Inställningar på förstärkaren? HJÄLP BEHÖVS!!

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Jimmy Saint
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 05 jan 2008, 06:10

Inställningar på förstärkaren? HJÄLP BEHÖVS!!

Inlägg av Jimmy Saint »

Hej!

Ska väl börja med att säga att jag är inte så "high" på basljud osv...

Jag har en 300w topp och 2st lådor - 1 4x10 och 1 1x15.

Använder Ebs valve drive som dist.

Jag är ute efter ett tungt metal sound, vet bara inte hur jag ska ställa in rattarna på förstärkaren och rattarna på pedalen. (Säg inte "prova själv tills du hittar nåt som passar")

På förstärkaren finns det följande rattar:
Controls for Bass/Low Mid/Mid Frequency and Level/High Mid/Treble, additional Deep and Bright Controls, EQ On/Off Switch, switchable Limiter, Mute Switch.

På Ebs pedalen finns det:
Volume, Treble, Middle, Bass, Gain.

Och även på baksidan på pedalen (för dem som inte vet hur den ser ut) så kan man trycka in en knapp för att få "högre" ljud, vet ej riktigt hur det funkar.

Vad ska jag ha rattarna på på förstärkaren och på pedalen för att få ett tungt metal ljud? Och även på själva pedalen..ska jag använda vintage mode eller det vanliga, dvs rött ljus eller gult ljus.

Tack så jätte mycket
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Om du spelar med plektrum (ja, eller det funkar ju såklart med fingrarna också) och vill ha ett ljud som passar till metal är mitt tips att skopa EQ´n. Alltså, maxa bas och diskant och dra ner allt mellanregister. Utifrån det så kan du prova dig fram (förlåt). Det beror ju mycket på vilken sorts förstärkare du har och vad du tycker låter bra och inte. Men ställ rattarna enligt ovan, prova sen att öka mellanregistret eller dra ner på bas o diskant tills du gillar vad du hör.
/Linus
Skriv svar