Renovera högtalarlådor

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Renovera högtalarlådor

Inlägg av brempa »

Hej!

Jag har precis "blivit med fler" Marshallådor. Jag har köpt en 4x12:a och en 2x15 som båda behöver lite kärlek och omtanke innan jag tar dem i bruk, som synes...
Någon som vet var man kan hitta originaldelar såsom handtag, hörn, hjul etc. i plast?
Hur är det med fronttyget, kan man ta bort det på ett enkelt sätt och sedan sätta tillbaka det? Dum fråga kanske men jag har inte gjort något sådant tidigare och tänkte försöka mig på att laga det befintliga...

Bild
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Renovera högtalarlådor

Inlägg av hitman »

Snygg bas! Snyggt foto!

Högalartyg finns på GMF:

http://gmf.jetshop.se/hogtalartyg-vinyl ... 145-1.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Annars tycker jag du skall vara försiktig när du renoverar. Dina låddor har ju en finfin patina som visar att de varit med. Relic kallas det på basar och gitarrer :D Men högtalartyg har ju en funktion, det skyddar högtalarelementet och det skall du byta. Jag vet faktiskt inte hur man tar bort högtalartyget på Marshallberg men det finns en del på Nätet:

http://www.thegearpage.net/board/showth ... p?t=446688" onclick="window.open(this.href);return false;

Men om du river bort det gamla tyget så går det nog att se hur det skall sättas dit. Antagligen sitter tyget spänt över en ram där man sedan fäst det med häftklammer.
Användarvisningsbild
drop A
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 16 dec 2011, 08:20
Ort: Göteborg

Re: Renovera högtalarlådor

Inlägg av drop A »

Marshall brukar ha fronttyget spänt över baffeln och högtalarna monterade från insidan. Baffeln är vanligtvis monterad och skruvad från insidan. Öppna bakstycket och plocka ut baffeln för att byta tyg. Inte 100% säker på att dina lådor är byggda så men öppna och kolla...
Håller med föregående talare om att låta vinylen va. Det ska synas att dom är 30 år gamla.

Grillcloth kan du köpa här: http://www.tubetown.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Re: Renovera högtalarlådor

Inlägg av brempa »

Du har rätt drop A, så är det konstruerat.
Självklart skall jag låta vinylen vara som den är. Jag vill nog ha kvar fronttyget också. Jag skall försöka få ta på en bit och försöka laga det befintliga tyget "bakifrån" så att säga, som man gör när man "stoppar strumpor".

Jag har några andra frågor som någon av er erfarna basister kanske kan hjälpa mig med att besvara. Som ni förstår är jag totalt okunnig på detta... :-)

Hörn. Några hörn är trasiga. Var kan man köpa sådana? De verkar monterade med någon sort expander/nit. Har aldrig sett sådana förut. Hur gör man det?

Hjul. Undertill ser det ut så här. Verkar vara gängade. Var kan man hitta hjul som passar?

Bild

När jag öppnade lådorna och inspekterade så såg det lite mystiskt ut i båda lådorna faktiskt. Jag har tagit några bilder men de kanske inte är så tydliga...

4x12:an saknar ett element men jag fick med ett ersättningselement som är nytt och fint. Dock verkar man ha "kopplat förbi" det och kört på bara tre element. Hur skall de vara kopplade om det är fyra element? Vilken typ av trådar skall man använda?

Bild

2x15 verkar en tråd ha lossnat från det undre elementet, den gula. Det lät också svagare om det undre elementet när jag testade. Lödningen av den grå tråden som går till det nedre elementet verkar dessutom nästan vara av vid det övre elementet. Är det bara att koppla den gula till det nedre och fixa lödningen på det övre?

Bild

Bild

Tips och råd mottages mer än gärna.

/Brempa
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Larra
Medlem
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 10:35
Ort: Karlstad

Re: Renovera högtalarlådor

Inlägg av Larra »

http://www.lh-musik.se/" onclick="window.open(this.href);return false; Har en del till Marshall.
Frilansbasist!
Användarvisningsbild
drop A
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 16 dec 2011, 08:20
Ort: Göteborg

Re: Renovera högtalarlådor

Inlägg av drop A »

Nitarna till hörn finner du här om du inte vill använda vanlig träskruv:
http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... ilver.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hörn kan du oxå köpa av tyskarna:
http://www.tube-town.net/ttstore/index. ... tml/page/1" onclick="window.open(this.href);return false;

Angående koppling av högtalare ser det ut att vara lite rörigt i dina lådor. Jag skulle lött bort all kabel och ersatt den med ny, minst 1.5mm. Kolla sen över ohmen på elementen, ser ut att vara lite blandade strutar, och sen kopplar du upp det efter behov. (8 eller 16 ohm per låda vore nog att föredra i ditt fall). Skisser på hur du kan koppla finns här:
http://www.tube-town.net/ttstore/index. ... tml/page/1" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Re: Renovera högtalarlådor

Inlägg av brempa »

Tack drop A för feedback.

Jag hittade följande site
http://www.guitarnucleus.com/gnstore/am ... shcabparts" onclick="window.open(this.href);return false;
och har beställt lite prylar därifrån. Vi får se hur det går. Tube Town verkar vara en bra site dock.

4x12:an Jo, det är rörigt här men elementen är "samma", 3 Celestion S12-150 Sidewinder. Det fjärde, ersättningselementet är också ett Celestion S12-150.

2x15 är om inte annat enklare för att det är färre element :-) men här verkar det "bara" vara en tråd som lossnat om jag fattat det rätt.

Jag hittade inte de skisser du hänvisade till på Tube Town, menar du något sådant? http://www.colomar.com/Shavano/4x12wiring.html" onclick="window.open(this.href);return false; eller här http://jumbosunshade.com/swd01.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

/Brempa
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
drop A
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 16 dec 2011, 08:20
Ort: Göteborg

Re: Renovera högtalarlådor

Inlägg av drop A »

Fan! Kopierade in fel länk. Va menat att ge dig just den colomar-länken du hittat. Hoppas du får ordning på lådorna. Bra skit det där!
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Re: Renovera högtalarlådor

Inlägg av brempa »

2x15 omlödd testad och klar. Låter ljuvligt!
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Renovera högtalarlådor

Inlägg av blackparkas »

Har du fått tag på hjul?

EM Nordic som har Marshallagenturen i Sverige har hjul som passar, köpte till min 2x15 men jag minns inte om det vart till att byta hela skiten eller om jag skruvade i dem i de gamla gängorna... Hm...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Renovera högtalarlådor

Inlägg av blackparkas »

SJukt snygga lådor!


Jag hade inte bytt fronttyg heller... Försök laga det som sitter istället, borde gå att få ihop någorlunda med något slags nät från insidan och lite sykunskaper eller nå´t... :D

Coolare än att byta tyg!


Är det brunt fronttyg?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6582
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Renovera högtalarlådor

Inlägg av B-Å Åhs »

Om du vill ha hjälp med att löda 412 så bor jag också i Älvsjö ( fram till nyår ). Hör av dig via PM.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Re: Renovera högtalarlådor

Inlägg av brempa »

blackparkas skrev:Har du fått tag på hjul?

EM Nordic som har Marshallagenturen i Sverige har hjul som passar, köpte till min 2x15 men jag minns inte om det vart till att byta hela skiten eller om jag skruvade i dem i de gamla gängorna... Hm...
Jodå, jag köpte på DLXMUSIC på Kungsholmen
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Re: Renovera högtalarlådor

Inlägg av brempa »

blackparkas skrev:SJukt snygga lådor!
Jag hade inte bytt fronttyg heller... Försök laga det som sitter istället, borde gå att få ihop någorlunda med något slags nät från insidan och lite sykunskaper eller nå´t... :D
Coolare än att byta tyg!
Är det brunt fronttyg?
Håller med! Det är precis vad jag gjort. Och Ja, det är brunt tyg på båda.

Bifogar två bilder som visar vad jag gjorde och hur det blev. Bilden som visar slutresultatet är taget utan bakstycke. Därav de ljusare rektanglarna.

Bild


Bild
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Re: Renovera högtalarlådor

Inlägg av brempa »

B-Å Åhs skrev:Om du vill ha hjälp med att löda 412 så bor jag också i Älvsjö ( fram till nyår ). Hör av dig via PM.
Om jag behöver hjälp så återkommer jag. Var i Älvsjö bor du?
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6582
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Renovera högtalarlådor

Inlägg av B-Å Åhs »

Bor på Annebodavägen i Liseberg
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Skriv svar