blir ju 4 ohm.

Edit. Antar att 4 ohmsparet i serie spelar lite högre än de andra men då kan man ju sätta dem överst i lådan.
4 ohmsparet får hälften av den totala effekten, så man måste väl se till att de två tål det.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ujujuj... sätt inte griller i huvudet på mig nu danne.. :D jag kanske bygger om min 810
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Om impedansen ställer till det kan man ju alltid bygga en kvadratisk 9x12"-låda, elementen seriekopplade tre och tre -sedan parallellkoppla de tre grupperna för totalt samma impedans som elementen.
Smidigt va? lådan behöver bara vara en meter i fyrkant....
Det finns förresten en Ampeg 9x10-låda som hörde till V9toppen (gitarrvarianten av SVT) Har aldrig sett en, men den lär finnas....
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ja det var en v9 till salu förra året på ebay.. snacka om att det såg ovant ut för ögat med det extra elementet.
men 8x12.. det borde vara minst lika roligt.. :D

Vad är det som gör att du säger att den inte behöver vara mer än en meter i bredd/höjd?
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

3*12*2,54=91,44 cm, fast den behöver nog stagas en del då det bara finns 2 cm trä mellan varje element.
Men fränt så det räcker! 8)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Skriv svar