Walkabout Club

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Walkabout Club Nyheter från MesaBoogie. Prodigy 2013 Up

Inlägg av Elfström »

Bild

Detta är den första bilden på Nya Mesa Prodigy 200W som jag fått av Mesa folket.

Både Mesa Prodigy och Strategy skulle ha lanserats under hösten 2012 men drogs tillbaka, för att få andra specifikationer och designas om elektroniskt.
När de nu kommer ut i handeln lite längre fram under 2013, så kommer det att vara en del förändringar mot de tidigare prototyperna som jag hade möjlighet att snabbtesta tidigare under 2012.
Jag tyckte att de lät ungefär som Carbine serien men med fördelarna av slutsteg med rör.
Nu har Mesa bytt bla. slutrör från 6L6GC till KT-88.
Effekten har ökats från vad det gäller Prodigy 120W till 200W och Strategy från 300W till 400W.
Hur det kommer att låta med KT-88:or får vi se och höra lite längre fram under våren.

Jag har blivit lovad och försäkrad av Mesa´s ledning att de skickar båda modellerna för visning för PB basisterna i Sverige!
Detta på grund av att de tycker att generalagenten har gjort ett bra jobb och att de har haft mycket bra försäljning i Sverige sedan de bytte generalagent, dvs att den totala försäljningen av både bas och gitarr produkter har ökat markant,dessutom verkar de tycka att Carbine och Walkabout klubbarna har tagit intressanta initiativ för att föra Mesa framåt.

Du kommer att få en demo med ett antal olika orginalriggar från riktigt stor outdoorrigg till minirigg med 2 x112 och kan jämföra den nya "Alltube" serien Prodigy och stora Strategy på 400 rör watt med Carbine och Walkabout serien i Glanshammar. Edit På LÖRDAG 4 Maj :!:
Du kan själv bilda dig en uppfattning varför det snackas om om Mesa Boogie?
Bra tillfälle att säga vad man själv tycker efter att ha lyssnat och själv provat en stund, du får dessutom möjlighet att påpeka vad du tycker är fel och brister! !
Dessutom får du möjlighet att testa alla riggarna själv med din egen bas, i Glanshammar den 3-5Maj, om du vill och kan komma dit, vill säga!
:vinkar:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Walkabout Club / GH 2013

Inlägg av Elfström »

Bild


Bild



Dom här Mesa Boogie riggarna kommer att visas och testas i GH 2013:

1 Mesa Strategy 8KT88 465 W 22.2kg.
1 Mesa Prodigy 4KT88 250 W 13.1kg.
3 Mesa Carbine M-9 900 W 22.5 / 12.8kg
1 Mesa Walkabout 300 W 6.3kg.

1 Zon 519 34” 5str.
1 Zon 4str. Vinny SP.

2 Mesa PH 1x12”
1 Mesa PH Vintage 1x15”
1 Mesa PH Vintage 2x10”
1 Mesa PH 8x10”
1 Mesa Vintage 1200”

Vi börjar med de mindre riggarna för dagen och testar och jämför:

Nya prototypen: Mesa Prodigy 250W jämför mot Walkabout topp 300W med PH 2x112”.
Driver´s är naturligtvis BBQ med något av det mest passiva i basväg som har funnits.
Och…..
Tom G. med en Zon Vinny SP 4str. Med mycket kraftull kustom Bartolini preamp!

Vi rullar vidare med mellanstora riggar, och aktiv Zon Bas 519 5str med kustom pickup´s och preamp, från Bartolini som vi fått låna av Joe Zon för enbart för detta PB tillfälle!!
Vi testar och jämför fingerstyle, plektrum och slap:

Mesa Strategy 465W med 8 KT88:or
Mesa Prodigy 250W med 4 KT88:or
Mesa M-9 900W Hybrid
Mesa PH 2st.112”
Mesa PH 1 x15” 2x10”
Mesa Diesel 1xx15” 2x10”

Drivers är:
TG
Funky….


Till sist skall vi lyssna på de stora riggarna som Rockar vidare med HDTP på P-Bas.

Mesa Strategy 465W 8KT-88
Mesa Carbine M-9 900W Hybrid
Mesa PH 8x10”
Mesa PH Vintage1200 1x15” 4x10”
Mesa Diesel 2x15” 2x10”




Nu är denna del avslutad, vi tar upp de frågor och åsikter ni har efter att ha lyssnat genom hela gänget basar med toppar och lådor ………

Diskussion!

Till sist………..

Du får möjlighet att under några timmar på Lördagen testa alla riggarna med din egen bas, prova handbyggda basar med grafit halsar från Zon Guitars.
Detta är det enda, testtillfället under 2013 för de nya Strategy & Prodigy ”Allavalve” förstärkarna tillsammans med Zon basarna!!
Mesa Boogie och Zon Guitars vill väldigt gärna veta vad ni tycker.
Ge förslag till förändringar på produkterna.
Shut up and play yer guitar!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Walkabout Club

Inlägg av Matte »

1. Dereborn
2. BBQV
3. Busta B
4. Mike
5. Jazzanova
6. Dana Strum
7. Klasextas
8. RexHunter
9. Johanivansson
10. Klinta
11. Bas putte
12. Matte
13. Basolle
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Walkabout Club

Inlägg av whatawaste »

:nickar: Numera ägare till en liten trevlig combo. Hoppas den pallar trycket. Ljudet känns definitivt rätt... :kär:

Nån som har byggt nåt litet case till toppen ? Vore fint med skydd när den är bara topp...
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Walkabout Club

Inlägg av BBQV »

1. Dereborn
2. BBQV
3. Busta B
4. Mike
5. Jazzanova
6. Dana Strum
7. Klasextas
8. RexHunter
9. Johanivansson
10. Klinta
11. Bas putte
12. Matte
13. Basolle
14. Whatawaste
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Walkabout Club

Inlägg av whatawaste »

Längtar att få repa. Plinkat hemma och den är fanimej elak och varm på samma gång. Lätt att ratta... Borde fixa rep och gig med bara combon. Ev. en liten låda till... Salig! :)
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Walkabout Club

Inlägg av Elfström »

Kul!!
Lycka Till :tummenupp:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Walkabout Club

Inlägg av whatawaste »

BBQV skrev:Yep, hittade en aluminiumportfölj på Biltema. 179 kr. Ett kap!
Vilken ? :roll:

EDIT: Hittade den... :oops:

Hittar inget case som verkar passa toppen annat än Mesas egna för en massa onödiga tusenlappar....några tips ?

BTW - Den fungerar lysande med en Marshall VBC412... :kär: Nästa rep ska jag testa att bara köra med combon... :roll:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Walkabout Club

Inlägg av BBQV »

Ingen aning om märke och modell, men så här ser den ut!

Bild Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Walkabout Club

Inlägg av BBQV »

Bra. Tight som ett grodarsle, men billig!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
basolle
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 10 aug 2011, 23:05

Re: Walkabout Club

Inlägg av basolle »

Jag har stött på problem med min Walkabout Scout. Igår när jag bar på min combo till en spelning så gick det ena metallfästet som handtaget sitter fast i av. Har tyvärr ingen bild på det just nu. Hur som helst så tänkte jag att det finns säkert reservdelar så det är väl bara att köpa nytt handtag och nya metallfästen och montera dit dem. Jag skurvar bort tre av fyra skruvar utan problem, men när jag ska ta bort den sista så går det inte. Den går bara runt och runt och det verkar som att det är felgängat. Jag lyckas inte få upp skruven. Jag lyckas inte heller ta mig in i combon så att jag kan se hur det ser ut underifrån.

Är det någon som vet hur man kan få loss skruven eller om man kan lyckas komma åt det inifrån? Är det fler än jag som lyckats med detta?

Ha det!
/Oliver
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Walkabout Club

Inlägg av Elfström »

basolle skrev:Jag har stött på problem med min Walkabout Scout. Igår när jag bar på min combo till en spelning så gick det ena metallfästet som handtaget sitter fast i av. Har tyvärr ingen bild på det just nu. Hur som helst så tänkte jag att det finns säkert reservdelar så det är väl bara att köpa nytt handtag och nya metallfästen och montera dit dem. Jag skurvar bort tre av fyra skruvar utan problem, men när jag ska ta bort den sista så går det inte. Den går bara runt och runt och det verkar som att det är felgängat. Jag lyckas inte få upp skruven. Jag lyckas inte heller ta mig in i combon så att jag kan se hur det ser ut underifrån.

Är det någon som vet hur man kan få loss skruven eller om man kan lyckas komma åt det inifrån? Är det fler än jag som lyckats med detta?

Ha det!
/Oliver
PM:a till BBQ som har meckat en del med W/A.
Shut up and play yer guitar!
basolle
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 10 aug 2011, 23:05

Re: Walkabout Club

Inlägg av basolle »

Okej, det ska jag göra!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Walkabout Club

Inlägg av BBQV »

Hej

Jag kan tyvärr inte kolla hur det ser ut eftersom jag sålt min låda, men om man skruvar bort fronten och högtalaren så kan man titta in i lådan. Lägg combon "på rygg" så är det enkelt att göra.

Alternativet, om det skulle röra sig om en sönderdragen skruv, är att borra bort den med en metallborr och ersätta den med en likadan.

Lycka till!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
basolle
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 10 aug 2011, 23:05

Re: Walkabout Club

Inlägg av basolle »

Jag lyckades få bort skruven. Skruvens fäste på undersidan hade inte satt sig ordentligt i träet och det var därför som skruven bara åkte runt.

Själva fästet till handtaget som gick av var tillverkad i någon slags lättmetall som tydligen var gjuten, om jag fattade det hela rätt. Jag kommer att få eller få köpa ett nytt handtag men jag skulle gärna sätta dit något annat fäste som är tåligare än det som är original. Jag har kollat med den lokala järnhandlaren och andra firmor men de har inget. I och för sig kunde ett företag ordna en liknande fast i ett tåligare material men det skulle gå på en hel del pengar för en så liten detalj. Är det någon som har en smart idé vad man skulle kunna använda för något som fäste?

/Oliver
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Walkabout Club

Inlägg av whatawaste »

BBQV skrev:Bra. Tight som ett grodarsle, men billig!
Tack! Verkar vara perfekt. :)
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Walkabout Club

Inlägg av lowfreq »

Bild
Bild
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Walkabout Club

Inlägg av lowfreq »

1. Dereborn
2. BBQV
3. Busta B
4. Mike
5. Jazzanova
6. Dana Strum
7. Klasextas
8. RexHunter
9. Johanivansson
10. Klinta
11. Bas putte
12. Matte
13. Basolle
14. Whatawaste
15. lowfreq
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Walkabout Club

Inlägg av blackparkas »

Hur många av er äger 15"-varianten?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Sv: Walkabout Club

Inlägg av jisac »

basolle skrev:Jag lyckades få bort skruven. Skruvens fäste på undersidan hade inte satt sig ordentligt i träet och det var därför som skruven bara åkte runt.

Själva fästet till handtaget som gick av var tillverkad i någon slags lättmetall som tydligen var gjuten, om jag fattade det hela rätt. Jag kommer att få eller få köpa ett nytt handtag men jag skulle gärna sätta dit något annat fäste som är tåligare än det som är original. Jag har kollat med den lokala järnhandlaren och andra firmor men de har inget. I och för sig kunde ett företag ordna en liknande fast i ett tåligare material men det skulle gå på en hel del pengar för en så liten detalj. Är det någon som har en smart idé vad man skulle kunna använda för något som fäste?

/Oliver
Går det att komma åt på insidan med handen samtidigt som man skruvar åt skruven och finns det utrymme så att något får sticka ner i lådan? Jag kan troligtvis greja något åt dig. Pm:a om det inte löst sig.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Walkabout Club

Inlägg av Elfström »

Skulle du bli sugen på en ny helrörstärkare från Mesa, så hittar du en tråd om dem här

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=2&t=68267" onclick="window.open(this.href);return false;.
:lol:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Walkabout Club

Inlägg av Aslan »

Hej klubben!
Har grym GAS på en Walkabout!
Nån som provat att köra den till en 8x10a?
Ska på turné till våren och funderar på att ha med den i handbagaget och Ampeg-skåp på plats (mest flyg-gigs).
Orkar den med ett hårdrocksgig, med monitorer (även om jag mest gillar högtalaren i ryggen)???
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Walkabout Club

Inlägg av BBQV »

Jag brukar köra min med tre 2x10", totalt 2,67 Ohm, och det ger bra tryck i ryggen. Walkabouten låter skitbra genom stora högtalare så jag tror att du klarar dig med den.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Johanivansson
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: lör 30 dec 2006, 00:54
Ort: Stockholm

Re: Walkabout Club

Inlägg av Johanivansson »

Det funkar klockrent.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Walkabout Club

Inlägg av Aslan »

Nu är har jag fått hem min Walkabout (Zinc Bronco). Har inte hunnit testa i mina lådor ännu men det kommer bli grymt!!!:)
Bilder kommer snart...

1. Dereborn
2. BBQV
3. Busta B
4. Mike
5. Jazzanova
6. Dana Strum
7. Klasextas
8. RexHunter
9. Johanivansson
10. Klinta
11. Bas putte
12. Matte
13. Basolle
14. Whatawaste
15. lowfreq
16. Aslan
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Skriv svar