Förstärkarbygge: 110-combo

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Förstärkarbygge: 110-combo

Inlägg av Fredde79 »

Hej!

Jag har nu under de senaste månaderna hållit på och byggt en egen combo (eller semicombo eftersom man kan ta loss förstärkardelen). Den egentliga byggtråden finns på http://greenboy.us/forum/" onclick="window.open(this.href);return false; (kräver inloggning, men ett mycket bra forum om man är intresserad av lådbygge), men jag tänkte göra en kort sammanfattning för den som är intresserad.

Det hela började med att jag byggde min fEARful 16/5 för två somrar sedan och därmed inte mera hade någon nytta för min Warwick 210-combo, vilken jag snart sålde (den lät sämre och vägde mera). Dock visade det sig vara jobbigt att (trots fEARful:ens relativt låga vikt) släpa omkring på en stack jämt och ständigt, och dessutom var den för det mesta på replokalen så jag hade ingenting att spela på hemma eller i mindre sammanhang. Jag beslöt mig alltså för att bygga en 1x10 förstärkare för detta ändamål.

Förstärkardelen är en opamp-baserad preamp med en Hypex Ucd180ST-modul som slutsteg.

Lådan är "så liten som möjligt", dvs i detta fall drygt 29 liter med en Eminince S2010 som driver.

Det skulle bli alltför långt om jag gick in på alla tekniska detaljer, men jag fösöker få med det väsentliga och svarar gärna på frågor angående det som utelämnats!

Här kommer bilderna steg för steg:

Planering i Google Sketchup

Jag använde Eminence designer och WinISD för att räkna ut lådvolymen och porten, sen gjorde jag resten i Sketchup. Det var min första bekanstskap med Google Sketchup, och jag måste nog säga att jag är imponerad av hur bra och smidigt ett gratisprogram kan vara.
Bild

Bild

Bild

Förstärkarbygge

Veroboard-layout gjord i DIYLC (mycket bra gratisprogram för övrigt). För att inte gå allför mycket in på detaljer har den en egentlig förförstärkardel med OPA2134 med en trestegs baxandall tonestack, ett "rumble filter" för att filtrera bort lägre frekvenser än drivern kan återge, samt en krets som ger balanserad signal åt slutsteget och DI-out (kommer evebntuellt att lägga in en signaltransformator senare för ännu bättre DI kapacitet). Här är en någorlunda slutlig version:
Bild

Hypex-modulen, väldigt liten för sina 180W tycker jag. Den klarar 4 ohm och min driver är 8 vilket såklart inte är helt optimalt, men eftersom jag inte tänker bygga in någon egentlig kylning (utom att skruva fast förstärkarens kylfläns mot aluminiumskalet med thermal paste emellan) så är det lika så bra att den inte behöver köra full load. Enligt tillverkaren ska den ge ca 120W i 8 ohm.
Bild

PSU-testning (här med annan transformator än den slutgiltiga). Det är en +/-30VAC toroidtransformator med en diodlikriktare och helt traditionellt designad PSU i övrigt, den ger ca +/-42VDC åt slutsteget. I samma krets finns en Zenerdiodregulator som levererar +/-15V åt förförstärkaren.
Bild

Förstärkaren i slutskedet:
Bild

Förstärkaren färdig (här i testbruk på min fEARful 15/6). Jag har skaffat vattendekalpapper för laser och ska fixa lite textdekaler (Gain/Bass/Mid/Treble/Master) till den så fort jag får tid. En liten Fender-detalj måste jag så klart få in: jazzbas-rattar som ni ser. Till höger finns en hörlursutgång samt hörlur/mute-switch.
Bild

Lådbygge

Limning (Bison wood express):
Bild

Betsning:
Bild

Insidan draperad med akustiskt vadd som jag hade kvar från tidigare projekt. Porthyllan har en tilläggsdel fäst med skruvar (och tätad med neoprenlist) eftersom jag inte var helt säker på mina kalkyler. Detta ger möjligheten att senare förlänga eller förkorta porten vid behov (verkar inte behövas, dock).
Bild

Färdig

Här poserar slutresultatet stolt med min P-bas och min fEARful 15/6 (även den ett hembygge, men det finns redan tillräckligt många byggrtådar om dessa).
Bild

Bild

Baksidan, det som ännu återstår är någon finurlig lösning för att klämma fast förstärkaren bakifrån. Om någon har något bra förslag är det bara att säga till! (Och jo, jag ser också att kabeln blev sådär lite obekvämt kort. Ska fixa en längre vid tillfälle.) Vanlig teleplugg skulle kanske ha varit snyggare och mindre skrymmande här, men jag ogillar den i högtalarsammanhang och nu blev det som det blev.
Bild

Finishen är svartgrå bets (Liberon spritbaserad lasyrfärg) med matt spraylack på. Jag är sådär 90% nöjd med ytan, och om den ska bli riktigt bra borde jag vänta en vecka så att lacken torkar helt och sedan våtsandpappra och lacka en gång till. Och det tänker jag inte göra, så det får vara som det är.
Bild

Jag är på det hela mycket nöjd med slutresultatet, den här mojängen låter väldigt bra och rätt mycket för sin storlek. Den klarar sig naturligtvis inte tillsammans med ett helförstärkt rockband, men för övning eller t.o.m gigs i mer akustiska sammanhang är den perfekt. Den väger 12.8 kg enligt badrumsvågen. Jag har inte räknat ut vad detta projekt har kostat (och tur är väl det), men uppskattningsvis torde jag fortfarande vara på plus efter de 400 euro jag fick för min gamla combo.

Jag svarar som sagt gärna på frågor om det är några specifika detaljer som intresserar!
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
drop A
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 16 dec 2011, 08:20
Ort: Göteborg

Re: Förstärkarbygge: 110-combo

Inlägg av drop A »

Mycket stiligt! Kul projekt!
:tummenupp:
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Förstärkarbygge: 110-combo

Inlägg av Fernan »

Läckert !! Blir det för trångt med racköron för att skruva fast toppen i combot ?
Användarvisningsbild
trestintas
Medlem+
Inlägg: 1399
Blev medlem: lör 24 okt 2009, 13:44
Ort: Qvibille ostkusten på västkusten

Re: Förstärkarbygge: 110-combo

Inlägg av trestintas »

Coolt!
Mvh
Emanuel
http://www.myspace.se/578515318
Gott E D
Medlem nr: 2617
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Förstärkarbygge: 110-combo

Inlägg av hitman »

Jag är mer än imponerad! Måste var skoj att kunna el-lära så man kan bygga egen stärk?

Extra tack för tips om programvarorna, kommer använda dessa när jag skall bygga om en liten 8"-låda jag har.
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Förstärkarbygge: 110-combo

Inlägg av Fredde79 »

Fernan skrev:Läckert !! Blir det för trångt med racköron för att skruva fast toppen i combot ?
Tack och tack för tipset! Racköron är en bra idé. Det skulle bli på baksidan i så fall, men jag har en känsla av att det inte finns tillräckligt med frigång på sidorna. Dessutom vill jag gärna hålla det så luftigt som möjligt och inte täppa till springorna i onödan med tanke på att jag bara har passiv kylning. Men jag ska genast googla lite efter racköron och kolla vad som står till buds!
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Förstärkarbygge: 110-combo

Inlägg av Geddan »

Ser jättebra ut!

Finns det egentligen ngn anledning att ha en ingång till högtalaren?
Att kunna koppla loss stärken är ju bra om man vill köra den som topp i ngt annat.
Skulle bli lite snyggare med en kabel som kommer upp ur lådan och en speakon in i toppen, tänkte jag.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Förstärkarbygge: 110-combo

Inlägg av Fredde79 »

Geddan skrev:Ser jättebra ut!

Finns det egentligen ngn anledning att ha en ingång till högtalaren?
Att kunna koppla loss stärken är ju bra om man vill köra den som topp i ngt annat.
Skulle bli lite snyggare med en kabel som kommer upp ur lådan och en speakon in i toppen, tänkte jag.
Tack! Det stämmer nog att det skulle bli snyggare, och det är ju ett system som man ofta ser på olika comboförstärkare, men jag vill att den ska vara så praktisk som möjligt för alla eventualiteter, och praktikalitet och skönhet går inte alltid hand i hand. :)

Men det här är nog en av de där sakerna som kanske såg bättre ut "på papperet" än i verkligheten. En kort telekabel med vinklade pluggar skulle nog ha varit snyggare, och jag borde kanske ha gjort så. Men det är inte en så stor grej att jag skulle börja ändra på det nu mera (om jag inte skulle byta jacken till sånadär tele/speakon-kombinationsjack... bör funderas på).
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Förstärkarbygge: 110-combo

Inlägg av Geddan »

Fredde79 skrev:om jag inte skulle byta jacken till sånadär tele/speakon-kombinationsjack...
Sounds like a plan!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Förstärkarbygge: 110-combo

Inlägg av Fernan »

Fredde79 skrev:
Fernan skrev:Läckert !! Blir det för trångt med racköron för att skruva fast toppen i combot ?
Tack och tack för tipset! Racköron är en bra idé. Det skulle bli på baksidan i så fall, men jag har en känsla av att det inte finns tillräckligt med frigång på sidorna. Dessutom vill jag gärna hålla det så luftigt som möjligt och inte täppa till springorna i onödan med tanke på att jag bara har passiv kylning. Men jag ska genast googla lite efter racköron och kolla vad som står till buds!

Annars kanske du kan ta några små vinkeljärn som håller emot på baksidan.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Förstärkarbygge: 110-combo

Inlägg av B-Å Åhs »

Gänga hål i toppens låda och skruva fast den från sidorna genom lådan
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Förstärkarbygge: 110-combo

Inlägg av Fredde79 »

Fernan skrev:Annars kanske du kan ta några små vinkeljärn som håller emot på baksidan.
Jo men då skulle det kräva att man skruvar loss dem när man vill ta ut förstärkaren (om jag tolkar dig rätt). Jag tänkte mera "med ett enkelt handgrepp" liksom. Dessutom är det inge bra med skruvar direkt i plywood om de ska skurvas i och ur upprepade gånger, borde ha slagit in inslagsmuttrar från undersidan i så fall.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Förstärkarbygge: 110-combo

Inlägg av Fredde79 »

Fredde79 skrev:
Fernan skrev:Läckert !! Blir det för trångt med racköron för att skruva fast toppen i combot ?
Tack och tack för tipset! Racköron är en bra idé. Det skulle bli på baksidan i så fall, men jag har en känsla av att det inte finns tillräckligt med frigång på sidorna. Dessutom vill jag gärna hålla det så luftigt som möjligt och inte täppa till springorna i onödan med tanke på att jag bara har passiv kylning. Men jag ska genast googla lite efter racköron och kolla vad som står till buds!
Kollade upp saken, och racköron är kring 20 mm breda vilket tyvärr är för mycket.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Förstärkarbygge: 110-combo

Inlägg av Fredde79 »

Kom att tänka på en lösning som finns på notstället på vårt elpiano. Det har gångjärn som går att låsa i upprätt läge med en extraplatta. Såhär liksom:

Bild

Skulle man få tag på sådana här gångjärn skulle man kunna sätta fast två stycken bakom förstärkaren och sedan helt enkelt klämma fast den genom att låsa gångjärnen i upprätt läge, med en gummiplupp emellan som fjädrande och dämpande element. Snyggt blir det antagligen inte, men med svarta gångjärn kunde det kanske duga. Har dock aldrig sett sådana till salu någonstans, någon som har några tips?

Något slags stålfjädersystem (typ råttfälla) kunde vara en annan möjlighet. Men jag vet inte, min tanke har låst sig.

Eller så lägger jag så tighta cellpastremsor ovan och underom förstärkaren att den hålls där när man en gång tryckt in fanskapet.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Förstärkarbygge: 110-combo

Inlägg av GurraG »

Skitfräck!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Förstärkarbygge: 110-combo

Inlägg av mikkejohansson »

http://www.audiogear.com/cgi-bin/shoppe ... add=action" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Re: Förstärkarbygge: 110-combo

Inlägg av straightedge79 »

+1

Hade blivit snyggare och haft samma funktion du var ute efter!

Snyggt bygge!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Förstärkarbygge: 110-combo

Inlägg av Fredde79 »

straightedge79 skrev:
+1

Hade blivit snyggare och haft samma funktion du var ute efter!

Snyggt bygge!
Tack för tipset!
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Förstärkarbygge: 110-combo

Inlägg av Fredde79 »

Nu har jag löst problemet med fastsättningen, eller egentligen var det nog farsan som kom på idén när jag diskuterade problemet med honom. Det är ett spänne av tjock fjädrande ståltråd på var sida, böjda så att man kan spänna fast och låsa bakom en skruvhatt. Sitter hårt som fan, man får ta i lite för att låsa fast den. Så här:

Bild

Bild
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Förstärkarbygge: 110-combo

Inlägg av anthax »

Mycket tjusigt bygge!
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Förstärkarbygge: 110-combo

Inlägg av Fredde79 »

Efter närmare fem år av trogen tjänst har jag nu beslutat mig för att byta ut op-amp-preampen till en rör-dito.

Har skapat en ny byggtråd för detta projekt: Byggtråd: Från solid state till rör - complete makeover
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Förstärkarbygge: 110-combo

Inlägg av hitman »

:tummenupp:

Totalt imponerad! Och tack för tipsen om att det finns gratisprogram att rita med.

Ska försöka bygga en 1x12" monitorvinklad lådda att komplettera min TKS med, känns som att det borde gå med hjälp av inspiration och tips från denna tråd.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Förstärkarbygge: 110-combo

Inlägg av Fredde79 »

hitman skrev:Totalt imponerad! Och tack för tipsen om att det finns gratisprogram att rita med.
Tack! Kan vara värt att notera att de ursprungliga inläggen är från 2012, och Google Sketchup finns inte längre i samma form, utan ges numera ut av en annan firma http://www.sketchup.com/. De har en gratisversion som heter Sketchup Make som går att ladda ner, men jag har bara testat det som hastigast.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Skriv svar