Neo lådor?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
bobrefill
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 10 okt 2007, 21:31

Neo lådor?

Inlägg av bobrefill »

Hej, testade en EBS neo 2x10"+en EBS neo 2x12" till min Ampeg (450W transistor) och det lät gott. Funkar tyvärr inte med impedansen (blev 2ohm).
Någon som har rek på liknande lådor som tillsammans funkar med min stärk (4ohm)?

/RJ
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

börsen tror jag tar hem markbass om man frågar
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
rockern
Medlem+
Inlägg: 962
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:38
Ort: Lund

Inlägg av rockern »

Fast börsen är riktigt dyrt när det gäller Markbass.
Denna sida är den billigaste Markbass återförsäljaren jag hittat:
http://guitare.playback-europe.com/
bobrefill
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 10 okt 2007, 21:31

Inlägg av bobrefill »

Tackar för tipsen. Inga andra som rekommenderas?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Om du gillar NEO element finns ju flera som tillverkar.. tec-amp bla! ;)

Jag tycker de jag testat inte låter lika bra som "vanliga" element.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Liten skrev:Om du gillar NEO element finns ju flera som tillverkar.. tec-amp bla! ;)

Jag tycker de jag testat inte låter lika bra som "vanliga" element.
Kan det ha med tyngden att göra? :roll: 8)
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Bonehead »

I princip alla basförstärkningsföretag med någon form av självbevarelsedrift tillverkar neolådor nu för tiden.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Bonehead skrev:I princip alla basförstärkningsföretag med någon form av självbevarelsedrift tillverkar neolådor nu för tiden.
Utom Aguilar, de tycker inte att neo låter tillräckligt bra.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Och jag är berädd att hålla med dem... För mig så låter det för mycket "papp" om elementen.

Att dom skulle vara rappare och tål mer effekt innan dom distar undrar jag lite över... jämfört med vad?
De 810lådor jag jämfört visar på samma sak allihop (utom Tec-amps).. att neo-elementen är "trögare" att driva.
TOK hög RMS.. men sensitivityn är inte högre än en vanlig 410:a från valbart märke med "vanliga" element. (ca 101db)

Så frågan är om en neolåda på 101db spelar lika effektivt som en på 104db??

Men som sagt.. jag är inte sugen på vikten sålänge det påverkar ljudet negativt!

EDIT: Bergantino, som delat denna mening med aguilar skall släppa nya lådor med neo element i. dessa har det tagit en völdigt lång tid att ta fram för just soundets skull.. många i staterna som tydligen supertaggade att lyssna på dem... men det förutspås ändå bara vara en "compromize"
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Bonehead »

Ja jösses
Liten skrev:Och jag är berädd att hålla med dem... För mig så låter det för mycket "papp" om elementen.

Att dom skulle vara rappare och tål mer effekt innan dom distar undrar jag lite över... jämfört med vad?
De 810lådor jag jämfört visar på samma sak allihop (utom Tec-amps).. att neo-elementen är "trögare" att driva.
TOK hög RMS.. men sensitivityn är inte högre än en vanlig 410:a från valbart märke med "vanliga" element. (ca 101db)

Så frågan är om en neolåda på 101db spelar lika effektivt som en på 104db??

Men som sagt.. jag är inte sugen på vikten sålänge det påverkar ljudet negativt!

EDIT: Bergantino, som delat denna mening med aguilar skall släppa nya lådor med neo element i. dessa har det tagit en völdigt lång tid att ta fram för just soundets skull.. många i staterna som tydligen supertaggade att lyssna på dem... men det förutspås ändå bara vara en "compromize"
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Hejsan!
Jag tror inte att man kan generalisera så mycket när det gäller NEO-element. Det blir lite som att säga att blå förstärkare är dåliga. Det är säkert lika stor skillnad på olika NEO-element som på olika vanliga element. Skit samma om det är NEO eller inte, man kan ju göra lådor med olika egenskaper beroende på element, moddar på elementen, lådvolymer, material, portning och tusen miljoner andra parametrar.
Jag är lite skeptisk till att NEO skulle låta Hi-Fi, det gör i alla fall inte min EBS NEO 112, den låter förbannad och kaxig snarare. 110-lådan är mer Hi-Fi i sådana fall. Min Ampeg fyrtolva från 70-talet låter mycket mer Hi-Fi trots att den inte har något diskanthorn.
Att många amerikanska tillverkare är skeptiska till NEO beror till stor del på att de tidiga versionerna brann upp när de blev pressade, magneten pajade när den blev varm tror jag. Ampeg släppte sin NEO-serie för tidigt så den fick dåligt rykte.
Jag tycker att formatet är viktigare än vikten när man ändå inte kan bära lådan i en hand. Hjul och bra handtag så får gärna lådan väga lite.
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Håller med! Bara det att jag inte "hittat" några neo-lådor som som låter som jag vill..
Har iof bara testat 2 olika brands..
Har provat en EBS neo 12:a och en 410:a.. , flera olika Markbass lådor/combos,

Inget för mig... något av det..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar