EBS vs EBS

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

EBS vs EBS

Inlägg av Svarte_Jack »

Hur står sig ebs olika 210:or mot deras 212:or??? Nån som testat båda?

EDIT: Har lekt med tanken att ha en lite smidigare låda. Och EBS gillar jag ju ljudmässigt och jag tror de går bra ihop med en SWR-topp. Och så matchar ju siffrorna bra också.
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Svårt att jämföra så olika typer av lådor (storlek) och element.
Kan bara råda dig till att testa.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Boom skrev:Svårt att jämföra så olika typer av lådor (storlek) och element.
Kan bara råda dig till att testa.
Men vad tycker du :wink: ?

Testa måste jag ju göra på nåt vis.
Senast redigerad av Svarte_Jack den tor 31 jan 2008, 16:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Jag har testat nästan alla EBS högtalarlådor men det var länge sedan nu men jag kan säga följande: Jag valde en 4 x 12`:a framför 4 x 10´:an personligen för att jag är av den uppfattning att en baslåda behöver en större volym för att kunna flytta luft i dom lägre frekvenserna. Sen tycker jag att ett 12´element låter bättre i mina öron. Inte generellt givetvis för det finns otroligt dåliga 12´ element men i det här fallet tycker jag det. 10´ element kan bli lite "mid:iga", om ni förstår vad jag menar, och den mindre volymen i lådorna kan vara en nackdel för dom lägre frekvenserna. Nu gillar jag ju mycket botten men den ska vara definierad och det är detta som gjorde att jag valde 4 x 12´:an.

Svårt att råda vad det gäller 2 x 12´ och 2 x 10´ lådorna. Om du är ute efter en rejält slimmad låda ska du nog kolla lite på 2 x 10´:an om storleken är det viktigaste men om du är lite mer petig med ljudet skulle nog jag kolla lite mer på 2 x 12´:an. Svårt. Alltid en balansgång vad det gäller storlek på lådor. Ljud vs. vikt/storlek. I och för sig låter mindre lådor otroligt mycket bättre nu än vad dom gjorde för 15 år sedan och dom är framförallt mycket lättare p.g.a. neodymium element, som sitter i vissa av EBS lådor, men det är fortfarande så att låga frekvenser kräver volym om man ska vara petig. Så jag valde en 4 x 12:a för bra ljud och en Drome 12´:a när det ska vara lättroddat och ta lite plats. En stor och en liten.... Det bästa, som andra ju så klokt också sagt, är det alltid bra att testa själv. Det där med tycke och smak skiljer ju sig ganska rejält emellan varven..... :shock: Sen bör du nog beskriva lite vilken typ av musik du spelar och vilken ljudvolym/styrka du har behov av. Ingen av dessa lådor skulle jag personligen vilja ha som huvudsaklig låda om du spelar tyngre, ljudstark musik. Då skulle jag personligen välja en större låda. Sen har det också lite med saken att göra vilken SWR stärkare du har. Deras större förstärkare kan blåsa ut en 2 x 10:a/12:a om man inte passar sig då dom har en peakeffekt på runt 1500 watt.

För att klargöra, när jag skriver volym menar jag inte ljudvolym/ljudstyrka utan volymen/rymdmåttet på lådan.

Sen, för att vara petig, finns inga siffror vare sig i EBS eller SWR. 8) Bokstäver finns det däremot. :P

//Jan
Senast redigerad av Jan Hellman den tor 31 jan 2008, 16:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Utförligt svar :D Tack! Även om jag kanske inte riktigt kom till nåt genombrott :wink:

Angående det där med siffrorna så menade jag watt och ohmtal :D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Svarte_Jack skrev: Angående det där med siffrorna så menade jag watt och ohmtal :D
Ha ha ha!! Kunde ge mig faan på det. :twisted:

Jag editerade min post när du skrev din för att uppmärksamma dig på det där med effekt på förstärkaren/högtalaren så att det blir någorlunda rimligt. Jag anser personligen att lådan behöver klara MINST 30 % mer effekt än vad förstärkaren kan leverera för att vara på den säkra sidan. Transienter kan ställa till det rejält. Bättre med en lite mer effekttålig högtalare än vad man egentligen tror sig behöva. Kan bli dyrt att byta element.... Bara ett litet råd och en personlig uppfattning från min sida.... :oops:

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Hellboy skrev:
Svarte_Jack skrev: Angående det där med siffrorna så menade jag watt och ohmtal :D
Ha ha ha!! Kunde ge mig faan på det. :twisted:

Jag editerade min post när du skrev din för att uppmärksamma dig på det där med effekt på förstärkaren/högtalaren så att det blir någorlunda rimligt. Jag anser personligen att lådan behöver klara MINST 30 % mer effekt än vad förstärkaren kan leverera för att vara på den säkra sidan. Transienter kan ställa till det rejält. Bättre med en lite mer effekttålig högtalare än vad man egentligen tror sig behöva. Kan bli dyrt att byta element.... Bara ett litet råd och en personlig uppfattning från min sida.... :oops:

MVH//Jan
Hmm. Det är en 400wattare som det rör sig om. Spelar ju en hel del olika, men visst blir det mycket starkt och högt. Fast jag vet inte riktigt om jag verkligen behöver maxa toppen. Hade i tankarna att mindre låda skulle vara bra att ta med sig vid alla tillfällen där bifflådan inte behövs och kanske ha den i en eventuell replokal. Vill ju inte bli killen som släpper med sig hela skiten så fort jag ska spela nånstans :D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Svarte_Jack skrev: Hmm. Det är en 400wattare som det rör sig om. Spelar ju en hel del olika, men visst blir det mycket starkt och högt. Fast jag vet inte riktigt om jag verkligen behöver maxa toppen. Hade i tankarna att mindre låda skulle vara bra att ta med sig vid alla tillfällen där bifflådan inte behövs och kanske ha den i en eventuell replokal. Vill ju inte bli killen som släpper med sig hela skiten så fort jag ska spela nånstans :D
Jag skulle kolla på deras 2 x 12´ NeoLine låda framförallt nu när jag vet vilken topp du har och lite mer hur du tänker. Den pallar 600 watt och väger bara 6 kg mer än deras 2 x 10:a som pallar 500 watt. Deras vanliga ProLine lådor pallar 400 watt oberoende om du väljer 2 x 12:an eller 2 x 10:an och ProLine 2 x 10:an väger MER än en deras 2 x 12:a NeoLine. Och en 2 x 12-tums låda är nog att anse som någorlunda smidig fortfarande för att vara en baslåda. Liten kompromiss kanske..... :wink: Bra lådor. Men testa själv. Alltid bra.

//Jan
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Håller med Hellboy. Jag skulle nog välja en 2x12 neo låda.
De är lättroddade (med hjul på), lätta att bära och låter helt ok "over all".
Den funkar nog bäst (av de två alternativen) som en allround låda.
Du kan ju kanske komplettera med en 2x10 senare.
Den enda 2x10 lådan (som jag har använt ;) ) som har funkat helt ut (ensam) är Aguilar GS2x10. Men det är en ganska stor (och tung) låda för att vara en 2x10.

Men vad har du för ljudideal eller preferenser? Och är det viktigt/halv viktigt/inte viktigt alls när det t.ex gäller vikt/storlek? Hur ofta flyttar du på åbäket. Byter du/ni lokal ofta, spelar med många olika band samtidigt, mycket spelningar?

Jag tycker det är skitsvårt att förklara hur en högtalare/låda låter (t.ex: den låter som en Korv på grönbete en vacker sommardag :) ..)
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Jag har spelat på EBS Neo 212. Tycker den låter bra, bra knorr i mellanregistret, om man gillar det, jag gör det.
Vad som slog mig var att lådan är väldigt liten, man skulle få in två stycken i baksätet på en bil hur lätt som helst.
Jag gillade lådan på alla sätt och vis! Bra EBS :wink:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

Jag har just en 2*12 Neo och jag är sjukt nöjd med den.
Spelar riktigt högt och jag får till ett riktigt punchigt ljud.
2*10an är lite för klen imho.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1126
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Inlägg av Busta B »

Tjena

Köp min proline 2x12", se säljesannonser!
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag hade en gammal 2x10 på 400W, den funkade i små lokaler.
Fick komplettera med en 1x15 om det var större.
En 2x12 OCH en 2x10 låter som the shit!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Busta B skrev:Tjena

Köp min proline 2x12", se säljesannonser!
Skulle ju vara kul, men pengarna finns inte tyvärr. Tråden är väl mer lite infosamling inför framtiden.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Bli EBS VIP-medlem på deras hemsida, kostar nån hundring och du får tillgång till deras utförsäljningar ett par gånger om året på demoex mm.
Dessutom rabatt på i div butiker. Jag köpte min Fafner på det sättet, 8000:- för ett ex som hade varit på ett par mässor i USA.
Hittar du inte hemsidan så klicka fel på chatten! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar