Hur långt räcker 50W (rör)?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Hur långt räcker 50W (rör)?

Inlägg av tks »

Jag har suttit och läst trådar som http://pratabas.se/viewtopic.php?t=3440 och liknande på andra forum. Det verkar finnas flera åsikter om hur mycket "rörwatt" motsvarar. Jag är med på hur det egentligen ligger till, men jag skulle vilja omformulera frågan lite:

Ni som kört med rörtopp på 50W, hur långt räcker det? Jag har idag en Hartke 4x10-låda till toppen. Det låter ju mycket hemma, men det var länge sedan jag spelade i band, så jag undrar hur långt det räcker volymmässigt. Kan man höras så det räcker tillsammans med en trummis som spelar normalt och gitarrister med halvstora förstärkare? Lite vildare trummis och större gitarrförstärkare? Ni kanske förstår ungefär vad jag vill ha för svar.

Senast jag spelade i band så hade jag en 150W transistortopp och 15"-låda. Tror jag drog upp volymen till lite över hälften som mest. Spelade även i vissa band där gitarristerna hade combos på 30-60W, då räckte det oftast med 1/3 på volymkontrollen för att göra sig hörd. Nu har det ju gått ett antal år emellan, så det är lite svårt att jämföra riggen jag hade då och den jag har nu volymmässigt.

Så, vad tror ni?
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Det där är en jättesvår fråga eftersom att det beror väldigt mycke på olika saker

typ hur högt lådan spelar, vad det är för gitarr-förstärkare m.m.

Men generellt sett så är 50 watt bas för vekt när man kommer till repan
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Beror väl lite pm man skall spela rent eller inte också
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Räcker inte så långt om du ska ut och giga.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Jag har en 50w sovtektopp som jag ofta spelar in med. Tillsammans med en 15"-låda är det en enda lång Motowndröm. Repade väldigt ofta med den lilla riggen förut och det blåste på bra. Lite rördist är bara vackert.
Utöver det har jag kört denna rigg på ett par riktigt stora scener, men det räknas ju kanske inte, för då mikar de ju högtalaren och kör ut i medhörningen, så förstärkarstorleken spelar ingen större roll.
Användarvisningsbild
idf
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 14:26
Ort: Norrtjöpping

Inlägg av idf »

i studion föredrar jag att köra (gitarr) stärkare på HÖGST 15 w. (rör) körde med en peavey classic 30 förrut i en studio och jag tyckte inte att den funkade lika bra, just på grund av att den kan spela så jävla högt utan att spricka upp lika lätt som ex. en fender junior.
sen när de gäller bas, så kör jag helst med 80/90tals Marshall, och även där gitarrstärkare när jag jobbar i studio.
Live eller i repan är det helt andra saker som gäller. En gammal basistpolare till mig lirade med en EBS fafner som lät görbra i den replokalen, med en 8x10" låda. krämade ordentligt. men hur pass starkt man kan lira med bas i en replokal/studio eller snarare hur starkt man behöver spela är lite olika beroende på rummen man är i. de flesta lokaler som används för repning, som jag har repat i, är inte akustkbehandlade förutom i mellan/diskant. Beroende på vad det är för väggar runt om så resonerar det väldigt lätt mycket i basregistret, och då kan det räcka med lagom volym för att basen ska tränga igenom ordentligt!!!
PPC-mac is teh shit!!
Idf Productions - svenskt produktionsbolag med mycket kunskap och glädje!!
Användarvisningsbild
idf
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 14:26
Ort: Norrtjöpping

Inlägg av idf »

bootsy skrev:Jag har en 50w sovtektopp som jag ofta spelar in med. Tillsammans med en 15"-låda är det en enda lång Motowndröm. Repade väldigt ofta med den lilla riggen förut och det blåste på bra. Lite rördist är bara vackert.
Utöver det har jag kört denna rigg på ett par riktigt stora scener, men det räknas ju kanske inte, för då mikar de ju högtalaren och kör ut i medhörningen, så förstärkarstorleken spelar ingen större roll.
bra sagt. många oroar sig för att man inte ska klara sig med sin 60w. rörhäck live, men som du nämnde mickar man på bra ställen. spelar man omickat och högt låter det balle istället. ;)
PPC-mac is teh shit!!
Idf Productions - svenskt produktionsbolag med mycket kunskap och glädje!!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

PA i all ära, men en gammal FBT (tror jag det var va?) och en Hartke 4x10 räcker inte så långt i en normalstor lokal och de flesta småställen har inget PA som duger att lina bas på. Men det beror ju så klart mycket på vad ni spelar för musik. Frågar du MIG så är överdimensionerad basrigg A och O! Hellre fjuttspela med bra ljud än aldrig riktigt ha så det räcker. Köp Maktens Marshalltopp vet ja, den är väl också i svagaste laget FÖR MIG, men räcker en bra bit längre iaf! Köper du sen till en 15"-låda också så är du i mål! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Naturligtvs är 50-wattaren ingenting jag vanligtvis giggar med.

De få gånger jag haft den live har varit på grund av att jag dels velat ha det specifika ljudet och dels spelat på en scen med riktigt bra PA och lyssning. Vi brukar ofta ha egen ljudtekniker också, så då kan man samråda med honom.

Min vanliga liverigg är dock inte heller så stark; jag kör oftast på en Sovtek 100w-topp i en Malmberg 4x12:a. Det räcker däremot ganska så långt i allmänhet.

F.ö. tycker jag att Maktens Marshall verkar vara en bra deal.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17242
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har repat på en Fender Bassman 50 med tillhörande 2x15". Det var tinnitusframkallande volymer på gitarrerna och en stark trummis, men den klarade mer än förväntat. Däremot ska man inte spela ute utan PA med den, det räcker den inte till. Men jäklar va' bra den lät när man klippte till strängarna ordentligt!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

BarbequeVillage skrev:Jag har repat på en Fender Bassman 50 med tillhörande 2x15". Det var tinnitusframkallande volymer på gitarrerna och en stark trummis, men den klarade mer än förväntat. Däremot ska man inte spela ute utan PA med den, det räcker den inte till. Men jäklar va' bra den lät när man klippte till strängarna ordentligt!
Bassmaniac köpte en sån i slutet av 80-talet och den var sorgligt svag i volym och hade nada botten...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

TDHP skrev:
BarbequeVillage skrev:Jag har repat på en Fender Bassman 50 med tillhörande 2x15". Det var tinnitusframkallande volymer på gitarrerna och en stark trummis, men den klarade mer än förväntat. Däremot ska man inte spela ute utan PA med den, det räcker den inte till. Men jäklar va' bra den lät när man klippte till strängarna ordentligt!
Bassmaniac köpte en sån i slutet av 80-talet och den var sorgligt svag i volym och hade nada botten...
Inte mitt intryck alls. Hade en 70-talsbassman enligt ovan nämnda specar förr i världen och den lät som en dröm. För svagt, men vackert och bottningt.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Först och främst - tack för all input, kul att läsa olika kommentarer. Det ger sig nog inom kort hur långt det räcker, men för att vara på säkra sidan så har jag köpt en billig transistortopp på 200W@4 ohm, och då har jag stöd för ytterligare en låda också.
TDHP skrev:PA i all ära, men en gammal FBT (tror jag det var va?) och en Hartke 4x10 räcker inte så långt i en normalstor lokal och de flesta småställen har inget PA som duger att lina bas på. Men det beror ju så klart mycket på vad ni spelar för musik. Frågar du MIG så är överdimensionerad basrigg A och O! Hellre fjuttspela med bra ljud än aldrig riktigt ha så det räcker. Köp Maktens Marshalltopp vet ja, den är väl också i svagaste laget FÖR MIG, men räcker en bra bit längre iaf! Köper du sen till en 15"-låda också så är du i mål! :D
Yes en FBT är det. Tills det är dags att åka ut och spela (vilket inte ens är säkert att det kommer inträffa) har jag hunnit spara ihop lite mer pengar, så då kan jag köpa andra saker om det behövs. Får helt enkelt börja med att se hur långt jag klarar mig nu, men det ska bli intressant att jämföra 50W rör med 200W transistor... och redan nu börjar jag fundera på att komplettera med en 15" för att vara på säkra sidan. Det var bara det där med ekonomin ;)
Användarvisningsbild
mrbassman
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 18:32
Ort: Sundbyberg

Inlägg av mrbassman »

bootsy skrev:
TDHP skrev:
BarbequeVillage skrev:Jag har repat på en Fender Bassman 50 med tillhörande 2x15". Det var tinnitusframkallande volymer på gitarrerna och en stark trummis, men den klarade mer än förväntat. Däremot ska man inte spela ute utan PA med den, det räcker den inte till. Men jäklar va' bra den lät när man klippte till strängarna ordentligt!
Bassmaniac köpte en sån i slutet av 80-talet och den var sorgligt svag i volym och hade nada botten...
Inte mitt intryck alls. Hade en 70-talsbassman enligt ovan nämnda specar förr i världen och den lät som en dröm. För svagt, men vackert och bottningt.
Hade liknande, men det var -60-tal och en 2*12-låda. Kan tyvärr inte rekommendera den kombinationen för bas. Vred på som attan för att matcha gitarristens marshallstack. Visst, riktigt läcker overdrive och mids, men botten fanns inte. 2 gånger fick jag kona om elementen....
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

mrbassman skrev: Hade liknande, men det var -60-tal och en 2*12-låda. Kan tyvärr inte rekommendera den kombinationen för bas. Vred på som attan för att matcha gitarristens marshallstack. Visst, riktigt läcker overdrive och mids, men botten fanns inte. 2 gånger fick jag kona om elementen....
En tvåtolva mot en Marshallstack är en ojämn match.
Skriv svar